verstandskiezen weg laten halen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Re: verstandskiezen weg laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:27

Ik heb nog 2 dagen gekoeld. De eerste dag eigelijk de hele dag en 's morgens toen ik opstond weer even aangezien mijn kaak opgezwollen was.

Hadden jullie ook het advies gekregen om de eerste 24 uur niet je tanden te poetsen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:32

Bij mij is inmiddels de 1e hechting er al uit }:0
Zaterdagmiddag al en was vrijdagmiddag behandeld.
Zit er nu nog 1 in en hoop dat die nog wel even blijft zitten := Hoelang duurde dat bij jullie?

Verder heb ik er nog echt wel last van ondanks de pijnstillers, maar meer mag ik niet.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:41

De eerste dag mocht ik niet poetsen en niet spoelen. Het schijnt dat als je de eerste dag meteen spoelt dat het dan weer kan gaan bloeden. Daarna wel. Het poetsen ging alleen aan de kant waarvan het niet gebeurd was want de andere kant was te gezwollen.

Mijn hechtingen zijn vanzelf opgelost. Ze hebben er toch wel ruim 2 weken gezeten ( dat ik ze gevoeld heb)

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:05

Brrr wat een horror verhalen hier zeg! :=
Ik moet volgende week linksonder eruit laten halen bij de tandarts :\
Ben echt als de dood!

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:50

Hoe komt iemand erbij dat dat zeer doet en dan met napijn? Kom op zeg, je kan toch wel ergens tegen. Probeer op je 26ste een flinke meid te worden en zijn, want anders gaat het nooit meer lukken.
Hierboven Miss Roxxyy, je hoeft helemaal niet als de dood te zijn. Die overdreven verhalen, bleeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhh

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:40

Ik heb na een paar dagen zelf mijn hechting eruit geknipt had er bar veel last van.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:45

CathCath schreef:
Hoe komt iemand erbij dat dat zeer doet en dan met napijn? Kom op zeg, je kan toch wel ergens tegen. Probeer op je 26ste een flinke meid te worden en zijn, want anders gaat het nooit meer lukken.
Hierboven Miss Roxxyy, je hoeft helemaal niet als de dood te zijn. Die overdreven verhalen, bleeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhh

Hehe, ik schat in dat jij er geen last van hebt gehad, dat kan, heel fijn voor jou :D .
Ik en sommige anderen in dit topic jammer genoeg wel, dat heeft niets met grote meid worden te maken, ik heb al eens enkelbanden afgescheurd, sleutelbeen op 2 plaatsen gebroken en ruggewervel gebroken, maar mijn verstandskiezen er uithalen heb ik de naarste pijn van gehad hoor ;) . Jammer maar helaas.

Maar ik hoop voor Miss Roxxyy dat het alles mee valt (zoals ook bij heel veel, veel mensen die ik ken zijn een dag later al weer aan het werk gegaan. Succes in ieder geval!

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:16

Haha, ik heb nooit ergens last van en anders bijt ik door die zure appel heen ;)

Miss Roxxyy, ze maken je alleen maar bang hoor. DAt dunne spuitje is echt het ergste en ze kregen die verstandskies er bij mij niet uit en dan voel je alleen het wrikken. Dat doet niet zeer, maar je denkt dat het zeer gaat doen. Het enige wat je voelt is dat er wat druk op komt te staan en dat ze alle kiezen en tanden eruit aan het halen zijn.

Absoluut niet zo. Geloof mij nu maar. En weet je als je vindt dat je niet goed genoeg verdoofd bent, meestal wordt je 20 minuutjes de wachtkamer ingestuurd als het druk is, dan vraag je gewoon om een bijspuiting.

Ontspannen, denk aan een mooi exotisch strand scheelt al 75%. Joh, het gaat helemaal lukken. Sterkte en succes heb je niet nodig.

Je zit na een uurtje weer als een engeltje thuis in je stoel.

