Abortus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:03

Jolliegirl schreef:
dat vraag ik mij ook af lieveli....

9 maanden... is heeeel volgroeid...

Het is met 6 maanden al levensvatbaar, hoe ga je dat ooit 'aborteren'?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:04

MarcoBorsato schreef:
Jolliegirl schreef:
dat vraag ik mij ook af lieveli....

9 maanden... is heeeel volgroeid...

Het is met 6 maanden al levensvatbaar, hoe ga je dat ooit 'aborteren'?

Tsja... vraag ik mij ook af....

Maar het gebeurt dus wel?

Urbanus

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:05

Nee, dat geloof ik niet. Een late abortus tot 22 weken wordt al weinig gedaan, en dan alleen vanwege medische redenen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:06

Tot wanneer is abortus mogelijk
Het afbreken van een zwangerschap is in Nederland toegestaan tot het moment dat een vrucht buiten het lichaam van de moeder levensvatbaar is. Dat moment is volgens de wet bij 24 weken zwangerschap. In de praktijk houden abortusartsen een grens van 22 weken aan. Een abortus mag alleen worden gedaan in een erkende abortuskliniek of een ziekenhuis met vergunning.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:06

MarcoBorsato schreef:
Nee, dat geloof ik niet. Een late abortus tot 22 weken wordt al weinig gedaan, en dan alleen vanwege medische redenen.

20 weken is al 5 maanden he....
Scheelt niet veel met zn half jaar.

Ik heb zelf geen kind. Dus verstand van hoe snel iets groeit heb ik niet.

24 weken is 6 maanden.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:07

dat zeiden ze in die film... heb ik ook niet bedacht... ben ook helemaal stil ervan... (snapte het ook niet helemaal iets met het hoofd eraf ofzo :S)
(of heb ik die film misbegrepen.. mijn engels is nogal al uhm.. :o)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:08

Marietje_007 schreef:
dat zeiden ze in die film... heb ik ook niet bedacht... ben ook helemaal stil ervan... (snapte het ook niet helemaal iets met het hoofd eraf ofzo :S)

het is niet waar, ik denk dat het óf propaganda is, óf je hebt het verkeerd begrepen.

Snoevie

goh tot 22 weken nog?heftig hoor,het is dan al best groot vind ik...........dat je het dan tot zolang laat doorgroeien,in de meeste gevallen weet je toch al eerder dat je zwanger bent.

natuurlijk ben je baas in je eigen buik. alleen blijf ik vinden dat er soms toch nogal licht over word gedacht,helaas.
maar gelukkig geld dat voor velen ook niet
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 17-03-11 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

bevertje

In principe kan je de gehele zwangerschap een kind laten aborteren. Het wordt alleen niet gedaan.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:09

Manuele vacuümaspiratie: tot 7 weken na de laatste menstruatie
Deze chirurgische abortus wordt reeds vroeg in de zwangerschap tot 7 weken na de laatste menstruatie van de vrouw toegepast. Een lange, dunne buis wordt in de baarmoeder ingebracht. Een grote spuit wordt met de buis verbonden en het embryo wordt weggezogen.

Zuigcurettage: tussen 6 en 14 weken na de laatste menstruatie
Dit is de meest gebruikte chirurgische abortusmethode. Omdat de baby groter is, moet de arts eerst de cervix of baarmoederhals rekken met metalen staven. Het openen van de cervix kan pijnlijk zijn, vandaar dat gewoonlijk plaatselijke of algemene verdoving wordt toegepast. Nadat de cervix opengerekt is, brengt de arts een harde plastic buis in de baarmoeder en verbindt deze met een zuigmachine. De zuiging trekt het lichaam van de foetus uit de baarmoeder. De arts kan ook een speciaal lepelvormig mes of curette gebruiken om de foetus en foetale delen uit de baarmoeder te schrapen. (De arts kan over de foetus en de foetale delen spreken als het ‘conceptieproduct').

Dilatatie en evacuatie: tussen 13 en 24 weken na de laatste menstruatie
Deze chirurgische abortus wordt uitgevoerd tijdens het tweede trimester van een zwangerschap. In dit stadium van de zwangerschap is de foetus te groot om enkel door zuiging te worden verwijderd en zal hij niet doorheen de afzuigbuis geraken. Bij deze methode moet de cervix verder worden geopend dan bij een eerstetrimesterabortus. Dit wordt gedaan door één of twee dagen vóór de abortus verschillende staven in te brengen. Eens de cervix opengerekt is trekt de arts de foetale delen er met een verlostang uit. De schedel van de foetus wordt geplet om hem makkelijker te kunnen verwijderen. Een scherp werktuig (een curette) wordt eveneens gebruikt om de inhoud van de baarmoeder weg te schrapen en de overblijvende weefsels te verwijderen.

