Het ik ben begonnen met zwemmen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Re: Het ik ben begonnen met zwemmen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:52

Pfoe 50 meter in een minuut lukt mij nog niet hoor :o ik zit denk ik op 75-80 als ik dat constant vol wil houden := Ben wel van plan om mijn techniek wat te verbeteren maar t blijft voor mij vooral het doel dat ik wel wat 'doe', hoef geen pro te zijn maar een beetje techniek is toch leuk als je het een paar keer per week doet.. :)
Heb gister een brilletje gekocht en muts, dat chloor is niet echt lekker voor je als je t vaak doet geloof ik :))

Maar erg leuk dat jullie zo fanatiek zijn :) :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:04

nee dat lukt mij ook niet hoor ben niet zo snel
ik zwem in het instructiebad en dan tel ik de baantjes van kant naar kant
dus heen is 1 en terug is 2
weet eigenlijk niet hoeveel meter het bad is >;)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:06

even opgezocht het bad is 25 meter
dus 25 meter is 1 baan voor mij en dan 25 meter terug is dan 2 banen
en zo zwem ik er 32 in 40 minuten ongeveer
wil kijken of ik straks 40 baantjes in die tijd kan zwemmen

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:10

ik kom ook even meelezen! ik zwem ook regelmatig om conditie weer op te bouwen en voor de spieren. zwem in het instructiebad dat is 20 meter en zwem meestal 50 baantjes (= 1km), heb het laatst in 35 minuten gedaan, snelste was rond de 27 minuten. Omdat er altijd mee mensen zwemmen kan je het soms niet zo snel zwemmen enzo, en kijk geowon op de klok daar dus het is allemaal ongeveer :P En ik raak ook nog wel eens de tel kwijt haha

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:07

lucifertje schreef:
Ik kan me de laatste tijd alleen zo niet motiveren om uberhaupt maar iets aan sport te doen. Merk het wel aan mijn broeken maar goed ;)
Wat kan ik eraan doen om mij te motiveren? Tis echt het even opstaan van de bank en om te gaan!

Misschien is er iemand in je omgeving die ook wil zwemmen? Dan kun je samen. Hierboven is al ergens een site gegeven met wat lichtere trainingen, wat misschien wel leuk is zodat je je niet verveeld en je echt een doel hebt om naartoe te gaan.

Nogmaals: Mocht er interesse zijn voor techniek oefeningen (heel simpel om te doen, groots effect :+ ) wil ik dat wel uitleggen!

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:11

nou uitleg vind ik altijd wel interessant dus kom maar op

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:48

Oke, dan zal ik er wat uitleggen. :) Houd er rekening mee dat het er soms wat maf uitziet wanneer je dit soort oefeningen uitvoert, maar het is voor een goed doel.

Let er bij de oefeningen voor je armen goed op dat je je benen goed blijft gebruiken, anders maak je het voor jezelf onnodig zwaar. Ook is het belangrijk dat deze oefeningen rustig en geconcentreerd gedaan worden. Wanneer je snel wil zwemmen, ga je de oefeningen afraffelen en hebben ze niet zoveel resultaat. Verder is het zwemmen met deze oefeningen zwaarder dan gewoon zwemmen. Ik zou ook in het begin 25m oefening, 25m hele slag, 10 sec rust doen bijvoorbeeld.

Concentreer je ook op 1 slag, oefen hier bijvoorbeeld twee weken op en ga dan over op de volgende slag. Zo ga je geen dingen door elkaar halen en kun je je op 1 ding focussen. Wij hebben bijvoorbeeld altijd schooslagmaand of borscrawlmaand, waarin we alle oefeningen weer herhalen en weer even goed opfrissen hoe het allemaal ook weer moest.

Ik zal ook proberen uit te leggen waarvoor de oefening goed is, zodat je ook weet waarvoor je het doet. :P

Borstcrawl:
- Zwem hele slag, tik bij je overhaal (= de periode dat je je arm boven water hebt) je bil óf je schouder aan. Wanneer je dit onder de knie hebt, kun je ook 25m bil én schouder aantikken. Deze oefening zorgt ervoor dat je je hand pas uit het water haalt wanneer je bij je bil bent en niet te vroeg of te laat. Ook zorgt het ervoor dat je een mooie hoge elleboog hebt en je je armen netjes langs je lichaam beweegt en ze niet opzij zwaait tijdens je overhaal.

