Hart slaat over

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:44

Las net nog even terug en zag dat Joyce2 Propanolol gebruikt heeft, dat neem ik dus incidenteel; laatste keer dat ik eentje genomen heb, was voor de begrafenis van mijn tante (in augustus van dit jaar). Als ik weet dat ik ergens erg gestresst van ga raken, dan neem ik uit voorzorg een half Propanolol-pilletje (=20mg) en bij mij helpt dat geweldig! Het enige nadeel wat ik van die pillen heb ondervonden was, na een periode van elke dag gebruiken, het afbouwen ervan bij mij gepaard ging met een hoop hartkloppingen....dit heb ik dus niet als ik heel af en toe eentje neem voor de extra stressvolle gebeurtenissen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:03

savasan schreef:
Ik heb juist het verhoogde tempo. Soms begint mijn hart zonder reden een paar seconden erg hard en sneller te kloppen. De eerste keer toen ik dat had (een paar jaar terug) dacht ik serieus dat ik dood ging :+

Die van mij doet dat graag een paar uur achter elkaar, zit je lekker op de bank, en dan opeens het idee dat je een matathon gelopen hebt. :roll:
Toen het een keer gebeurde toen ik bij de HA was voor wat anders hadden we het opgemeten en had een hartslg van 124 pm. Heb dr nu pillen voor en die helpen erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:09

Hihi jemig Bzoem, jij hebt wel zo'n beetje alle mogelijke varianten in één keer, hè? :P

Zonnebloem, haha, mooie omschrijving :D . Bij mij is het denk ik echt gekoppeld aan stress en vermoeidheid. Had echt een tijdje nergens last van, maar nu ik een periode vol deadlines, nachten overslaan en levensgevaarlijke presentaties heb :+ , wordt mijn hart een beetje te fanatiek, hihi.

Picasso, heb ook dat ik het toch een beetje beangstigend vind, hoor. Als mijn hart zich netjes gedraagt dan ben ik ook niet bang van 'oei, straks gaat 'ie weer...', maar als hij weer begint te bonken of te racen dan raak ik daar altijd een beetje van in paniek. Niet omdat ik bang ben dat ik dood ga of wat dan ook, maar er komt dan gewoon een soort paniekgevoel. Oeh, die medicijnen klinken goed maar ik doe het toch liever zonder. :j

joyce2

Re: Hart slaat over

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 08:54

Ik heb nu propranolol van 10mg per pilletje, dus echt een lage dosering! Maar ik had idd al gehoord dat je juist last kan krijgen door die pilletjes en dat je ook heel langzaam af moet bouwen.

Ik denk ook dat je dat paniek gevoel automatisch krijgt, omdat je hart natuurlijk de motor van je lichaam is, dus als die raar gaat doen, krijgt je lichaam natuurlijk allemaal seintjes van "hey dat klopt niet" en dat is heel moeilijk om te negeren.

Op dit moment loop ik dus met dat leuke kastje (event recorder), maar er is nog weinig te recorden geweest, grrr. Aan de ene kant lekker, maar aan de andere kant, k heb dat ding niet voor niks! Als er niets uitkomt, geloven ze me straks niet meer! Maarja, ik mag hem een maand hebben en ik heb hem pas sinds maandag, dus er kan nog genoeg gebeuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:41

Idd Joyce, je zit er niet op te wachten dat 't weer gebeurd, maar als het dan toch moet, dan maar als je met een dergelijk kastje om rondloopt. Ik heb geen ervaring met zo'n kastje, maar bij mij sloeg mijn hart over toen ik op de 'tafel' lag voor mijn hartfilmpje....gelukkig maar, want toen kon er meteen beoordeeld worden! Wbt de Propanolol; 10 mg is idd een lage dosis; ik kreeg 40 mg voorgeschreven en dat was volgens de arts al niet een hoge dosering... als ik nu Propanolol neem, dan hou ik het overigens bij een halve = 20mg en dat helpt gelukkig prima! :)

