Kinderbedtijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:04

Ik vind dat tegenwoordig er veel te veel aandacht wordt gegeven aan de verantwoordelijkheid van het kind. Heel veel kinderen die verantwoordelijkheid helemaal niet aan. Dat is een leerproces voor jongeren.
Een kind van 16 overziet nog niet de gevolgen, en moet geholpen worden om de juiste keuzes te maken.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:05

Diablo schreef:
Urielle schreef:
Ik denk idd veel stiekem.

Ik ben ook van de ouderwetse opvoeding, er komen hier geen mobieltjes binnen tenzij ze ze zelf betaalt (en dan is ze dus al oud genoeg voor een bijbaantje ;) ). Ik ben 20 geworden zonder mobiel (toen kreeg ik er een van mijn werk anders had ik er nu nog steeds geen :+ ) en ik ging ook vanaf mijn 12e dagelijks op de fiets naar de manege, was ook 30-45 minuten rijden. Persoonlijk geloof ik er ook geen klap van dat ze steeds braaf bellen dat ze zijn aangekomen ofzo :+ Lekke band? Heb ik ook wel eens gehad, dan ging je te voet verder naar huis. Gewoon op tijd naar bed, rust reinheid en regelmaat!

De tijden veranderen natuurlijk wel. Toen wij klein waren, bestonden de mobieltjes nog niet eens, dus ja....mijn oudste dochter moet bijv. 25 km. met de bus naar school. Ze hoeft natuurlijk niet steeds te bellen als ze goed is aangekomen, ik vind het vooral heel belangrijk dat ze ons kan bereiken als er juist wat mis is.

Daar gaat het mijn ouders ook om, ze gaan me echt checken wat ik doe etc. maar stel dat er iets is, kan ik bellen & zij mij ook!

@ coby; Ik ben 13 en mijn ouders laten me heel vrij, dat betekent echt niet dat ik gelijk allemaal rare dingen ga doen, maar dat is gewoon wederzijds vertrouwen ;)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:06

HeleneDas schreef:
Inderdaad, vroeger waren er geen mobieltjes maar ook geen debiele die keihard rijden en andere mensen dood rijden, verkrachters, ontvoerders, moordenaars. ( ze waren er vast wel maar niet zo veel als nu )
En vroeger ging je ook geen rekenen maken op het internet, terwijl ik dat nu echt moet maken via het internet! En mijn nederlands? Ook via het internet! Engels? Via het internet.. Te horen krijgen dat mijn les uitvalt? Via sms/email. Boekverslag maken? Maken op een computer en inleveren via het internet..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:07

Tussen helemaal vrij laten en gecontroleerd vrij laten zit een groot gebied. Natuurlijk moeten kinderen leren van eigen fouten. Maar kinderen moedwillig laten ' verzuipen' in het kader van eigen verantwoordelijkheid noem ik niet opvoeden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:08

Urielle schreef:
Maar goed, ik zal wel echt een vervelende moeder zijn, want ik ben ook nog steeds van plan om de ouderwetse agendacontrole in ere te herstellen (ik zie de ruzies nu al komen en de oudste is vier :P ) en eerst huiswerk dan hobby's, helpen met overhoren en noem maar op... Wrs. krijg ik voor straf een kind aan de drugs en een kind dat wegloopt met een vent van 45 :+

Je oudste is 4? Mmmm, ik dacht het ook zo te doen zoals jij zei, zat vol met plannen :D . Nu is de oudste bijna 14 en de plannen zijn toch wel ietsje gewijzigd hoor.

Natuurlijk hecht ik veel waarde aan normen en waarden en die probeer ik ze ook bij te brengen. Maar ik ben er wel achter gekomen dat wanneer je kinderen ouder worden, je je verwachtingen toch wel wat bij moet stellen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:09

Mijn dochter van 16 gaat meestal 10 uur naar bed, soms half 11.Ik vind dat laat zat hoor, ik hou het soms ook wel in de gaten.Bijstellen hoeft niet hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:09

