Stomme Ritalin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:18

Grappig hé dat zoveel mensen een verkeerd beeld bij ADHD hebben. De meeste leken denken aan een rondstuiterend en met handen en voeten wippend wezen als ze aan ADHD denken. Er gaat vaak een wereld voor ze open als je ze verteld dat je niet met je lichaam hoeft rond te stuiteren omdat je brein dit al doet. :+

Als ik vertel dat ik ADHD heb, krijg ik vaak te horen: "Jij, ADHD. Je komt zo rustig over." Huh huh, van buiten ja. Je moest eens weten hoeveel moeite ik heb om die sportauto met teveel vermogen onder mijn schedel in bedwang te houden.

Maar goed. Ik ben verzekerd bij CZ, Wel aanvullend. Mijn Straterra werd gewoon voor 100% vergoed. Ben uiteindelijk bij Straterra uitgekomen omdat dat het beste werkte. Natuurlijk ook begonnen met Ritalin. Heb tot wel 160 mg per etmaal geslikt. Kon inderdaad functioneren maar vraag me niet hoe mijn hoofd voelde. En dan die vreselijke rebound als je weer eens vergeten was je medicatie te nemen. Dan kun je die sportauto dus echt niet meer onder controle houden hé. Dan moet wat in je hoofd zit eruit, hoe dan ook. Wel eens een politieagent in vol ornaat door een binnenstad zien huppelen tijdens een drukke voetbalwedstrijd? Zo ja? Nou dat was ik nadat ik mijn pilletje vergeten was. :D

Hierna Concerta geprobeerd. Dat was zo mogelijk nog erger. Eten en slapen was een complete ramp omdat het minder snel uit je lichaam is. Uiteindelijk bij Straterra terecht gekomen. Dit werkte perfect. Meer rust in het hoofd en minder chaos om me heen.

Op dit moment gebruik ik niks. Ik heb de luxe positie dat ik mijn dagen rondom mijn beperking kan indelen. Ik ben al anderhalf jaar ziek thuis en bepaal zelf mijn dagindeling zonder druk en dingen die moeten. Mijn dag/nachtritme kan ik redelijk onder controle houden omdat ik kinderen heb die naar school moeten en die 's avonds toch wel wat willen eten. Overigens blijft dat een gevecht hoor. Gelukkig heb ik een heel gestructureerde man die me als het moet op tijd naar bed schopt. Slapen gaat redelijk goed, al dan niet met behulp van Melatonine. Zeg niet dat mijn leven geordend is hoor, verre van, maar ik heb de ruimte om mezelf te zijn. En dat werkt zo bevrijdend!!!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:24

Maar mensen denken vaak bij ADHD aan stuiterende kinderen die de woonkamer als apenkooi gebruiken, en dat beeld klopt dus niet :)
En juist door dat dat beeld zo ontzettend vast zit bij mensen staan vaak mensen raar te kijken dat bijv. ik ADHD heb. Ik kan best stil zitten (alhoewel volgens mensen die dicht bij me staan niet :+ ) maar in mijn hoofd gaat zo ontiegelijk veel en hard alles door mijn gedachten heen. Ik kan ook 2 liedjes door elkaar zingen, geen probleem want ik kan er 2 of zelfs meer tegelijk in mijn hoofd hebben. Zou zeggen probeer het maar, de meeste ''normale'' mensen worden spontaan gek omdat ze dan merken dat je hersenen echt op volle toeren gaan.

Edit:
Ik zie hier behoorlijk hoge doseringen voorbij komen, ik mag maximaal 40mg per dag slikken?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:31

Ik vind ritalin ook zulk verschrikkelijk spul, ben er dan ook na enkele maanden mee gestopt.
Ik voel me door die klote stoornis alsnog echt vreselijk, ik heb overigens ADD, en ik wou dat er nog iets tegen was... Is strattera ook voor ADD-patiënten? (lijkt me wel, want ADD en ADHD zijn in principe hetzelfde, ik kan me even goed identificeren met ADD'ers als met ADHD'ers qua symptomen)

De omschrijvingen die in dit topic gemaakt worden zijn allemaal zó kloppend!
Ik denk overigens persoonlijk dat ze mij verkeerd gediagnosticeerd hebben, en dat ik eigenlijk ADHD heb ipv. ADD :) Ik denk ook dat het voor veel mensen andersom geldt, ADD ipv. ADHD dus..
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 17-09-10 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:33

Ook ik ben niet druk, alleen in mijn hoofd is het druk.
Mensen begrijpen bij mij niet hoe vervelend dat is en dat is dus een hoop vergeet.
Kan ook bijvoorbeeld niet te veel doen op een dat want dan sla ik gewoon vast om het maar even zo te zeggen.