Merken jullie trouwens ook dat de klachten verergeren als je meer koffie drinkt of uit een stressvolle periode komt?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:28

Wat is trouwens een normale hartslag?
In rust is die van mij op het moment weer ietsjes hoger dan ie zou moeten, maar ik twijfel nu meer over de versnelling wanneer ik iets doe.
Is het normaal dat je hartslag zo'n 40x extra slaat per minuut als je aan het (door) lopen bent? En 60x extra als je goed door fietst?
Ookal zijn het maar kleine stukjes?
Ik snap dat je hart iets harder moet gaan pompen als je actief wordt, maar heb het idee dat die van mij weer is aan het overdrijven is. Wat wel zo is, is dat ie vrij snel daarna weer gelijdelijk aan rustiger wordt. Maar m'n hartslag schiet dus ook met minstens 20x extra om hoog als ik rustig de trap op loop.. Of is dat bij iedereen zo?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:29

Bzoem: bij mij is dat ook zo, maar ik weet wel van de huisarts dat ik dus een snelle hartslag heb. Ik hoef maar een poep of een scheet te laten en hij vliegt al omhoog!

@Picasso: jij mazzelaar, als ik onderzocht word, is er nooit iets te vinden, haha. Maaruh, ik drink geen koffie, dus daar merk ik niets aan ;) Wel met stress, zodra ik na iets stressvols ontspan, dan komt ie volop inhakken! Of als ik lange tijd gespannen ben, dan heb ik het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:30

Haha, ja meestal heb ik dat ook; zodra ik normaal gesproken binnenkom bij een dokter zijn mijn klachten spontaan verdwenen, maar in dit geval had ik het 'geluk' dat het inderdaad gebeurde tijdens het onderzoek.

Normale hartslag btw....uh ligt bij mij rond de 60 in rust. Tijdens het trainen in de sportschool moet ik de maximale hartslag in de gaten houden: 220 - leeftijd = maximale hartslag....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:59

Mag ik hier even binnenvallen ....

Heb al vaker hier meegelezen, omdat ik dacht dezelfde klacht te hebben, maar uiteindelijk denk ik dan toch niet. Lees wel dat jullie allemaal veel ervaring hebben met vervelende hart-dingen, dus daarom mijn vraag toch maar even hier. :o

Ik heb regelmatig, en vaak ook als ik 's nachts in bed lig, dat zomaar mijn hart op hol gaat en als een razende slaat. Met de bloedrukmeter (zo'n apparaat om je pols) meet ik dan wel eens hoe mijn polsslag is en die is dan makkelijk boven de 100, vanochtend vroeg ook weer 103. Dit blijft wel een aantal uren zo. Een heel naar gevoel.

Kan zo'n hoge hartsslag in rust kwaad? Dit is begrijp ik geen overslaan van het hart, maar eigenlijk juist te vaak slaan ...

Herkennen jullie dit verschijnsel (ook)?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:25

Simodi, dat is dus wat ik ook heb. Mijn hartslag kan in rust dus makkelijk de 100 halen. Al weet ik niet hoe het is als ik in bed lig eigenlijk want ik slaap niet met die band om :P
Ik ben wel van plan het toch op nieuw te laten testen, want ik had gister bij een sprintje naar de bus (wat, 100 meter?) een hartslag van 190. Niet dat ik er last van had (serieus niet, ik voelde m'n hartslag wel door m'n lijf pompen vooral in m'n hoofd, maar verder word ik er niet beroerd van) maar het lijkt me toch niet helemaal normaal. Wel zakte het na een minuut in de bus terug naar 120 ofzo.
En dan weer ff 'rustig' tussen de 85/105, maar daarna op de fiets (3 min ?) naar huis, en gelijk weer 160. XD

En nou weet ik wel dat het ruim onder de 199 is (220-leeftijd), maar dat is als je langer dan een paar minuten aan het sporten bent en echt gaat trainen toch?