Je sluit helaas ook dingen voor jezelf uit die je later pas ziet. Ik ben hoogbegaafd en had met gemak gymnasium moeten kunnen. Helaas was ik ook aardslui en doordat ik leerstof makkelijk opneem had (en heb) ik een totaal gebrek aan studievaardigheden. Heb daardoor de HAVO gehaald met zelfs nog een onvoldoende en een kantjeboord op mijn eindlijst. Destijds zag ik dat probleem niet zo, ik ben niet eens verder gaan studeren na de HAVO, ik ging wel werken, had het zoooo gehad met school. Doodzonde, want mijn latere interesses bleken op universitair niveau te liggen. Helaas zag ik het na al die jaren ook echt niet meer zitten om nog een jaar VWO via het volwassenenonderwijs te gaan doen (nog steeds aardslui :j ) en takelt mijn vermogen om info op te nemen heel snel af met de jaren en kan ik nog steeds niks van studeren.. conclusie: ben nog steeds aan het eikelen met mijn HBO afstuderen voor een beroep wat ik bij nader inzien toch te zwaar en stressvol vind om te doen. Daar zit je dan, 31 jaar en nog steeds geen idee wat je voor beroep moet kiezen....
Op dezelfde manier is mijn zus gestrand van HAVO naar MAVO, toch maar weer HAVO, jaartje HBO, gaan werken, via cursussen van het werk op arbeidersniveau richting MBO gekrabbeld. Zelfde verhaal als mij, wel de brains maar niet de zelfdiscipline en te veel vrijheid gehad om maar wat te lummelen.
Mijn broer daarentegen was altijd hartstikke jaloers op ons, heeft LOM-school gedaan (moeilijk leren) en is van laag MBO-niveau opgekrabbeld naar het HBO en heeft zelfs nog een stuk universiteit gedaan. Die heeft het uiteindelijk het beste gedaan van ons allemaal, minste capaciteiten op studievlak maar WEL de motivatie := Hij leest nu boeken die ik wegleg als zijnde veel te moeilijk :o

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:11

Coby schreef:
Tussen helemaal vrij laten en gecontroleerd vrij laten zit een groot gebied. Natuurlijk moeten kinderen leren van eigen fouten. Maar kinderen moedwillig laten ' verzuipen' in het kader van eigen verantwoordelijkheid noem ik niet opvoeden.

Ja dat is zo,
maar om een kind nou te gaan verbieden geen mobiel, geen computer, geen tv, vroeg naar bed, agenda controle, lijkt mij allemaal zwaar overdreven.
Als je geen mobiel hebt kan je bijv. niet je moeder\vader bellen als met iemand wilt afspreken, als je bent gevalllen, je fiets kapot is...
Heb je geen computer? dan zie je geen rooster wijzingen, kan je niets uitprinten voor school, niet leren op computer...

dromertje2

Re: Kinderbedtijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:13

HeleneDas :Het gaat er denk ik niet om dat je al die dingen niet mag hebben maar dat er wel een controle op moet zijn, hier ben ik ook helemaal voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:14

HeleneDas schreef:
Inderdaad, vroeger waren er geen mobieltjes maar ook geen debiele die keihard rijden en andere mensen dood rijden, verkrachters, ontvoerders, moordenaars. ( ze waren er vast wel maar niet zo veel als nu )

Die waren er net zoveel hoor, alleen kwam het niet zo uitgebreid in de media. ;)
Het is een risico om je kind los te laten in de grote boze wereld maar je kunt niet alles voorkomen, ze kunnen als baby verkracht worden op het KDV zonder dat jij iets weet, als schoolkind de buurman aan zijn gerief moeten helpen, of als puber gedwongen worden tot intieme handelingen door een groep leeftijdsgenoten op de schooltoiletten. Dat kan nu eenmaal gebeuren en als ouder kom je er vaak jaren later pas achter, als het al ooit uitkomt. Het grote gevaar schuilt niet zo snel in de vreemdeling op straat, want het overgrote deel van de creeps komt uit eigen omgeving - helaas.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:16

He, vosje. Leuk onderwerp hebben we het op stal ook wel eens over gehad.
Hier verhaaltje wat perfect aansluit wat het kan doen met je kind;

Vorig jaar was één van mijn kids ziek poos mee aan het kwakkelen geweest. Na veel zeuren een verwijsje voor kinderarts gekregen. Zijn eerste vraag in zijn onderzoek naar de oorzaak was;

En mw hoe laat gaat uw kind naar bed?