Kan ook niet met teveel mensen afspreken, dus s'middags die en dan s'avonds een ander.
Dan voel ik zo'n druk.
Kan niet plannen, ben niet netjes.. terwijl ik dat wel ben het lukt alleen niet.
Ben een ontzettende perfectionist (weet niet of je dat zo schrijft? :') ) Maar het wil gewoon allemaal niet en als ik dan commentaar krijg is mijn enige uitweg ontzettend woedend te worden.Niet perse op een ander maar op me zelf. Woede buien krijg ik dan. ben er ook ontzettend onzeker van geworden, want je krijgt het gevoel dat andere je niet begrijpen.

Woon nu op mezelf en moet zeggen dit geeft wel rust, maar kan slecht met geld omgaan enzo.

Krijg nog geen medicijnen zijn ze wel mee bezig, maar dit komt omdat ze er nog niet zo heeel lang achter zijn dat het gewoon adhd is.

Bij mij zeggen mensen ook, jij? ADHD? niet?!. je bent zo rustig.

Bij mij is het ook alles of niets, veel stemmingwisselingen. Of ik ben leuk aanwezig of ik voel me klote en kan niets leuk vinden.. kan niet anders hebben.

Ontzettend frusterend allemaal!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:34

Precies dat bedoel ik dus Nijn bij het beeld dat leken hebben we ADHD. Als je dan met voorbeelden uitlegd hoe het in je hoofd voelt, worden ze stil. De reactie is dan vaak: "Jezus, daar zou ik doodmoe van worden." Tja, dat word ik dus ook.

Ik nam iedere 3 uur twee pilltjes. Tel maar uit hoeveel pilletjes een nachtdienst was. |(

Anoniem

Re: Stomme Ritalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:39

Tallie: ik ben heel helder in mijn schrijven, daar ben ik goed in (als je dat van jezelf mag zeggen). Mijn praten is veel chaotischer......
En ik kan lopen hyperen en stuiteren, niemand die mij IRL kent, vindt het vreemd dat ik de diagnose ADHD heb :')
Maar de drukte zit nog het meest in mijn hoofd, en hoe dat voelt, kan ik niet uitleggen. Het probleem is niet dat ik druk ben. Het probleem is dat alle prikkels tegelijk binnenkomen, en ik niet kan weten waar ik wel wat mee moet en wat niet, daarvoor gaat het te snel. Mijn hoofd doet zijn best dat bij te houden, en mijn lijf probeert uit alle macht mijn hoofd bij te houden, en daarom ben ik druk. Maar als mijn hoofd en mijn lijf dat niet proberen, word ik gek, denk ik.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:14

hier ook ooit aan de ritalin gezet, werd niks...kreeg toen dexamfetamine...heerlijk! Maar het vlakte me ook erg af maar die rust...die was heerlijk. Na een tijd geen werk en ook geen druk meer dus gestopt..had ook bijwerking en dus minder eetlust.

Nu opnieuw begonnen maar wilde concerta..werd niet vergoed maar............medikinet dus wel. Zelfde idee als ritalin of concerta alleen ritalin werkt grof gezegt 4 uur ofzo..concetra 12 uur en medikinet 8 uur.

Ik betaal voor 30 pillen ongeveer 20,- en dat krijg je gewoon vergoed. Ik zit op een lage dosering maar tot een best hoge dosering word het vergoed.

Dus misschien een idee om over te stappen?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:15

owja..buiten dat het dus helemaal vergoed word is dit het eerste pilletje waar ik geen bijwerkingen van krijg. In het begin wat tintelingen en onrustig gevoel...wat gespeelt met de dosring maar wat ik nu heb is presies goed. Eet goed, slaap goed en alles komt gewoon wat rustiger binnen.

heerlijk!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:09

Interesant om dit te lezen. Ik heb een broertje van 6 jaar, waarbij de ADHD op 4 jarige leeftijd vast gesteld is. Het is zo ontzettend moeilijk om dat jochie met zichzelf te zien worstelen, hij heeft zo'n moeite met de aandacht erbij houden. Hij zit aan de ritalin, krijgt 2 pilletjes per dag. Wat de precieze dosering is weet ik niet.

