Beelddenkers.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:50

Ja ook dat herken ik, terwijl ik ook niet kan tekenen!
Voor de jongste toen een pracht van een hindernis gemaakt voor een meisje uit zijn klas, op schaal model natuurlijk.... ;)
Ik ben het aan het omschrijven hoe ik het in mij hoofd zie en hij begreep het ook. Er vallen een hoop puzzelstukjes op zijn plaats nu! :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:03

astridelise schreef:
Er vallen een hoop puzzelstukjes op zijn plaats nu! :)

En dat is best fijn, hé? Had ik tenminste zeker, en nu, met alle verhalen in dit topic helemaal. Alleen al het idee dat je niet de enige 'mafketel' bent, maar ook waarom sommige dingen niet gaan zoals het zou 'horen' en waarom veel mensen je gewoon niet snappen of dom vinden. En vooral dat je eigenlijk toch wel iets bijzonders hebt wat niet alleen maar een vloek is, maar ook best wel een gave.
Ik had het alleen nóg leuker gevonden als ik dat wat eerder had ontdekt, het heeft mij toch ook best wel veel kopzorgen gegeven. Fijn dat jouw zoontje iig wel kan opgroeien met het idee dat er niets mis is met hem, dat hij niet dom is maar gewoon een heel bijzonder ventje!

Ik had het trouwens met tekenles en handvaardigheid. Moest je dingen uittekenen en schetsen zodat men kon zien hoe je tot je idee kwam. Altijd sjaggie leraren omdat ik alleen maar een schets maakte van het uiteindelijke idee. Ja jemig, zo snel als dat in mijn hoofd gaat kan ik niet schetsen hoor :roll: !

Het enige écht frustrerende vind ik eigenlijk dat het zo vaak net lijkt alsof je Russisch praat. Zo voelt het voor mij ook, als ik echt moet praten. Alsof je iets wilt zeggen tegen iemand in een taal die je net niet helemaal machtig genoeg bent...

annehoe

Re: Beelddenkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:11

ooit heeft een onderzoeker die mij teste verteld dat je bij dyslexie in beelden denkt.. Dit was dan ook het eerste wat mij te binnen schoot toen ik dit las.
Hij legde mij het als volgt uit:

Als een 'normaal' iemand iets leest wordt er in het geheugen razend snel een 1D plaatje gemaakt, op deze manier weet je wat er staat. Voor iemand met dyslexie is een plaatje in 1D niet genoeg, die willen er graag een rondje omheen kunnen lopen (3D of 4D) hierdoor gaat het denkproces langzamer en heeft iemand met dyslexie meer tijd nodig...

Door dit verhaal met die plaatjes en het verhaal dat het om een leerprobleem bij TS gaat leg ik deze link.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:08

Pluizebolpum, dit topic doet mij ook goed. Ik laat sommige stukjes ook aan mijn zoon zien en die voelt zich daardoor ook al beter.
Wat ik ook grappig vind is dat ik zelf veel dingen herken bij mijzelf. Hahaha nog even en ik heb 2 puzzels af! 1 van mij zoon en 1 van mijzelf! :D

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:14

Beschrijving die men heel regelmatig maakt over mij komt altijd neer op...heel lief maar wel een beetje raar :D Ach zolang dat eerste deel er maar voor staat!

vb. Ik ging een vriendin halen bij haar grootmoeder, maar vriendin moest nog het een en ander regelen, dus zat ik in de keuken bij haar grootmoeder. Als associerende beelddenker heb je heel snel een gespreksonderwerp gevonden om een gezellig gesprek te beginnen, maar over het algemeen kan dat wel eens verschillen van de normale conversaties...ergo...lief maar een beetje vreemd...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:24

Lucas is ook een lief manneke, maar zeg hem dat niet, vind hij stom! Stoer is veel leuker, geeft denk ik een leuker beeld! ;)
Lief en soms een beetje vreemd, ach slaat ook wel op hem. :+

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:27

Thja een echte man dus :D Maar beelddenkers zijn stoer :D rijden met vrachtwagens en worden dokter :P bijvoorbeeld.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:47

Van kleins af aan is hij gek op wapens. Op de peuterspeelzaal hebben zij een keer vogelfluitjes gekregen. Alle kindjes kwamen fluitend op dat ding naar buiten, Lucas hield het fluitje ondersteboven in zijn handje en zag er een pistool in! Kwam ook als enige schietend naar buiten. :D

