We denken dat meisje zich zelf snijdt..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:40

Niinatjuh schreef:
Ben ik de enige hier die zich afvraagd waar je je mee bemoeit? Ik zou het ook niet waarderen als mensen vroeger
of ik me snijd? & dat ook zeker niet aan de grote klok gaan hangen..

En dat mensen in ene wel tegen je praten uit medelijden? Ik zou daarintegen als je je er perse mee wil mengen wel
naar je mentor gaan..

Mee bemoeien? Waar lees je dat? Ik lees alleen maar dat TS zich zorgen maakt en wil helpen. Een wereld van verschil met 'bemoeien'.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:41

Niet alles gelezen. Maar ik zou de situatie niet onderschatten.
Ze werd boos omdat je haar veroordeelde na "roddels" door een ander.
Als je haar wilt helpen zou ik eerst eens vragen aan haar hoe ze aan de littekens komt. En natuurlijk dat niet bot uit gelijk vragen " hoe komt dat?! " maar misschien excuus aanbieden wat eerder is gebeurt en verder in een gesprek vragen hoe ze er aan komt! Trek niet te snel conclusies, maar wees een vriend als zij die nodig heeft en schakel hulp in waar nodig!

Uit eigen ervaring heb ik door schande geleerd hier beter mee omtegaan. Ik heb een vriendin die zich ook snee, (in deze tijd kende ik haar niet) zij was er later heel open over. Een ander klasgenootje in die tijd sneed smillies in haar arm, we namen haar niet serieus, achteraf heel veel spijt van zei pleegde een half jaar later zelfmoord.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:45

Aan je mentor vertellen dat je je zorgen maakt over dit meisje. Mentor weet hoe ze dit aan moet pakken. Jouw naam hoeft helemaal niet ter spraken te komen dus meisje zal niet boos op jou zijn. Misschien zit dit meisje al in de hulpverlening en dan weet school daar ook vast van. Niet meer met andere leerlingen bespreken, geroddel hierover kan ze niet gebruiken.

TS is 12! Je bedoeling is heel goed, maar dit kun je zelf niet afhandelen. Ik vind het wel super van je dat je je het lot aantrekt van iemand die je eigenlijk helemaal niet zo goed kent. Waren er maar wat meer mensen zo meelevend dan zou er heel wat minder ellende op de wereld zijn.

LindyH

Re: We denken dat meisje zich zelf snijdt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:01

TS, ik vind het heel aardig van je dat je haar lot zo aantrekt, maar in feite zijn het jouw zaken niet. Het is ook niet zo dat als ze het maar aan iemand vertelt, dat het dan binnen no time over is. Ze moet er vooral zelf aantoe zijn om ermee naar buiten te treden en erover te willen praten. Dat kun je niet forceren.

En wie weet is ze al lang onder behandeling.

Je hoeft ook niet bang te zijn dat er iets ergs gebeurt als je hier nu niets mee doet. Dat kan namelijk net zo goed gebeuren als je er wel mee naar een mentor o.i.d. gaat. Haar lot ligt niet in jouw handen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:07

sillyhorse schreef:
Aan je mentor vertellen dat je je zorgen maakt over dit meisje. Mentor weet hoe ze dit aan moet pakken. Jouw naam hoeft helemaal niet ter spraken te komen dus meisje zal niet boos op jou zijn. Misschien zit dit meisje al in de hulpverlening en dan weet school daar ook vast van. Niet meer met andere leerlingen bespreken, geroddel hierover kan ze niet gebruiken.

TS is 12! Je bedoeling is heel goed, maar dit kun je zelf niet afhandelen. Ik vind het wel super van je dat je je het lot aantrekt van iemand die je eigenlijk helemaal niet zo goed kent. Waren er maar wat meer mensen zo meelevend dan zou er heel wat minder ellende op de wereld zijn.

Super antwoord hier ga ik helemaal in mee, Super dat je zorgen maakt over dit meisje. Maar ga er eens even met je mentor over praten. Misschien kan hij/zij er wat meer over vertellen zodat jij je minder zorgen maakt of weet hoe je haar kunt helpen. veel succes!

