Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:21

MIjn gevoel is ook dat het een egoïstische daad is - zelfmoord plegen.
Maar wat me triest maakt, is de diepe wanhoop die uit zo'n daad spreekt. Dat je ellende groter is dan je angst voor de dood, dat vind ik echt vreselijk.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:21

Arianna1983 schreef:
Maar wat me triest maakt, is de diepe wanhoop die uit zo'n daad spreekt. Dat je ellende groter is dan je angst voor de dood, dat vind ik echt vreselijk.

Hier ben ik het mee eens...... Zo triest!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:22

Zo zou ik het niet noemen, egoistisch.

Het is vaak voor de persoon zelf de enige uitweg in zijn of haar ogen. De ellende ervan is alleen verschrikkelijk.
Het verdriet, en de vragen zullen de nabestaanden nog jarenlang achtervolgen, en in dat opzicht lijkt het vaak egoistisch, maar zo zie ik het niet. Als je geen andere uitweg meer weet, dan ben je vrij die keuze te maken.

Maar je zou bijvoorbeeld wel een duidelijk onderbouwde brief kunnen schrijven aan je familie leden. Het zal het verdriet niet minder maken, maar misschiem wel de vraag "waarom"?

Lisann__

Zooist schreef:
Nee, ik ben benieuwd naar het antwoord van degene die er stellig van is dat papa die zelfmoord pleegt naar de hemel gaat. Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is.

Zoals ik net al zei, ik geloof niet. (ben er ook een beetje tegen) Ik gebruikte het woord hemel omdat het minder kil klinkt. Ik vind het egoistisch als je iemand bij je wil houden die dat zelf niet wil. Als mijn papa hier niet meer met mij wil zijn, prima, dan mag hij gaan, ik zal hem missen en van hem blijven houden. Maar als hij bij mij (hier) ongelukkig is hoeft hij van mij niet te blijven.

SAKKIA

Ik vind het wel "interessant" om te kijken hoe andere mensen hier tegen over staan, geeft mij misschien ook weer nieuwe inzichten ;)

Ja maar misschien doen ze het in hun ogen juist wel omdat ze heel veel van hun naasten houden, om ze te ontlasten.

Ojajoh

Zooist schreef:
[Nee, ik ben benieuwd naar het antwoord van degene die er stellig van is dat papa die zelfmoord pleegt naar de hemel gaat. Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is.

op een uitspraak gebasseerd naar eigen inlevingsvermogen , en als ik het goed gelezen heb zelfs niet meer dan een voorbeeld.....

Snoevie

moeilijk hoor,ergens vind ik het egoistisch,omdat hij vrouw en kids achterlaat,maar ik weet ook hoe ver je heen kan zijn in een heftige depressie,en dat je dan denkt dat iedereen beter af is zonder jou,heel moeilijk allemaal

siskeh

Dan zadel je ze op met het verdriet blauw00gje, maar niet met jouw problemen toch?
Want dat wordt meerdere malen gezegt, maar niemand kan het onderbouwen..
En als jij flink depri bent doe je, je "nabestaanden" ook al veel verdriet.
En het is neit zo dat als jij depressief bent en zelfmoord pleegt je kinderen en vrouw die depressie "overnemen"

Verder kan ik het wel met je eens zijn hoor blauw00gje!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:23

manie schreef:
Kelpla schreef:
Lees net het vreselijke bericht dat Antonie Kamerling zelfmoord heeft gepleegd.
Op de een of andere manier kan ik dit gewoon niet begrijpen en vindt het bijna zelfs egoistisch. Hij laat een vrouw en kinderen achter..

Hoe zijn jullie meningen hierover?

Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......

Dan nog vind ik het egoïstisch naar je nabestaanden toe..
Verschrikkelijk hoor!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:24

detour schreef:
Ik vind het nogal egoístisch dat men er op geilt om de mening rond te spuien net nadat iemand die dieper dan diep heeft gezeten het niet meer trok, heeft gevochten, ook voor de omgeving, en intens verdrietige mensen om zich heen heeft, achter laat... :+
Vind dat beetje getikt..
Maar ga er maar vanuit dat de mensen die het hardste oordelen kennelijk en gelukkig géén idee hebben wat iemand doormaakt die opgeeft. ;)

Zou ik ook doen lekker makkelijk.

blauw00gje

siskeh schreef:
Dan zadel je ze op met het verdriet blauw00gje, maar niet met jouw problemen toch?
Want dat wordt meerdere malen gezegt, maar niemand kan het onderbouwen..
En als jij flink depri bent doe je, je "nabestaanden" ook al veel verdriet.
En het is neit zo dat als jij depressief bent en zelfmoord pleegt je kinderen en vrouw die depressie "overnemen"

Verder kan ik het wel met je eens zijn hoor blauw00gje!

