Rugwervel gebroken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:48

@ Veerle, Ik las dat idd ook en het verbaasde me nogal. Ik mag ook gewoon nog lekker rondlopen en dat soort dingen, mag alleen geen rare dingen doen. Ik heb 2 T wervels gebroken ( 1 stabiele breuk en 1 radiologisch instabiel maar chirurgisch stabiel), 2 inzakkingen en een beschadeging van mijn ruggenmerg. Ik denk dat het heel erg per arts/ziekenhuis verschillend is wat de behandeling is. :)

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:40

barbara28 schreef:
jeetje je darmen stil leggen, ik kreeg juist een drankje om mijn darmen op gang te krijgen, door de klap deden ze het niet meer. HEb het drankje echter weggegooid, denk gaat mij dus echt niet gebeuren dat ik aan de .... ga terwijl ik plat in het ziekenhuis lig. Gevolg 4 dagen niet gegaan en daarna was het geen pretje kan ik je wel vertellen..

Precies het zelfde bij mij haha!

Guusje1

Re: Rugwervel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:44

Hoi meisjes :)
Ik ben vanmorgen thuis gekomen, heerlijk!
Ik mag in principe ook alles, maar inderdaad ookniet paardrijden en dat soort dingen maar wel gewoon traplopen enzo.
Maar de fysio vond dat ik een hele mooie rugstand had. Omdat ik paard rij krijg jenatuurlijk wat hollere rug en loop je wel rechtop dusdat was erg positief.
Het corset is er voor mij dus ook meer dat ik rechtop loop. Zodra ik in zak of scheef ga zitten of lopen dan voel ik de druk van t corset op me borst drukken en weet ik dat ik recht op moet staan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:29

Hee, je bent thuis, wat goed +:)+

Jemig, wat een martelwerktuigen, die corsetten :oo . Lijken wel kuisheidsgordels of zo :)) .

Toen de fysio mij rechtop zette in het ziekenhuis, deed hij dat recht voor de spiegel. Toen zag ik mezelf voor het eerst sinds het ongeluk. Ik lag van schrik bijna weer achterover op mijn bed :)) .

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:32

EvitaHitalia schreef:
Hoi meisjes :)
Ik ben vanmorgen thuis gekomen, heerlijk!
Ik mag in principe ook alles, maar inderdaad ookniet paardrijden en dat soort dingen maar wel gewoon traplopen enzo.
Maar de fysio vond dat ik een hele mooie rugstand had. Omdat ik paard rij krijg jenatuurlijk wat hollere rug en loop je wel rechtop dusdat was erg positief.
Het corset is er voor mij dus ook meer dat ik rechtop loop. Zodra ik in zak of scheef ga zitten of lopen dan voel ik de druk van t corset op me borst drukken en weet ik dat ik recht op moet staan.

Afbeelding

heb je ook z'n leuk ding :D :D ??

heb niet alles door gelezen van je verhaal maar heb bijna het zelfde gehad 3 maand terug, ik heb me L3 wervel gebroken en de bruik zat aan de binnenkant van me buik heb ik me laten vertellen :+ en dat is beter ofzo :+
hoelang moet je met corset :) ?

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:38

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:44

Jeetje zeg!! Wat heftig.. het is dus kantje boord geweest, maar goed dat je toch naar het ziekenhuis bent gegaan.
Houdt er rekening mee dat je hier echt nog wel een hele poos mee zit.
Ik ben 2.5 jaar geleden op mijn rug gevallen na een val van een paard van iemand anders. Viel met mijn rug op de straat. Ben ook pas 2 dagen erna naar het ziekenhuis gegaan. foto's laten maken en het bleek dat de uitsteeksels (weet zo niet meer hoe dat heet) die aan je ruggewervel zitten waren afgebroken,bij mijn onderrug.
Na lang overleg met de artsen hebben ze toch maar besloten dat ik gewoon naar huis kon gaan en het even rustig aan moest doen, helaas is rustig aan doen niet voor mij weggelegd dus ben een week erna weer aan het werk gegaan.
Nu 2.5 jaar verder heb ik nog bijna dagelijks last van mijn rug. Vooral nu het weer kouder is buiten. Zit er over na te denken om nog een keer terug te gaan en vragen om een soort van second opinion.
Want voel het nog steeds erg.

Houdt je pijn goed in de gaten, en als je het niet vertrouwd gewoon terug gaan naar de arts. Je rug is echt super belangrijk!

