(leven met) longkanker *update pag 25, Sandra is overleden*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:28

Jeetje wat erg! Heel veel sterkte gewenst voor jou, je vriendin, haar dochtertje en familie , kortom iedereen die dit moet meemaken.. Hopelijk kan ze nog een beetje 'genieten' van het leven..

loes-freke

Re: (leven met) longkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:37

ik wens jullie met elkaar heel veel sterkte, en hopelijk regeld ze een goede opvang voor als het verkeerd afloopt voor haar dochter.
dat deze niet in een wild vreemde pleeg gezin terecht komt.
dat is meer een raad die ik jullie geef.

verder mag pb over mijn ervaring.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:39

Wat vreselijk allemaal zeg, dat iemand al zo jong dit alles moet meemaken.
ik zit hier met wat waterige ogen alles te lezen en ik wens jullie vreselijk veel sterkte toe!
En hopen dat ze nog lang te leven heeft.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:49

Wow wat erg... Het is inderdaad zo'n kl*te ziekte..
Mijn broer van 21 heeft lymfeklierkanker hoorde ik vorige week donderdag.. Hij moet a.s vrijdag beginnen aan chemo's..

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:01

Heel veel sterkte Ts !! :(:)
Ik ben mijn papa kwijt geraakt 8 jaar geleden. Hij had uitzaaiingen in zijn beide longen. Het is zo oneerlijk ;( Ik was een gup van 11 jaar maar ik heb alles heel bewust meegemaakt. Ben ten alle tijdens eerlijk tegen haar :)

Ik hoop dat ze de kracht vind om iedere dag weer met een lach op te staan en te genieten van haar mooie dochter! Het zal een moeilijke tijd worden maar steun haar zo veel als je kan!!
Ze heeft je nodig :)

Mijn PB box staat altijd open

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:02

Heel veel Sterkte ts, hopelijk kan ze nog haar dochters verjaardag meemaken.
En hopelijk is het nog een beetje te rekken

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:18

Wat moet dat een vreselijke ervaring zijn voor het kind!
en nog zo jong allemaal..
Heel veel sterkte toegewenst de komende tijd wat zeker niet de mooiste tijd zal zijn. En ga zo veel mogelijk dingen met dr doen die je nu nog kan doen! Voor je het weet is het te laat! :(:)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:33

Veel sterkte :(:)
Mijn oom is 3 maanden geleden overleden aan longkanker. Nooit ging hij naar de dokter als hij kwaaltjes had.
Ze konden niks meer voor hem doen. Toen ze het wisten heeft het nog geen 2 maanden geduurd.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:32

Ten eerste wil ik je vriendin heel veel sterkte toewensen.

Helaas weet ik er ook redelijk wat van, mijn vader heeft ook longkanker. Toen we het constateerden was het al overal uitgezaaid. Hij kreeg nog 3-6 maanden. Anderhalf jaar later is hij er nog steeds. Wonderen gebeuren dus. Hij geeft nog niet op. Zijn lichaam is het er vaak niet mee eens, maar hij heeft nog een gigantische vechtlust. Net als jouw vriendin dus.

Wat ik je nog wil meegeven als tip: heb je ooit van het Toon Hermans Huis gehoord? Zo niet, even googlen. Dit is een stichting die voor mensen die in hun directe omgeving te maken hebben met kanker. Je kan er altijd terecht als je met iemand wil praten, ook hebben ze speciale bijeenkomsten enzovoort. Het is allemaal op vrijwillige basis en je hoeft er niks voor te betalen.
Mijn broertje van 11 is naar een kindergroep gegaan. Hierbij heeft hij elke zaterdag met andere kinderen die een zieke vader/moeder hadden, dingen gedaan en ook gepraat. Onder begeleiding. In het begin stribbelde hij tegen, nu vindt hij het echter leuk om erheen te gaan! Ze doen gewoon normale dingen, zoals knutselen en dergelijke, en behandelen het onderwerp dus normaal terwijl ze aan het spelen zijn. Mijn broertje heeft de hulp als zeer positief ervaren.
Ook de rest van mijn gezin heeft veel aan het Toon Hermans Huis gehad. Een aanrader dus!

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:22

Heel veel sterkte de komende tijd. Weet niet zoveel van de ziekte af, maar hoop echt dat jouw vriendin deze gaat overleven!!