Ik zit te twijfelen of ik m'n band om zal doen met hockey morgen, zo'n horloge is niet heel praktisch namelijk. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe snel ik misschien over m'n max heen schiet. Heb me al een paar keer kapot gerend maar dit kwam volgens mij door gebrek aan lucht (al heb ik er wel van geleerd, ik neem nu ff pauze als ik begin te piepen ipv dat ik zwarte vlekken begin te zien haha).

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:52

ik heb het ook, is ook onderzocht geweest, maar is op zich ook niets om me zorgen over te maken...

toen ik op school nog lichamelijke opvoeding had konden ze met mij niets aanvangen met zo'n hartslagmeter :o
in rust was hij soms super hoog en dan weer super laag, en tijdens het lopen was hij rond de 209 en met 210 moesten we stoppen omdat het niet gezond zou zijn... Maar bij mij was het al zo hoog na enkele minuten, en dat komt echt niet omdat ik geen conditie heb!
Ik liep dan ook maar gewoon door want voelde me echt nog niet moe...

Raar, maar zolang het niet ernstig is kan ik er best mee leven!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:04

Mja ik las alleen ergens op internet zo'n vaag verhaal van iemand dat je hart maar zoveel slagen kan maken in een leven, dus als je hart vaak heel snel slaat, dan is ie eerder op.. Ofzo.
Hoop dan niet dat dat waar is Yellomofoon :oo

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:34

Oei, dat van een maximum aantal slagen klinkt wel scarry .... zal toch wel niet, want dat is voor elk mens natuurlijk persoonlijk en van zoveel omstandigheden afhankelijk, zoals hoe je leeft, of je gezond bent, erfelijke aanleg, lijkt me.

Het is dus niet per definitie zo dat als je hartslag af en toe zo hoog is, dat dat direct zorgwekkend is begrijp ik.
Bij jullie idd ook wel heel hoog soms lees ik.

Is "220-leeftijd" een indicatie van het maximum waar je niet boven mag komen? En is dat dan het maximum in rust of juist bij inspanning?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:32

Ik heb gister weer op de eerste hulp gezeten, joepie. Ik zag in de auto, gelukkig naast mn vriend en toen begon mn hart over te slaan, dus ik het knoppie van dat kastje ingedrukt en opeens begon mn hart steeds harder en harder te gaan en werd niet meer rustig. We waren toen vlakbij het ziekenhuis, dus zijn maar gelijk doorgereden in de hoop dat ze konden zien wat het nou precies veroorzaakt. Naja, lag daar op de eerst hulp van de hartafdeling, aan zo'n ecg apparaat en mn hart was in rust 140 ofzo en na een uurtje was alles weer normaal. We hebben gelijk dat kastje uit laten lezen, maar daar was niets op de zien, dus ik baal als een stekker. Voel me echt een aansteller! In het ziekenhuis hebben ze gezegd dat ze niet weten wat het is en ze weten ook niet wat het veroorzaakt en ik moet gewoon dat kastje blijven gebruiken als ik me beroerd ga voelen moet ik langs het ziekenhuis en anders gewoon zn beloop laten gaan. Maar ik voel me behoorlijk onzeker, ook nu er niets uit dat stomme kastje is gekomen, terwijl ik toch echt het begin van de "aanval" vast heb gelegd. Ze denken in het ziekenhuis in elk geval dat het onschuldig is. Dus ik vroeg ook van, wat moet ik doen als het weer opspeelt, gewoon doorlopen, of gaan zitten, of naar de eerste hulp. Ja dat wisten ze eigenlijk ook niet, ik moest het maar gewoon even aankijken. Pff... Maarja, ik ga er maar vanuit dat het onschuldig is en dat ik niet zo bang moet zijn, maar ik schijt 7 kleuren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:41

Blugh, wat irritant. Ik ben zelf ook altijd bang dat mensen denken dat ik me aanstel als er op dat moment niets aan de hand lijkt te zijn. Maar liever het zekere voor het onzekere nemen dan bang zijn dat mensen denken dat je je aanstelt. Het is geen pijntje in je linker kleine teen, het gaat wel om je hart. Een vrij essentieel onderdeel van je lichaam :Y)