Keek hem met ongeloof aan. Werk in de gezondheids zorg en vroeger was de vraag over kuchjes, koorts, uitslag enz. Maar begreep het wel als ik de bedtijden van sommige kinders hoor! Geeft wel aan dat het problemen geeft! Het is niet ouderwets het is gewoonweg gezond om op tijd naar bed te gaan! Bij mij gaan liggen ze op tijd op bed. Des te leuker als ze in het weekend voor hun gevoel een keertje mogen doorzakken zullen we maar zeggen! :D

En oja .... kids zijn 8 jr,6 jr, en 5mnd, dus echt geen mobiel! Misschien de jongste een speelgoed exemplaar om lekker zijn tandjes die er nog niet zijn in te zetten! :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:16

HeleneDas schreef:
Coby schreef:

Ja dat is zo,
maar om een kind nou te gaan verbieden geen mobiel, geen computer, geen tv, vroeg naar bed, agenda controle, lijkt mij allemaal zwaar overdreven.
Als je geen mobiel hebt kan je bijv. niet je moeder\vader bellen als met iemand wilt afspreken, als je bent gevalllen, je fiets kapot is...
Heb je geen computer? dan zie je geen rooster wijzingen, kan je niets uitprinten voor school, niet leren op computer...

Vroeger moest ik ook altijd 8 km naar school fietsen. Ik fietste toen eens samen met mijn twee jaar jongere zusje naar huis, toen ze viel en haar pols brak. Toen had ik toch heel graag een mobieltje gehad hoor.
En inderdaad, een computer en dat soort dingen kun je gewoon niet meer buitensluiten en over 10 jaar helemáál niet meer). Hier hebben alle meiden een laptop, alleen zie ik er wel op toe hoe die gebruikt wordt.
Agenda's worden alleen gecontroleerd als ik bericht van school krijg dat het niet goed gaat, en gelukkig zijn de scholen hier in Duitsland daar misschien wat anders in dan de scholen in Nederland. Alle proefwerken moeten worden ondertekend door de ouders, bij drie keer geen huiswerk maken worden de ouders ingelicht, dat soort dingen. Ze hebben dus zeker een eigen verantwoordelijkheid, maar als blijkt dat ze die niet aan kunnen, wordt er aan de bel getrokken.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 17-01-11 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:17

Ligt ook aan hoe laat de ouders gaan slapen,wij gaan zelf nooit laat dus kids weten niet beter.

Urielle

Lydia_ schreef:
En vroeger ging je ook geen rekenen maken op het internet, terwijl ik dat nu echt moet maken via het internet! En mijn nederlands? Ook via het internet! Engels? Via het internet.. Te horen krijgen dat mijn les uitvalt? Via sms/email. Boekverslag maken? Maken op een computer en inleveren via het internet..

O maar dat kan ook gewoon, in de woonkamer. Zodat dochterlief niet de hele avond op Hyves zit terwijl ze dat boekverslag moet maken. (Zei degene die een afstudeerscriptie hoort te typen :P )

HeleneDas

chanel1985 schreef:
HeleneDas :Het gaat er denk ik niet om dat je al die dingen niet mag hebben maar dat er wel een controle op moet zijn, hier ben ik ook helemaal voor.

Als ik aan het computeren ben gaan mijn ouders echt niet de gesprekken met vrienden & vriendinnen lezen, of mn smsjes lezen.
Je moet je kind wel kunnen vertrouwen en niet de hele tijd kijken of die niet naar rare site's gaat enzo!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:18

Iris82 schreef:
Ik heb nog geen kinderen, maar ik heb het er wel eens met mijn vriend over en wij hebben beide gelukkig dezelfde instelling:
- geen laptops op de kamer
- geen tv op de kamer
- mobieltje krijgen ze wanneer het nodig is, maar wel prepaid

Onze oudste krijgt nu wel een laptop op zijn kamer maar wel met ouderlijk toezicht en een tijdslimiet.
Mobiel krijgt hij denk ik als hij naar de middelbare school gaat maar wel een prepaid.