Nee, dat snap ik wel.
Maar ik denk ook vooral dat de nabestaanden met héél veel vragen blijven zitten.

Haha, oké.
Ja, je hoeft het niet met me eens te zijn, hoor. Als ik maar een beetje ''begrepen'' word :P

Zooist

ikdoemaarwat schreef:
Zooist schreef:
[Nee, ik ben benieuwd naar het antwoord van degene die er stellig van is dat papa die zelfmoord pleegt naar de hemel gaat. Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is.

op een uitspraak gebasseerd naar eigen inlevingsvermogen , en als ik het goed gelezen heb zelfs niet meer dan een voorbeeld.....

Dat is inderdaad jopuw interpretatie.

Na haar antwoord begrijp ik dat nu ook.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:26

Een stelling die in mijn ogen alleen maar duid op tunnelvisie....

Sinds wanneer mogen mensen niet meer beslissen wat ze willen met hun leven? Iedereen mag toch beslissen of hij kiest verder te leven of te sterven? Of kan iemand mij even uitleggen waarom iemand dat niet meer zelf zou mogen beslissen? Ik vind het juist vreselijk egoistisch van iemand te zeggen: 'jaaa maar jij moet maar fijn blijven leven, want ik wil niet dat je doodgaat!' Raar hoor. Volgens mij heeft het grootste deel van de mensen in dit topic nog niet eens door wat een potentiele zelfmoordenaar doormaakt.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:26

jetla schreef:
nee vind ik niet.
Je moet je voostellen hoe hopeloos jij je voelt en dat dit je laatste uitweg is.
Wat moeten deze mensen hebben geleden.

Hier sluit ik me bij aan!
Ik vind het dapper dat iemand die beslissing durft te nemen. Hoe moeilijk zal deze beslissing zijn.
Neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind als iemand zelfmoord pleegt. Ik sta er ook zeker niet achter.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 12:27

SAKKIA schreef:
Ik vind het wel "interessant" om te kijken hoe andere mensen hier tegen over staan, geeft mij misschien ook weer nieuwe inzichten ;)

Ja maar misschien doen ze het in hun ogen juist wel omdat ze heel veel van hun naasten houden, om ze te ontlasten.

Dit heb ik dus ook. En ik heb topic niet geopend om mensen te kwetsen oid. Ben gewoon erg benieuwd naar verschillende meningen hierover en wie weet kunnen we dan meer snappen van dit allemaal.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:27

Lara_Silver schreef:

Sinds wanneer mogen mensen niet meer beslissen wat ze willen met hun leven? Iedereen mag toch beslissen of hij kiest verder te leven of te sterven? Of kan iemand mij even uitleggen waarom iemand dat niet meer zelf zou mogen beslissen? Ik vind het juist vreselijk egoistisch van iemand te zeggen: 'jaaa maar jij moet maar fijn blijven leven, want ik wil niet dat je doodgaat!' Raar hoor. Volgens mij heeft het grootste deel van de mensen in dit topic nog niet eens door wat een potentiele zelfmoordenaar doormaakt.

Maar waarom mogen mensen dan in een ziekenhuis niet kiezen om te leven of dood te gaan? Euthanasie is eigenlijk hetzelfde, maar wordt niet zomaar toegepast.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:28

Lisann__ schreef:
Zooist schreef:
Nee, ik ben benieuwd naar het antwoord van degene die er stellig van is dat papa die zelfmoord pleegt naar de hemel gaat. Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is.

Zoals ik net al zei, ik geloof niet. (ben er ook een beetje tegen) Ik gebruikte het woord hemel omdat het minder kil klinkt. Ik vind het egoistisch als je iemand bij je wil houden die dat zelf niet wil. Als mijn papa hier niet meer met mij wil zijn, prima, dan mag hij gaan, ik zal hem missen en van hem blijven houden. Maar als hij bij mij (hier) ongelukkig is hoeft hij van mij niet te blijven.

Nu is tie mij helder!

Maar tegen geloven moet je niet zijn hoor ;) Ik hoop ook echt dat je zelf ergens in gelooft. Dat houdt de mens op de been ;) Al geloof je maar in jezelf!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:29

Ik vind het niet egoistisch. Wel triest.