Je merkt echt waneer het uitgewerkt is, hij word veel drukker maar ook agressiever. Dit is zo sneu , want hij kan hier eigenlijk niets aan doen.. Ook eet hij niet veel, wat hij eet is echt weinig en ik denk ook echt dat hij daar niet vol van kan zitten, maar hij is niet echt heel dun ofzo.
Ook vergeet hij om naar de wc te gaan, dan issie zo druk ergens mee bezig dat ie het pas door heeft als hij het in zn broek heeft gedaan , erg sneu.

Ik heb geen idee of het kan helpen als hij andere medicijnen krijgt, want hij kan nog niet zo duidelijk vertellen als de ts hoe hij zich precies voelt.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:35

Interessant topic :j

Zelf heb ik ook de nodige ervaringen met ADHD.
Mijn zoontje van nu 9 jaar heeft ADHD en Asperger , mijn man ook en momenteel zijn ze mij aan het testen op de verdenking van ADHD.
De chaos in je hoofd is enorm herkenbaar voor me, gedachten op nul zetten zou zo fijn zijn.
Vroeger toen ik nog een tiener was heb ik redelijk wat speed gebruikt, dit hielp me zo enorm mijn hersentjes tot rust te krijgen, ik kon ineens wel uit mijn woorden komen, en gezellig praten met mensen zonder steeds maar die drukte in je hoofd te hebben,
Nadeel ervan is alleen dat je enorme dopamine dips erna krijgt, dus op het moment dat je het niet neemt is alles nutteloos voor je gevoel, zo erg dat ik serieus toen gedacht heb om zelfmoord te plegen.
Uiteindelijk ben ik dus ook met de speed hierom gestopt, de dips waren te heftig.

Op mijn 18 de ben ik ongepland zwanger geraakt en toen mijn leventje eigenlijk volledig daarop afgestemd, alles in het belang van het kind.
Mijn kinderen hebben echt de prioriteit bij me en daarom dat ik het meestal voor elkaar krijg om het gezinsleven wel te structureren, omdat dit wel moet voor mijn man en zoontje.
Enkel moet ik het wel vasthouden, 1 dag niet koken of 1 dag de was niet doen en dan is het gelijk raak, dan ligt mijn was er vervolgens tot de wasmanden uitpuilen, en kook ik gelijk een hele week niet bv.
Afgelopen 2 jaar heb ik 5 studies gevolgd..of eigenlijk allemaal kort gevolgd en weer gestopt omdat ik het niet volhield, de aandacht er niet bij kan houden enz enz.
Nu ben ik weer begonnen aan een studie, vol goede moed, ben benieuwd of het nu wel gaat lukken...de aanhouder wint zeggen ze toch?

Medicijnen heb ik zelf enorme twijfels bij, ik weet dat ze veel hulp kunnen bieden, maar er zitten ook zulke bijwerkingen aan.
Mijn zoontje heeft al van alles geprobeerd , Ritalin: dit hielp de eerste dagen enorm goed, na 2 weken merkte we een neerslachtig kind, die zelfs met kerst (toen was hij 6) zijn cadeautjes niet uit wilde pakken, omdat alle geluiden enz pijn deden.
Daarna dexamfetamine (of zoiets;)) : ook dit, in het begin werkte het redelijk, na verloop van tijd werd hij er ineens heel agressief van, en na een telefoontje van school dat hij een ruit ingeslagen had (ook 6 jaar was hij toen) was het genoeg, ook hier weer mee gestopt.
Liefste was ik toen gestopt met de medicatie voor hem, Nick wilde zelf ook echt het niet meer hebben, want hij koppelde het aan slecht voelen.
Maar goed op aandringen van school toch weer medicatie, de strattera, dit werd toen nog niet vergoed, maar goed, we hadden zoiets als het werkt is het het waard, enkel ook hierbij geen goed resultaat, de dagen gingen op zich goed, maar elke nacht enorme verschrikkelijke nachtmerries kreeg hij, na dus een periode gebruikt te hebben en een kind met walllen onder zijn ogen en zowat een slaapangst hier ook mee gestopt.