Kijk, vroeger was alles anders maar tijden veranderen wel. Vroeger had je ook geen supermarkt en moest je je eigen vlees vangen. :+ Een beetje mee gaan mag wel maar je moet het niet te gek maken, ik ken kinderen van 10 jaar die met een BlackBerry of zoiets lopen, nou, hier echt niet...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:19

Urielle schreef:
Lydia_ schreef:

O maar dat kan ook gewoon, in de woonkamer. Zodat dochterlief niet de hele avond op Hyves zit terwijl ze dat boekverslag moet maken. (Zei degene die een afstudeerscriptie hoort te typen :P )

Nou, in de woonkamer heb je ook niet alles door, zeg ik uit ervaring. Dan moet je er naast gaan zitten en blijven zitten! :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:21

Daar ben ik het dan niet met je eens, er moet een controle zijn, de manier waarop kan verschillen. je ouders kunnen bv op de computer vannalles instellen waardoor je zowiezo niet op "rare site's" terrecht komt. Ik ben ook geen voorstander van het ongelimiteerd internetten enzo.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:21

Diablo schreef:
Urielle schreef:
Maar goed, ik zal wel echt een vervelende moeder zijn, want ik ben ook nog steeds van plan om de ouderwetse agendacontrole in ere te herstellen (ik zie de ruzies nu al komen en de oudste is vier :P ) en eerst huiswerk dan hobby's, helpen met overhoren en noem maar op... Wrs. krijg ik voor straf een kind aan de drugs en een kind dat wegloopt met een vent van 45 :+

Je oudste is 4? Mmmm, ik dacht het ook zo te doen zoals jij zei, zat vol met plannen :D . Nu is de oudste bijna 14 en de plannen zijn toch wel ietsje gewijzigd hoor.

Natuurlijk hecht ik veel waarde aan normen en waarden en die probeer ik ze ook bij te brengen. Maar ik ben er wel achter gekomen dat wanneer je kinderen ouder worden, je je verwachtingen toch wel wat bij moet stellen.

Heel mooi dat je dat aanhaalt! :j Dat is inderdaad zo! Dat begint al bij zwanger zijn... Ik zou het later allemaal zus en zo gaan doen! Uhuh! Totdat je ervoor staat... Oeps, in praktijk gaat het wel eens anders. Ik heb wel een doel voor ogen maar besef me ook dat ik er over 5 jaar anders over kan denken of dat het wat 'afwijkt'. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:22

chanel1985 schreef:
Daar ben ik het dan niet met je eens, er moet een controle zijn, de manier waarop kan verschillen. je ouders kunnen bv op de computer vannalles instellen waardoor je zowiezo niet op "rare site's" terrecht komt. Ik ben ook geen voorstander van het ongelimiteerd internetten enzo.

Heb je het nu tegen mij?

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:22

HeleneDas: Jou reactie zijn logisch, je bent zelf nog maar 13 dus heel logisch dat je reacties van volwassen maar niets vindt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:23

MamboBeach schreef:
chanel1985 schreef:

Heb je het nu tegen mij?

Nee, tegen helenedas :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:25

Berwicowa schreef:
HeleneDas: Jou reactie zijn logisch, je bent zelf nog maar 13 dus heel logisch dat je reacties van volwassen maar niets vindt.

Ik vind haar eigenlijk best wel goed reageren, voor een 13-jarige (zei de oude taart van 37 :D ).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:26

chanel1985 schreef:
MamboBeach schreef:

Heb je het nu tegen mij?

Nee, tegen helenedas :D

Ik begreep het al niet. :+ Ik dacht dat ik misschien opeens italiaans aan het kletsen was of zo! }>

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 13:30

Het is fijn dat er een goede discussie op gang is gekomen, en om verschillende meningen te lezen. Helenedas, het is wat anderen ook al zeggen, het is niet een kwestie van niet mogen hebben van een laptop, mobiel e.d., maar waarom al in groep 6 van de lagere school (ja, bij ons op school ook al in groep 5 bij sommige kinderen)? En antuurlijk, als je voor school een pc nodig hebt, geen probleem, maar dan moet ie ook wel gebruikt worden waarvoor je zo'n ding nodig hebt: voor schoolwerk. Als dat klaar is, en je nog tijd over hebt, prima, ga nog lekker even internetten zou ik zeggen. MAAR WEL IN HET ZICHT VAN DE OUDERS, oftewel, de computer niet op de slaapkamer maar in de woonkamer/keuken. Op die manier voorkom je ook nog eens het te lang doorgaan, tot 's avonds laat als het eigenlijk bedtijd is.

En Uriëlle, ik wou dat ik een moeder had gehad zoals jij wilt zijn, dan had ik nu een fatsoenlijk diploma...