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:29

mijn oma is donderdag ook overleden aan longkanker nadat ze te horen kreeg dat ze longkanker had heeft het 2 maanden geduurd voordat ze overleed helaas was er voor haar geen enkel middel wat haar nog kon helpen want vanwege een hersenbloeding vorig jaar was ze nu te zwak om chemokuren te krijgen

ik hoop dat het goedkomt met je vriendin
heel veel sterkte de komende tijd

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:24

Sissa schreef:
mijn oma is donderdag ook overleden aan longkanker nadat ze te horen kreeg dat ze longkanker had heeft het 2 maanden geduurd voordat ze overleed helaas was er voor haar geen enkel middel wat haar nog kon helpen want vanwege een hersenbloeding vorig jaar was ze nu te zwak om chemokuren te krijgen

Gecondoleerd.

@ Stumper; bedankt voor de tip. Ik ga straks even googlen wat het inhoud.
saskiakefie schreef:
Mijn broer van 21 heeft lymfeklierkanker hoorde ik vorige week donderdag.. Hij moet a.s vrijdag beginnen aan chemo's..

Jij ook heel veel sterkte toegewenst!

Nikka schreef:
Hoeveel chemo's gaan ze doen?
Hoeveel chemo's gaan ze doen?

Volgens mij 6x en daarna een nieuwe scan om alles opnieuw te bekijken.

Over de dochter; er is nog een vader in beeld die de dochter 2 a 3x p/w ziet en haar ook naar school brengt etc. Schat van een jongen, dus het meisje komt niet in een pleeggezin of iets dergelijks maar gaat bij vaders wonen. Zijn ouders wonen naast hem, dus opa en oma van de andere kant zijn er ook voor haar. Het meisje blijft in het dorp wonen en blijft gewoon naar dezelfde school gaan. Vriendin in kwestie en de ex-vriend hebben alles al op papier gezet over de voogdij en andere wensen.

Laten we met zijn allen hopen dat de chemo iets kan doen en ze het in ieder geval kunnen rekken met een paar maanden en dat het niet eind dit jaar al afgelopen moet zijn.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:10

Jeetje wat gaat het ineens snel zeg! Ik hoop dat de chemo "goed effect" heeft.. Sterkte!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:42

lymfeklierkanker heeft meer overlevingskans dan long kanker.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:47

Mijn opa heeft ook longkanker gehad, ze hebben toen een gezwel ter grote van een tennisbal bij hem weggehaald en is later helemaal genezen..

Wil jou en je vriendin heel veel sterkte wensen, het leven kan soms oneerlijk zijn.. :(:)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:05

loes-freke schreef:
lymfeklierkanker heeft meer overlevingskans dan long kanker.

Wat heeft de TS aan deze boodschap?

Ik hoop voor je vriendin dat ze er echt nog een paar maanden bij krijgt!
Niemand wens je de ziekte kanker toe!

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:24

het is en blijft een klote ziekte
wil je veel sterkte wensen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:01

car0linee schreef:
Mijn opa heeft ook longkanker gehad, ze hebben toen een gezwel ter grote van een tennisbal bij hem weggehaald en is later helemaal genezen..

Wil jou en je vriendin heel veel sterkte wensen, het leven kan soms oneerlijk zijn.. :(:)

Dat is gelukkig een positief bericht!

Helaas is dit niet operabel. De kanker zit precies in de vertakkingen van de longen en ook al zou het ingekapseld worden of verkleind door de chemo of andere medicatie dan nog kunnen ze het niet wegsnijden. De artsen waren dubbel verrast; erg jonge leeftijd en een vrij aparte plek waar de kanker zit en de celdeling zag er ook weer anders uit dan de gangbare. Vandaar dat ze in A-dam ook nog een kijkje wilde nemen. Ze hadden binnen no time al de diagnose gesteld dat het ongeneselijk zou zijn, vandaar dat ze op zeer korte termijn al gestart zijn met de chemo. Morgen ga ik weer bij haar langs om ook gelijk wat huishoudelijke dingen voor haar te doen als het nodig is en dan hoop ik dat ze iets is opgeknapt voordat ze de volgende chemo krijgt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:19

Krijgt ze als behandeling Cisplatin en Gemcitabine?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:29

Nikka schreef:
Krijgt ze als behandeling Cisplatin en Gemcitabine?

