[MW] Less is more! Verantwoord en gezond afvallen III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:27

Zo, mijzelf toegevoegd in lijst via pb.

Nog op vakantie maar ff op de laptop (ff skypen met hometown (kids zijn daar bij oma... nog altijd eng mijn hummeltjes alleen te laten en met ventje op vakantie)

Vorige week conditietest gehad bij sportschool en metingen.
Conditie was sowieso wat minder door dikke verkoudheid. Maar vond het erg leuk om te doen. Al was ik zeiknat en knalrood :P (snel rode huid bij inspannings warmte volgens mij)
Maar:
startwaarde vs einddoel
gewicht = 74.8 kg --> 64 kg
bmi = 25
vet% = 36.8% --> 26%

Na vakantie ga ik 3x per week naar de sportschool, of 2x fitness en 1x groepsles of 1x fitness en 2x groepsles (om de week).
Natuurlijk lettende op eten. Niet meer snoepen is doel 1. Suikers ed in voeding zelf waren al beperkter.. had enorme snaaiperiodes afgelopen tijd.

Dus, volgende week meer van mijn kant!

Jullie ook succes alvast!

Jaime_

Re: [MW] Less is more! Verantwoord en gezond afvallen III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:33

sta nu te koken, die tomatensalade ruikt iig heerlijk :D

nu ff vanaf mn telefoon, maar wil even reageren op dat alle dieeten rond of onder 1000 kcal crashdieeten zijn, want dat is in mijn ogen echt niet waar.. maar dat doe k straks wel vanaf mn laptop :P

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:58

Ik ben benieuwd naar wat je te zeggen hebt Jaime!

Net 2 lekkere kiwi's gegeten, jammie! Morgen weer boodschappen doen, wat zal ik eens halen?
Wat gaat standaard met jullie mee? :D

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:00

Vond het topic al zo laag staan bij mn eigen berichten, maar we zijn weer verhuisd zo te zien!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:13

Ben ik weer :P

nou foto van vandaag :')

Afbeelding

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:18

Wat wel raar is, is dat mijn benen/heupen wel wat dunner zijn geworden (wat het afzakken van die rijbroek, maar ook mijn legging en spijkerbroek zitten te los, veroorzaakt), maar mijn buik nog niet echt :\ Ik ben daarom nu begonnen met elke dag buikspieren. Elke dag s'avonds voor het slapen 2 x 25 buikspieren (rechte). En na het hardlopen 4x 25 buikspieren (2x 25 rechte en 2x 25 schuine).

Het nadeel is dat ik een wervel scheef heb in mijn rug (ongeluk gehad toen ik 10 jaar was - gelukkig geen hernia o.i.d.). Maar buikspieren doen mocht ik daardoor nooit. Na succesvolle fysiotherapie mocht ik het wel weer. En heb toen geleerd hoe het moet bij een sportschool. Bekken kantelen e.d. (= heel belangrijk!). Maar ik kan mezelf er nooit toe zetten omdat ik 'bang' ben voor m'n rug. Nja ik ga het nu gewoon doen!! Heb zo'n matje aangeschaft en ik weet dankzij de prive-les in de sportschool hoe het moet :Y) Dus, no excuses!

@lifaya: Ik vind het een mooie foto :j Daarmee laat je ons ook zien hoe je er momenteel uit ziet en kun je binnenkort nog een foto maken met resultaat (wat wij natuurlijk heel leuk vinden :D ).

Ik zal ook even een foto plaatsen wat een beeld geeft van mijn lichaam momenteel. En een foto van hoe ik ooit ook was :o -> Motivatie!!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:19

Nou hier mijn toelichting op waarom ik rond of onder de 1000 Kcal niet gelijk een crashdieet vind:

De dagelijkse energiebehoefte van een vrouw is vastgesteld op 2000 Kcal. Dit is gebaseerd op een gemiddelde. Niet elke vrouw is hetzelfde, iemand die een fysiek zware of een andere intensieve baan heeft, heeft doorgaans meer energiebehoefte dan een vrouw die voornamelijk zittend werk verricht.

