ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:56

Hebben jullie ook dat je doordraaft in leuke dingen en geen stop weten te krijgen daarbij?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:56

hotchocolat schreef:
Alwiene schreef:
Wát begonnen met 20mg Ritalin per inname keer?? Dat is absurd!

Het is toch 1 mg medicijn per kilo lichaamsgewicht?
Mijn zoon van nog geen 20 kg krijgt nu per dag 15 mg. Ik heb de vrijheid als het nodig is nog extra te geven.

Nee hoor. Heeft vooral te maken met hoe je lichaam erop reageert. Hoewel als je veel afvalt of aankomt kan het zijn dat je je doses wel iets moet aanpassen, maar er sowieso geen vaste regel voor. :)

20 mg per keer is echt al heel veel hoor! gemiddelde is volgens mij iets van 10 mg/keer, ook volwassenen. Sowieso moet je dan eerst nog 15 mg per keer proberen, want meer dan je eigenlijk nodig hebt is ook niet goed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:57

Menino, over de hele dag is het niets. :+
Eerst 5 en 10 mg geprobeerd maar dat deed niets.
nu dus 15 mg per keer, drie keer daags.

Ik eet er wel waanzinnig slecht van, maar daar moet ik een balans in zien te vinden.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:58

Ik had het dus over inname per kéér niet per dag ;) Ik slik zelf 15mg per keer en soms 20mg per keer met een maximum van 60mg per dag. Maar dat is dus wel opgebouwd. Beginnen om te proberen doe je op 10mg per keer of mínder en opbouwen meestal met 5mg per keer, dus van 10 naar 15 en eventueel naar 20 per inname.

1 tablet zegt me niet zoveel, meestal is dat 10mg maar ze bestaan ook van 5mg. Opbouwen van 10 naar 20mg is een hele grote stap en het nadeel van 20mg is dat je het maar 3x per dag mag nemen omdat je dan aan de max van 60mg zit ;) Beter is dus 15mg proberen als 10mg niet (voldoende) effect heeft :)

hotchocolat

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:59

Ritalin heb ik liggen van 5 mg en de medikinet van 5 en 10 mg. De medikinet hebben we in capsulevorm.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:05

DDW1190 schreef:
Hebben jullie ook dat je doordraaft in leuke dingen en geen stop weten te krijgen daarbij?

Heel erg! Mooi recent voorbeeld:

Ik mocht het vorige blok geen tentamens maken omdat ik mij was vergeten in te schrijven (daar heb je 't al) en heb dus een paar weken vrij gehad. Heb die weken alleen maar gewerkt (horeca) en ben alleen maar op stap geweest. Heerlijk! Lekker dingen vergeten en dingen doen waar je wél goed in bent (sociaal nooit problemen gehad). Sinds kort heb ik geen rem meer op het alcoholgebruik. Had ik altijd wel, als ik aangeschoten/dronken was kon ik gewoon stoppen. Maar nu drink ik door en dat heeft de laatste paar weken al een paar keer geleid in niks meer weten de volgende ochtend, en dan later van anderen horen dat je jezelf weer eens voor banketstaaf hebt gezet in de stad.
Eergister was voor mij de druppel. Had net de diagnose ADD gekregen en daar moest even op gedronken worden (ja, want dat "hoort" tegenwoordig als je in mijn situatie zit). Ik weet nog dat ik in de stad was en het volgende moment werd ik thuis wakker. Dan schrik je wel, ik wist hélemaal niets meer. Ik in paniek m'n ouders gebeld en gezegd dat het zo écht niet langer kon met mijn alcoholgebruik. Ze schrokken wel even maar waren ook blij dat ik ze op de hoogte had gesteld. Nu ben ik even 3 daagjes thuis en m'n ouders plukken me vroeg uit bed om weer in het goede ritme voor school te krijgen.
Maar het is echt eng om te merken dat je langzamerhand de controle over jezelf aan het kwijtraken bent.. Blij dat ik naar m'n ouders ben gegaan! Nu even geen alcohol meer voor mij en uitgaan mag van mezelf maar één keer per week :)

Dus ja, ik herken mezelf daar ook echt in. Wat zijn jouw ervaringen daar dan mee DDW1990?

Edit; het schijnt dat mensen met ADD voordurend op zoek zijn naar een 'kick' en dus gevoeliger zijn voor verslavingen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:16

Dat met alcohol had ik soms ook wel, maar meer voor de leuk zeg maar, totdat ik het zat was dat ik telkens zo beroerd was , nu ben ik met alles gestopt: zoals drank en roken enz.

