Neusspray verslaving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:23

Jeutje wat een mensen met een neusspray verslaving zeg :oo

Maar dan vraag ik mij iets af: wat zit er dan in dat het zo verslavend maakt? Het zou toch niet alleen het fijne gevoel van een open neus zijn? Als ik lees om hoeveel mensen het gaat zou je haast denken dat er iets chemisch zorgt voor die verslaving...

Ik heb het ook gehad trouwens: ben gewoon cold turkey gestopt en het duurt idd niet lang voordat het op een natuurlijke manier beter gaat met je. Als ik het zo lees koop ik volgende verkoudheid ook Cinuforce :j Enneh, nog een TIP: Met Kaloba (ja van de reclame: "Meneer de Vries?! U was toch verkouden?!") is je verkoudheid een stuk sneller over!

veerledec

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:26

De werkzame stof zorgt er op termijn voor dat je neus constant verstopt zit.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:38

Mijn neusslijmvlies is snel verdikt door hyperreactiviteit. Ik heb ook voor langere periodes neusspray gebruikt, maar heb sinds een jaar op voorschrift van de longarts Nasonex. Ik lees hier verschillende malen dat dit bij sommige mensen niets hielp. Hebben jullie het wel lang genoeg gebruikt? Gemiddeld begint Nasonex pas na twee weken te werken. Ik heb Nasonex gebruikt om met de gewone neusspray te stoppen en na twee weken kon ik geheel stoppen (gebruikte ze beiden op advies naast elkaar) zonder benauwd te worden.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:38

Rijerijerije schreef:
Jeutje wat een mensen met een neusspray verslaving zeg :oo

Maar dan vraag ik mij iets af: wat zit er dan in dat het zo verslavend maakt? Het zou toch niet alleen het fijne gevoel van een open neus zijn? Als ik lees om hoeveel mensen het gaat zou je haast denken dat er iets chemisch zorgt voor die verslaving...

Ik heb het ook gehad trouwens: ben gewoon cold turkey gestopt en het duurt idd niet lang voordat het op een natuurlijke manier beter gaat met je. Als ik het zo lees koop ik volgende verkoudheid ook Cinuforce :j Enneh, nog een TIP: Met Kaloba (ja van de reclame: "Meneer de Vries?! U was toch verkouden?!") is je verkoudheid een stuk sneller over!

Volgens mij zit er niet iets extra's in wat zorgt voor verslaving,
je neus wordt eigenlijk gewoon verstopt doordat die te veel neusspray krijgt, en uit ervaring kan ik je vertellen dat ik het daardoor bleef sprayen, zo kon ik ten minste een beetje slapen. Als ik niet had gesprayd deed ik geen oog dicht, want ik ben dus een van de mensen die niet met de mond open kunnen slapen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:39

Hier ook een verslaafde :o
Al vanaf mijn 16/17de jaar en ik ben nu 40.
Ik heb alles geprobeerd maar het is me nooit gelukt om langer dan een
maand "clean"te blijven :o
Ik heb dan ook overal neusspray liggen(nachtkastje,jaszakken,in de auto)
Als mijn neus verstopt is gaan m'n bijholtes zeer doen en daardoor krijg ik
hoofdpijn,dus daarom is het zo verslavend.
Maar m'n neus functioneerd nog prima ;)

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:47

Ik ben al meer dan 10 jaar met dat spul getrouwd. Als ik het niet in huis heb is het gelijk paniek. Zodra mijn neus dicht zit wordt de verbinding tussen neusholte en oren bij mij dicht gedrukt wat resulteert in oorontstekingen. Ik heb als kind zo vreselijk veel problemen met mijn oren gehad, operaties achter de rug, gehoorverlies. 2 jaar geleden is met een CT scan eruit gekomen dat die verbinding idd te krap is en elke zwelling in die regio maakt dat de boel dicht gaat zitten.
Sinds ik dat spul gebruik heb ik hooguit 3 keer oorontsteking gehad, was alle keren als ik op advies van de HA met behulp van cortico's probeerde te stoppen. Andere dingen helpen niet, zoutoplossing niet, homeopatische meuk al helemaal niet en die cortico's ook niet.
Geloof niet dat het goed voor een mens is, maar ik snuif liever dagelijks dat spul dan dat mijn gehoor nog verder achteruit gaat of dat ik nachten niet slaap van ellende. Ik heb het minimaal 4 keer per dag nodig (ik sponsor Otrivin).