Het is dus logisch dat wanneer je zwaar werk verricht je boven die 2000 Kcal gaat zitten, denk aan een vrouw die bijvoorbeeld in de bouw zit, de hele dag met zware stenen sjouwt etc. die verbrand ook veel meer en heeft dus niet voldoende aan die 2000 Kcal per dag. Iemand die voornamelijk zittend werk doet, of een nogal lui bestaan leeft met weinig beweging zit onder die 2000 Kcal, simpel gezegd omdat je die niet verbruikt op een dag.

Als je af wilt vallen, is het logisch dat je onder de 2000 kcal per dag gaat zitten, tenslotte gaan die 2000 kcal om iemand met een ideaal gewicht, als jij dat niet hebt en nog een ideaal gewicht wil bereiken, moet je net iets meer kcal verbranden dan dat je binnenkrijgt. Zodat je lichaam het tekort aan kcal ergens anders gaat zoeken, bijvoorbeeld door het verbranden van je vetvoorraad.

Hetgene dat je daarbij niet moet vergeten is dat je al je benodigde voedingsstoffen op een dag binnenkrijgt! En dat kan ook door zelfs onder de 1000 Kcal te blijven. Als je dus zorgt dat je van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt (zie daarvoor de driehoek in de openingspost) maar producten kiest die caloriearm zijn, kom je al snel rond of onder die 1000 kcal.

Ik neem even mijzelf als voorbeeld:
Sinds ik niet meer paardrijd omdat mijn ene pony met vervroegd pensioen is en de andere nog te jong beweeg ik veel en veel minder dan voorheen. Daarnaast pak ik eigenlijk nooit de fiets. Verder studeer ik en heb ik een zittend beroep. Om dan uit te gaan van 2000 kcal per dag is niet logisch, gezien ik minder verbruik dan de gemiddelde mens, zal ik wel 2000 kcal per dag eten maar mijn beweging daar niet op aan passen zal ik waarschijnlijk aankomen, omdat ik meer binnenkrijg dan verbrand.

Als je daarnaast (zoals ik nu en de rest in dit topic) ook graag wat gewicht wil verliezen, zorg je zoals eerder genoemt dat je minder kcal binnenkrijgt zodat je lichaam de energie ergens anders weghaald (je vetopslag)

Als ik kijk naar wat ik op een dag binnenkrijg, en dat naast de driehoek in de openingspost houd kom ik aan alle voedingstoffen, ik sla niets over. Máar de producten die ik daarvoor pak zijn vaak vetarm (halfvolle melk ipv volle melk) en minder calorierijk (een mandarijn ipv een mango).

Dus ik eet voldoende, ik krijg van alle voedingsgroepen de juiste hoeveelheden binnen, maar ik zit regelmatig rond of onder de 1000Kcal.

Wat vind ik dan wel een crash-dieet?
Alle dieten waarbij je eenzijdig eet! Voorbeeld:
Een dieet waarbij je niet alles binnenkrijgt uit alle voedingsgroepen en alles wat je lichaam dus nodig heeft voor een optimale stofwisseling en verbranding. Zoals bijv. bij het Dr. Frank dieet, je laat alle koolhydraten weg of een dieet waarbij je leeft op alleen appels en wel gewoon avondeten. Een dieet waarbij je max. 1300 kcal. per dag mag eten, maar het daarbij niet uitmaakt waar die kcal uit bestaan etc. etc.

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:26

Klopt helemaal, je moet ook kijken naar je energiebehoefte vs werkzaamheden ed.
Om af te vallen is energiebehoefte - 500.
Ik kan even niet de site vinden waar je die zo goed kan berekenen.

Ver onder je energiebehoefte moet je echt niet zitten, werkt averrechts.
En wat ook helpt, energiebehoefte = 100% waarvan 20% (gezonde) vetten, 40% eiwitten en 40% koolhydraten. Het is ff rekeken en kijken wat je eten moet, maar het is wel een goede manier.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:27