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:39

Olster4ever schreef:
MJ__ schreef:
Niet naar je mentor gaan moest je ooit nog met haar willen praten.
ik denk dat je al aardig gedaald bent in aardig vinden in haar ogen sinds het voorvalletje(eigenlijk snap ik ook niet waarom het nodig was om iemands arm zo vast te nemen,zelfs al deed je dat bij mij zou ik nog zoiets hebben van ''enneuuuh?'' :') ),en als je haar nu ook nog eens gaat 'verklikken' dan is het helemaal afgelopen.
Je kan beter naar haar toegaan,zeggen dat je het echt niet verwachtte,dat het je echt spijt dat je dat gedaan hebt,en vragen of alles wel ok is.
Wil ze het niet vertellen? dan ook niet over doorgaan,dan heb je iig gedaan wat je kon. :)

wat wil je liever, dat het meisje in kwestie TS niet meer mag, of dat het zo erg word dat ze zelfmoord pleegt? dan weet ik wel wat ik zou kiezen.
ik weet alleen niet of je het door de klas blèrde of haar even apart nam?

Ze nam haar blijkbaar niet appart,want hoe ik het begrijp is dat iemand zei 'ze snijdt zich'
en dat Ts toen zei 'welneeee!' en haar arm beetnam.

En wat ik bedoel is dat dit meisje het mischien wel helemaal niet appreciert dat ze het zomaar tegen de mentor gaat zeggen?
En je weet daardoor dus niet of je de situatie erger of beter maakt,
ik mijn geval zou het de situatie net veel erger maken,omdat dat mischien niet de persoon was die ik had uitgekozen om mijn problemen tegen te vertellen,anders had hij het allang geweten.
Dus je weet niet wat voor soort meisje zij is,
daarom zou ik eerst zelf de tijd nemen om haar beter te leren kennen voor je er anderen bij gaat betrekken.

Ik zeg ook niet dat dat de juiste manier is,
dat is alleen maar wat ik zou doen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:49

ik zou als ik jou was toch met je mentor of met de vertrouwenspersoon op school gaan praten ,
als het meisje zichzelf idd beschadigd, is er iets mis met hoe het meiske in haar vel zit , dit kan vanalles zijn,
maar jezelf beschadigen is niet niks

als je je oprecht zorgen maakt om het meiske , kun je dat misschien wel gewoon tegen haar vertellen,maar de vertrouwenspersoon of mentor etc, die kunnen hier toch meer mee kwa stappen ondernemen om haar te helpen

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:35

Als je haar wil helpen moet je ook uitstralen dat je discreet bent. Dus het niet meteen doorvertellen aan je klasgenoten. Maar geef haar vertrouwen en stel voor om samen naar de mentor te gaan. En vergeet niet dat je haar wel een beetje op weg kunt helpen maar jij kunt haar niet helpen. Ze moet het ten eerste zelf willen en dan heeft ze echt professionele hulp nodig.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:38

Ga of naar je mentor, of praat zelf met dr, maar zorg dat je dr niet gaat pushen met, of het aan andere uit je klas verteld, want anders kan ze erg snel het pispaaltje worden, wat bij mij is gebeurd...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:35

Ik zou naar je mentor gaan. Misschien waardeert dit meisje het totaal niet, maar misschien voorkomt het wel dat ze verder weg zakt. Als je het maar laat gaan loopt het misschien wel slecht af en heb je niet eens iets geprobeerd.

Zou haa rin de klas er verder niet meer over aanspreken trouwens.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:06

Ik snap niet dat veel mensen zeggen dat je niet naar je mentor moet gaan.

Dat zij dat niet kan waarderen is haar probleem, als zij zichzelf snijdt, heeft ze hulp nodig! En die hulp kan jij haar echt niet bieden. Je bent zelf ook nog maar een kind.

Geef door dat je je zorgen maakt, maar vraag aan de mentor niet jou naam te noemen. De mentor weet echt wel welke stappen verder te zetten.

Mensen help je juist door ze te confronteren met wat ze doen. Alleen maar "ach chus wat ben je zielig, ik ben er voor je als je me nodig hebt" helpt echt niet. Klinkt misschien bot en hard, maar wel de waarheid.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:14

ik zou het ook vertellen maar je moet wel zeggen dat je eht niet zeker weet.
het beste zou zijn om haar overte halen om zelf tegaan desnoods ga je samen :D :o
wat je ook kan doen is vragen hoe ze aan al die littekens komt als ze niks zegt kan je vragen of ze een ongeluk met een mes heeft gehad ofzo als ze rood word weet je dat er dus iets met een mes is.
je kan dan vragen wat er dan is gebeurd enzo vraag je voorzichtig verder
de mentor doet preccies hetzelfde denk ik die vraagt ook voorzichtig.
zeg dat je het niet zal vertellen en laat dat ook zien dat je niet alles doorverteld
succes meid! :(:)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:16