Edit: het heet trouwens chronische otrivinisme. Als je naar de HA gaat krijg je andere middelen (Nasonex ofzo of beconase en dat soort rommel). Misschien dat het bij jullie werkt om ervanaf te komen, ik heb 3 keer de poging gewaagt maar heeft niet geholpen.
Laatst bijgewerkt door orion1996 op 19-01-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:48

Ik schrik er eerlijk gezegd van dat zoveel mensen er verslaafd aan zijn inderdaad :oo

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:50

Ja daarom vroeg ik me ook af of ze er niet "stiekem" iets verslavends instoppen. Maar het zal idd wel gewoon zijn dat je steeds meer werkzame stof nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. Stelletje junks dat we zijn met z'n allen :')

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:52

Jeetje,
Ik zou hem weggooien, en niet meer kopen. Dan word je maar helemaal gek, maar ga dan bokken :)

Ik kan echt niet tegen verstopte neus, dan word ik helemaal gek en dan moet ik naar buiten anders heb ik echt het gevoel dat ik stik!

succes!

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:54

Zijn echt veel junks hier ja haha.
Ik krijg het serieus benauwd als mijn neus dicht zit. Klim tegen de muur op van ellende en wordt mega chagerijnig. Zonder xylo gaat de boel ook echt niet meer open, ik moet gewoon sprayen dan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:22

spitenmazz schreef:
Mijn moeder is ook neusspray verslaafd, nou is ze naar de HA gegaan omdat ze slecht hoorde. Heel raar, net alsof je constant onder water zit. Blijkt dus te zijn dat het te maken heeft met het dagelijks gebruiken van neusspray. Raar dat het door de neusspray komt terwijl het met je oren te maken heeft. Ze krijgt trouwens buisjes.
Ik moet zeggen dat ik soms ook de neiging heb om het dagelijks te gebruiken maar ik weet me er goed vanaf te zetten.

Ik denk dat ik ook door oorproblemen verslaafd ben geraakt aan neusspray. Ik merk het nog steeds. Mijn rechter oor is nog steeds problematisch en ik heb veel meer last van een verstopte neus aan die kant.

Dat is ook niet gek natuurlijk. Je oor is via de Buis van Eustachius verbonden met je neus. Als je een ontsteking hebt in je oor dan kan je dat tot in je neus merken.

Hopelijk is je moeder geholpen met die buisjes. Ze zal wel alsnog af moeten kicken van de neusspray, maar dat zal dan wel makkelijker gaan.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:28

Oeh, dit klinkt bekend. Ik ben er eigenlijk tegen om neusspray te gebruiken, aangezien mijn moeder het al jaaaaaren dagelijks gebruikt en ik echt niet zo "verslaafd" wil worden. Maar ik heb zo af en toe ontzettend zware verkoudheden en om op zo'n moment toch een beetje fatsoenlijke nachtrust te krijgen, spray ik voor het slapen gaan wel. Maar het is echt vervloekt want je raakt er zó snel aan verslaafd! Na iedere verkoudheid moet ik weer afkicken. Dan mag ik van mezelf geen neusspray meer gebruiken maar gebruik ik zo'n muntsnuivertje van Vicks:
Afbeelding
In dat buisje zit een ontzettend straffe muntgeur, je moet 'm in je neusgat houden en dan goed inademen. Kan je vertellen, dan is je neus zo weer vrij :D

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:36

Heb zelfs een keer gat zitten maken in een flesje neusspray van otrivin, er zat nog een restje in en dat kreeg ik er niet uit en had verder ook niks. En me neus zat natuurlijk potdicht. Dus ik met de schaar in de weer. Tis uiteindelijk wel gelukt, maar vond het wel beschamend :o

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:40

Dat klinkt inderdaad net als het hele huis (inclusief prullenbakken) afzoeken naar een peuk...