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:51

Al aan boogschieten gedacht voor hem? Ik was daar heel snel mee weg, heeft me ook leren focussen, concentreren en wachten. Plus je ziet heel snel resultaat :D

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 21:12

Nee, wel schermen en dat deed hij echt goed. Hij was toen 10 en mocht vrij snel door naar een gevorderde groep, alleen dat viel toen samen met zijn basketbal training en daar heeft hij toen voor gekozen.
Boogschieten wel eens gedaan in Archeon, vind hij ook leuk, maar kan mij niet meer herinneren of hij het goed kon.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:01

Zijn er dan mensen die niet in plaatjes denken? :+

Ik vind het altijd heel lastig als mensen mij de weg vragen. Ik krijg dan onmiddellijk een plattegrond in mijn hoofd maar moet die dan gaan vertalen naar woorden. Gaat ook niet altijd goed helaas. Wordt links rechts enzo... :o

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:46

Saar, zoals je hier kan lezen ben je gelukkig niet de enige!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:01

Wow, dit topic is een feest der herkenning! Straatnamen, weet ik veel. Je weet wel die ene straat links van die straat die direct achter de Albert Heijn loopt.

Gek genoeg ben ik wel onwijs goed in taal en kan ik uitstekend schrijven. Het typische is dat ik bij het schrijven de woorden ook als een soort puzzelstukjes zie die op hun plaats moeten vallen. Ik vorm mijn zinnen ook lang niet altijd op volgorde. Soms begin ik met het construeren van een goede zin voor een artikel in het midden of achteraan en puzzel ik hem verder tot hij goed voelt. Lekker wazig allemaal. ;)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:08

Haha ik begrijp je niet helemaal, maar het belangrijkste is dat jij het snapt en zo waarschijnlijk goede artikelen kan schrijven en daar gaat het om.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:10

Dat verklaart dus alles..
Ben zelf ook wel een beelddenker, zoals sommige voorbeelden hier al staan, kan echt geen namen en straatnamen onthouden, woon hier ook al heel mijn leven in een klein dorpje, maar echt als mensen mij om de weg vragen met een plaatsnaam hoeven ze mij dat echt niet te vragen hoor! Ook kan ik alles heel goed in beelden voor me zien, maar het gewoon slecht uitleggen, omdat ik niet weet hoe ik moet beginnen, en hoe ik het uit moet leggen in woorden, terwijl ik het helemaal voor me zie, zeer irritant afentoe :P Ook kan ik al hele situaties voor me halen, wat kan gaan gebeuren, als ik bijv. eens met mijn paard door het bos wil gaan zie ik soms de ergste situaties die kunnen gaan gebeuren al voor me in beelden, en dat is soms best vervelend moet ik zeggen!
Maar heb nooit geweten dat hier dus een benaming voor was, dus best wel grappig om te weten eigenlijk en ook erg interessant! :)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:14

Leuk toch! Om via Bokt er achter te komen hoe het wordt genoemd!
Ik merk ook als ik het van onze zoon uitleg dat bijna niemand weet waar ik het over heb. Ik zeg dan altijd maar dat zij even op Google moeten zoeken naar Beelddenken, want het is te complex om uit te leggen.
Interessant is het zeker!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 03:08