Inderdaad zadel je je nabestaanden met een hoop verdriet op en misschien/waarschijnlijk ook schuldgevoel, van "hadden we niet meer of dit of dat kunnen doen?", maar dat is denk ik niet zo met veel andere ziektes. Want depressie is gewoon een ziekte. Maar als het goed is, komen nabestaanden daar overheen. Beter dan nog jaren lang ge-etter en gewanhoop, mislukte pogingen of idd een familiedrama

Ongepast of niet, zelfmoord spreekt altijd tot de verbeelding, omdat daar ontegenzeggelijk moed voor nodig is. Of Wanhoop. En naar aanleiding van een zelfmoord word daar vaak over gesproken/ gedacht. Net zoals bijvoorbeeld met een verkeersongeval.

Hemel, hel of niet, dat is subjectief aan ieders geloofsovertuiging, dat is zo persoonlijk.

SanderD

Deze discussie is denk ik een van de moeilijkste om te voeren. Wat mij in ieder geval duidelijk is, is dat zelfmoord NIET over één kam geschoren kan worden, en daarom kun je IMO dus geen oordeel vellen over zelfmoord in het algemeen. :n

Het plegen van zelfmoord is het eindstation van een proces dat opgebouwd is uit vele laagjes verdriet. Het is een uiteindelijke afweging van twee kwaden. Belangrijk om te beseffen is dat de zelfmoordenaar de dood als beste oplossing ziet, oftewel blijven leven (en bij familie blijven dus) wordt ervaren als een nog verschrikkelijkere uitweg. Daarvoor moet je je heel ongelukkig voelen.

SAKKIA

Lara_Silver schreef:

nee dat heb ik ook niet, want ik heb (gelukkig) nooit in deze situatie gezeten.
Maar ik heb het wel van heel dichtbij meegemaakt, zie ook mijn eerste post in het topic en nog slinger ik enorm met mijn gevoelens heen en weer.
Aan de ene kant vind ik het idd goed zo, hoop dat ze hun rust hebben gevonden, aan de andere kant idd (mijn egoïstische denkbeeld) van hoe heb je dit iedereen aan kunnen doen??
En die gevoelens zullen ook blijven :j

Ragdollcat

Dat ligt eraan: in wat voor situatie je zit en hoe het met je gesteld is :(:) .

je hebt er toch jezelf ermee en het is jouw leven en lichaam, alleen wel erg voor de mensen die van de persoon houden en er erge verdriet om hebben.

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:30

Ik ben het eens met blauw00gje. Zelfmoord plegen is egoistisch omdat inderdaad nabestaanden met heel veel vragen en verdriet zitten. Omdat de nabestaanden niet de moeite waard waren om voor te blijven vechten en te blijven leven. Eerder in dit topic is psychische ziekte met lichamelijke ziekte vergeleken met de vraag of je het een lichamelijk zieke kwalijk neemt dat hij op geeft. Mijn antwoord is ja. Dat doe ik wel. Ik ken mensen die gewoon weigeren hun kanker te laten behandelen. Mensen met kleine kinderen. Mensen die naar mijn mening vastzitten in zelfmedelijden -gedeeltelijk terecht, je bent ook zielig- maar dan niet verder kijken naar wat ze hun nabestaanden aandoen. Daarnaast is er voor mij nog iets als niveaus of gradaties van egoïsme, hoe vervelend dat ook klinkt. Laat jij alles perfect na en heb jij echt je best gedaan, briefjes voor iedereen, begravenis geregeld, geen gekke bedrijven of schulden die je op iemand dumpt en niet voor de trein of van een flat zodat je anderen geen trauma's geeft, dan kan ik het al aan stuk beter begrijpen.

detour

sporter schreef:
detour schreef:
Ik vind het nogal egoístisch dat men er op geilt om de mening rond te spuien net nadat iemand die dieper dan diep heeft gezeten het niet meer trok, heeft gevochten, ook voor de omgeving, en intens verdrietige mensen om zich heen heeft, achter laat... :+
Vind dat beetje getikt..
Maar ga er maar vanuit dat de mensen die het hardste oordelen kennelijk en gelukkig géén idee hebben wat iemand doormaakt die opgeeft. ;)

Zou ik ook doen lekker makkelijk.

klinkt beetje aanvallend,. sporter.
Ik vind het gewoon hard hoe mensen oordelen maar kennelijk kennen zij de diepte niet waarin mensen verkeren, en dat is dan maar goed ook toch?..
Zo is dat bedoeld.. Hoezo lekker makkelijk? :+

Quest

Euthanasie mag worden toegepast als het leven door de pijn ondragelijk wordt en er geen uitzicht is op verbetering.....helaas gaat het hier alleen om de lichamelijke pijn, maar wie zegt dat iemand met geestelijke pijn niet net zo diep gaat...

detour

gewetensvraagje: Leven we hier voor anderen of onszelf?