Of een oud vrouwtje beroven voor geld voor je crack :D

Pfff, we zijn écht erg, ben heel blij dat ik weer clean ben :j

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:43

vlaatjee schreef:
Heb zelfs een keer gat zitten maken in een flesje neusspray van otrivin, er zat nog een restje in en dat kreeg ik er niet uit en had verder ook niks. En me neus zat natuurlijk potdicht. Dus ik met de schaar in de weer. Tis uiteindelijk wel gelukt, maar vond het wel beschamend :o

Dit zou ook zo maar iets voor mij zijn := :D

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:47

Dit is me toch een interessant onderwerp voor iemand die psychologie studeert. Proefpersonen te over. :j

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:51

*zet konijnenoren op* :D

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:59

Hier nog zo'n klant :o
Ik ben maar gestopt met de jaren te tellen, ik heb dus ook altijd een dichte neus, kan niet door mijn mond ademhalen snachts, de laatste keer dat ik dacht; weg met die zooi, dan maar een dichte neus ben ik bijna gestikt, ik kreeg een hoestbui s'nachts en kon bleef er bijna in omdat ik geen lucht kon krijgen, mijn neus zat dicht, gelukkig had ik mijn otrivin in de buurt. Mijn vriend schrok zich rot want ik verkleurde gewoon doordat ik geen lucht kreeg.
I never leave home without it!
Verslavende spullen erin? daar geloof ik niet in want als mijn neus niet dicht zit taal ik er ook niet naar, maar ik geloof wel dat het niet minder gaat worden door het gebruik :+
Mijn neus functioneert verder nog prima dus daar ben ik niet zo heel bang voor.

vlaatjee schreef:

Ach troost je, ik verzamel de flesjes die het niet meer doen en 1x in de zoveel tijd maak ik ze open en gooi dat wat er nog inzit in een ander flesje, er blijft altijd zoveel zitten in die spray flesjes, dan heb je zo weer een volle (ik gebruik altijd zo'n flesje met draai dop om te vullen) maar dat doe ik dan eigenlijk meer omdat die zooi prijzig genoeg is.

en de dames bij de kruitvat o.i.d. altijd maar braaf vragen; bent u bekend met het gebruik :+

Maar is er een alternatief? hoe krijg je die neus weer open zonder neusspray... ik las iets van Nasonex?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:00

Ik heb er zelf geen last van gelukkig (ik ben namelijk overgevoellig voor neuspray, wat resulteerd in zwaar ontstoken slijmvliezen). Ik gebruik altijd die potten Viks (vapo rub heet dat volgens mij). Als ik echt heel erg verkouden ben smeer ik het onder me neus, t prikkelt even, maar je neus blijft gegarandeerd open!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:22

Nasonex is niet schadelijk en verslavend, op recept te verkrijgen.

Ik probeer nog steeds te snappen waarom sommige mensen niet door de mond kunnen ademen op zo'n moment.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:23

Omdat ik altijd voornamelijk door mijn neus adem en als ik alleen door mijn
mond moet ademen het vreselijk benauwd krijg :=

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:24

En als je gaat sporten? Dan adem je ook door je neus?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:25

veerledec schreef:
Ik probeer nog steeds te snappen waarom sommige mensen niet door de mond kunnen ademen op zo'n moment.

Dat begrijp ik wel, vind het zelf ook niet zo prettig. Krijg je zo'n droge mond en als je neus helemaal dicht zit heb je echt zo'n zwaar hoofd.
Dus als ik heel verkouden ben, dan spray ik ook. Maar max. 3 x per dag. 1x in de ochtend, 1x namiddag en voordat ik ga slapen.
Nu is mijn verkoudheid bijna over en dan stop ik gewoon met de spray. Ik hoef niet te sprayen bij de kleinste verstopping. Gebruik het echt alleen als ik helemaal dicht zit.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:25

Ja, ik adem eigenlijk altijd voornamelijk door mijn neus, maar met
sporten ook door mijn mond, maar nooit alleen door mijn mond :n

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:29

Jeetje, wat een verslaving..

Werk zelf in een drogisterij en ken ook wel een paar mensen die elke week een aantal flesjes willen komen halen.
Maar dat het echt zoveel voorkwam, wist ik niet :P

Wisten jullie dat de meeste neussprays na opening en gebruik maar een week bewaard kunnen worden?
Zie namelijk een paar verhalen voorbij komen van mensen die het overgieten en dergelijke..