- Zwem hele slag. Wanneer je je armen voor hebt, strek je nog eens extra voor je doorhaalt (= periode dat je je arm van voor naar achter beweegt onder water). Dit zorgt ervoor dat je eerst je arm recht hebt voor je doorhaalt, hierdoor wordt je slag rustiger en ga je uiteindelijk sneller.

- Zwem hele slag en tik vooraan je andere hand aan, waardoor je dus arm voor arm zwemt. Eerst doe je dus je linkerarm, vooraan tik je je rechterhand aan en dan doe je rechterarm. Ook deze oefening is voor rust in je slag en je arm helemaal strekken voor je weer doorhaalt.

- Je rechterarm voor laten liggen en alleen je linkerarm gebruiken en dit afwisselen (bijv een hele baan je linkerarm, dan een baan je rechterarm of halverwege van arm wisselen). Dit zorgt ervoor dat je je bewust wordt van je bewegingen.

- Tijdens je doorhaal stuwen. Je brengt heel langzaam je arm van voor naar achter tijdens je doorhaal (je andere arm blijft voor liggen) en ondertussen probeer je constant water te pakken door te stuwen (je hand steeds iets van positie veranderen), zodat je constant druk voelt tegen je hand. Dit is ervoor om je bewust te laten worden dat je constant je hand zo moet bewegen dat je water pakt. Wanneer je geen water pakt, heeft je doorhaal namelijk geen zin.

Schoolslag:
Schoolslag is het makkelijkst wanneer je niet je hoofd constant boven water houd, maar alleen even uit het water haalt op het moment dat je je armen weer naar voren beweegt. Afbeelding

- Je armen liggen zo in het water dat je elleboog - schouder - schouder - elleboog een rechte lijn is. Met je ellebogen maak je een hoek van 90 graden. Dan ga je stuwen (je onderarmen heen en weer bewegen en met je handen constant water vangen). Door deze oefening leer je op een gegeven moment dat je op schouderhoogte je armen naar voor moet gooien ipv later.

- Zwem hele slag. Wanneer je armen voor liggen, strek je ze zo dat je spierballen je oren raken. Dan tel je een-en-twintig-twee-en-twintig (heeel rustig) voor je met een nieuwe slag begint. Zo leer je de snelheid van je slag te gebruiken, je hebt nog snelheid en je kan even rusten op dit moment in je slag. Wanneer je snelsnel weer aan een nieuwe slag begint, verlies je snelheid. Uiteindelijk kun je natuurlijk wat sneller met je nieuwe slag beginnen, maar je leert vooral door het te overdrijven.

- Enkelvoudige rugslag (= schoolslag benen op je rug). Je armen liggen langs je lichaam en op het moment dat je je benen optrekt, tik je je hakken aan. Wanneer je dit op je rug onder de knie hebt, kun je het op je buik doen. Dit zorgt ervoor dat je je knieën goed optrekt en je voeten naar buiten doet.

- Een armslag, twee beenslagen. De ene beenslag is tegelijk met je armslag, bij de volgende slag gebruik je geen armen.

Rugcrawl:
- Zwem hele slag. Wanneer je hand op het hoogste punt is, draai je normaal je hand om (je duim komt eerst uit het water en je pink gaat er als eerst weer in). Bij deze oefening ga je op het hoogste punt hand omdraaien, terugdraaien en weer omdraaien. Dit is om je bewust te maken van het duim eerst uit, pink eerst in.

- Zwem hele slag. Wanneer je arm boven je hoofd het water raakt, beweeg je hem terug naar het hoogste punt en zwem je weer verder. Dus je arm gaat er bij je heup uit, gaat via het hoogste punt, raakt het water boven je hoofd, gaat weer terug naar het hoogste punt, raakt het water boven je hoofd weer en maakt dan de doorhaal. Dit is ook om je bewust te maken van je insteek.