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:29

Wat een enge verhalen allemaal!
Ik heb juist helemaal geen slechte ervaringen (nog niet).
Linksboven en onder is er 2 maanden terug uitgehaald. Prikken deed geen pijn, trekken ook niet. Hij heeft niets hoeven hechten en ik stond binnen no time weer buiten. 1 dag niet mogen spoelen, omdat de wond dan weer kon gaan bloeden, 1 dag op een gaasje moeten bijten. Daarna een week vooral een vermoeide kaak gehad, maar niet echt heel veel pijn. Alleen eten is lastig met een open wond! Dus kauwen aan de rechterkant...

Moet nu over 2 maanden weer terug voor de rechter boven en onderkant. Alles word preventief verwijderd, ook al zijn ze alle 4 gewoon netjes doorgekomen. Na het lezen van jullie verhalen ben ik wel wat huiverig voor die andere twee!

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:43

SuzannedG schreef:
Linksboven en onder is er 2 maanden terug uitgehaald. Prikken deed geen pijn, trekken ook niet. Hij heeft niets hoeven hechten en ik stond binnen no time weer buiten. 1 dag niet mogen spoelen, omdat de wond dan weer kon gaan bloeden, 1 dag op een gaasje moeten bijten. Daarna een week vooral een vermoeide kaak gehad, maar niet echt heel veel pijn. Alleen eten is lastig met een open wond! Dus kauwen aan de rechterkant...

Moet nu over 2 maanden weer terug voor de rechter boven en onderkant. Alles word preventief verwijderd, ook al zijn ze alle 4 gewoon netjes doorgekomen. Na het lezen van jullie verhalen ben ik wel wat huiverig voor die andere twee!

Ja, iedereen maakt zich zo druk. Ik ben een stukkie ouder dan de meesten, maar het trekken van een verstandkies daar voel je niets van. Idd, je moet even rustigjes aandoen, maar het doet echt geen pijn. Bij niemand. Ik vind die verdovingen, maar ik ben dan ook een beetje raar, spoor niet zelfs, wel lekker en ik word meteen rustiger in mijn hoofd.

Suzanne, sterkte, maar het enige wat je voelt is die druk. Zo niet, moet je meer verdoving vragen. Moet bij mij mijn rechter verstandskies nog getrokken worden. Natuurlijk sta ik niet te juichen, maar als ik weer geweest ben dan denk ik "Yes", gelukkig en ik ben ervan af.

Dus moet zelf even een afspraak maken met de kaakchirurg, want deze kies is aan het uitgroeien tot een mega.. Nee joh, niet bang hoor, want eigenlijk hoe groter die kies, des te meer houvast. En ik ben wel iemand, mijn pijngrens ligt hoog, dat ik wel effe een gil geef als het echt erg zou worden. Maar dat gebeurt niet.

Succes over 2 maanden en niet bang zijn. Slechte ervaringen komen er ook niet.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:48

Vanmorgen zijn mijn laatste 2 eruit gehaald.

De eerste 2 waren echt een eitje, klein sneetje en ze kwamen er zo uit. Vanmorgen ging het iets minder makkelijk! Eerst een sneetje, vervolgens eraan trekken, daarna boren. Maar nee, hij wilde er niet uit. De kies werdt in 2 stukken geboord, weer trekken en toen kwam er een stukje uit. En weer verder met boren en trekken. En als laatste werd en nog flink wat druk op mijn onderkaak gezet. Bleeh, het duurde 10 minuten bij de kies. Lag ook behoorlijk te trillen in die stoel.
De bovenste ging er iets makkelijker uit na wat snijden, trekken en boren was die in in 2 minuten wel uit.

Ik zit nu thuis met een gigantisch scheve lip en nog een verdoofe tong. Mijn tong kruipt steeds tussen mijn kiezen in en dan bijt ik er op!

Ik hoop wel dat ik er niet veel last van krijg!

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:51

Ik heb mijn 4 wijsheidstanden onder volledige narcose uit laten halen, heb de eerste 24uur gekoeld(heeft enkel de eerste 24uur nut) en 3 x daags gespoeld met (alcoholvrije!) mondspoeling, na die 24 uur mijn wieken laten uithalen en dan 2 weken aan een stuk Spoelen met dezelfde mondspoeling aangelengd met water 1x per dag. Neem ook al van het begin 3 x daags ibuprofen.
Je kan ook evt. dafelgan bijnemen als de pijn te erg is.
En daarbij mijn wangen waren helemaal niet opgezwollen, en heb echt bijna niets van pijn gevoeld. :)
No worries!

