Bloed te kort!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: Bloed te kort!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:38

Ik heb nu koortsuitslag dus mag nu ook niet. Wel goed topic! Als de uitslag over is ga ik maar eens goed kijken hoe en wat.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:48

weet iemand of je als regelmatige wiet-roker ook bloed mag doneren? Verder geen medicijn of drugsgebruik :)

Ik kan denk ik wel 'n half litertje missen :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 12:52

Hahaha.. daar heb ik geen idee van.

Maar ik ben blij dat er mensen zijn die zo reageren.
Elk half litertje is er toch weer een!! ;)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:58

Ik heb me aangemeld, tegen die tijd dat ik aan de beurt ben ik is die koortsuitslag vast wel een maand geleden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:02

En ik ga maandag naar de HA om HB te prikken.
Als die goed is, meld ik mij ook aan.

Vroeger had ik altijd een laag ijzer gehalte, maar ik heb het idee dat ik daar minder/geen last meer van heb.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:18

Ik zou gerust bloed willen doneren, heb alleen binnen de laatste 12 maanden een tattoo laten zetten. En de nieuwe komt precies 12 maanden nadat de eerste gezet is. Dus helaas...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:19

Amanda_T schreef:
Ik zou gerust bloed willen doneren, heb alleen binnen de laatste 12 maanden een tattoo laten zetten. En de nieuwe komt precies 12 maanden nadat de eerste gezet is. Dus helaas...

Je kunt het altijd in je hoofd houden, voor misschien over een paar jaar? ;)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:28

daantjuhhh schreef:
Amanda_T schreef:

Je kunt het altijd in je hoofd houden, voor misschien over een paar jaar? ;)

Voor nu ben ik iig 18 maanden niet geschikt,kan daarna altijd nog kijken ja!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:11

Heb er ook heel vaak over na gedacht om bloed te doneren. Eerst durfde ik niet maar nu ik aan naalden gewent ben (vaak bloedgeprikt en krijg regelmatig injecties) zou ik wel willen alleen nu kan het niet meer vanwege mijn chronische ziekte. Maar mocht ik ooit beter worden dan denk ik dat ik me zeker aan zal melden! Wel heel raar dat ze nu minder bloed geven omdat er te weinig bloed beschikbaar is. Wel logisch maar wel raar. Kan me voorstellen dat je daar van schrok!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:13

Je zou is moeten beginnen over kunstbloed. Dit bestaat namelijk ook.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:21

Ik kan helaas ook geen bloed geven omdat ik chronisch ziek ben. Daarbij heb ik een laag bloedslagvolume dus als ik ga doneren komt het niet goed. Als er ineens een doorslag in de medische wereld is waardoor ik beter kan worden zal ik zeker doneren!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:25

Als ik 18 ben ( ben nu pas 13 :p ) maar dan wil ik graag bloed geven hoeveel ik maar kan missen, en ook donor worden!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:28

jeetje ik schrok wel van de reactie dat je MOET geven.
bloed maak je opnieuw aan, dus het is inderdaad enkel het prikken enz dat het onaangenaam maakt, maar er werd in één zin ook even fijntjes bij gezegd dat je ook organen maar moet doneren en dat vind ik wel heel wat korter door de bocht eerlijk gezegd...

is er in NL niet zoiets als het rode kruis dat posten komt opzetten waar ze bloed inzamelen en eens per jaar een grote bloedinzamelactie die veel media-aandacht krijgt?
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 06-08-10 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:29

Ook ik ben bloeddonor.
Ik heb B+.

Maar mijn verbazing was groot toen mij gemeldt werdt dat mijn bloed nooit in een mens zou eindigen; mijn bloed word voor wetenschappelijk onderzoek gebruikt. Prima... Maar je gaat geven met het idee je een morele hoog te houden hebt.. Tenminste ik wel. Dit was het enige wat iemand uit de ''normale'' maatschappij kan bijdragen aan het leven van een ander.