Toen kwam de Psych met een nieuwe optie, we gaan niet de ADHD persoonlijk aanpakken, maar meer het algeheel, dus de Asperger erbij.
Dus een antipsychotica : dipiperon , met een soort van tegenzin hebben we dit geprobeerd bij hem, eerste bijwerking was dat hij enorm aankwam in gewicht, Nick heeft normaal enorm veel moeite met zijn impulsen onder controle te houden, en dit ook met eten.
Natuurlijk letten we hierop, maar hij zal vaak toch proberen eten te 'stelen' .
Verder had het middel eigenlijk weinig resultaat, de dosering was waarschijnlijk daarvoor ook nog vrij laag, enige wat je merkte was een kind met weinig energie, maar geen rustiger hoofd.
Dus ook hier weer mee gestopt, de voordelen wogen niet op tegen de nadelige effecten.
En eindelijk zag school ook in wat wij altijd al zeiden, pas zijn omgeving aan en je hebt een heel wat rustiger kind(wat hun deden was bv hem voorin de klas zetten , bij de juf omdat hij druk was...enorm slim..alle prikkels achter hem, logisch dat hij blijft achterom kijken enz.)
Nu is hij weer van school veranderd en zit op een cluster 4 school, eerste half jaar daar was vrij zwaar, hij heeft een enorme faalangst gekregen door alles(dit is de 4 de school waar hij op zit bv) en de faalangst verbergt hij natuurlijk door stoer gedrag.
Maar de juf zag zijn goede kwaliteiten zeker wel en tot nu toe gaat het redelijk tot goed, nieuw schooljaar is begonnen en hij is positief begonnen, nu het vasthouden, want als je 1 keer in de negativiteit valt met hem is het moeilijk hem eruit te trekken.

Al met al..het is dus echt niet makkelijk om ADHD of een Asperger of een aanverwante stoornis te hebben, onbegrip in de wereld is enorm groot...want ja..'jullie zien er toch normaal uit' .

Zelf ga ik denk ik niet aan de medicatie als mijn diagnose rond is, ik heb vroeger gemerkt hoe enorm de dips kunnen zijn, en bij mijn zoontje ook weer meegemaakt, dat ik me er wrs niet aan waag, maar goed dat zeg ik nu.
Op momenten dat weer een studie mislukt dan praat ik mss wel heel anders erover...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:20

Wat een interessant en herkenbaar topic. Ik heb voornamelijk last van een best hevige vorm van OCD maar daarvoor is bij mij ADD gediagnosticeerd. Theorie is dat de angst/dwang voortkomt uit de onrust in mijn hoofd.

Ritalin heb ik ook geslikt. Viel er ook lekker van af zal maar zeggen :S Ik merkte wel duidelijk verbetering maar voelde ook goed dat ik onder invloed was en als het uitgewerkt was...Dan was ik ook...eh...op?

Daarom ben ik naar andere mogelijkheden gaan zoeken. Maar daar heb ik nu nog steeds spijt van. Prozac, Efexor, Clomipramine, Paroxetine (anditdepressiva's) en zelfs Risperidon (antipsychoticum) hebben allemaal de revu gepasseerd. Mijn klachten zijn uiteindelijk hierdoor verergerd en onhoudbaar geworden. De bijwerkingen waren ook heel erg. Ik voelde me verschrikkelijk en heel mijn lichaam protesteerde. Van het gevoel dat je hoofd uit elkaar barst, continu misselijk tot mijn darmen die gewoon ermee stopten. Daarbij werd ik er héél erg, jaja, DEPRESSIEF van. Echt verschrikkelijk. Er zijn hele zware momenten bij geweest.

Ik wou dat ik weer terug kon naar de tijd dat ik Ritalin gebruikte. Ik nam het alleen op mijn slechte dagen en in de dosering waarbij ik me goed voelde. Dus niet 3 x 3 per dag. Maar 2 x 2 of soms ook helemaal niet. Niet ideaal, maar ik had wel zelf de controle over mijn gedachten en mijn lichaam.