Jaime_ duidelijke uitleg hoor! :j Ben het ook met je eens dat niet elke vrouw hetzelfde is en standaart 2000 kcal binnen moet krijgen. Dat is slechts een richtlijn. En meer een richtlijn met de boodschap "ga er niet overheen" volgens mij. Dus niet zozeer met de boodschap "zorg dat je ongeveer 2000 kcal haalt, want anders eet je te weinig" :n
Elke vrouw van elke leeftijd met verschillende bewegingspatronen heeft een verschillende behoefte aan het aantal kcal.
En inderdaad, als je graag gewicht wil verliezen moet je onder het aantal kcal gaan zitten als wat je 'normaal' dagelijks binnen krijgt, met het doel dat je lichaam deze energie weg haalt bij je vet reserves.
Ga je er te snel en fors onder zitten, dan gaat je lichaam juist vet reserves opslaan (op de 'overlevingsstand') en verbrandt je daardoor ook minder. Een zogenaamd crash-dieet is daarom helemaal niet verstandig ;)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:34

Oke, hier komt mijn schaamtevol 'moment of fame'...
Laatst was er een fotograaf bij de voetbal. We hadden een wedstrijd, net nieuwe (gestroomlijnde dames- ) shirts. En toen ik deze foto zag schrok ik wel.
Daar loop ik (helemaal links), ik ga net de bocht om. In vergelijking met mijn slanke teamgenoten, maar ook in vergelijking met alle andere foto's die ik heb van mezelf, is dit toch wel het toppunt..

Aanschouw:

Afbeelding

That's me in beweging. Inclusief die onderkin, buik en benen.. pffffffff. Toen móést ik wel gaan afvallen.

Want ooit zag ik er zo uit:

Afbeelding

Wat dan wel weer 2 jaar geleden is, maar toch. Ik heb helemaal geen aanleg om zo fors te zijn :7

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:35

Zover ik weet heeft een gemiddeld vrouwenlichaam al 1400 kcal nodig op een dag om alle organen van voldoende energie te voorzien.. Maar je hebt wel een punt, 2000 kcal geldt zeker niet voor iedereen. Maar standaard min of meer 1000 kcal te eten op een dag kan in mijn ogen écht niet goed zijn.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:39

Heel herkenbaar Sabine!
Heb van mezelf ook foto's gezien voor mijn relatie (3 jaar terug) waar ik een shirtje aan had wat iets te klein was waardoor je een stuk van m'n buik zag. Nou als ik dat weer zo aan zou trekken komt er echt een flubberbuik en lovehandles onder vandaan, terwijl ik toen mooi strak was. :p

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:40

Waarschijnlijk zul je met zo'n crashdieet snel en heel veel afvallen en zal je ook heel veel van je vetreserves kwijt raken, leuk zou je denken dan. Ff maandje bikkelen en dan ben k van mn vet af.

Er bestaat een zinnetje "de snelheid waarmee de kilo's eraf vliegen is ook de snelheid waarmee ze er weer aan komen"

Dat is onzin natuurlijk, maar er zit een kern van waarheid in, als jij een periode heb lopen crashen door veel te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen, of veel te weinig kcal zal je zodra je weer wat normaler begint te eten zo de kilo's erbij op hebben, waarom? Je lichaam bereid zich voor op een volgende periode van crashen, dat is zo'n aanslag geweest op je lichaam en daar wil je lichaam zich op voorbereiden, dus alles wat binnenkomt gaat het magazijn in (en dat magazijn zijn die vetrollen die je ziet :+ ) voor in zo'n crashperiode van schaarste.

En dat is ook zo met al die koolhydraat-arme dieten, je zal snel en veel afvallen (mijn tante is echt veel kg kwijt!!) maar zodra je weer koolhydraten gaat eten slaat je lichaam die op, dus in no-time heb je de kilo's er weer bij op, met als verassing misschien wel een paar kilo extra..

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:40

@ Lifaya, jij bent ook een knappe meid, hele mooie foto!

Sabin_e, jouw benen lijken op de mijne, alleen zijn mijne dikker. niet rot bedoelt :)

Zal ook eens een foto zoeken

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:42

Ik ben het niet met je eens Jaime. Je theorie klopt, van het evenwicht tussen verbranden en opnemen, heel logisch. En 2000 kcal is inderdaad ook maar een richtlijn.
Maar met 1000 kcal kan je nooit genoeg van al je voedingsstoffen binnen krijgen, behalve misschien met de hulp van een diëtist en voedingsupplementen.
Je valt misschien net wat minder snel af als je wat meer eet, maar he, het heeft ook lang geduurd voor het er aan zat!