Ik wens je veel beterschap en sterkte de komende tijd.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:04

EvitaHitalia schreef:
Oeff, nee ik heb een 3 puntscorset.
http://www.handy-wijzer.nl/std/imgdispl ... 738750.jpg
Zoiets is t ;)

En hoe gaat t nu met jou dan? Heb je nog steeds het corset?
Ik moet ongeveer 6 weken, maar kan ook langer of korter zijn!

ik heb het corset 6 weken omgehad het lag bij mij er ook aan hoe de foto's waren naar 6 weken
had een hele kleine afwijking maar dat maakte niet zoveel uit volgens de dokters

op dit moment kan het heel goed gaan, maar kan ook verschrikkelijk veel pijn hebben vorige week zijn er foto's gemaakt en die zijn nog steeds goed :j
heb wel pijnstillers speciaal voor mensen met reuma :P . maar of het soms helpt :o dat kan ik niet zeggen

ik las trouwens ook dat je op vakantie wou naar een warm land, geen aanrader :o ik had het precies toen het zo warm was in nederland.
ik zat het liefst binnen omdat buiten gewoon niet uit te houden was ( zweten op de rug door dat korset steeds er tegen aandrukt)

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 15:44

Ja maar tegen die tijd ben ik wel weer uit het corset, tenminste, hetduurt nog heel lang voor dat we gaan. Met dat corset om ga ik ook echt niet op t strand ofzo liggen hoor haha!
Maar moet t eerst ook maar even metde dokter over hebben volgendeweek..

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 18:15

Hoihoi!
Ik zal weer even een update geven.
T gaat eigenlijk best goed met me, ik kan weer goed lopen en zo en heb vrijwel geen pijn. Ik heb alleen af en toe last van mijn spieren maar dat is ook logisch.

Vandaag had ik een afspraak bij de ortopheet. Eerst een foto laten maken. Ik had nog nooit een foto gezien en wist niet eens hoe het gebroken was enzo. Nou dus die ortopheet liet zien wat er nou was en je zag echt een duidelijk verschil met de wervel die was gebroken (heel stuk inelkaar geschoven) en de andere wervels. Hij vond het fijn dat ik me zo goed voelde en dat ik kon lopen, maar ik moest het niet onderschatten. Hij zei ook dat ik echt moet rekenen op een lang herstel en dat ik daar alle tijd voor moet nemen. Later zal ik ook nooit zwaar werk kunnen verrichten en ik moet met de tijd maar kijken wat ik allemaal weerzou kunnen en wat niet.
Toen hebben we het nogover school gehad, maar hij vond het geen goed idee dat ik al naar school zou gaan. Ik moet 1,5 uur heen en 1,5 uur terug reizen en dan ben ik alleen nog maar in Utrecht. Dat vond hij nog te zwaar. Dus nu zit ik nog minimaal 4 weken thuis en dat is echt frustrerend als je niet stil kan zitten.

Dus iemand nog tips tegen de verveling?

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:22

_Mellanie: ik had precies hetzelfde corset! Heb hem nu nog steeds!

tips tegen de verveling:
leuke films of computerspellen? op facebook heb je ook altijd wel veel spelletjes.
Ik heb in die periode de sims 3 kunnen lenen dat was ook wel leuk om de tijd te doden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:57

Op het Internet is idd altijd wel iets te beleven :j
En je kunt lezen natuurlijk (en lezen en lezen en nog meer lezen :D )
Heb je een hond? Dan mag je vast ook wel wandelen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:01

Ik heb gewoon een rond gipskorset, dus kan helaas ook gewoon mn rug redelijk krom houden...
Tja verveling is hier niet, doe gewoon alles, mag ook maar met mate, dus ga rustig 2 uurtjes rustig winkelen (dus winkel winkel terras enz enz :+ ) Maar zodra ik dan thuis ben zorg ik wel dat ik lig of tenminste zit (adhd hier dus ben heel snel onrustig..)

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 00:07

Ja ik ben afgelopen weekend ook wel even naar Batavia Stad geweest en als we dan regelmatig maar ff gaan zitten (in een heerlijk restaurant natuurlijk) dan gaat hetook wel. T is voornamelijk de afwisseling die je dan nodig hebt. En gewoonluisteren naar je lichaam, sta ik te lang en wordt ik echt moe, dan ga ik ook gewoon zitten.

Toch durf ik nog niet teveel gekke dingen te doen.
Ik heb wel een hond en heb met mijn moeder afgesproken om vanaf volgende week elke dag (mits t niet regent) een eind te gaan lopen met de hond. Afgelopen weken was t een beetje druk, zitten nu net 3 weken in nieuwe huis dus laatste spullen moeten worden uitgepakt, dingen moeten worden afgewerkt, elke keer gaat de telefoon of zijn er weer vakmensen hier die me moeder wat moeten vragen. En de dag nadat ik t ziekenhuis uit kwam, moest mijn opa opgenomen worden. T is dus erg druk en hectisch bij ons.