Prostaglandinen: vanaf de tweede trimester van de zwangerschap tot aan de voldragen zwangerschap
Een prostaglandinensubstantie wordt rechtstreeks in de ader of in het vruchtwater gespoten, waardoor contracties worden opgewekt en de bevalling op gang wordt gebracht. Het kind is op dit ogenblik meestal nog niet levensvatbaar zodat het sterft bij de geboorte. Deze methode wordt vooral toegepast na een positief resultaat PND (prenatale diagnostiek).

(Te) vroege keizersnede of hysterotomie: tot aan de voldragen zwangerschap

Langs een kleine insnede in de onderbuik wordt de baarmoeder geopend en de baby wordt samen met de placenta weggenomen. Het kind wordt meestal levend geboren en aan zijn lot overgelaten of gedood.

RU486, Mifepristone (Abortuspil): binnen 4 tot 7 weken na de laatste menstruatie
Dit medicament is enkel erkend voor gebruik bij vrouwen tot de 49e dag na hun laatste menstruatie. De procedure vereist gewoonlijk twee tot drie bezoeken aan de arts. Tijdens het eerste bezoek worden aan de vrouw pillen gegeven die het zwangerschapshormoon afremmen en de vrucht doen loskomen. Indien de abortus nog niet heeft plaats gevonden wordt twee dagen later een nieuw medicament gegeven, dat krampen zal veroorzaken en het embryo afdrijven. Het laatste bezoek dient om na te gaan of de procedure volledig heeft plaats gevonden. RU486 werkt niet in het geval van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Dit is een situatie die levensbedreigend kan zijn. Het embryo nestelt zich buiten de baarmoeder, gewoonlijk in de eileider.
Als een buitenbaarmoederlijke zwangerschap te laat wordt vastgesteld, kan de eileider barsten, met als gevolg inwendige bloedingen en soms de dood van de vrouw

Bron:http://www.ongeplandzwanger.be/hulp/overweeg-je-abortus/abortusmethoden/menu-id-32.html

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:09

zoals ik net al neer had gezet 6 maanden is het maximale

Bevertje dus niet de hele zwangerschap

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:09

Jolliegirl schreef:
MarcoBorsato schreef:

20 weken is al 5 maanden he....
Scheelt niet veel met zn half jaar.

Ik heb zelf geen kind. Dus verstand van hoe snel iets groeit heb ik niet.

24 weken is 6 maanden.

Ja maar dat geldt dus alleen als het kindje al niet levensvatbaar is/ernstig gehandicapt/de moeder loopt zelf gevaar. Dit gaat niet op voor, ik ga even generaliseren, pubers die het onveilig hebben gedaan en zich laat bedenken.

Snoevie schreef:
goh tot 22 weken nog?heftig hoor,het is dan al best groot vind ik...........dat je het dan tot zolang laat doorgroeien,in de meeste gevallen weet je toch al eerder dat je zwanger bent.

natuurlijk ben je baas in je eigen buik. alleen blijf ik vinden dat er soms toch nogal licht over word gedacht,helaas.
maar gelukkig geld dat voor velen ook niet

Medische redenen dus
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 17-03-11 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:10

MarcoBorsato schreef:
Marietje_007 schreef:

het is niet waar, ik denk dat het óf propaganda is, óf je hebt het verkeerd begrepen.

Dat zou maar zo kunnen :P
Maar ze hadden er wel echt een foto van een kindje, maar dan zonder hoofd.. in de grote hoe groot "normale"baby's zijn.. Kan nep zijn.. In nederland valt dat gelukkig ook niet meer onder abortus, zei ook al in mijn post dat ik 9 maanden wel errug ver vind gaan!
en toen had ik er nog niet eens aan gedacht dat het al levensvatbaar is.

Nell_

Met 24 weken heb je gewoon een groot kind :=

Ik hoorde laatst dat iemand abortus had laten plegen nadat ze er bij de 20 weken echo achter kwamen dat het een hazenlipje had :oo

Wij hebben bewust gekozen voor geen punctie. We weten dus niet of we misschien een gehandicapt kindje gaan krijgen. Bij 20 weken zien ze wel eventuele afwijkingen.

easygoing

Vind dat iedereen dat voor zich moet weten alleen om heel eerlijk te zijn vind ik ook dat er een betere optie is dan abortus. Adoptie is in mijn ogen dan nog de beste keus, zwaar en moeilijk voor de biologische moeder maar een heel mooie kans voor zowel kindje als mensen die ongewenst kinderloos zijn.
Maar goed abortus is een keus die alleen de moeder kan maken en die dien je te respecteren.

Persoonlijk zou ik dan dus voor adoptie gaan.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:11

quera schreef:
zoals ik net al neer had gezet 6 maanden is het maximale

Bevertje dus niet de hele zwangerschap

Ja tot 6 maanden, maar theoretisch gezien kan het de hele zwangerschap.