- Alleen je linker- of rechterarm gebruiken. Leg tijdens deze oefening de arm die je niet gebruikt langs je lichaam!!!!!! Wanneer je dit niet doet, kun je daar een blessure van krijgen!

- Zwem hele slag met een plastic bekertje halfvol water op je voorhoofd. Dit is om te testen of je je hoofd stilhoud en alleen je schouders gebruikt of ook je hoofd beweegt. Tijdens de rugcrawl moet je hoofd altijd stil blijven.

- 3 slagen rugcrawl, 3 slagen borstcrawl, 3 slagen rugcrawl. Dit is ter voorbereiding op het keerpunt.

Algemeen:
- Bij alle slagen kun je alleen benen met een plankje of alleen armen met een pull boy (ding voor tussen je benen) zwemmen. Om het jezelf wat moeilijker te maken, kun je het plankje ook rechtop in het water zetten, zodat het meer water vangt.

- Voor de rugcrawl en borstcrawl geld: laat de beweging uit je heupen komen en ga niet fietsen (de beweging uit je kieeën laten komen. Dit is fietsen:
Afbeelding

- Zorg ervoor dat je armen op hun eigen helft blijven. Steek bij de borstcrawl bijvoorbeeld niet voor je hoofd in, maar voor je schouder en ga tijdens de doorhaal ook niet over de streep, zoals hier:
AfbeeldingAfbeelding

- Maak bij elke start en na elk keerpunt een onderwaterfase. Dit houd bij de schoolslag één slag in en bij de rug- en borstcrawl vlinderslag benen (bij de rugcrawl doe je dat natuurlijk op je rug)

- Maak ook een keerpunt aan het eind van elke baan en tik aan het einde van een oefening altijd aan (bij de schoolslag met twee handen tegelijk).

Het is een heel verhaal geworden. :+ Ik heb de vlinder niet gedaan, omdat dit een hele moeilijke en zware slag is. Ook zijn deze oefeningen vrij lastig uit te typen. Als er nog niets niet duidelijk is (wat ik me best kan voorstellen trouwens, typen is lastiger dan voordoen), vraag maar raak.

Succes!

Edit: Nog een linkje naar een uitleg van een borstcrawlkeerpunt: http://www.kring-utrecht.nl/index.php?o ... Itemid=317 Op die site staat ook nog uitleg over de basisdingen van de verschillende slagen. Bovenstaande plaatjes komen ook van deze site.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:18

Nog meer oefenvoer!! Super!!!

Ik lees dat iedereen vaak weet hoeveel baantjes ze hebben gezwommen...
Zal binnenkort ook eens kijken of ik ze kan tellen :) (Vaak ben ik de tel na een paar baantjes al weer kwijt)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:16

Tja het probleem een beetje bij mij is, is dat er niemand met mij mee wilt of kan.

Saskia, waar ik het meeste benieuwd naar ben is hoe ik mijn beenslag van mijn BC kan verbeteren. Ik haal heel veel kracht en snelheid uit mijn armen. Als ik alleen mijn benen train kom ik gewoon bijna niet vooruit! Erg frustrerend!

Hmm ik tel eigenlijk nooit de banen. Meestal zo'n 60 banen in een half uur.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:41

lucifertje schreef:
Tja het probleem een beetje bij mij is, is dat er niemand met mij mee wilt of kan.

Saskia, waar ik het meeste benieuwd naar ben is hoe ik mijn beenslag van mijn BC kan verbeteren. Ik haal heel veel kracht en snelheid uit mijn armen. Als ik alleen mijn benen train kom ik gewoon bijna niet vooruit! Erg frustrerend!

Hmm ik tel eigenlijk nooit de banen. Meestal zo'n 60 banen in een half uur.

Ik denk dat je dan toch gewoon ouderwets met een plankje benen moet gaan zwemmen, eventueel met het plankje rechtop in het water. Verder doen wij wel vaak 4x 50m benen met 10 seconden rust tussendoor. Rustig beginnen en steeds opbouwen zodat je de laatste 10m van de tweede baan zo hard mogelijk gaat. Ook trainen we vaak met flippers of zoomers (net zoiets als flippers maar dan korter).