Goed ik wis dus per ongeluk m'n geniale openingszin van deze post.
Het was iets met dat het veels te laat is om te reageren en dat de klok voor mij zegt dat het half 3 is, maar dat de laptop zegt dat het 2:32 is. En dat het eerste mij zegt van, goh het is half 3, ja de wijzer is een heel rondje verder dan net. Dat laatste zegt mij, hm het is toch wel ver midden in de nacht en je hebt nog maar 3,5 uur om te slapen (2:30 - 6:00 .. als ik analoog kijk moet ik elke keer in m'n hoofd die wijzer een uur verplaatsen)
Ik denk dat ik ook een beelddenker ben. Al ben ik wel goed in taal. Begrijpend lezen niet zo, ik neem alles vrij letterlijk wat er staat. Waarom zou het er anders staan? Je moet me niet vragen wat de betekenis is in mijn eigen woorden, want de betekenis is gewoon precies dat wat er al staat. Al kan ik het als ze dat graag willen horen ook wel anders formuleren.
Wat mij heel erg helpt is om alles wat ik denk en nu ook typ hardop in mijn hoofd te zeggen. Dan raas ik
wat minder chaotisch door m'n hoofd heen omdat beelden en gevoelens soms te snel gaan.
En ik kan juist heel goed namen onthouden. Ik kan ze erin stampen, maar dat blijft vaak maar tijdelijk hangen. Of ik plak aan elke naam een hoofd en een eigenschap. Een vriendin van mij heet Merel en die onthield ik omdat zij groene schoenen aan had. Maar ik heb ook wel eens dat ik iemands hoofd vergeet omdat ik er geen specifieke kenmerken aan heb gehangen. (Zien jullie nu ook een poppetje waarbij je allemaal post its en lijntjes trekt van hoofd naar 'kenmerk'?)
En als ik uit een boek moest leren kon ik je precies zeggen op welke pagina het stond, uit hoeveel regels de tekst bestond, maar vaak niet wat nou de precieze zin was.
Op tijd komen kan ik ook niet. Ik kan een planning maken. Op de minuut. Maar gaat er iets mis, dan kan ik dat moeilijk allemaal 5 min opschuiven, dat moet ik eerst weer met mezelf bespreken.
En een stomme rekenvraag over hoeveel appels en peren er zijn maak ik me idd meer zorgen over de staat van het fruit. En als iemand me vertelt dat een avond heel leuk gaat worden, wil ik toch echt eerst weten wat er precies op het programma staat zodat ik alvast de avond kan voorbeleven en zo kan weten of ik het leuk vind of niet.
Schalen kan ik ook niks mee. Geef het een cijfer tussen de 1 en 5. Juist, dan moet ik wel eerst weten wat precies een 1 waard is en wat precies een 5. En wanneer niet.
En als ik iemand de weg wijs kan ik er vrijwel vanuit gaan dat ik een aantal straten heb overgeslagen omdat het in mijn hoofd heel logisch is dat als ik hier ben, dat ik dan dáár heen ga. En als iemand me vraagt of iets noordelijks of in het westen ligt ofzo, dan ga ik in mijn hoofd alle bochten om tot dat punt. West is ook alleen west als noord-oost-zuid al geweest zijn (Inc het plaatje van zo'n kompas op een landkaart)
Op m'n stage moet ik laatste tijd veel stapeltjes van 10 kaarten natellen en dan tel ik niet 1 t/m 10 maar zie ik ah 4-3-3 klopt 4-1-5 jup compleet etc.
Dit verhaal is veel te lang geworden. En misschien dat niet alles echt typisch beelddenken is. Maar heb dan verder ook geen dyslexie (hoe schrijf je dat? dat weet ik dus echt nooit. Bij de meeste woorden zie ik idd dat het klopt, of niet klopt. Maar als dat bij bepaalde woorden niet gebeurd is blijf ik ook altijd twijfelen). Ik heb wel ad(h)d en dat zijn vaak ook wel sneller beelddenkers.
Taal is bij mij verder taal. Dichterlijke vrijheid vind ik verschrikkelijk want dan klopt het niet. En het hele plaatje moet kloppen. Ik probeer dan ook altijd alles zo volledig en juist mogelijk op te schrijven zodat beeld en betekenis het zelfde blijven. Kan er soms niet op komen (begint met de letter a, ik zei het die en die dag nog toen we daar stonden) maar als iemand iets anders schrijft/zegt dan dat diegene bedoelt ben ik de draad kwijt. Hoe moet ik dan wel weten wat je bedoelt? Maar ik kan als ik een tekst lees een beeld vormen en dan volledig over de betekenis van de tekst heen lezen, eigenlijk doe ik dat altijd bedenk ik me nu maar lees ik daardoor voor de zekerheid dus hardop in m'n hoofd. Mja het jammere is dat beelden niet echt universeel zijn, dus wat ik zie bij appel is een groene appel. Maar iemand anders kan een rode zien. Of een gerimpelde. Al vind ik het moeilijk voorstellen dat iemand bij het woord appel A P P E L ziet. Hoe zie je dat? Zie je dan die letters voor je?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 07:58

astridelise schreef:
Nee, wel schermen en dat deed hij echt goed. Hij was toen 10 en mocht vrij snel door naar een gevorderde groep, alleen dat viel toen samen met zijn basketbal training en daar heeft hij toen voor gekozen.
Boogschieten wel eens gedaan in Archeon, vind hij ook leuk, maar kan mij niet meer herinneren of hij het goed kon.

