Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Diablo schreef:Urielle schreef:Ik denk idd veel stiekem.
Ik ben ook van de ouderwetse opvoeding, er komen hier geen mobieltjes binnen tenzij ze ze zelf betaalt (en dan is ze dus al oud genoeg voor een bijbaantje). Ik ben 20 geworden zonder mobiel (toen kreeg ik er een van mijn werk anders had ik er nu nog steeds geen
) en ik ging ook vanaf mijn 12e dagelijks op de fiets naar de manege, was ook 30-45 minuten rijden. Persoonlijk geloof ik er ook geen klap van dat ze steeds braaf bellen dat ze zijn aangekomen ofzo
Lekke band? Heb ik ook wel eens gehad, dan ging je te voet verder naar huis. Gewoon op tijd naar bed, rust reinheid en regelmaat!
De tijden veranderen natuurlijk wel. Toen wij klein waren, bestonden de mobieltjes nog niet eens, dus ja....mijn oudste dochter moet bijv. 25 km. met de bus naar school. Ze hoeft natuurlijk niet steeds te bellen als ze goed is aangekomen, ik vind het vooral heel belangrijk dat ze ons kan bereiken als er juist wat mis is.
HeleneDas schreef:En vroeger ging je ook geen rekenen maken op het internet, terwijl ik dat nu echt moet maken via het internet! En mijn nederlands? Ook via het internet! Engels? Via het internet.. Te horen krijgen dat mijn les uitvalt? Via sms/email. Boekverslag maken? Maken op een computer en inleveren via het internet..Inderdaad, vroeger waren er geen mobieltjes maar ook geen debiele die keihard rijden en andere mensen dood rijden, verkrachters, ontvoerders, moordenaars. ( ze waren er vast wel maar niet zo veel als nu )
Urielle schreef:Maar goed, ik zal wel echt een vervelende moeder zijn, want ik ben ook nog steeds van plan om de ouderwetse agendacontrole in ere te herstellen (ik zie de ruzies nu al komen en de oudste is vier) en eerst huiswerk dan hobby's, helpen met overhoren en noem maar op... Wrs. krijg ik voor straf een kind aan de drugs en een kind dat wegloopt met een vent van 45
. Nu is de oudste bijna 14 en de plannen zijn toch wel ietsje gewijzigd hoor.
) en takelt mijn vermogen om info op te nemen heel snel af met de jaren en kan ik nog steeds niks van studeren.. conclusie: ben nog steeds aan het eikelen met mijn HBO afstuderen voor een beroep wat ik bij nader inzien toch te zwaar en stressvol vind om te doen. Daar zit je dan, 31 jaar en nog steeds geen idee wat je voor beroep moet kiezen....
Hij leest nu boeken die ik wegleg als zijnde veel te moeilijk
Coby schreef:Tussen helemaal vrij laten en gecontroleerd vrij laten zit een groot gebied. Natuurlijk moeten kinderen leren van eigen fouten. Maar kinderen moedwillig laten ' verzuipen' in het kader van eigen verantwoordelijkheid noem ik niet opvoeden.
HeleneDas schreef:Inderdaad, vroeger waren er geen mobieltjes maar ook geen debiele die keihard rijden en andere mensen dood rijden, verkrachters, ontvoerders, moordenaars. ( ze waren er vast wel maar niet zo veel als nu )
HeleneDas schreef:Coby schreef:Tussen helemaal vrij laten en gecontroleerd vrij laten zit een groot gebied. Natuurlijk moeten kinderen leren van eigen fouten. Maar kinderen moedwillig laten ' verzuipen' in het kader van eigen verantwoordelijkheid noem ik niet opvoeden.
Ja dat is zo,
maar om een kind nou te gaan verbieden geen mobiel, geen computer, geen tv, vroeg naar bed, agenda controle, lijkt mij allemaal zwaar overdreven.
Als je geen mobiel hebt kan je bijv. niet je moeder\vader bellen als met iemand wilt afspreken, als je bent gevalllen, je fiets kapot is...
Heb je geen computer? dan zie je geen rooster wijzingen, kan je niets uitprinten voor school, niet leren op computer...
Lydia_ schreef:En vroeger ging je ook geen rekenen maken op het internet, terwijl ik dat nu echt moet maken via het internet! En mijn nederlands? Ook via het internet! Engels? Via het internet.. Te horen krijgen dat mijn les uitvalt? Via sms/email. Boekverslag maken? Maken op een computer en inleveren via het internet..
) chanel1985 schreef:HeleneDas :Het gaat er denk ik niet om dat je al die dingen niet mag hebben maar dat er wel een controle op moet zijn, hier ben ik ook helemaal voor.
Iris82 schreef:Ik heb nog geen kinderen, maar ik heb het er wel eens met mijn vriend over en wij hebben beide gelukkig dezelfde instelling:
- geen laptops op de kamer
- geen tv op de kamer
- mobieltje krijgen ze wanneer het nodig is, maar wel prepaid
Een beetje mee gaan mag wel maar je moet het niet te gek maken, ik ken kinderen van 10 jaar die met een BlackBerry of zoiets lopen, nou, hier echt niet... Urielle schreef:Lydia_ schreef:En vroeger ging je ook geen rekenen maken op het internet, terwijl ik dat nu echt moet maken via het internet! En mijn nederlands? Ook via het internet! Engels? Via het internet.. Te horen krijgen dat mijn les uitvalt? Via sms/email. Boekverslag maken? Maken op een computer en inleveren via het internet..
O maar dat kan ook gewoon, in de woonkamer. Zodat dochterlief niet de hele avond op Hyves zit terwijl ze dat boekverslag moet maken. (Zei degene die een afstudeerscriptie hoort te typen)
Diablo schreef:Urielle schreef:Maar goed, ik zal wel echt een vervelende moeder zijn, want ik ben ook nog steeds van plan om de ouderwetse agendacontrole in ere te herstellen (ik zie de ruzies nu al komen en de oudste is vier) en eerst huiswerk dan hobby's, helpen met overhoren en noem maar op... Wrs. krijg ik voor straf een kind aan de drugs en een kind dat wegloopt met een vent van 45
Je oudste is 4? Mmmm, ik dacht het ook zo te doen zoals jij zei, zat vol met plannen. Nu is de oudste bijna 14 en de plannen zijn toch wel ietsje gewijzigd hoor.
Natuurlijk hecht ik veel waarde aan normen en waarden en die probeer ik ze ook bij te brengen. Maar ik ben er wel achter gekomen dat wanneer je kinderen ouder worden, je je verwachtingen toch wel wat bij moet stellen.
Dat is inderdaad zo! Dat begint al bij zwanger zijn... Ik zou het later allemaal zus en zo gaan doen! Uhuh! Totdat je ervoor staat... Oeps, in praktijk gaat het wel eens anders. Ik heb wel een doel voor ogen maar besef me ook dat ik er over 5 jaar anders over kan denken of dat het wat 'afwijkt'.
chanel1985 schreef:Daar ben ik het dan niet met je eens, er moet een controle zijn, de manier waarop kan verschillen. je ouders kunnen bv op de computer vannalles instellen waardoor je zowiezo niet op "rare site's" terrecht komt. Ik ben ook geen voorstander van het ongelimiteerd internetten enzo.
MamboBeach schreef:chanel1985 schreef:Daar ben ik het dan niet met je eens, er moet een controle zijn, de manier waarop kan verschillen. je ouders kunnen bv op de computer vannalles instellen waardoor je zowiezo niet op "rare site's" terrecht komt. Ik ben ook geen voorstander van het ongelimiteerd internetten enzo.
Heb je het nu tegen mij?