Endometriose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:49

Poeh, lees jullie berichten, maar wordt er toch wel een beetje stil van.

Ik heb chronische buikpijn, en heb 28 maart een afspraak bij een gynaecoloog om uit te sluiten/ vast te stellen dat ik dus endometriose heb. Ben nu 21, 25 jaar is dus over minder dan 4 jaar!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:18

Even over kinderen en endometriose...Ik heb zwáre endometriose vanaf mijn 12e en op natuurlijke wijze 3 kindjes gekregen.
Wat bij mij hielp was: snel de plekken weg laten halen, hormonen slikken om niet te menstrueren.
Niet meteen van eht ergste uitgaan, mijn vruchtbaarheid is ooit op mijn 19e geschat op 2 procent oid geloof ik. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:21

Ja maar niet iedereen komt er vroeg achter pauline
veel mensen en dokters doen het weg als een menstuatie pijn........

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:23

Dat weet ik, bij mij deden ze dat ook tot ik een jaar of 19 was, geopereerd werd en een zeer zware vorm had. Vorig jaar had ik ook een endo operatie en ben daar bijna bij overleden. :oo Ze hadden een slagader diep in het bekkenbodem geraakt en konden die niet stelpen.
Maar het kán dus wel, het is niet áltijd zo dat je geen kind kunt krijgen. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:51

Ja ik ben er dan achter gekomen toen ik 17 was en ook geopereert maar als je bv er jaren later achter komt denk ik wel dat je kans op een kind dan al een flink stukje kleiner is omdat het gewoon een slopende ziekte is.. Ik erger me er ook echt aan dat sommige huisartsen je vaak niet serieus nemen als je klaagt over menstruatie pijnen. Ook erg dat ze je slagader hebben geraakt...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 02:10

Daar zaten hele agressieve haarden.
Maar idd zo onschuldig als ze voorspiegelen is het zeker niet.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:08

hoe doen jullie dat met werk?
Ik stuit op het werk op veel onbegrip en ze weigeren er rekening mee te houden (het ene moment gaat het goed en lijkt er niks aan de hand terwijl ik 5 minuten later jankend van de pijn op de grond kan zitten/liggen)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:11

toen het nog niet duidelijk was wat ik had was er best veel onbegrip op mijn werk en viel het op dat ik me bijna iedere maand wel ziek melde.
nu ik tot 2 keer aan toe in het ziekenhuis heb gelegen snappen ze dat ik met niet aanstel.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:38

Ik meld me er bijna nooit voor ziek. Heb wel veel buikpijn maar ook pijnstillers van de gyn gekregen die dat goed onderdrukken, speciaal voor menstruatiepijn.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:08

shilady schreef:
Niet naar bedoeld hoor maar ik zou me toch een beetje zorgen maken als ik jou leeftijd al had en ik wou nog kindjes krijgen... Heb gelezen dat de meesten vaak al rond de 25 onvruchtbaar zijn geworden door de endometriose.

Geloof me... ik maak me er ook wel zorgen over :o
Maar aan de andere kant, ik kan er nu niks aan doen en hou vast aan de succes verhalen ;) Komt tijd, komt raad....

Voor wat betrefd de medewerking op mijn werk. Tot een aantal weken geleden heb ik me nog nooit ziek hoeven melden hiervoor :n
Nu na de operatie heeft mijn baas alle begrip voor dat ik rustig op bouw.
Sterker nog, hij heeft afgelopen weekend een artikel zitten lezen over endometriose (werd erop gewezen door zijn vrouw omdat hij verteld had dat ik dat heb) en hij is heel begripvol... Ik heb echt niks te klagen over mijn baas denk ik ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:40

Zo, ik ben maandag bij de gynaecoloog geweest.

Mijn klachten lijken op endometriose, maar kan ook iets anders zijn, of helemaal niets.
Ik kon kiezen tussen een MRI scan of een Laparoscopie.
Ik heb voor het laatste gekozen. Morgen wordt ik gebeld door de arts, die daarna alles in werking gaat zetten.

Heb er nu al de zenuwen voor, omdat ik heel graag wil weten of er iets aan die vreselijke buikpijn te doen is of dat ze weer niets kunnen vinden

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:43

Waarom heb je voor de laparoscopie gekozen als ik vragen mag?
Gewoon uit nieuwsgierigheid :o

ik denk dat ik persoonlijk in eerste instantie voor de MRI gekozen zou hebben...
Maar misschien is dat omdat ik uit nood al een laparoscopische operatie gehad heb :o

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:27

Omdat ik al vanaf december ontzettend pijn heb, en er in september al een MRI scan is gemaakt van mijn darmen en er toen niets gezien is.
Als ik nu een MRI laat maken, weet ik gewoon dat ze niets vinden. Dat konden ze met de CT scan ook al niet en die is in december gemaakt.
Het is gewoon om een extra stap te voorkomen,

Heb de laatste tijd met regelmaat op de spoedpost en eerste hulp gezeten, en niemand weet wat er is.
Ik ben het zat, en wil nu voor eens en altijd duidelijk hebben

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:36

Dan snap ik dat wel ja... Als er al eens mri is gemaakt zonder resultaat!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:16

*schopt topic met soulmates even omhoog hoor, hier begrijpen de mensen iig waar ik het over heb :=*
Ik ben gister ook naar de gynaecoloog geweest. Heb inwendig onderzoek gehad. Ze had me wel even een flinke dosis pijnstillers mogen geven hiervoor, want mijn god wat doet dat pijn. Schijnt door de endometriose dus nog meer pijn te doen. Ik heb liggen huilen op de behandeltafel, en de tranen kwamen echt vanzelf, kon ze niet tegen houden. Puur een reactie op de pijn van mijn ogen, want normaal huil ik niet snel om pijn :=.