Denk dat het veel te confronterend is om dat zo aan iemand te vragen. Daar gaat dat meisje zich ook niet fijner van voelen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:05

sillyhorse schreef:

Helemaal mee eens.
Je bent zelf niet opgeleid om met dit soort problemen om te gaan.
Zoek contact met je mentor of leraar op school, die je vertrouwt. Hij/zij kan jou eerst helpen. Goed van je dat je je zorgen maakt.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:07

De manier waarop jij haar benaderd hebt is heel aanvallend, confronterend en beschuldigend geweest... Een hoop schade dus. Arm meisje. :n Je hebt haar mooi weggejaagd, denk niet dat zij binnenkort het lef zal vinden om haar problemen aan iemand te laten zien.

Altijd leuk; van die impulsieve mensen die zich ergens mee bemoeien terwijl ze nog niet eens nagedacht hebben wat het voor invloed heeft... Maakt een hoop kapot zo'n impulsieve, confronterende reactie, onderschat dat niet.
Zolang je zo impulsief bent moet je je vooral niet bemoeien met dit soort dingen, leer eerst maar eens hoe je met mensen en hun problemen om hoort te gaan, want hoe dit is verlopen is eigenlijk ronduit triest. Ondanks je goede bedoelingen....

Je kunt aan je mentor vertellen dat je je zorgen maakt, maar maak het niet te concreet en oordeel niet meer over haar. Laat het dan ook bij je mentor liggen en bemoei je er niet meer mee, dat is niet aan jou namelijk. Ten eerste omdat jij niet degene bent die dit op moet lossen en dat waarschijnlijk toch niet uit de verf komt, en ten tweede omdat jij niet degene bent die haar problemen op je schouders moet dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:21

JuliaMaria schreef:
De manier waarop jij haar benaderd hebt is heel aanvallend, confronterend en beschuldigend geweest... Een hoop schade dus. Arm meisje. :n Je hebt haar mooi weggejaagd, denk niet dat zij binnenkort het lef zal vinden om haar problemen aan iemand te laten zien.

Altijd leuk; van die impulsieve mensen die zich ergens mee bemoeien terwijl ze nog niet eens nagedacht hebben wat het voor invloed heeft... Maakt een hoop kapot zo'n impulsieve, confronterende reactie, onderschat dat niet.
Zolang je zo impulsief bent moet je je vooral niet bemoeien met dit soort dingen, leer eerst maar eens hoe je met mensen en hun problemen om hoort te gaan, want hoe dit is verlopen is eigenlijk ronduit triest. Ondanks je goede bedoelingen....

Je kunt aan je mentor vertellen dat je je zorgen maakt, maar maak het niet te concreet en oordeel niet meer over haar. Laat het dan ook bij je mentor liggen en bemoei je er niet meer mee, dat is niet aan jou namelijk. Ten eerste omdat jij niet degene bent die dit op moet lossen en dat waarschijnlijk toch niet uit de verf komt, en ten tweede omdat jij niet degene bent die haar problemen op je schouders moet dragen.

TS is 12 en heeft waarschijnlijk naar alle goede bedoelingen gehandeld, ik vind je reactie wel lichtelijk aanvallend, en daarnaast ook een beetje overdreven. Als je armen onder de littekens zitten, zal ze wel vaker vervelende vragen krijgen in haar leven...... Dan is het een stuk vervelender als je geconfronteerd wordt met volwassen mensen die er weken over door blijven zagen of je geen (geestelijke) ziekte hebt oid. :+

Tuurlijk is het genant, maar om het nou groter te gaan maken dan het is...

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:27

Shiloh schreef:
Ik snap niet dat veel mensen zeggen dat je niet naar je mentor moet gaan.

Dat zij dat niet kan waarderen is haar probleem, als zij zichzelf snijdt, heeft ze hulp nodig! En die hulp kan jij haar echt niet bieden. Je bent zelf ook nog maar een kind.

Geef door dat je je zorgen maakt, maar vraag aan de mentor niet jou naam te noemen. De mentor weet echt wel welke stappen verder te zetten.