mijn zoon deed op leuk niveau aan schoonspringen
dan moet je je dus kunnen concentreren van de toppen van je tenen tot het puntje van je kruin.
Volgens de leraren was dit wonderlijk, hij kon zich helemaal niet concentreren, hij te beweeglijk, te druk, te, te ,te bla bla bla. Dat die uren kon vissen en fotograveren nou dat was ook zwaar onbegrijpelijk.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 09:44

Bzoem, ook in jouw verhaal zie ik herkenbare dingen van mijn zoon. als wij ergens hee gaan waar hij nog nooit is geweest, moet je hem ook overtuigen dat het leuk wordt. Kan hij zich er geen voorstelling van maken dan gaat hij liever niet mee.

Lucas is ook druk en soms erg aanwezig, maar met schermen kon hij heel geconcentreerd in de beginpositie staan. Met basketbal kan hij met de vrije worpen zich goed focussen op de basket en de worpen zijn ook bijna altijd raak. Nu ik het zo bedenk ziet hij volgens mij al hoe de bal richting basket gaat.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:24

Citaat:
Bzoem schreef: En als iemand me vertelt dat een avond heel leuk gaat worden, wil ik toch echt eerst weten wat er precies op het programma staat zodat ik alvast de avond kan voorbeleven en zo kan weten of ik het leuk vind of niet.

Heeeeeel herkenbaar! Op mijn werk hebben ze er een handje van om personeelsuitjes lekker vaag te houden en alleen te zeggen dat we "iets leuks" gaan doen. Nou, dan slaat de stress wel toe bij mij. Wat nou leuk? Dat bepaal ik zelf wel. Ik wil ook altijd exact van te voren weten wat we gaan doen en anders wil ik niet mee. Bij vage dingen waar ik niet onderuit kan, ga ik altijd met eigen vervoer. Dan kan ik tenminste weg wanneer ik wil.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:58

Wat apart,
je zou net denken dat als je in beelden denkt, heel makkelijk kan leren omdat je een bepaalde tekst visueel voor ogen kan halen. Bij mij is dat iig geval zo.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:06

Ik ben ook een beelddenker, kan goed lezen (ben dan ook niet meer te benaderen, maar zit letterlijk in het verhaal, is het een zielig boek, dan ben ik ook zolang ik het lees in een sombere stemming :+ ), spelling is zeer moeilijk, reken is ook altijd vrij lastig geweest. Beide heb ik uiteindelijk redelijk goed geleerd, maar ging niet zo makkelijk als bij anderen. Verder kan ik gezichten onthouden, maar de namen niet en ik kan de gezichten vaak ook niet plaatsen. Ik ben wel hel talig, omdat ik heel goed kan beschrijven wat ik denk (wat ik zie dus). :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:10

Hm Lante, dat van boeken lezen heb ik ook! Ik schijn echt extreem mee te leven met verhalen. Bij een film zit ik er ook helemaal in en schrik ik net zo hard als het personage etc. En bij boeken heb ik heel vaak dat als er een vervelend stuk is, ik niet meer verder wil lezen omdat ik me dan naar voel.
Ik vind het ook altijd jammer om een film te zien van een boek wat ik gelezen heb, want dan klopt het beeld niet meer van wat ik gemaakt heb :+

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:28

Maar dat heeft toch ongeveer iedereen? Dat ze hele taferelen voor de geest halen bij het lezen van een boek? Daarom vinden de meesten boeken veel interessanter dan films.. als je niet kan rekenen ligt dat eerder aan je IQ denk ik

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:34

unicorn_kiss schreef:
Maar dat heeft toch ongeveer iedereen? Dat ze hele taferelen voor de geest halen bij het lezen van een boek? Daarom vinden de meesten boeken veel interessanter dan films.. als je niet kan rekenen ligt dat eerder aan je IQ denk ik

ik heb ook geen idee of dat met beelddenken te maken heeft of niet, ik zei alleen dat ik het herkende dat ik ook echt in een film of boek zit. en echt meer dan anderen om me heen. maar kan ook zijn dat ik dan in een hyperfocus zit hoor.