Ik heb wederom een andere pil gehad, mijn slijmvlies in mijn baarmoeder was te dun en mijn eierstokken te dik??? Geen idee wat dat laatste inhoud overigens.. Ook niet echt wat het eerste kan betekenen :+. Alleen dat ik nu dus een andere pil krijg om de boel te 'kalmeren' en als dat gebeurd is krijg ik een kijkoperatie.

Ik kreeg overigens een paar uur na het ziekenhuis bezoek weer extreem veel buikpijn, op school, tijdens mijn examens (afstudeer periode). Het liefst was ik in foetus houding op de grond gaan liggen, maar ipv daarvan ben ik dubbelgevouwen naar de docent gelopen en heb me ziek gemeld. Ik kreeg helemaal koorts erbij enzo. Was heel naar. Moest toen nog 15 a 30 minuten met de metro en 1 uur met de bus. :=

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:28

oh wat zal jij je lamlendig gevoeld hebben :(:)
ik zit er over te denken om een andere pil te vragen, ik heb veel doorbraakbloedingen waar je geen touw op kunt trekken, heeft iemand een suggestie?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:31

Nee als je endo hebt is geen pil daar tegen bestand ;) Wat ik had uiteindelijk waren hele zware hormonen maar daar werd ik ook niet vrolijk van, dan maar een pipivangkous.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:33

hmm, dat is geen goed bericht.
ik had gehoopt op iemand die wel tevreden is over haar pil.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:34

Ah ja maar dit is alleen mijn ervaring he ;)
Ik heb doorbraakbloedingen gehad tot en met, dat was ook eeen teken aan de wand. Na operaties waarbij haarden weggehaald werden werd dat minder maar de pil en ik, dat kan gewoon niet.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:20

Ik heb een pil gehad met een code naam, die werkte niet.. Daarna Qlaira.. Die werkte ook niet. En toen ben ik terug gezet op mijn oude pil (die Chinese naam dus.. Wat leek op asdklfyalksdfjqxy ACE :P) omdat die voor mijn gevoel beter werkte dan de Qlaira.. Toen kreeg ik dus bijna die ziekenhuisopname, kennelijk werkte de Chinese naam ook niet zo goed als we hoopte.. Toen heb ik een paar maanden de Cerazette geprobeerd (iets van een half jaar) en wederom geen succes.. Dus zins woensdag slik ik nu de Yaz 24x4 op aanrader van de Gyn. Die slik ik door dus de laatste 4 non actieve pillen slik ik niet, die sla ik gewoon over en begin gelijk aan een nieuwe strip. Krijg hem als medicijn voorgeschreven nu omdat hij best duur is anders. :=
Kan dus nog niet zeggen of de Jaz werkt.. Maar dan nog, het verschilt heel erg per persoon wat werkt en wat niet.. :\

hal_lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:23

.
Laatst bijgewerkt door hal_lo op 26-12-23 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:51

Ik had vandaag ook onderzoeken bij de gyn en ik heb waarschijnlijk ook.
Tijdens de eendenkop was ik volledig in paniek dus toen zijn ze gestopt, gelukkig!
Ze konden het met de echo niet goed zien omdat ik vocht in mijn baarmoeder heb.
Over 2 weken moet er weer een echo gemaakt worden..
En ik krijg dan meteen een implantaat in mijn arm.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:37

Een implantaat? Waarom? :=

Hier gaat het eigenlijk super slecht nu. Ik ben al vanaf maandag ongesteld. Inclusief pijn die uitstraalt naar mijn rug etc. Weet echt niet wat ik nu nog kan doen, voelt aan alsof ik alles al geprobeerd heb. -O-
Ik ben echt kapot, ik weet niet of dat komt door de menstruatie, de nieuwe pil, of door de pijnstillers. Maar ik ben telkens zo verschrikkelijk moe (ik ben nu dus nog wakker omdat ik vandaag meerdere malen ineens in slaap ben gevallen, in de bus en thuis dus ook). Heb vanmiddag in totaal denk ik 5 a 6 uur geslapen. Viel echt ineens in slaap. En nu ben ik dus nog wakker. Wel moe, maar niet in staat om te slapen. :=

Mijn mama vind dat ik het ziekenhuis moet maar daar heb ik nu echt geen zin in en geen tijd voor. Zit in mijn laatste 2 afstudeer weken en heb ook nog Mondeling examen Engels. Veel te druk dus. := Moet ook elke dag verplicht van 9 tot 1 aanwezig zijn en minstens 1 dag van 9 tot 5. Dus dat gaat hem niet worden.

Blegh. -O-

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:18

ik snapte die inplantaat ook al niet.

ik vind dat je mama gelijk heeft, als je zo'n pijn hebt moet je waarschijnlijk even aan wat sterkere pijnstillers en daar heb je een ziekenhuis voor nodig.
ik doe ophet moment een chronish pijn programma (soort revalidatieprogramma) in het ziekenhuis ivm rugpijn waar ik niet vanaf kom, en daar leer ik ook heel veel over hoe een lichaam en brein met pijn om gaan, daar heb ik oa geleerd dat vermoeidheid heel goed door de pijn kan komen, want je lichaam heeft alle enegie die je hebt nodig om te herstellen en als dat niet zo goed lukt word je daar doodmoe van, je niet cosentreren op bijv een geluid maar dus alles tergelijk horen is daar bijv ook een gevolg van en zo zijn er nog meer dingen.
dus ik denk dat je vermoeidheid van je pijn komt al helpt veel pijnstillers daar ook heel goed aan mee.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:19

Implantaat met hormomen erin.. :)
Zoeen buisje. Is anticonceptie middel.