Mensen help je juist door ze te confronteren met wat ze doen. Alleen maar "ach chus wat ben je zielig, ik ben er voor je als je me nodig hebt" helpt echt niet. Klinkt misschien bot en hard, maar wel de waarheid.

Weetje wat nou het probleem is, een mentor 'moet' het aan de ouders vertellen, en daar doe je niet altijd goed mee...
En ten tweede, of de mentor weet welke stappen verder te zetten, dat hangt echt 100% van desbetreffende persoon af, heeft er weinig mee te maken of die persoon mentor is of niet.

TS: Ik zou me er verder niet mee bemoeien, maar als je er dan wat mee wilt, zou ik naar je mentor of een andere leraar die je vertrouwd gaan.
En dan gewoon het je verhaal doen, maar nog geen naam noemen, misschien weet die persoon zelf wel over wie je het hebt. En anders heb je altijd nog de keuze wel of geen naam te noemen, maar ben jij wel jouw verhaal kwijt iig.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:47

Edit: Laat maar, ik reageer hier niet meer op. Ik houd het er maar op dat mensen niet moeten oordelen over iets waar ze geen benul van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:00

JuliaMaria schreef:
Edit: Laat maar, ik reageer hier niet meer op. Ik houd het er maar op dat mensen niet moeten oordelen over iets waar ze geen benul van hebben.

als je dan even leest, dan zie je dat ik wel degelijk benul heb van waar ik het over heb ;) ..........

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:01

Ik zou eerst even tegen haar zeggen dat je het niet verkeerd bedoelt.

Vanuit mijzelf kijkend zou ik wel naar je mentor gaan. Eerst zal ze er absoluut niet blij mee zijn ( natuurlijk hoeft jou naam daar niet te vallen ) dat de mentor het weet. Maar als ze wel zichzelf pijn doet heeft ze wel hulp nodig.

Mijn mentor is toen de tijd ook ergens achter gekomen bij mij ( door mijn stagebieder ) en ik was eerst echt niet blij en ontkende. Maar achteraf ben ik blij dat ze het gezegt hebben want ik heb er heel veel aan gehad.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:01

juliamaria, ik vind het jammer dat je je post hebt ge edit, want i vond het wel een nuttige toevoeging wat je zei.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 19:49

Wow, bedankt voor alle reacties!
Ik heb vandaag mn excuses aangeboden en ze zij dat het niet erg was!
Later hebben we samen gewerkt en eigenlijk wel lol gehad!

Ik denk dat ik (nog) even niet naar mijn mentor ga...
Er komt vast nog wel een goed moment dat ik het voorzichtig kan`vragen`.
En ik lees nog al jullie reacties door. Ik heb daar wel veel aan! :j

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:52

Fijn dat je er wat aan hebt, en dat het weer goed is tussen jullie :) !
Ik hoop dat je haar een beetje op weg kan helpen met haar problemen te verwerken :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:24

sabina1998 schreef:

Goedzo! +:)+

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:00

sabina1998 schreef:

dit vind ik top van je +:)+

en misschien door middel van eerst haar beter leren kennen en vrienden worden,
word ze wat losser. en misschien vind ze het dan zelfs fijn om er met jou over
te praten. en dat kan jij haar altijd rustig aan vertellen ( dus probeer dit niet dwingend naar haar over te brengen)
dat ze hier wel mee naar een volwassen persoon moet gaan die zij zelf in vertrouwen kan nemen ( deze persoon hoeft dus niet een mentor of iemand van school te zijn misschien voelt zij zich wel goed om met iemand te praten die buiten de familie staat en buiten de vrienden groep zeg maar) en als zij zover is zal ze dit zelf ook wel aan gaan geven. een huisarts is ook een goede om met haar mee naar toe te gaan deze heeft zwijg plicht en weet hier meestal ook wel mee om te gaan. ( ik heb dit zelf bijna 6 jaar lang gedaan en had toen ook veel aan mijn huisarts qua tips en rust in zijn praten en doen en laten.) mentor of contact personen op school zou ik persoonlijk niet heen gaan, dit omdat ik daar slechte ervaringen mee heb, en ze jou niet de tijd geven die jij nodig heb, hun willen alles zo snel mogelijk. en dat is voor sommige mensen gewoon niet de oplossing, en mij is ook overkomen dat mijn contact persoon van school achter mijn rug om naar mijn ouders is gegaan.