Even een paar bronnen consulteren, over wat er wordt begrepen onder crashdieet:

Bij een calorie-inname van minder dan 1300 calorieën per dag kunnen we gerust van een crashdieet spreken. Een volwassen man heeft ongeveer 2650 calorieën nodig, een vrouw ongeveer 2000.
http://www.afvallen.be/2008/01/18/wat-i ... rashdieet/

Een crashdieet is een dieet waarbij je van de ene dag op de andere minder gaat eten om door dit voedseltekort gewicht te verliezen. Bij een calorie-inname van minder dan 1500 spreken we van een crashdieet. Onderstaande artikels bevatten informatie over crashdiëten.
http://www.ingelicht.be/crashdieet-tag

Ook nog wel interessant: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/die ... dieet.html

Ik zag nog iemand iets schrijven over -500 kcal tov je normale hoeveelheid om af te vallen, dan spreken we over een kilo per week (volgens dr. Frank) en dat is best veel.

Ik zie trouwens hele leuke meiden op de foto's! Belangrijkste is dat je je goed voelt in je vel en als dat lukt door een paar kilo af te vallen, toppie! Doe het wel voor jezelf en niet voor wat andere van je denken!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:44

RicardoOpa, dat is ook zo, wat het aantal kcal precies is weet ik niet, maar iemand van 1.90 heeft vaak ook al meer nodig dan iemand van 1.60. Stel dat je lichaam minstens 1400 kcal nodig heeft om een hele dag goed te kunnen functioneren, zowel organen als al het andere dat je doet op een basisdag. Dus zitten, lopen naar het toilet, misschien het huishouden etc.
Op het moment dat jij dan 1300 kcal per dag eet, komt je lichaam er 100 te kort voor de dingen die je doet en dat gaat je lichaam ergens anders weghalen (vetopslag). Dus val je af..

Als je besluit om gelijk 1000 kcal onder het gene te gaan zitten dat je nodig hebt, zal je best afvallen, maar ben je aan het crashen omdat het een aanslag is op je lichaam.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:46

Jaime_ schreef:
Waarschijnlijk zul je met zo'n crashdieet snel en heel veel afvallen en zal je ook heel veel van je vetreserves kwijt raken, leuk zou je denken dan. Ff maandje bikkelen en dan ben k van mn vet af.

Er bestaat een zinnetje "de snelheid waarmee de kilo's eraf vliegen is ook de snelheid waarmee ze er weer aan komen"

Dat is onzin natuurlijk, maar er zit een kern van waarheid in, als jij een periode heb lopen crashen door veel te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen, of veel te weinig kcal zal je zodra je weer wat normaler begint te eten zo de kilo's erbij op hebben, waarom? Je lichaam bereid zich voor op een volgende periode van crashen, dat is zo'n aanslag geweest op je lichaam en daar wil je lichaam zich op voorbereiden, dus alles wat binnenkomt gaat het magazijn in (en dat magazijn zijn die vetrollen die je ziet :+ ) voor in zo'n crashperiode van schaarste.

En dat is ook zo met al die koolhydraat-arme dieten, je zal snel en veel afvallen (mijn tante is echt veel kg kwijt!!) maar zodra je weer koolhydraten gaat eten slaat je lichaam die op, dus in no-time heb je de kilo's er weer bij op, met als verassing misschien wel een paar kilo extra..

Vind je nou dat 1000 kcal per dag wél of niet kan? :')

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:49

Had je laatste bericht nog niet gelezen. Tuurlijk is er een verschil tussen lengte, bouw ect. Ik denk eerder dat je een beetje moet afmeten hoeveel je lichaam nodig heeft (dit verschilt dus per vrouw) en daarbij gaa sporten. Zodra je te weinig gaat eten, gaat lichaam teren op je spiermassa en niet op je vetopslag. Dus daarom is het zo belangrijk op genoeg te sporten!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:49

Ik zal zo even wat uittypen dan met hoeveel kcal ik aan mijn dagelijkse voedingsstoffen zit, en dat dat dus schijnbaar echt wél kan. :P Want ik ben ervan overtuigd dat ik alles binnenkrijg.

Inderdaad allemaal mooie dames :) en zoals charr al zegt, als je je goed voelt in je vel, daar gaat het om. Sommige mensen voelen zich supergoed in een lichaam van 100kg, dan hoef je niet proberen af te vallen want dan ben je toch niet gemotiveerd.