En ik ken inderdaad het frustrerende van geen bc benen kunnen. Ik zwem altijd voorop en lig na 150m al 50m voor op de anderen, maar met bc benen begin ik al als derde. :+

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:59

Op het werk zwem ik meer banen, hoeveel weet ik nooit :o
Maar op het werk zwem ik met een speedo aquabeat :o
Dat is een mp3 speler die speciaal geschikt is voor het water, met speciale oordopjes :)
Zet ik er een lekker nummer op en zwem ik zo lekker door :)

Ga je hem aanschaffen, doe even googlen, prijzen verschillen namelijk heel erg :o

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:25

DDDMakkink schreef:

Ik heb altijd geleerd dat dat heen en weer 1 baan is. Maar dan heb ik dus 2 banen gezwommen? Haha, wat is nou het goede?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:10

Ik zeg tegen 1 baan altijd 25 meter ;)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:18

Saskia, super dat je die uitleg hier neer hebt willen zetten, ik ga er eens mee aan de slag!! :D

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:43

_Rapido_ schreef:
DDDMakkink schreef:

Ik heb altijd geleerd dat dat heen en weer 1 baan is. Maar dan heb ik dus 2 banen gezwommen? Haha, wat is nou het goede?

uhm het goede is dat wat jij handig vind
ik doe altijd heen en weer en dan weet ik dat bij terug komst op een even getal zit
anders raak ik de kluts ook kwijt
voor mij is dus 25 meter 1 baan want een baan is 25 meter en geen 50 :+
dus moet je weer een baan terug tenminste zo zie ik dat

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:56

Als wij 4 banen moeten zwemmen, moeten we heen-terug-heen-terug. 25m is 1 baan bij ons. Lijkt me eigenlijk ook wel het meest logisch..

Graag gedaan Karin_88! :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:22

Ik zwem in een 50 m bad, één baan is voor mij 100 m, dus heen en terug.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:09

Voor iedereen is het dus verschillend, dan maakt het ook niet zoveel uit.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:18

ach nee maakt ook niet uit als je er maar komt
ik vind 25 meter precies goed 50 meter zou nog even te veel zijn denk ik
ben altijd maar weer blij als ik aan de overkant ben

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:52

50 meter vind ik echt lang :o
Dinsdag wedstrijd gehad in Eindhoven in het zwembad, maar das echt lang :D
Als je normaal in een 25m bad traint :)

Op het werk is het golfslagbad iets van 15 meter ofzo. maar dat is CP het Heijderbos :o
En daar zwem ik alleen voor of na openings/sluitingstijd, of het moet rustig zijn :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:12

Ha, ik vind altijd dat ik zo snel aan de overkant ben in een 25m bad. Je kunt amper tempo maken. Drie slagen en je er :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:03

Kaka schreef:
Ha, ik vind altijd dat ik zo snel aan de overkant ben in een 25m bad. Je kunt amper tempo maken. Drie slagen en je er :)

hihi nee hoor bij mijn niet
ben altijd weer blij als ik die 25 meter erop heb zitten
ik zwem dus echt niet snel
groter bad hebben ze bij ons ook niet
ik ga zondag ochtend en maandag avond weer zwemmen
en verder weet ik het nog niet volgende week

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:21

Ik heb net ook gezwommen, vrij zware training gehad. Heeerlijk! :)

Ik zwem trouwens ook in een 25m bad.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:21

Ik vind een 50 meter bad juist wel fijn. Zo train je je uithoudingsvermogen nog meer dan bij 25 meter.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:26

ik heb nog maar net genoeg uithoudingsvermogen voor 25 meter
denk als ik in een 50 meter bad ga zwemmen ze halve wege een reddingsactie op touw moeten zetten
nou ja wel handig voor de brandweer die altijd op maandag avond traint bij ons
hebben ze een echte drenkeling :+
(alleen hebben wij dan geen 50 meter bad)