Oh, en trouwens, dat je hart maar zoveel slagen in je leven kan slaan, daar geloof ik niet zo in. Ik zou sowieso dingen op internet met een korreltje zout nemen, iedereen kan daar doen alsof hij een hele medische achtergrond heeft zonder dat iemand dat kan controleren. Denk niet dat je hart na zoveel keren kloppen op zou zijn; dat heeft vast met veel meer factoren te maken :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:16

@ simodi, volgens mij is dat 220-leeftijd voor actie.
gemiddelde van de mens in rust is 70 btw.
een regelmatige sporter moet eigenlijk daar onder zitten, omdat je basis conditie dan beter is.

@ joyce, jeetje dat is ook weer wat om mee te maken zeg! denk je dat ze je in het ziekenhuis goed kunnen helpen etc, weten zij het ook niet. Maar wat je nu wel weet, is dat het dus geen specifieke voor de hand liggende oorzaak heeft. Niet dat dat je echt verder helpt...

@ loveshadow, ik denk ook dat het aan meer dingen zal liggen dan echt puur het aantal slagen, maar kan me voorstellen dat een 'snel' hart zichzelf zichzelf wel wat uitput. En dan ben ik het dus gelijk eens met jou, het gaat echt niet om een teen ofzo, maar je moter van je lichaam!

OJA. Ik ben er vandaag dus achtergekomen dat die hartslagmeter die ik gebruik dus gewoon stopt bij 100%. En nou weet ik ook gelijk waarom, ik had hem per ongelijk 'aan' gezet, dan houdt ie van alles bij enzo omdat je aan het trainen bent. En elke keer bij 100% (voor mij dus 199) gaf ie een piep en ging ie over in procenten (tot 100). Eerste keer dat dat gebeurde dacht ik ook van, he m'n hartslag is maar 90 ofzo.. maar dat was dus %...
Dus toch nog maar een keer testen zonder 'aan', kijken of hij dan wel over de 200 slagen gaat.
Nou stond dat ding dus ruim 2 uur aan (65 min van de hockeywedstrijd, plus wat drinken en naar huis rijden daarna) en had ik een gemiddelde van 155. Ik begon de wedstrijd al met 130 (stress omdat ik later was?) en toen ik thuis kwam was ie nog steeds ruim 120 :') Ik kan me in de auto ook flink druk maken dus :P
Maar ik heb verder er geen last van gehad, behalve dat ik na een paar sprintjes al kapot ben en m'n soort van astma begint op te spelen.
Toen ik thuis kwam heb ik dat ding afgedaan, maar heb de hele middag niet meer kunnen ontspannen, dat was wel irritant.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:22

Bzoem schreef:
Wat is trouwens een normale hartslag?
In rust is die van mij op het moment weer ietsjes hoger dan ie zou moeten, maar ik twijfel nu meer over de versnelling wanneer ik iets doe.
Is het normaal dat je hartslag zo'n 40x extra slaat per minuut als je aan het (door) lopen bent? En 60x extra als je goed door fietst?
Ookal zijn het maar kleine stukjes?
Ik snap dat je hart iets harder moet gaan pompen als je actief wordt, maar heb het idee dat die van mij weer is aan het overdrijven is. Wat wel zo is, is dat ie vrij snel daarna weer gelijdelijk aan rustiger wordt. Maar m'n hartslag schiet dus ook met minstens 20x extra om hoog als ik rustig de trap op loop.. Of is dat bij iedereen zo?

Normale hartslag ligt tussen de 70 en 80 slagen per minuut. De maximum hartslagen is 220 - je leeftijd. Dus bij een 20jarige is je maximale hartslag 200 slagen per minuut.. Alles daarboven haal je niet meer, en val je flauw / word het zwart voor je ogen ect :) . Hoop dat dat het antwoord is op je vraag

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:29

Joyce2, wat ellendig zeg! Kan me voorstellen dat je er heel onrustig van wordt! Moeilijk ook om er gewoon op te vertrouwen dat het geen kwaad kan, terwijl het juiste erger zal worden juist als je je er zorgen om maakt ... :(:)

Intral, duidelijk!