Is net als dat er heeel veel in mijn gewone omgeving zeggen dat ik niets moet afvallen blablabla, nou best leuk om te horen dat anderen mijn lichaam best vinden zo.
Maar het is MIJN lichaam, en ik zit op dit moment minder lekker in mijn vel dan met 5kg minder. Dus schijt aan anderen, ik bepaal tenslotte zelf over mn lichaam en hoe ik me daarbij voel :)

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:50

Met die -500kcal is het 0,5-1kg max per week. Meer moet je ook niet doen. Sowieso niet onder de 1500 kcal, al snel te weinig.
Waar ik het mee eens was is de kcal inname tegenover kcal energiebehoefte wbt werk/sportniveau.
Hoe meer je sport, hoe meer je lichaam ook nodig heeft. Het is ook niet verstandig om dus net an 1500 te eten en 5-7 dagen per week te sporten.
Sowieso heeft je lichaam elke keer een dag rust nodig om spieren weer op te bouwen/te groeien.

Maar daarbij is het wel van belang dat je de 40-20-40 regel neemt zodat je voldoende binnenkrijgt.
Het is ook raadzaam bij afvallen meer eiwitten tot je te nemen (wat ik hier enorm weinig zie! denk aan kwark, noten, avocado, eieren, vlees, tofu etc) en gezonde vetten. Vet heb je nodig om je verbrandingsmotor te laten lopen.

Fruitsuikers kan je beter ook beperken, neem dan eerder een stuk groente er bij.
Als je fruit eet, combineer dit met vet of eiwit (klein handje noten zoals amandel, hazelnoot, paranoot of yoghurt/kwark (smoothie)), dan neemt je lichaam het minder snel op, minder hoge insulinepiek waardoor het stabiel blijft ipv ineens een energiepiek.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:54

Even een vraagje, hoe lang doen jullie met een bakje optimel magere kwark?
Ik heb nu de helft voor na het eten en de andere helft morgen. Dat kan toch wel?

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:56

Lijkt me wel, je merkt het wel als het zuur gaat ruiken of zo :)

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:56

Goede tip Sanne! Ik wist wel dat eiwitten balangrijk zijn, daarom eet ik net wat vaker gekookte eieren :D
Maar zuivel hier is zooooo vies! Vieze kaas, vieze gepasteuriseerde melk, vieze yoghurt..! Wat ik dan wel lekker vind hier, is de Griekse yoghurt.. Maar die is weer zo vet. Ik probeer wel melk binnen te krijgen door melkkoffie!

Ik ga dat fruit-noten eens toepassen!

Nathalie; hoeveel zit daarin? 500ml ofzo? Dan is het prima hoor! :j

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:01

Alleen ei-eiwitten is ook niet goed.
Beetje (goede!) meer vet is ook niet verkeerd. Probeer alles ook gewoon goed verspreid over de dag in te nemen, 10 eieren in een keer heeft ook geen nut.

En meerdere keren een kleine hoeveelheid is beter dan 3x volle borden. Dus die tussendoortjes zijn goed, groente/eiwitten ook.

Combinatie van teveel vet en koolhydraten tegelijkertijd is ook een boosdoener. Je kan van beide eten, maar zo min mogelijk gecombineerd. Eiwitten daar in tegen wel weer met koolhydraten.
Bedenk ook, groentes kan je eigenlijk zo goed als onbeperkt eten (hoef je dan bijna niet mee te tellen in je kcal verbruik), pas wel weer op met wortel en maïs, dat zijn zoete groentes.

Kijk de theorie heb ik wel, maar de praktijk is soms rot met snoepkick die ik heb gehad toen ik mij niet happy voelde.. terwijl ik normaal dat niet had en juist bij emotieperiode eerder minder at dan snoepte.
Nu dus het roer om, cheaten mag, maar beperkt en op 1 dag.
Je lichaam een stootje geven is goed (altijd minderen met suikers) en daarbij aanhouden dat je ook bijvoorbeeld 1 dag in de week kcal ietsjes lager doet om je lichaam aan te spreken.

Ik kan wel ff lijst geven met lage GI index ook ed.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:02

Ja 500 ml inderdaad.
Hij smaakt wel anders, ben altijd halfvolle kwark gewend. Maar 't is niet vies :)