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:10

CathCath schreef:
SuzannedG schreef:

Ja, iedereen maakt zich zo druk. Ik ben een stukkie ouder dan de meesten, maar het trekken van een verstandkies daar voel je niets van. Idd, je moet even rustigjes aandoen, maar het doet echt geen pijn. Bij niemand. Ik vind die verdovingen, maar ik ben dan ook een beetje raar, spoor niet zelfs, wel lekker en ik word meteen rustiger in mijn hoofd.

Suzanne, sterkte, maar het enige wat je voelt is die druk. Zo niet, moet je meer verdoving vragen. Moet bij mij mijn rechter verstandskies nog getrokken worden. Natuurlijk sta ik niet te juichen, maar als ik weer geweest ben dan denk ik "Yes", gelukkig en ik ben ervan af.

Dus moet zelf even een afspraak maken met de kaakchirurg, want deze kies is aan het uitgroeien tot een mega.. Nee joh, niet bang hoor, want eigenlijk hoe groter die kies, des te meer houvast. En ik ben wel iemand, mijn pijngrens ligt hoog, dat ik wel effe een gil geef als het echt erg zou worden. Maar dat gebeurt niet.

De toon van jou reacties zit een beetje op mijn allergie merk ik haha, maar dat zal wel aan mij liggen. Even wat info van de kaakchirurg:
Citaat:
Risico's van verwijderen
Er zijn een aantal complicaties die kunnen optreden na het verwijderen van een verstandskies. Met name als de verwijdering operatief moet geschieden. Er kan:
forse napijn optreden

een nabloeding optreden.

een pijnlijk ontstoken extractiewond (alveolitis) ontstaan of een vertraagde wondgenezing.

een dik gezicht (abces) ontstaan.

een beschadiging aan de zenuw met als gevolg een dove lip of tong ontstaan.

een kaakfractuur ontstaan.
Een of meer van deze complicaties kunnen zich voordoen. Een operatie is dus heel wat anders dan gewoon een kies trekken. Gemiddeld zijn patiënten er zo'n drie dagen behoorlijk ziek van. De operatie geeft een flinke zwelling in de kaak, omdat de chirurg in het bot moet boren om de kies eruit te halen. Voordat de zwelling helemaal verdwenen is, zijn er vaak enkele weken verstreken. Doordat de kaak is opgezet, gaat de mond moeilijk open. Eten is erg lastig en doet pijn. Alles is gevoelig en soms kan de wond gaan ontsteken. Meestal dient men rekening te houden dat men een aantal dagen “ziek” is en dus ook niet kan deelnemen aan het arbeidsproces. Het is belangrijk over deze zaken contact te houden met uw behandelaar.
Complicaties
Nabloedingen komen vrijwel alleen binnen 12 uur na de behandeling voor. Als U dit vermoedt, maak dan een prop van een steriel verbandgaas, of neem een schone zakdoek en maak daar een knoop in, leg deze op de wond en bijt daar een ½ uur stevig op dicht. Als dat niet helpt neemt u contact op met de polikliniek kaakchirurgie. Ook is het verstand contact op te nemen als een van de volgende situaties zich voordoet:
De klachten nemen na drie dagen toe in plaats van af.

De Zwelling blijft.

Koorts van 39,0 C of hoger.

Pijn is niet door pijnstillers te onderdrukken.

Andere verontrustende bijzonderheden.

Het is dus niet zo dat jij kan weten dat het bij niemand pijn doet.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:18

Ik heb al mijn verstandkiezen bij de tandarts er uit laten halen 2 jaar terug.
Maar had een paar dagen beetje zeurende pijn en vieze smaak/geur maar met een flinke week had ik nergens last meer van. Gewoon genoeg pijnstillers in nemen en afwachten.

