Bij welke sterkte een bril?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: Bij welke sterkte een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:04

Misschien is dat wettelijk gezien zo (met betrekking tot autorijden etc) met mijn -1,75 kan ik best autorijden, het geeft mij alleen ene verschikkelijke hoofdpijn. Ik kan in feite wel zien wat er voor of achter mij rijdt (plaatsing van objecten en vorm geven mij de mogelijkheid om te suggereren of er een auto of een vrachtwagen voor me rijdt :p) en borden zijn ook wel redelijk herkenbaar omdat ze zo groot zijn, maar het is echt geen pretje hoor.
Ik werk in een restaurant achter in het restaurant (bevoorrading, voorbereidend werk, afwas etc etc, manusje van alles) en voorin de zaak staan de koks (20 meter verderop) ik kan ze niet horen door de vaatwasser etc dus ze gebaren als ze iets nodig hebben, of zwaaien met het object dat ze willen, heb ik geen lenzen in dan kom ik er echt niet uit hoor wat ze nou bedoelen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:51

Ik heb nu 2 jaar geleden een nieuwe bril aangeschaft met -1.5 en aan 1 kant een kleine cilinder.
Afgelopen weken vond ik dat sommige dingen toch iets waziger waren. Bv matrixborden, staat er nu 70 of 90? als ik dichterbij kom dan zie ik het wel.

Dus afgelopen week langs de opticien geweest die had toen - 2,25 gemeten.
Hij vond het wel erg veel in een jaar tijd en heeft me verzocht morgen weer terug te komen.
Dus morgen nogmaals meten.

Ik vind het ook erg vervelend om in het donker te rijden, als het bekende weg is dan vind ik het niet erg, maar op vreemd terrein en dan met iets hogere snelheid dan heb ik het idee dat ik toch ook minder zie.

De Hans Anders had bij de eerste aanschaf van een bril (ik had toen hoofdpijn bij lange dag op school) verkeerde sterkte in de bril gezet. Dit bleek pas achteraf, want ik droeg de bril niet omdat ik er niets aan had. Wat dus wel bleek want er zat een + in ipv een -.
Tot ik de powerpoints op school niet meer kon lezen ben ik toch maar weer heen gegaan om een bril.

Ik kan van een klein afstandje geen gezichten meer herkennen. Grote letters op afstand lukt ook niet, dan moeten het echt supergrote letters zijn.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:17

Ik heb sinds een week een bril nu. Heb -0.50 met kleine cilinder en -0.75 met een grotere cilinder. Had veel hoofdpijn en merkte het verschil tussen mijn ogen, onwijs irritant. Ik ben helemaal blij met mijn bril, heb m de hele dag op! :j

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:31

Ik kreeg een bril bij -2 en -2,5.. Die droeg ik echter alleen tijdens colleges en thuis tijdens het TV kijken.. Ik werkte zelfs altijd nog zonder bril (horeca). Ik heb nu sinds eind vorig jaar wel lenzen en dat is toch wel een hele verademing :D Ik heb -2,75 en -3,25 nu en zonder lenzen kan ik, nu ik het gewend ben, amper meer wat zien. Kan me ook niet meer voorstellen dat ik zonder lenzen heb kunnen werken, aangezien ik nu (als ze uit zijn) amper de gezichten van mensen kan zien als ze verder dan een paar meter van me af staan :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:34

Ik heb -2 op beide ogen met cylinder-afwijking. Ik heb wel een bril, maar draag hem alleen in de auto of wanneer ik een hele zware dag heb gehad bij het tv-kijken. Verder heb ik hem nooit op.

kanjerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:03

heb nu -1.5, en draag mn bril alleen tijdens lessen, tv kijkenn (vooral lange films)
en soms tijdens rijden(moet van instructrice :roll: )

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:28

Was even bewust op dit onderwerp aan het zoeken.
Gisteren mijn ogen laten meten nadat ik merkte dat ik veel last heb van hoofdpijn met lang lezen, tv kijken en in het donker auto rijden.
Mijn sterkte is aan 1 kant -0.25 en de andere -0.50 en ook een cylinder ik meen van 0,75.
De opticien liet me het verschil zien met en zonder bril door dat apparaat en ik schrok er zelf van hoveel duidelijker het word met een sterkte.

Ik heb dus een brilletje aan laten meten in eerste instantie voor autorijden enzo, maar de opticien meende dat ik al snel hem veel meer zou gaan dragen omdat het simpelweg gemakkelijker kijkt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:41

jesito schreef:
Was even bewust op dit onderwerp aan het zoeken.
Gisteren mijn ogen laten meten nadat ik merkte dat ik veel last heb van hoofdpijn met lang lezen, tv kijken en in het donker auto rijden.
Mijn sterkte is aan 1 kant -0.25 en de andere -0.50 en ook een cylinder ik meen van 0,75.
De opticien liet me het verschil zien met en zonder bril door dat apparaat en ik schrok er zelf van hoveel duidelijker het word met een sterkte.

Ik heb dus een brilletje aan laten meten in eerste instantie voor autorijden enzo, maar de opticien meende dat ik al snel hem veel meer zou gaan dragen omdat het simpelweg gemakkelijker kijkt.

Hierzo hetzelfde in het begin, heb ook een bril nu. En ik ben er zo blij mee. Het valt wel mee dat je hem veel vaker opzet. En zo ja, wat dan nog? :)

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:46

Ik heb - 0.75
en ik heb aan mn andere oog - 0.5

inmiddels al wel meer denk ik.. :')

Ik heb een bril maar doe m zélden op.. ik wil binnekort ook lenzen. :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:55

@Daissos4, ik weet niet of ze op die sterkte wel lenzen hebben? Ik heb als brilsterkte -1.5 en als lensmaat -1.
Als er van 0.5 ook een half afgaat, hou je niks over :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 07:26

Ach eigenlijk is een bril heel hip tegenwoordig he, moet vooral zeggen dat ik blij ben dat ik er dadelijk een heb voor in het donker auto te rijden want dat is nu heel vervelend.
Ik heb wel eerst voor een goedkoper montuurtje gekozen omdat ik hem toch niet steeds op wil zetten.
Want ik was een montuur uit aan het zoeken en bleef hangen bij een montuur tot ik de prijs zag, maar ja het merkje ARMANI deed het al vermoeden. :D
Ben toen toch nog even op zoek gegaan naar wat goedkopers.
Glazen heb ik wel gewoon laten ontspiegelen en alles daar ga ik niet op bezuinigen.
Als ik dadelijk permanent een bril wil maken de koste van het montuur ook wat minder uit.
Wat een dilemma zo'n bril :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:18

Ik heb meteen een mooi (duur) montuur genomen omdat ik hem ook in de colleges op wilde gaan zetten. Ben achteraf blij met die keus, want ook met bril moet je je mooi voelen :).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:25

_Arwen_ schreef:
Ik heb meteen een mooi (duur) montuur genomen omdat ik hem ook in de colleges op wilde gaan zetten. Ben achteraf blij met die keus, want ook met bril moet je je mooi voelen :).

Dat is ook waar, de goedkopere is ook mooi maar vond die dure eigenlijk wel leuker.
Ach ja, volgende keer als ik hem meer blijk te dragen kan ik altijd nog een hele mooie uitzoeken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:37

Ik was op zoek naar een zonnebril.
Mooie uitgezocht. Laten uitrekenen wat het met glazen ging kosten € 350,-

Tja, dat was mij wel wat teveel van het goede.
Dus een andere uitgezocht die was inclusief galzen € 139,-.
Nog veel geld, maar een goede zonnebril is ook wat waard.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 08:09

Nou dames ik ben toch maar voor de bril gegaan hoor! Uit de meting kwam een sterkte van -0.25 en -0.5. Ik ben superblij met mijn bril, ik heb nooit meer hoofdpijn gehad!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:08

Anoli schreef:
Ik ben een bril gaan dragen toen ik merkte dat ik minder begon te zien. Mijn ogen waren toen -0,5 aan beide ogen. Na 2 jaar een bril dragen en daar een haat-liefde verhouding mee te hebben ( ik kon gewoon niet wennen aan mn bril) ben ik overgestapt op lenzen. Ik heb dat toen laten doen bij hans anders en ik heb veel problemen gehad met mn lenzen. Na een 2 weken er dus mee gestopt en tijdelijk weer mn bril gedragen, ondertussen is mn sterkte dus -1 aan beide ogen.

Maar het kriebelde en ik ben toen naar een échte opticien gegaan en daar heb ik gekozen voor nachtlenzen. Deze draag ik dus tijdens het slapen en smorgens bij het opstaan doe ik ze uit. Op deze manier kan ik de hele dag scherp zien zonder dat ik overdag een bril of lenzen hoef te dragen. Ideale oplossing voor mij.

Kun jij me misschien uitleggen hoe dit werkt?? Gewoon uit nieuwsgierigheid :+

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:10

Ik heb nu ook een bril, maar weet mijn sterkte niet meer.

Mijn ene oog is +, de andere -. Dat hebben niet veel mensen, masr ik zie dus met 1 oog veraf en 1 oog dichtbij. Het is nog niet extreem.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:18

amandananana schreef:
Nou dames ik ben toch maar voor de bril gegaan hoor! Uit de meting kwam een sterkte van -0.25 en -0.5. Ik ben superblij met mijn bril, ik heb nooit meer hoofdpijn gehad!

Dan hebben we dezelfde sterkte, alleen ik heb ook nog een cylinder van 0,75 of zoiets.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:53

ik heb een bril genomen bij +1,0 merk verschil met hoofdpijn, en aan het einde van de dag dat ik minder moeie ogen heb :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:56

Ik merkte het ook met auto lessen kon heel slecht nummerborden lezen.
Ik had geloof ik -1,00 en -1,25 nu heb ik cilinder -1,5 ga ook best hard achteruit maar ik vind het heerlijk een bril!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:33

Toen ik -0.5 en -0.75 had ben ik lenzen en een bril gaan dragen, kon ondertiteling niet meer lezen van de tv. Heel irritant!! Zit in middels op -0.75 en -1. Ga nog wel eens de deur uit zonder lenzen of met maar 1 lens is. En dan red ik me wel, alleen met lenzen is toch stuk fijner!!