Bzoem, je wordt dus eigenlijk ook onrustig van die meter!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:40

@ Intral, volgens mij ben ik dan jonger dan m'n lichaam denkt, want zat vandaag toch een behoorlijk aantal keer tegen m'n max aan en had niet het gevoel dat ik flauw ging vallen.
Dat heb ik trouwens wel een aantal keer in m'n leven gehad, dat ik aan het sporten was en het bíjna zwart werd (meer tunnelvisie). Zover ik weet ben ik pas 2x flauwgevallen, 1x bij paardrijden (zware les toen ik flink ziek geweest was) en 1x in de douche.
Overigens vergat ik dat ik nu maar 198 hoor te hebben en dat ding nog staat ingesteld op 199. Dus was ik sowieso al over m'n max heen.

Maar het beantwoord nog steeds niet helemaal mijn vraag, want die ging niet over rust of maximum, maar eigenlijk alles daartussen.
En wat is rust? stil liggen/zitten? of echt slapen? Ze zeggen meestal je hartslag als je net wakker bent, maar hoe kan je die meten, want dan beweeg je al :')
Wat ik verder dus eigenlijk wil weten is in hoeverre je hartslag omhoog gaat als je beweegt. Loopt.. Rent.. Fietst.. de trap op / af..
Kan nergens op internet een soort van gemiddelde vinden daarvan.

@ simodi, ik merkte dat ik al onrustig was ruim voor dat ik 'm omdeed. ik vergat hem tijdens het spelen best wel eigenlijk, behalve als ie weer ineens piep zei. en thuis heb ik hem gelijk afgedaan.. en dat hielp niet :P maar kan natuurlijk, als je er aan denkt dat het dan erger wordt. maar het is meer, ik weet anders echt niet wat ie is, omdat ie zo onregelmatig is valt ie haast niet te tellen en ik raak 'm altijd kwijt. en nu draag ik dat ding en valt dat horloge me soms op. zie niet echt verschil met als ik er echt op ga letten.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:00

rust is rust, dus geen handeling verrichtend. dit kan zittend, staand of liggend. Je kan bijvoorbeeld snachts al een hartslagmeter omdoen, en dan smorgens je gewoon even omdraaien om op het horloge te kijken oid? ( is ook maar een idee hoor )

We nemen hier als voorbeeld een 40 jarige man. Dit kan je uiteraard verrekenen in je eigen leeftijd.

Bij wandelen gebruik je de formule (220-40) - 70 = 110. De (220-40) is de maximale hartslag die ik heb beschreven in vorige post. De 70 is zijn gemiddelde hartslag in rust per minuut, dus dat gaat eraf.

De man is aan het trainen op 60 % van zijn totale hartfrequentie. Zijn gemiddelde hartslag in rust is 70 slagen per minuut. Bij inspanning = 70 + (110 * 0,60) = 70 + 66 = 136. De 70 staat weer voor zijn gemiddelde hartslag in rust. De 110 * 0,60 staat voor de hartslag in rust * aantal procent van zijn totale hartfrequentie. Dat is dus 70 + 66 = 136 slagen per minuut.

Hoop dat je het zo een beetje snapt, is nogal moeilijk uit te leggen, en met mijn 15 jaar ben ik al blij dat ik het een beetje snap :o .

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:54

Normaal.. 60-100
Bradycard (=langzaam) alles onder de 60 (maar 50 in rust is echt niks om een drama om te maken)
Tachycard (= snel) 100 en hoger, stress, sporten, koffie...enz

Je hart luistert naar de snelste prikkel, normaal is dat je Sinusknoop (ding aan de rechterbovenkant van je hart die normaal het begin is van je hartslag), soms wordt die extra geprikkeld door koffie drinken, stress, inspanning, name it en dan gaat je hartslag omhoog. Je hartslag doen dalen kan door rust, medicatie (als het chronisch is), wat soms ook wil werken is diep inademen en dan uitblazen op je handrug (en dan dus geen lucht doorlaten) waardoor je druk krijgt in je mond en dit even volhouden (niet tot je van je stokje gaat natuurlijk), hiermee stimuleer je een zenuw die in staat is om signalen af te geven aan je hart dat hij wat rustiger aan moet gaan doen (n. vagus), dat wil soms werken om je hart weer in een normaal ritme te laten lopen.

