Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:49

Ja, vind dat nog steeds verschrikkelijk := Het voelt net alsof m'n hersenen alles stilzetten omdat ze de prikkels even niet meer aankunnen..

Dankje :) Ik weet eigenlijk niet beter dus ben er aardig aan gewend. Maar wilde natuurlijk wel dat het anders was. :)

Mindfields

Re: Hypersensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:51

Die angsten heb ik ook enorm, echt niet normaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:52

Het meest vervelende is nog wel wanneer je omgeving het maar onzin vind en zich er niets bij voor kan stellen :roll:
"Meid, trek het je niet aan" Dan zeg ik maar niets :+

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:53

@Mindfields: Vervelend joh.. :(:)

Ja inderdaad Cayenne... m'n vriend heeft die neiging een beetje, heel vervelend. Kan het hem eigenlijk ook niet goed uitleggen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:54

Gelukkig heb ik daar niet zoveel last van, Cayenne. Hier zijn de meesten wel begripvol. Vooral mijn vriend gelukkig!

Ik heb totaal geen last van angsten... wat dat betreft vraag ik me af of het wel HSP is, ik ben namelijk totaal niet angstig, verlegen en al helemaal niet onzeker. Maar al die andere dingen qua prikkels, snel emoties opnemen, overgevoelig qua zintuigen etc. heb ik dus wel.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:55

Dat vele slapen heb ik ook. Ik slaap zo 10 tot 12 uur als ik alle tijd heb. Ik krijg al een slaaptekort met 9 uur slaap. En dan zitten anderen te zeuren dat ik me niet aan moeten stellen. Alsof ik er voor kies om zoveel slaap nodig te hebben :+

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:55

Ik denk dat je niet alle symptomen hoeft te hebben voor HSP? Je hebt er natuurlijk ook verschillende graden in. :)

Fijn dat je vriend zo begripvol is Fiffil :) Ik moet die van mij er nog even in trainen denk ik... Misschien moet ik hem er eens een keer een site over sturen oid.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:57

Inderdaad Cayenne heel herkenbaar, of vervelende opmerkingen het raakt me niet ofzo maar het blijft soms wel hangen, echt heel raar.

Ik kan er ook echt niet tegen als heel veel mensen te hard praten aan tafel ofzo, in een cafe heb ik er geen last van maar bijvoorbeel thuis aan het eten dan weer wel :+
Dus 'harde' geluiden in voor mij ruimtes die rustig horen te zijn. (jezus wat ben ik toch een zeikerd als ik het zo lees := )

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:57

Cayenne schreef:
Het meest vervelende is nog wel wanneer je omgeving het maar onzin vind en zich er niets bij voor kan stellen :roll:
"Meid, trek het je niet aan" Dan zeg ik maar niets :+

Ja dat is inderdaad echt niet leuk. Ik trek me dingen heel snel aan en dat is voor je omgeving vaak zo moeilijk te begrijpen. Het heeft ook positieve punten hoor, die gevoeligheid, vooral met de paarden(en hun mensen) heeft me dat heel veel opgeleverd, kan me echt verplaatsen in de mens op de rug van het paard en me ook heel goed afstemmen op hoe diegene het beste leert en dat wordt altijd heel fijn ervaren door die mensen. En mijn voelsprieten naar paarden toe zijn er ook heel goed door ontwikkeld.

Maar het is vaak ook heel moeilijk, begrip is er maar weinig voor als je zo bizar gevoelig bent.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:58

Misschien ligt het ook wel gewoon aan mijn karakter hoor, dat kan natuurlijk ook schelen. Ik ben wel een jankerd met films ed, muziek, zelfs van fietsen door de regen en dat soort dingen :+ maar angstig en verlegen? Nee dat niet, ook nooit geweest. Lijkt me ook heel lastig als ik dat zo lees!

Mijn vriend is echt lief wat dat betreft, meteen bezorgd sorry zeggen als 'ie me zachtjes aait en ik daar last van heb (een van de dingen die ik het vervelendst vind, als je lekker ligt te knuffelen en dan spring ik ineens weer half op :( )
Eerst vond hij het apart en dacht hij dat ik gewoon heel kietelig was, maar toen ik hem uitlegde dat het zelfs vrij pijnlijk is deed hij meteen heel voorzichtig. :j En als we in bed liggen waarschuwt hij altijd even voor hij het licht aan doet, zodat ik m'n ogen kan bedekken etc. :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:59

Je hoeft niet alle symptomen te hebben hoor.
Ik zal ze vast ook niet allemaal hebben. Ik heb vooral last van veel onzekerheid, gevoelig reageren op kleine dingetjes die voor een ander niets lijken, het oppikken van stemmingen van anderen en een soort van onderbuikgevoel dat 9 van de 10 keer gelijk heeft (en die tiende keer zit het er ook vaak niet ver naast :+ ).
En ontspannen is me tot nu toe ook maar zelden gelukt. Ik vraag me af of dingen niet durven loslaten ook een symptoom is?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 16-03-11 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:00

Aah dat is lief :)
Ja, karakter zal vast ook meespelen :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:01

Dat snap ik Cayenne, maar als ik testen zie gaan sommige (de wat uitgebreidere vaak) vooral over angsten, verlegenheid als kind etc.
Ik heb juist weer alle punten op lichamelijk gebied en gevoelsmatig. Ik kan wel tegen bloed, maar gewelddadige films ed. raken me echt heftig.

