Ibuprofen, zo sterk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Circel

Re: Ibuprofen, zo sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:14

gaat ibuprofen écht op recept per 1 januari??

Damn, dan moet ik nog even flink gaan inslaan! Met mijn soort hoofdpijn kom je er niet met zo'n banketstaaf paracetamolletje....

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:17

Ibruprofen is verschrikkelijk slecht, krijg je enorme maagbloedingen van. Ken mensen die ze slikken tegen hoofdpijnen enzo, echt heel dom. Een paar van die mensen die ze vaak slikken hebben al flinke maagbloedingen gehad en ondanks dat de dokter de oorzaak ibru heeft genoemd willen ze het niet geloven..domdom. Alleen slikken dus via recept/huisarts voor ontstekingen en erge pijnen en niet tegen hoofdpijn. Zelfs niet met erge hoofdpijn, dan is er namelijk een ander probleem als paracetamol niet helpt. Dan zul je echt terug naar de dokter moeten. Ibruprofen is daar niet voor bedoeld.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:18

Circel schreef:
gaat ibuprofen écht op recept per 1 januari??

Damn, dan moet ik nog even flink gaan inslaan! Met mijn soort hoofdpijn kom je er niet met zo'n banketstaaf paracetamolletje....

Paracetamol mag je zo'n 6 of 8 stuks per dag van slikken, als dit je niet helpt..zal ik als ik jou was toch even naar een dokter gaan

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:18

ik heb ibuprofen gekregen voor m'n schouder & heb nergens last van gehad :=

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:20

Joceline schreef:
Ibruprofen is verschrikkelijk slecht, krijg je enorme maagbloedingen van. Ken mensen die ze slikken tegen hoofdpijnen enzo, echt heel dom. Een paar van die mensen die ze vaak slikken hebben al flinke maagbloedingen gehad en ondanks dat de dokter de oorzaak ibru heeft genoemd willen ze het niet geloven..domdom. Alleen slikken dus via recept/huisarts voor ontstekingen en erge pijnen en niet tegen hoofdpijn. Zelfs niet met erge hoofdpijn, dan is er namelijk een ander probleem als paracetamol niet helpt. Dan zul je echt terug naar de dokter moeten. Ibruprofen is daar niet voor bedoeld.

Komkom... nog nooit in mn leven een maagbloeding gehad hoor.

En ibuprofen niet bedoeld voor hoofdpijn? Laatste keer dat ik keek was het toch nog echt een pijnstiller.

Mij helpt het als ik incidenteel nog eens hoofdpijn heb, dus ik zie niet in waarom ik ermee zou moeten stoppen.

EDIT: heb overigens eens gegoogled, en ik zie alleen maar dat er per 1 januari nog kleinverpakkingen te krijgen zijn. Maar ik kan nergens iets vinden van volledig op recept.
Laatst bijgewerkt door Circel op 28-12-10 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:20

Joceline schreef:

Ik krijg standaard maagbeschermers van mijn huisarts ivm het slikken van iboprufen en diclofenac.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:21

Quebelle schreef:
ik heb ibuprofen gekregen voor m'n schouder & heb nergens last van gehad :=

Heb het over mensen die ze constant slikken, die zeiden ook dat ze nergens last van hadden totdat..Maar het is maar een waarschuwing. Ze zetten het niet voor niets op recept.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:21

En ibuprofen niet bedoeld voor hoofdpijn? Laatste keer dat ik keek was het toch nog echt een pijnstiller.

Mij helpt het als ik incidenteel nog eens hoofdpijn heb, dus ik zie niet in waarom ik ermee zou moeten stoppen.[/quote]

incidenteel ja...ik heb het over dagelijks gebruik

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:23

Maar ik heb het nergens over dagelijks gebruik, dus om dan gelijk over domdomdom en maagbloedingen te beginnen.... :n

Daarbij vraag ik me dus af of het volledig op recept gaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:24

Tja wat is dagelijks/ voor hoe lang?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:26

De grote verpakkingen van ibuprofin moet je halen bij de apotheek, de rest is nog gewoon te verkrijgen bij oa de kruidvat.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:26

Circel schreef:
Maar ik heb het nergens over dagelijks gebruik, dus om dan gelijk over domdomdom en maagbloedingen te beginnen.... :n

Het was ook helemaal niet op jou gericht! Meer op die mensen die ik ken en ze als snoepjes slikken. Ik hoor er gewoon zovaak (van een arts) en dan wil je mensen waarschuwen maar blijven ze wekenlang dagelijks slikken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:29

Mijn moeder slikt al tijden ibuprofen ivm haar reuma.
Maar ze krijgt daarbij ook maagbeschermers.

Over niet geschikt voor bij hoofdpijn...
Ook in de bijsluiter staat dat ibuprofen tegen hoofdpijn is.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:31

Brainless schreef:
Mijn moeder slikt al tijden ibuprofen ivm haar reuma.
Maar ze krijgt daarbij ook maagbeschermers.

Over niet geschikt voor bij hoofdpijn...
Ook in de bijsluiter staat dat ibuprofen tegen hoofdpijn is.

Klopt, je hebt gelijk. Ik wil gewoon even waarschuwen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:35

Dat snap ik; maar van alle medicijnen (zowel vrij verkrijgbaar als op recept) is bekend dat er risico's / bijwerken aan zitten.
Dat is dan aan de mensen zelf te bepalen of ze dat risico willen nemen en gelukkig krijgen de meeste mensen geen / amper last van bijwerkingen.
Hetzelfde geld ook voor alcohol. Een glaasje per dag is geen probleem, maar een fles per dag en dan weken lang wel.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:40

Brainless schreef:
Dat snap ik; maar van alle medicijnen (zowel vrij verkrijgbaar als op recept) is bekend dat er risico's / bijwerken aan zitten.
Dat is dan aan de mensen zelf te bepalen of ze dat risico willen nemen en gelukkig krijgen de meeste mensen geen / amper last van bijwerkingen.
Hetzelfde geld ook voor alcohol. Een glaasje per dag is geen probleem, maar een fles per dag en dan weken lang wel.

Klopt, ik begrijp wat je bedoelt. Maar ibru wordt tegenwoordig vaal als paracetamol gebruikt. Niet dat paracetamol wel ok is om veel te gebruiken maar het is minder heftig spul en je mag er meer van hebben. Ibru is wel tegen hoofdpijn maar voornamelijk voor grotere ontstekingen e.d. Ik heb nu al in mijn omgeving zo veel gehoord en op internet zijn er al zoveel rottige gevolgen te lezen dat ik mn hart vast houd als ik mensen hoor zeggen ik sla ibru in nu het nog kan.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:14

ik gebruik die alltijd als ik net ongesteld ben, dat help wel goed. ik hoop niet dat dat erg is?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:51

Als het op recept gaat dan ga ik toch nog maar even groot inslaan. Kleine verpakkingen zijn naar verhouding ook veel duurder.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:53

Er zit wel een houdbaarheidsdatum op ibu he, dus let daar wel op bij het inslaan.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:51

Brainless schreef:
realmagic schreef:
ik gebruik ook ibu voor mijn hoofdpijnen.
Nooit geen last gehad van mijn maag of andere bijwerkingen
ook als ik ongesteld ben gebruikt ik ibu, en voor de pijn en als bijwerking van de ibu heb je minder bloedverlies.
Ik ga nog maar ff een groot doosje halen van de week.

Ibuprofen is bloedverdunnend en theoretisch zou je dus erger bloedverlies moeten hebben.

Ik slik tegen mijn rugpijn diclofenac (dis is tegenwoordig ook vrij verkrijgbaar in 12 1/2 en 25 mg).

het staat toch echt in de bijsluiter :D
en de ervaring leert dat het echt wel wat minder is, gelukkig want ik liep altijd behoorlijk leeg :o

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:01

Ik heb wel eens als ik erge pijn had door menstruatie, een paracetamol en een ibru samen genomen.
Had gehoord dat dat erg goed hielp tegen de pijn. Dat was ook zo, ik werd er alleen suffig van.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:59

DaniBanani schreef:
Ik heb ook even gezocht, geloof dat het straks alleen nog verkocht mag worden:

In supermarkten per 12 van 200mg
In drogisterijen per 24 van 400mg, of 48 van 200mg
In apotheken per alles wat meer is dan bovenstaande hoeveelheden, maar zonder recept, volgens mij heb je dat -net als nu- pas nodig vanaf 600mg.

Dus dan is het nog steeds prima te verkrijgen..

Ik quote mezelf nog even..;)
Inslaan is dus niet eens nodig, het blijft te koop bij supermarkt en drogist..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:58

Joceline schreef:
Circel schreef:

Het was ook helemaal niet op jou gericht! Meer op die mensen die ik ken en ze als snoepjes slikken. Ik hoor er gewoon zovaak (van een arts) en dan wil je mensen waarschuwen maar blijven ze wekenlang dagelijks slikken.

Zo iemand was ik. Ik had een ontsteking in mijn kaak en ik moest wekenlang wachten bij de tandarts tot ik geholpen kon worden. Dan ben je echt heeeel blij met zulke snoepjes.
Overigens vond mijn toenmalige huisarts het helemaal geen probleem dat ik ze met de bakken naar binnen wierp. Ik verrekte echt van de pijn toen. Ik combineerder het op tandartsadvies ook met para. En ook dat vond mijn toenmalige huisarts allemaal prima.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:09

verootjoo schreef:
paracetamol is geen ontstekingsremmer... alleen NSAID's zijn ontstekingsremmers en paracetamol hoort daar niet bij :)

pcm is zeer zeker wel ontstekingsremmend of minstens kostenverlagend. In het ziekenhuis worden er niet voor niks eerst controles gedaan en daarna pcm. Als iemand een koorts stuip heeft wordt er niet voor niks geen pcm gegeven totdat de arts is geweest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:16

Net een ibuprofennetje geslikt en bijna geen hoofdpijn meer. Maagpatiënten mogen idd geen enkele NSAID. Denk aan brufen, diclofenac, naproxen en ibu. Alleen 600 mg is verkrijgbaar op recept de rest kun je nog gewoon kopen hoor...
Mijn moeder kan niet tegen ibu.