Ik heb weer om Ritalin gevraagd bij de psych maar die wilde liever Seroquel (antipsychotium) geven. Maar daar ben ik klaar mee en dat heb ik ook verteld. Ik probeer het nu al 2 maanden zonder medicatie en probeer op andere manieren mijn lichaam en geest in balans te krijgen. Met up's en down's. En af en toe een Oxazepam of Xanax. Alles beter dan hoe ik me voelde met de AD en AP, namelijk álleen nog maar down, verdrietig en volkomen uitgeput.

Eh ja, ik moest dit even kwijt...:)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:27

anniek_uc schreef:
Ook ik ben niet druk, alleen in mijn hoofd is het druk.
Mensen begrijpen bij mij niet hoe vervelend dat is en dat is dus een hoop vergeet.
Kan ook bijvoorbeeld niet te veel doen op een dat want dan sla ik gewoon vast om het maar even zo te zeggen.

Kan ook niet met teveel mensen afspreken, dus s'middags die en dan s'avonds een ander.
Dan voel ik zo'n druk.
Kan niet plannen, ben niet netjes.. terwijl ik dat wel ben het lukt alleen niet.
Ben een ontzettende perfectionist (weet niet of je dat zo schrijft? :') ) Maar het wil gewoon allemaal niet en als ik dan commentaar krijg is mijn enige uitweg ontzettend woedend te worden.Niet perse op een ander maar op me zelf. Woede buien krijg ik dan. ben er ook ontzettend onzeker van geworden, want je krijgt het gevoel dat andere je niet begrijpen.

Woon nu op mezelf en moet zeggen dit geeft wel rust, maar kan slecht met geld omgaan enzo.

Krijg nog geen medicijnen zijn ze wel mee bezig, maar dit komt omdat ze er nog niet zo heeel lang achter zijn dat het gewoon adhd is.

Bij mij zeggen mensen ook, jij? ADHD? niet?!. je bent zo rustig.

Bij mij is het ook alles of niets, veel stemmingwisselingen. Of ik ben leuk aanwezig of ik voel me klote en kan niets leuk vinden.. kan niet anders hebben.

Ontzettend frusterend allemaal!

Super herkenbaar ook dit. Vooral dat boos worden. Je wilt het zelf al allemaal zo goed doen. Je doet al zo je best. En dan gaan ze je nog even vertellen dat het niet goed genoeg is!?

Probeer jezelf te overtuigen dat je goed bent zoals je bent. Niet nadenken over wat anderen van je vinden. Het gaat om JOU. Makkelijk gezegd he... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:12

Inge: ik heb vaker gehoord dat mensen van Strattera knettergek werden, het kán heel goed voor je werken, als je echt alleen ADHD hebt.

Roosje: daar zit ik nu in, in het gezoek naar medicijnen, en eigenlijk ook niet meer. Ik wéét wat werkt bij mij, en het werkt goed. Ik word er happy van, met Strattera is mijn dopamine/serotonine/adrenaline level goed, en dan klopt het. Ik weet nu hoe het kan zijn zónder ADHD. Het werkt minder als je ADD hebt, dat is omdat de verhoudingen in de stofjes in je hersenen dan anders zijn, dan kun je idd die nachtmerries krijgen.

Anniek: wat jij zegt herken ik ook heel sterk, vooral met meerdere afspraken op een dag. Ik werk 12 uur, en dat is echt genoeg voor mij. Meer kan ik ook niet aan. Ik heb een redelijk sociaal leven, maar ik plan nooit 2 afspraken op dezelfde dag.
Woensdag doe ik bv. trainen met Raphi. Dan ga ik 's middags niet meer ergens heen, dat is me dan echt teveel. 's Avonds kan weer wel. Die rustmomenten moet ik inplannen, anders krijg ik het gevoel dat ik van hot naar her vlieg, en voel ik me helemaal rusteloos. De rustmomenten helpen mij ook om wat rust in mijn lijf te krijgen. Rust in mijn hoofd heb ik eigenlijk nooit.

Hebben jullie ook dat je een middag zo een beetje bezig bent, met van alles en nog wat, en je later afvraagt waar al die uren eigenlijk zijn gebleven?