Wow, dat weet ik niet precies. De arts heeft alles voor haar opgeschreven, maar ik heb niet alles nagelezen. Wat voor medicatie is dit?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:38

Dat is de chemo. Die wordt het meest toegepast bij het niet-kleincelliglongcarcinoom. Ik kan me gezien haar leeftijd voorstellen, dat ze misschien er nog wat harder tegenaan gaan dan dit en misschien heeft ze wel een ander type kanker. De Cisplatin (of Carboplatin) is, wat ik heb gezien, redelijk te doen. Maar in de loop van de chemo's gaat het zwaarder vallen. De Gemcitabine is goed te doen, heb ik weinig ellende van gezien.
Ik weet zelf wel wat van medicijnen af en toen mijn vader behandeld werd kwam hij telkens met detzelfde groep voor de chemo op de longafdeling/poli en in de wachtruimte voor de controle. Tja en dan hoor je wel hoe het gaat.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:59

Nikka schreef:
Dat is de chemo. Die wordt het meest toegepast bij het niet-kleincelliglongcarcinoom. Ik kan me gezien haar leeftijd voorstellen, dat ze misschien er nog wat harder tegenaan gaan dan dit en misschien heeft ze wel een ander type kanker. De Cisplatin (of Carboplatin) is, wat ik heb gezien, redelijk te doen. Maar in de loop van de chemo's gaat het zwaarder vallen. De Gemcitabine is goed te doen, heb ik weinig ellende van gezien.
Ik weet zelf wel wat van medicijnen af en toen mijn vader behandeld werd kwam hij telkens met detzelfde groep voor de chemo op de longafdeling/poli en in de wachtruimte voor de controle. Tja en dan hoor je wel hoe het gaat.

Ja, je hoort idd een hoop in de wachtruimte. Ze was nu na de eerst chemo al behoorlijk lamlendig en dinsdag krijgt ze volgens mij maar 1 klein zakje. Dan bijna 2 weken niets en dan weer opnieuw, voor een totale periode van 6 weken en dan nieuwe scan.
Zal morgen eens navragen of ze weet wat ze nu precies toegediend krijgt. Je krijgt in korte tijd zoveel informatie te verwerken en daarbij is ze al van alles aan het regelen voor de begrafenis, voogdij etc. dat je echt met de dag leeft....Daarnaast gaat het gewone leven ook door en het is best lastig om steeds om te moeten schakelen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:04

Talonius schreef:
Ja, je hoort idd een hoop in de wachtruimte. Ze was nu na de eerst chemo al behoorlijk lamlendig en dinsdag krijgt ze volgens mij maar 1 klein zakje. Dan bijna 2 weken niets en dan weer opnieuw, voor een totale periode van 6 weken en dan nieuwe scan.
Zal morgen eens navragen of ze weet wat ze nu precies toegediend krijgt. Je krijgt in korte tijd zoveel informatie te verwerken en daarbij is ze al van alles aan het regelen voor de begrafenis, voogdij etc. dat je echt met de dag leeft....Daarnaast gaat het gewone leven ook door en het is best lastig om steeds om te moeten schakelen.

Is wel het schema wat mijn vader ook had. Als dat zo is kijken ze eerst of het bloed nog goed is, en dat zal (nu nog) wel, voordat ze weer chemo krijgt. Ja logisch dat ze alles gaat regelen met een kleine erbij. Dat houd haar ook een beetje bezig ook al is het met dit soort zaken. Geeft ook rust als dat voor elkaar is. Gezien haar leeftijd is het ook wel slim. Je zei het zelf ook al, ze is jong en dan zijn de tumoren vaak nog wat onvriendelijker. Bedoel het niet onaardig, maar zo is het vaak wel helaas.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:16

Klopt. De arts had al gezegd; je hebt de vorm die redelijk goed reageerd op de chemo, maar gezien je leeftijd is de celdeling sneller dan bij een ouder type. Dus ook de kwaadaardige cellen groeien hard. Het is toch ongelofelijk dat er een plek van inmiddels 9 x 14 en 6 x 4 cm zit waarvan de artsen denk dat het er nog maar maximaal 8 mnd zit?!

Jouw vader was denk ik ook nog niet zo heel oud?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:20

Ja soms kan het snel gaan. Is wel een beetje een rotplek, waar de tumor bij haar zit, als ik het zo lees. Kan ook heel snel slinken trouwens. Mijn vader had er een van 9x6 en een kleinere en die waren ontzettend geslonken na chemo en bestraling. Die zat wel meer in de long zelf. Zijn de lymfklieren nog schoon (PETscan)?