Ik kan heel erg doorslaan in paardrijden als het slecht gaat probeer ik net zolang een oplossing te vinden die wel goed genoeg is..

alles moet perfect in mijn ogen.. ben niet snel ergens tevreden mee..
Heb dan een website en dan ga ik zo uren achter elkaar door om bijv 1 ding goed te hebben..

Heb vooral last van het niet tevreden zijn van iets, terwijl ik bijv vaak zat een compliment ergens over krijg maar het in mijn ogen niet zie of dat het niet doordringt..

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:28

Ik lees even mee. Heb onlangs de diagnose ADD gehad en ik geloof dat mijn coach me graag aan de medicatie zou hebben, maar ik twijfel zelf erg. Lees zoveel nare dingen over de bijwerkingen, oa. hoofdpijn, kans op depressie en een afgevlakt gevoel. En aangezien dat dingen zijn waar ik normaal ook al gauw last van heb ben ik er erg huiverig voor.
Ik merk dat ik al heel erg veel baat heb bij coaching alleen (nu vooral strategieën om mijn dagelijkse bezigheden beter te organiseren en structureren), dus hoop het ook zonder medicatie te kunnen...

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:33

MootjeK schreef:
Ik lees even mee. Heb onlangs de diagnose ADD gehad en ik geloof dat mijn coach me graag aan de medicatie zou hebben, maar ik twijfel zelf erg. Lees zoveel nare dingen over de bijwerkingen, oa. hoofdpijn, kans op depressie en een afgevlakt gevoel. En aangezien dat dingen zijn waar ik normaal ook al gauw last van heb ben ik er erg huiverig voor.
Ik merk dat ik al heel erg veel baat heb bij coaching alleen (nu vooral strategieën om mijn dagelijkse bezigheden beter te organiseren en structureren), dus hoop het ook zonder medicatie te kunnen...

Waar heb jij die coach vandaan getoverd? Ik wil dat ook graag, maar ben nog een beetje op zoek :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:34

ik heb dat ook! erg fijn! misschien een de HA raadplegen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:08

moonfish13 schreef:
Wat een negatief gedoe rond de Ritalin zeg.

Ik zie het heel simpel.. De een heeft insuline nodig de ander Ritalin.
We hebben het lang zonder geprobeerd maar dat wilde niet, dan probeer je iets.

Yep! Bij onze zoon zien wij het ook zo. Eerst had ik zoiets van: zijn we aan het mediceren (dus toevoegen waarzonder hij niet gezond kan functioneren a la insuline dus) of zijn we aan het sederen (zie het als de hond die altijd blaft met oudjaar en omdat ik daar last van heb geef ik hem een kalmeringsmiddel)

Maar proberen stond ons vrij en het deed onze zoon op dag 1 al zo veel goed dat het duidelijk werd. Dit is Mediceren!

Zoon is begonnen met 2,5 2 maals daags van de medikinet 4 uur werkend, 2 weken lang. Daarna 2 x 5 mg per dag 2 weken lang. En daarna dus wegens geen bijwerkingen en goede resultaten de lichtste concerta (10 tot 12 uur werkend) ik gellof 18 mg? om 8:00 uur 's morgens.

We zijn bij hem nog lager gestart (2,5 mg 2 x daags) dan dat ze normaal doen, zo vertelde de psychiater, vanwege zijn hersenschade. En ze dus niet wisten hoe bij hem het spul zou gaan werken.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:09

Ik ben door de huisarts doorverwezen naar een centrum voor ADHD hier in de buurt (Altrecht, zit in Nieuwegein). Daar hebben ze de diagnose gedaan (3 sessies, eerst een gesprek met mij, daarna met mijn moeder erbij (ik ben 36, dus dat voelde wel wat apart :') ) en toen een afsluitend gesprek). Daarna heb ik 5 weken aan een 'startgroep ADHD' meegedaan met allemaal andere volwassenen die ook net de diagnose AD(H)D hebben gehad. Was vooral bedoeld om inzicht te geven in wat het nou precies inhoudt, een kijkje te geven op de behandelmogelijkheden en vooral ook om met elkaar te kunnen praten over waar JIJ nou precies last van hebt. Aan de hand daarvan kon je in overleg met de mensen daar beslissen wat voor jou de beste behandelmethode zou zijn. Normaal is dat beginnen met medicatie > coaching (individueel of in groep) > evt cognitieve gedragstherapie. Omdat ik zelf erg anti-medicatie was en ze het idee hadden dat ik het misschien zonder ook wel red, mocht ik deel één voorlopig even overslaan, maar ik heb al wel een afspraak met een psych staan in mei om toch over de mogelijkheden te praten. Ik ben nu een paar weken bezig met die coach (individueel) en dat werkt heel fijn. Het is voornamelijk gericht op praktische vaardigheden aanleren, in mijn geval vooral mezelf tot actie aanzetten. Had altijd wel allerlei plannen, maar er kwam zo verdomd weinig uit mijn handen. Heb nu geleerd om meer structuur in mijn dagelijkse bezigheden te brengen en daarnaast houd ik (online) een to do lijst bij die er niet alleen voor zorgt dat ik weet wat er gedaan moet worden, maar ook dat mijn hoofd niet meer zo vol zit. Want dan heb ik niet meer het idee dat ik er de hele tijd aan moet denken om iets te doen omdat ik het anders vergeet. Moet zeggen dat ik me een stuk minder opgejaagd voel sinds ik met coaching begonnen ben en ik ook héél veel meer gedaan krijg. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:45