Urbanus

Nell_ schreef:
Met 24 weken heb je gewoon een groot kind :=

Ik hoorde laatst dat iemand abortus had laten plegen nadat ze er bij de 20 weken echo achter kwamen dat het een hazenlipje had :oo

Wij hebben bewust gekozen voor geen punctie. We weten dus niet of we misschien een gehandicapt kindje gaan krijgen. Bij 20 weken zien ze wel eventuele afwijkingen.

Kan dat? Dat lijkt me echt stug, dat soort dingen hoor je altijd via via, maar nooit direct.

edit: Bah ik neem dat terug, het gebeurt....
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 17-03-11 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

Mijn frustratie over medisch correct zijn van abortuswijsheden zal ik maar voor mij houden. Er zijn al mensen die ze uitgesproken hebben. NL is geloof is nog iets soepeler als belgie.

Mijn visie? Ligt heel individueel, iedere abortusvraag is eigenlijk een ethisch vraagstuk, waar volgens mij niemand het recht heeft om over welke beslissing dan ook te veroordeelen. Maar een ieder die er voor staat er echt niet licht mag overgaan. Zoveel verschillende factoren die moeten woredn meegenomen. Enkele voorbeelden uit de werkelijkheid...
Bij een verkrachting of misschien toch een morning-afterpil?
Bij een moeder met kind nummer 8, compleet over haar grenzen heen, geen geld, geen toekomst, geen man meer?
Bij zwangere met hartproblemen. 1/2 dat ze overlijdt door de zwangerschap?
Bij een zwangere met borstkanker. Therapie en zelf overleven of geen therapie, wel baby en zo goed als zekere dood?
Bij 13-jarige tienermama? Met de nodige gezondheidsricico's en praktische bezwaren.
Bij abortus nummer 5 van een mama, die de pil te duur vindt?
Mama wil absoluut geen kind, papa absoluut wel? Mama wel, papa niet?
Mama kan/wil niet weg bij geweldadige papa/misbruikend familielid?
Zware junkie als mama?
Kindje heeft geen fysieke kans tot een menswaardig bestaan of enige vorm van geluk, enkel absoluut lijden?

Snoevie

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:13

zeker als de situatie zo is dat het duidelijk gevaar voor de moeder oplevert,dat vind ik een heel ander verhaal hoor,of als je verkracht bent ofzo.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:14

Ik zou het houden. Ik denk dat het heel anders voelt als je weet dat je een wondertje in je buik hebt... Iets moois en misschien wel iets wat je nooit meer zal overkomen. Een kind krijgen is niet 'gewoon' of 'normaal' het is iets bijzonders waar je ontzettend blij om mag zijn dat je die mogelijkheid krijgt. Daarom dat ik het nooit en ten nimmer weg zou laten halen.
Ik kan me goed indenken dat als je zelf al een krap en niet fijn leven lijdt dat het dan moeilijker is en dat je dan voor jezelf moet overwegen of je het kind een goed leven kan geven maar ik hoef me daar gelukkig niet druk over te maken want mijn ouders zouden me ten alle tijden steunen.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:15

wizewo schreef:
Mijn visie? Ligt heel individueel, iedere abortusvraag is eigenlijk een ethisch vraagstuk, waar volgens mij niemand het recht heeft om over welke beslissing dan ook te veroordeelen.

Sterkte zin! sluit ik me bij aan!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:16

Dan is adoptie de beste optie idd :j
Zal ook zwaar zijn, maar je geeft het kind een kans. Die er niet om gevraagd heeft!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:16

Nell_ schreef:
Dan is adoptie de beste optie idd :j
Zal ook zwaar zijn, maar je geeft het kind een kans. Die er niet om gevraagd heeft!

En die andere 10.000 kinderen die op adoptie wachten in nederland?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:17

Zoals ik er op dit moment over denk zou ik voor abortus gaan. Heb nog nooit in zo;n situatie gezeten en doe er ook alles aan om het te vermijden! (oké, ik heb seks nog niet geboycot dus bijna alles dan :P )
Misschien dat ik er op het moment zelf anders over denk maar moet nu echt niet denken aan kinderen. Zit nog altijd in de "Kinderen zijn leuk voor een uur maar daarna gauw weer weg"- fase .

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:17

Ik ben ook van mening dat ieder het voor zich moet weten wat hij/zij doet.

Zelf heb ik twee kinderen en moet er niet aan denken om weer zwanger te worden. Mocht het ooit gebeuren dan laat ik het ook weghalen (ook om medische redenen).

Ik heb met 7 weken zwangerschap een echo gehad. Hier was toen wel iets van een baby te herkennen op de echo.