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:27

[/quote]

Succes over 2 maanden en niet bang zijn. Slechte ervaringen komen er ook niet.[/quote]

De toon van jou reacties zit een beetje op mijn allergie merk ik haha, maar dat zal wel aan mij liggen. Even wat info van de kaakchirurg:
Citaat:
Risico's van verwijderen
Er zijn een aantal complicaties die kunnen optreden na het verwijderen van een verstandskies. Met name als de verwijdering operatief moet geschieden. Er kan:
forse napijn optreden

een nabloeding optreden.

een pijnlijk ontstoken extractiewond (alveolitis) ontstaan of een vertraagde wondgenezing.

een dik gezicht (abces) ontstaan.

een beschadiging aan de zenuw met als gevolg een dove lip of tong ontstaan.

een kaakfractuur ontstaan.
Een of meer van deze complicaties kunnen zich voordoen. Een operatie is dus heel wat anders dan gewoon een kies trekken. Gemiddeld zijn patiënten er zo'n drie dagen behoorlijk ziek van. De operatie geeft een flinke zwelling in de kaak, omdat de chirurg in het bot moet boren om de kies eruit te halen. Voordat de zwelling helemaal verdwenen is, zijn er vaak enkele weken verstreken. Doordat de kaak is opgezet, gaat de mond moeilijk open. Eten is erg lastig en doet pijn. Alles is gevoelig en soms kan de wond gaan ontsteken. Meestal dient men rekening te houden dat men een aantal dagen “ziek” is en dus ook niet kan deelnemen aan het arbeidsproces. Het is belangrijk over deze zaken contact te houden met uw behandelaar.
Complicaties
Nabloedingen komen vrijwel alleen binnen 12 uur na de behandeling voor. Als U dit vermoedt, maak dan een prop van een steriel verbandgaas, of neem een schone zakdoek en maak daar een knoop in, leg deze op de wond en bijt daar een ½ uur stevig op dicht. Als dat niet helpt neemt u contact op met de polikliniek kaakchirurgie. Ook is het verstand contact op te nemen als een van de volgende situaties zich voordoet:
De klachten nemen na drie dagen toe in plaats van af.

De Zwelling blijft.

Koorts van 39,0 C of hoger.

Pijn is niet door pijnstillers te onderdrukken.

Andere verontrustende bijzonderheden.

Het is dus niet zo dat jij kan weten dat het bij niemand pijn doet.[/quote]

Pijngrens is bij iedereen ook anders en medicatie werkt ook niet bij iedereen hetzelfde,
maar mijn pijngrens is hoog, die bij jou zal laag zijn. Geeft niet, maar daar moet je je ook op in kunnen leven.
En als jij je irriteert aan mij, dan zou ik niet reageren.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:00

Ik heb veel mensen gesproken waarbij verstandskiezen eruit halen geen pijn deed. De volgende dag na het werk konden en meteen alles konden eten. Ik ben blij voor die mensen. :) Wanneer je tanden goed doorkomen is het vaak inderdaad geen probleem. Zitten ze gecompliceerd dan kun je er wel degelijk last van hebben!

Ik kan je wel zeggen dat het bij mij wel erg pijn deed. Mede doordat de verdoving niet goed werkte. Ondanks dat ik 3 keer aangegeven heb dat het naar mijn idee niet goed verdoofd was ging de beste meneer het toch proberen. En ja dat deed zeer. Na 3 keer bij verdoven heeft hij hem er toch zo uitgekregen terwijl die verdovingen pas begonnen te werken toen ik buiten stond. Ik heb serieus 4 dagen plat op de bank gelegen, mijn kaak zat ook onder de blauwe plekken. Ik reageerde verkeerd op de medicatie dus dat was geen pretje! Natuurlijk ben je een flinke meid en zet je door, maar dat verhoogd mijn pijngrens niet. Ik wil zeker niemand bang maken want het gaat 9 van de 10 keer gewoon goed zonder pijn, er zijn helaas wel uitzonderingen.

Dus als je spreekt dat bijna niemand erg last van heeft, prima. Vergeet echter niet dat er ook nog gewoon fouten in de praktijk voorkomen en elk lichaam anders kan reageren.