Van een ritme van 100 ga je niet dood...echt niet
En dat max. aantal slagen....ja...er zit vast ergens een max aan, maar er zit geen tellertje op die aftelt hoor ;) als jij besluit 120 te worden dan red je hart dat ook wel mits je geen rare ziektes krijgt/ infarcten en al dat soort nariteiten

En als je er wel beroert van bent....dan is een holteronderzoek inderdaad handig, maar ook gewoon eens een praatje met de huisarts over de evt. oorzaken en gevolgen of mogelijk zelfs naar de cardioloog voor verder onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:01

Hier ook een overslaand hart. Volgens huisarts een extra-systole en ongevaarlijk.

Hij slaat 1x over, en daardoor raken de kamers wat meer gevuld en zet je hart de hartslag erna extra kracht omdat bloed eruit te pompen. Heb het soms maanden niet en dan een periode weer erger. Heb het al meer dan tien jaar ( als je dat geruststelt)
Maar uiteraard is dat iets wat de huisarts je moet vertellen

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:22

@ intral:
Ik kan je volgen, ik snap alleen niet waar je die 60% vandaan haalt :=
Als mijn hartslag in rust 60 zou zijn, zou ik met wandelen 142,8 slagen pm hebben. Is ie 80, dan wordt het 150,8 en is ie 100 wordt ie 158,8.
Als ik als gemiddelde even de 80 aanhoud, dan is het dus normaal dat ik met wandelen rond de 140 a 150 slagen per minuut zit. Mits ik dus op die 60% zou trainen. Of kun je gewoon aannemen dat wandelen 60% van je hartvermogen vraagt?
Maar waar komt die formule eigenlijk vandaan? In het boekje van Polar staat namelijk gewoon 60% van 200 is 120. (En daar staat ook dat je begint met max 50% met langzaam wandelen, gewoon wandelen max 5% erbij en in vlot tempo nog eens 5% erbij, dus idd weer 60%, in 3 minuten).

Hm hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik straks van de huisarts verwacht te horen dat het gewoon wel eens voorkomt, net als die variatie en zolang ik niet dagelijks zou flauwvallen er niks aan de hand is :')

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:11

Beetje late reactie, maar:
Hoe kan het nou weer dat je hartslag maar een beperkt aantal slagen kan leveren in je leven, terwijl ik pas nog hoorde dat als je een half uur hart loopt je 2 uur langer leeft, terwijl je hart dan toch sneller klopt ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 15:14

Die stelling geloof ik ook niet idd, beweging is goed, maar dan slaat je hart wel een stuk meer. Denkd at dat broodje aap is.

Even een update; het bleef toch maar aanhouden, een tijdje terug ipv een overslag een hart op hol gehad voor een aantal seconden waar ik naar van werd. Dat is gelukkig bij 1x gebleven. Maar laatst rennen voor de trein en had ik moeite weer terug rustig te worden, omdat mijn hart absoluut niet meewerkte, die maakte er ech een potje van met zijn overslagen. Dus vandaag toch voor de zekerheid even langs de dokter gegaan, en zij zegt dat het idd een ongevaarlijke 'kwaal' is die heeeel veel mensen hebben. Mijn bloeddruk is verder goed etc. Wel fijn dat hij toen zij ging luisteren ook even zijn overslag-move deed, weet ze iig gelijk wat ik bedoel.

Voor de zekerheid wordt mijn bloed op wat dingen onderzocht, en krijg ik een 24-uur hartfilmpje (kastje ofzo bij je dragen) om te kijken wat en hoevaak het nu gebeurd. Maar waarschijnlijk gewoon ongevaarlijk verder. Ben benieuwd :)