Waar ik wel veel last van heb is het overnemen van emoties van anderen. Vooral als ze erg sterk zijn. Natuurlijk leuk als iemand blij is, maar als iemand erg boos is wat minder... vind het ook erg moeilijk om me daarvoor af te sluiten, vooral als ik erg moe ben.

Shiirley

Ik ook niet hoor :)
Als ik het zo lees valt het bij mij ok nog wel mee! Dat van dat aanraken van mn vriend heb ik ook :j

Mindfields

Jep die intuitie is bij mij ook enorm scherp! Jammer dat die ene keer dat die er echt helemaal naast zat het behoorlijke gevolgen heeft gehad maar ik negeer mijn gevoel nooit meer want dat heb ik ook ooit 1 keer gedaan en daar heb ik goed van geleerd.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:04

Herkenbaar, mn vader heeft het ook heel erg, dat van emoties en intuitie enzo.We negere het ook nooit meer, 1 keer gedaan en we hebben er nu een nare ervaring bij helaas. Hij rijdt dan wel niet (paar lesjes gehad en groom van mn instructeur tijdens het mennen) maar kan geweldig met paarden en andere mensen omgaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:05

Wat ik trouwens ook merk is dat ik sommige mensen gewoon al niet mag voor ik ze gesproken heb... zie ik ze lopen en krijg ik meteen een naar gevoel. Ik zeg het eigenlijk nooit, want het klinkt meer als 'n vooroordeel voor de meeste mensen maar misschien herkennen jullie het wel. Ik heb het ooit een keer gezegd tegen m'n moeder, een jongen uit mijn broertje zijn klas (kwamen toen nieuw op school, in de 1e) zag ik lopen en ik vond hem ontzettend "naar". Mijn moeder vond 't een vooroordeel... later is hij van school gestuurd omdat het een ontzettende pestkop was. Bij de andere mensen bij wie ik dit voel merk dat het vaak heel wraaklustige/haatdragende personen zijn, iig altijd mensen die ook echt minder fijne eigenschappen hebben. Lijkt alsof ik ze automatisch ontloop zonder dat ik het bewust doorheb.
Ik vind iedereen in de eerste instantie aardig, maar bij sommige mensen krijg ik gewoon een "pas op" gevoel. Komt trouwens zelden heel sterk voor, gelukkig.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:06

Ja alsof er een rood lampje gaat branden in je hoofd van pas op :j

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:07

Ook heel herkenbaar Fiffil :j Heb dat ook regelmatig... Kan soms handig zijn maar ik hou het meestal maar voor me. Precies om de reden die je noemt. (dat mensen het een vooroordeel vinden)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:08

Fijn dat jullie het herkennen, ik voel me altijd een beetje banketstaaf/ongemakkelijk om het te zeggen aangezien de meeste mensen het niet al te positief oppakken... terwijl ik in de eerste instantie toch echt iedereen een kans wil geven. Hoop ook altijd dat ik er naast zit, is alleen nog nooit voorgekomen.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:09

:wave: hier nog eentje!!

Het ergste nog.. niemand die t begrijpt.. zeggen allemaal, als ik zeg dat ik een college met 250 mensen niet aankan vanwege de drukte, wat een onzin!!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:12

Dat herken ik ook heel erg Fiffill. Soms klikt het nog voor je met iemand hebt gesproken en soms weet je van tevoren al dat je die persoon niet mag of dat je op je hoede ermee moet zijn.
Ik loop s'avonds altijd een rondje en dan kom ik ook langs wat slecht verlichte plekken.
Normaal heb ik daar geen moeite mee maar een paar weken geleden zag ik iemand 100 meter voor me uit lopen en ik kreeg meteen het gevoel dat ik moest omkeren. Heel vreemd en heel sterk was dat gevoel.
Ik ben in eerste instantie doorgelopen maar uiteindelijk werd het gevoel steeds sterker en heb ik me omgedraaid. M'n gevoel heeft het zelden fout dus ik vertrouw er heel erg op.
Misschien had die man wel helemaal niets raars in de zin, maar toch voelde het niet goed en zo sterk had ik het nog nooit gehad. Op zo'n moment durf ik daar wel volledig op te vertrouwen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:13

Ik heb inmiddels ook wel geleerd om op m'n gevoel te vertrouwen. :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:15

Ja, eigenlijk vind ik dat dus wel iets heel moois en ik voel me er ook stukken veiliger door.
Het kan ook wel vervelend zijn natuurlijk. Het is maar net hoe je het bekijkt :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:16

Ja maar da's met alles zo. Ik merk bijv. dat ik veel sneller dingen zie dan de meeste mensen (m'n vriend vindt het al niet meer leuk om met mij in het bos te gaan wandelen omdat ik elk beestje/raar plantje direct zie en hij ernaar moet zoeken _O- ) terwijl ik wel snel last heb van m'n ogen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-03-11 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt