Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:41

Ze mogen van mij alles hebben, ook voor onderzoek e.d. Bloed doneren doe ik niet, ben erg bang dat ik daar ook niet voor goed gekeurd zou worden.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:06

Ze mogen alles hebben behalve mijn nieren. Deze moeten naar mijn broer gaan, hij wacht al 10 jaar op een donornier.
Daarom ben ik niet aangemeld als donor zodat ze het aan mijn nabestaanden moeten navragen ( die moeten dan aangeven dat ik wel wil doneren maar dat de nieren wel naar mijn broer moeten gaan). Zou het heel erg vinden als mijn nier naar iemand anders gaat terwijl mijn eigen broer er op zit te wachten. Heb ooit eens gekeken naar die formulieren maar zoiets kon ik er niet op aangeven dus vandaar dat ik het zo doe. Als ik nog zou leven heb ik ook de keuze om mijn nier af te staan aan mijn familie dus ik wil deze keus ook hebben als ik dood ben. Reden om nu mijn nier niet aan mijn broer te geven is dat hij het niet van ons ( mijn ouders en mij) wil zolang we leven.

Bloed doneren doe ik niet omdat ik een fobie heb voor naalden dus dat durf ik gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door leonie1984 op 19-10-10 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:10

@ leonie waarom geef je je broer nu niet al een nier dan? (gewoon een vraag :) )

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:14

Ze mogen bij mij niks weghalen wat te zien is. Wil er wel mooi bij liggen in de kist. Dingen zoals ingewanden mogen ze wel hebben mits het eruit gaat zien dat er niks weg is, wil er niet als een leeg gelopen ballon bij liggen. En natuurlijk netjes weer alles dicht.

Het moet er gewoon uitzien alsof ik geen donor was. ;)

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:17

Susyb schreef:
@ leonie waarom geef je je broer nu niet al een nier dan? (gewoon een vraag :) )

Omdat hij hem op dit moment niet van me wil hebben. Hij wil ons er niet mee belasten om een nier af te staan voor hem.
We hebben het hem wel gevraagd of hij het zou willen maar nee dus. ( M'n moeder heeft hem ook al eens een van haar nieren aangeboden).
Verder heb ik me ooit door een arts laten vertellen dat als je jonge vrouw bent dat ze het sterk ontmoedigen om een nier af te staan omdat als je ooit kinderen zou willen krijgen het een extra belasting is voor je ene nier en dat je dat met 2 nieren beter aan kunt.
Zelf wil ik geen kinderen maar de artsen zeggen dan: stel dat je er over een paar jaar anders over denkt.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:21

Hmmm ik heb het via dat jaofnee gedaan.
Krijg ik een mail met daarin onderstaande tekst.
NB. Heb je geen donorformulier ingevuld via www.jaofnee.nl? Dan heeft iemand anders dat voor jou gedaan. Als je al geregistreerd bent of je nu niet wil registreren, hoef je niets te doen
Dus..dan heeft een ander het ingevuld??
Ik zie namelijk wel dat mijn geboorte datum niet klopt.
Maar hoe daari ik dat terug want het is een noreply adres?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 13:23

Ik denk dat ze bedoelen dat als jijzelf je niet geregistreerd hebt dat een ander het gedaan heeft :)
Maar ik begrijp uit je eerste zin dat je zelf geregistreerd hebt?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:23

Ja, heb dat net een half uurtje geleden zitten doen, vreemd!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:24

Ik ben ook donor.. En ze mogen bij mij alles gebruiken wat goed is.. Zelf heb ik er dan niks meer aan.. En als het een ander kan redden vind ik dat prima.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:25

Ik heb mezelf ook geregistreerd als donor, lijkt me vreselijk als je moet wachten op een donor en mensen vullen het uit gemaktzucht vaak niet in.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 13:25

Onassa; Oke, dan bedoelen ze daar idd mee dat als jij jezelf niet geregistreerd zou hebben en toch de mail zou krijgen dat een ander het voor je gedaan had :)
Maar als je het zelf gedaan hebt, klopt het als het goed is nu gewoon.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:26

Er zit een PDF bestand bij maar daarop klopt mijn geboorte datum dus niet.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:29

Aranel schreef:
Ik had dat formulier meteen ingevuld en opgestuurd toen ik het kreeg, alles mochten ze van me hebben behalve mijn huid en ogen (geloof ik). Wel had ik erop aangegeven dat ik niet wilde dat mijn 'onderdelen' naar junks/alcoholisten/zware rokers/mensen van boven de 90 zouden gaan.
Dat mocht niet volgens die mensen, dus toen heb ik teruggestuurd dat ik geen donor wilde zijn. Graag of niet hoor.

Zo werkt het natuurlijk niet, het systeem is er niet op ingericht om allerlei individuele wensen te registreren. Dat kost teveel tijd en geld. Zet je daar gewoon overheen joh. Mensen boven de 90 krijgen echt niet zo snel, als ze het uberhaupt al krijgen, een donororgaan. En een verslaafde, alcoholist of zware roker kan ook zijn leven beteren....

Ik ben al sinds mijn 18e donor, ze mogen alles van mij hebben, ik merk er dan toch niets meer van. Mooi toch als ik een ander er blij mee zou kunnen maken.

Charaz schreef:
Ik heb mezelf ook geregistreerd als donor, lijkt me vreselijk als je moet wachten op een donor en mensen vullen het uit gemaktzucht vaak niet in.

+1

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:36

Ik heb het formulier gelijk ingevuld toen ik het op mijn 18e binnenkreeg. Ik heb alleen ingevuld dat mijn familieleden mogen beslissen.. Stel je voor, als ik kom te overlijden dat mijn dochter er niet achter staat dat er wat 'uit' mij word gehaald. Dan wil ik het ook niet hebben (mijn dochter is nu 8,5maand) maar toch.

En ik kan het altijd nog veranderen als ikhet wil ;-)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:39

Ze mogen alles hebben, behalve hoornvlies en huid. Ik wil er nog enigszins normaal uitzien als ik opgebaard lig.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:46

Rebel_Jits schreef:
Ze mogen alles hebben, behalve hoornvlies en huid. Ik wil er nog enigszins normaal uitzien als ik opgebaard lig.

Je hebt je ogen toch dicht?? En huid halen ze alleen maar van plekken die niet zichtbaar zijn als je in de kist ligt ;)

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:52

Ik ben ook donor. Volgensmij voor alles. Niet dat ze alles kunnen gebruiken. Mijn huid kunnen ze al niet gebruiken door veel aanleg voor pigment vlekken, en mijn longen al niet voor mijn astma. Het maakt mij niet zo veel uit wat er met mijn lichaam gebeurd als ik dood ben. Ik ben dan toch dood.. ben wel christelijk .. maar wel heel nuchter. Als ik anderen hun leven kan redden en nog extra plezier kan geven in het leven door wat aan hun te geven ben ik daar veel meer tevreden mee dan allemaal vage principes om het niet te doneren. Onder de grond is het anders toch voor de beesjes en als je gecremeerd wordt dan wordt alles gewoon verbrand. Zonde en egoïstisch dus.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:05

Hee goed topic! :j
Ik ben ook donor. Ik doneer momenteel alleen bloed. Maar zodra ik overleden ben mogen ze alles wat bruikbaar is uit mijn lichaam hebben.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:11

Allereerst: Super dat veel mensen nu donor willen worden! *D +:)+

Verder lees ik veel opmerkingen als: Ik moet er nog wel netjes bijliggen als ik dood ben..
Wees écht gerust: Een medisch team kan je bij wijze van spreken helemaal "uitkleden" , als je opgebaard ligt ziet echt helemaal niemand er iets van!
De kist is tot op de borst dicht, je ogen zijn gesloten en je ligt er glimlachend bij :o
Niemand, echt niemand ziet iets aan je, geloof me.
Een hele goed vriend van mij os enkele jaren terug overleden en hij was overtuigd donor; hij heeft echt alles gedoneerd wat maar enigzins bruikbaar was, zeg maar, en lag er prachtig bij.
Het idee dat zijn dood veel mensen een heel nieuw leven bracht, maakte ons. ondanks alle tranen, tóch een beetje gelukkig!

Fijn dat dit onderwerp, waar toch een heel groot taboe op rust, hier gewoon besproken kan worden! +:)+

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:30

Ik zit nu dat grote artikel in de Spits te lezen waar mensen hun donor bedanken......... ik krijg er gewoon kippenvel van, vooral om te lezen hoeveel mensen bij leven een nier hebben afgestaan aan familie o.i.d.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:06

Ik doneer geen bloed, de naald is mij te groot en ik ben heel snel flauw.

maar ik heb wel een donorkaart, ze mogen als ik dood ben alles hebben behalve mijn darmen en mijn huid.
met mijn darmen heb ik veel problemen, is meer psygisch.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:16

Ik heb net een mail gestuurd om te vragen of ik bloed of plasma donor mag worden :j Ik weet het niet zeker omdat ik drager ben van de bloedziekte Hemofilie, ben benieuwd wat ze gaan zeggen en als het mag, meld ik me direct aan :j

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:23

Naar welk email adres heb je dat gestuurd Sakkia?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:24

SAKKIA schreef:
Ik zit nu dat grote artikel in de Spits te lezen waar mensen hun donor bedanken......... ik krijg er gewoon kippenvel van, vooral om te lezen hoeveel mensen bij leven een nier hebben afgestaan aan familie o.i.d.

Zoiets zouden ze veel vaker moeten publiceren!!!! Misschien dat daardoor er toch meer mensen bij stil gaan staan hoe belangrijk het wel niet is!!!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:36

Ik heb gezocht op de site van Sanquin :j Daar staan wel contactgegevens, ik moest het gewoon via een contact formulier doen.
Ik ben trouwens wel benieuwd of er meer bokkers zijn die drager zijn :j