MootjeK: Zoon loopt ook bij Altrecht :j Kinderafdeling uiteraard :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:48

Ik heb het gewoon via de psych gekregen, maar die dacht dat het niets zou doen.
Maar we mochten het wel proberen, en tot nu toe gaat het goed.
In het begin kreeg ik er bekant vleugeltjes van maar dat is al wat minder gelukkig.

Ik geef je gelijk Zilfstar, helemaal als een kind op die leeftijd het verschil al aan kan geven is het verbluffend.
Hier is het echt een aardschok het verschil wat het maakt. #)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 17:55

moonfish13 schreef:
Ik heb het gewoon via de psych gekregen, maar die dacht dat het niets zou doen.
Maar we mochten het wel proberen, en tot nu toe gaat het goed.
In het begin kreeg ik er bekant vleugeltjes van maar dat is al wat minder gelukkig.

Ik geef je gelijk Zilfstar, helemaal als een kind op die leeftijd het verschil al aan kan geven is het verbluffend.
Hier is het echt een aardschok het verschil wat het maakt. #)

Hoe bedoel je dit? :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:57

Eerste keer stoned, daarna vrooooolijk en vloog overal zo doorheen.
Was ook behoorlijk gejaagd, gelukkig is dat nu een beetje over.
Je word er namelijk op den duur best moe van. :+

Tis niet voor niets verwant aan speed blijkbaar, de eerste keer was ik letterlijk stoned en euforisch. :')

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:00

@DDW1190: Ik slik al ongeveer een jaar medicijnen, dus het had allang aan moeten slaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:03

Wat slik je TinekeHorses? Ritalin?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:15

Heb Ritalin, Concerta, Stratera (en Melathonine) geslikt. :+

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:19

Hier ook iemand met ADD, gebruik ook Ritalin, helaas ken ik het effect van rebounds heel goed.
Of je beter word in seks door Ritalin? Geen idee..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:20

Leuk rijtje, mijne is langer. :+
Had je wel de juiste doseringen dan?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:25

Ik slik ook ritalin, tegen wil en dank.. zou het liever niet doen. Het geeft me gedurende de dag wel rust in mijn hoofd, maar in de avond tijdens de rebound ben ik echt een draak := extreem prikkelbaar, huilbuien, paranoide, totaal niet zoals ik zelf ben. Is ook niet zo leuk voor andere mensen...

Van concerta en medikinet kreeg ik gedurende de dag al een dip en van dexamfetamine word ik soort robot, helemaal "dood" in mijn hoofd totdat het uitwerkt en dan is alles drama. Niet fijn dus.

ben dus weer terug bij de "merk" Ritalin :+ zonder ben ik zo ontzettend verstrooid. Ik zou mijn eigen hoofd nog vergeten als dat mogelijk was }:0

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:26

Haha, heb er ook nog meer maar dat zijn homeopatische middelen.
Jawel, hat wel de goede dosis.
Ik weet niet precies welke, maar ik had iniedegeval al iets te hoge dosis.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:29

Dat is even waardeloos Dwaallicht. :=
Ik krijg een uur verschrikkelijke koppijn en voel me echt even héél zielig. :x
Maar alsnog is de lijst voordelen een stuk langer als nadelen.
Melatonine slik ik er nog wel bij, ik heb nog nooit zo goed geslapen. :#

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:33

Echt, als ik dat zo lees over die rebounds, dan wil ik echt nooooooit met die Ritalin beginnen. Dan maar wat meer moeite met plannen en organiseren... :\