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:42

Bij mij is het ook voorgeschreven voor de ADD
Ik heb ook ritalin gehad. Maar er mee gestopt omdat het er niet beter van werd en me op gefokt erdoor voelde. Toen werd me strattera voorgeschreven alleen omdat dat niet vergoed is en heel prijzig is niet mee begonnen.
Toen is dexamfetamine voorgeschreven maar ondertussen ook weer mee gestopt.

Iemand verder wel goede ervaring met medicijn ervoor?

En idd veel mensen hebben verkeerd beeld ervan. Ze zien niet wat er allemaal bij komt kijken. En denken we geven ze een pilletje en dan is het wel goed :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:22

Yamcha, wat balen dat je zo slecht reageert op methylfenidaat! :(:)

Ik heb er juist heel erg veel baat bij! Ik heb zo hard kunnen werken aan mezelf dat ik het nu zelfs niet altijd nodig heb om dingen op orde te krijgen en mijn motortje terug naar 1500 toeren. Kan me niet voorstellen hoe moeilijk het moet zijn als je alleen met Strattera wat kan.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen (ADHD he? :') ) maar op www.adhd.nu kan je ook precies zien welke zorgverzekeraar het vergoedt. Uit mijn hoofd was dat FBTO iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:40

Wat fijn voor je Rock!

Mijn arts zegt dat methylfenidaat een vervanger is voor dopamine, maar dat mijn lijf heel goed door heeft, dat het dat niet ís, en daarom zo reageert. Strattera lijkt ófwel zoveel op dopamine, dat je lijf het verschil niet doorheeft, óf het zorgt dat je dopamine aan gaat maken (vermoed het laatste) en voor mij werkt dat geweldig.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:35

Mag een huisarts eigenlijk ook strattera voorschrijven? Ik zou het wel willen proberen (als ik er het geld voor heb) maar ik heb weinig zin om dan weer helemaal naar het ggz te moeten (die zien me aankomen, heb al medikinet, concerta en dexamfetamine geprobeerd en t was allemaal niks..)

Wederom zit ik hier trouwens met pijnlijke gewrichten en spieren na een dag werken gisteren (80 mg ritalin) ik kom amper nog de trap op en af, lijk wel een oud wijf.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 06:31

Weet ik niet, zou je moeten navragen.

Kans is dat je huisarts dat niet wil.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:47

Ja hoor huisarts mag gewoon ieder medicijn voorschrijven. Of hij het wil en doet is een tweede natuurlijk. Andere optie is natuurlijk een vrije psychiater. Hoef je in ieder geval niet weer heel dat GGZ door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:05

Zelf heb ik onlangs mijn huisarts gebeld. Ik had een tijdje geleden van de apotheek Methylfenidaat van Sandoz meegekregen, en het werkte voor geen meter :n terwijl die van Ratiopharm wel altijd effect had.

Ik heb het uitgelegd aan de assistente en de huisarts heeft een nieuw recept uitgeschreven met specifieke vermelding van merknaam. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:24

Grappig is dat, zou wel hetzelfde moeten zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:27

Ik denk dat er een klein verschil in hulpstoffen in zit.

Sandoz voelde ik echt géén verschil. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:28

Dat zou heel goed kunnen :j

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:34

Ik ken wel een paar mensen die ritalin "regelen" van iemand die ADHD heeft, maar het zelf niet hebben en die het dan gebruiken om zich beter te concentreren op het huiswerk. Schijnt goed te werken, maar zou het zelf nooit doen. Het is en blijft een medicijn.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:42

Dat hoor je vaak inderdaad. Best wel ernstig vind ik dat. Wat ik me dan afvraag; degene die het nodig heeft, komt dan toch tekort? Heeft die het dan wel echt nodig? Dit is niet een medicijn wat je onbeperkt kan ophalen in de apotheek.
Ik ken ook iemand die het van haar huisarts kreeg als pepmiddel omdat ze vaak moe was. Dat kind was niet meer te houden toen ze het gebruikte :n

Dat een medicijn met een andere naam anders kan werken, ook al zit er dezelfde stof in is volgens apothekers niet mogelijk. Toch heb ik dezelfde ervaringen en veel anderen met mij. Het kan dat die hulpstof die verschilt er toch voor zorgt dat het medicijn anders werkt.