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:04

Even goed lezen wat ik heb geschreven :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:05

Ik heb de volgende dag gewoon wedstrijd gehad! Ik geloof ook echt wel dat het per persoon verhillend is hoor misschien dat ik na de 2de keer ook wel heel anders piep.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:13

Ik weet niet of het al vermeld is maar spoelen met Corsodyl is heel goed.
Ik heb pas mijn tanden en kiezen laten trekken en heb ook daarmee gespoeld op aanraden van de kaakchirurg en er zit ook nog een frisse smaak aan!

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:21

CathCath schreef:

Ik had het vooral over die zin. Ik ben het met je eens wanneer alles goed gaat. Ik geef alleen aan dat het ook anders kan. De houding van iemand kan ook veel doen. Wanneer je positief gestemd bent zul je het anders ervaren dat van oww het gaat erg pijn doen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:07

CathCath schreef:

wil ik even wat aan toevoegen,
ik heb een kindje op de wereld gebracht daar was ik een hele grote meid,
ik doe dat nog altijd veeeeeeeeeel liever dan de verstandskiezen eruit te laten halen.
de ene heeft er last van en de andere niet,
ik heb een zeer hoge pijngrens,
ben dezelfde dag nog wezen trainen met mijn paarden,en twee dagen erna ook nog,
daaaaaarnnaaa begon de ellende.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:24

[/quote]

Pijngrens is bij iedereen ook anders en medicatie werkt ook niet bij iedereen hetzelfde,
maar mijn pijngrens is hoog, die bij jou zal laag zijn. Geeft niet, maar daar moet je je ook op in kunnen leven.
En als jij je irriteert aan mij, dan zou ik niet reageren.[/quote]

:(:) Lijkt me niet dat jij dat kan bepalen haha.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:26

Bij mij begon ook pas de 3e dag de pijn enzo, heb zaterdags zelfs nog in een restaurant zitten eten! :Y)

Cathcath, fijn dat jij iig nergens last van hebt gehad :D Maar dat jij geen last hebt gehad betekent niet dat een ander geen pijn tijdens de behandeling heeft gehad of napijn heeft.

Bij mij zat er een dusdanige ontsteking onderin de verstandskies, wat op de foto niet te zien was en ik nooit heb gemerkt omdat ik er nooit last van heb gehad, waardoor de 1e verdovingen niet hielpen en ze me dus echt wel even een paar keer flink op de gevoelige zenuw raakten :Y) Waarna er toch flink wat bijverdoofd moest worden en als laatste precies in de zenuw waardoor het uiteindelijk 100% verdoofd was. En ik ben toch echt wel heel wat gewend!

Tja het zijn gewoon scenario's die erbij horen lijkt me :+ net als bij iedere andere behandeling bij een tandarts of kaakchirurg.
Fijn is misschien anders, maar je overleeft het wel weer! :Y)

Bij mij is overigens net de laatste hechting eruit gegaan en ik heb al tot 2x toe een een splintertje bot eruit gevist :o
Voor degene die hier ook last van hebben, dit schijnt normaal te zijn ;) Als er weinig ruimte is om bij de verstandskies te kunnen (mijne zat overdwars) dan slijpen ze eerst een stukje kaakbot weg langs de randen. Daarvan kunnen soms wat splintertjes achterblijven.
(voor degene die hier nachtmerries van krijgen, hier heb ik niks van gevoeld hoor _O- en je kaakbot groeit vanzelf weer aan )

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:57

Bleeh, ik zit nu met een kaak/wang die gigantisch opgezwollen is!
Echt heel pijnlijk is het niet dankzij de pijnstillers maar prettig is anders. Eten gaat ook niet aangezien ik niet kan kauwen. Ik krijg mijn kiezen niet op elkaar, beide kanten niet. Mijn wang is ook binnen in helemaal opgezwollen..
Vanavond wel een poging doen om te gaan werken met extra pijnstillers, ik hem mijn collega's al gewaarschuwt dat ik er uitzie als een hamster met extra wintervoorraad in haar wangen :D

Wel goed voor de lijn _/-\o_

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:02

ik moet over 2 weken weer naar de kaakchirurg.. voor de linkerkant haha..
Ben benieuwd hoe het nu bevalt