En indirect doe ik dat nu ook wel, maar ik vind dat ze dat aspect te veel achterwege laten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:31

Raar verhaal over die OK van je broertje en het vermeende bloedtekort.
Ik werk zelf in een ziekenhuis en heb oa met de inkoop van deze producten te maken, maar ik weet echt niets van een tekort :n

Wat niet wegneemt dat doneren wel een goede zaak is natuurlijk ;)

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:33

bloed te kort het is toch schandalig ik gaf altijd bloed tot ik zwanger werd daarna weer aangemeld tot 3 of 4 keer maar krijg steeds geen oproep dus ik heb het opgegeven ik denk dan graag of helemaal niet ik blijf niet bellen met de bloedbank dat ik wil doneren.
dus geen worder als dat meer gebeurd komt er ook wel een tekort helaas want het blijkt wel weer in jouw verhaal dat het dus hard nodig is

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:56

gamblerlover schreef:
Ik probeer dus al tijden donor te worden. Bij ons in de omgeving komt er eens in de zoveel maanden in een buurthuis een dag waar je kunt doneren. Echter.. Zijn deze dagen vaak onder kantooruren... daardoor kan ik dus niet ivm mijn werk... Erg jammer, want ik wil graag doneren..

Dan kun je er ook voor kiezen om te gaan doneren op een grotere locatie van Sanquin, met ruimere openingstijden. Dat doe ik ook omdat het anders niet met mijn werk is te combineren. Hier kun je dichtstbijzijnde locaties opzoeken.

Zelf heb ik niets vernomen van zo'n groot bloedtekort, dus ik vraag me af wat de bron van de arts van je broertje is.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 06-08-10 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:57

wollie27 schreef:
bloed te kort het is toch schandalig ik gaf altijd bloed tot ik zwanger werd daarna weer aangemeld tot 3 of 4 keer maar krijg steeds geen oproep dus ik heb het opgegeven ik denk dan graag of helemaal niet ik blijf niet bellen met de bloedbank dat ik wil doneren.
dus geen worder als dat meer gebeurd komt er ook wel een tekort helaas want het blijkt wel weer in jouw verhaal dat het dus hard nodig is

Sanquin maakt veel van dit soort fouten is mijn ervaring.
Dit soort acties zullen ook niet echt helpen.....
http://www.gic.nl/nieuws/bloedbank-verl ... ctie=print
http://www.lvbdonoren.nl/index.php?opti ... &Itemid=54

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:58

superlotje schreef:
gamblerlover schreef:
Ik probeer dus al tijden donor te worden. Bij ons in de omgeving komt er eens in de zoveel maanden in een buurthuis een dag waar je kunt doneren. Echter.. Zijn deze dagen vaak onder kantooruren... daardoor kan ik dus niet ivm mijn werk... Erg jammer, want ik wil graag doneren..

Dan kun je er ook voor kiezen om te gaan doneren op een grotere locatie van Sanquin, met ruimere openingstijden. Dat doe ik ook omdat het anders niet met mijn werk is te combineren. Hier kun je dichtstbijzijnde locaties opzoeken.

Persoonlijk vind ik dat Sanquin moet proberen zo dicht mogelijk bij de donoren te komen en niet omgekeerd....

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:59

Kan iemand mij meer info geven over bloeddoneren
Is het dan net zoals bloedprikken ofzo ?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:12

Je HB-gehalte mag minimaal 7,8 zijn. Per donatie gaat het ongeveer met 0,5 omlaag. De laatste keer had ik 8,0. Nog nooit had ik het zo hoog. Ik zit altijd precies op het randje. Het duurt ongeveer 6 weken voordat de halve liter weer is aangevuld. Ik heb nu 2x een oproep gekregen een paar weken voor de 4/daagse van Nijmegen. Dan zit ik volop in training en is het beter om niet te doneren. Zal binnenkort wel weer een oproep krijgen. Om je ijzer omhoog te halen kun je bijvoorbeeld Roosvice-ferro drinken. Heeft bij mij geholpen, maar kan ook een combinatie zijn van meerdere dingen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:32

Ik ben wel erg moe steeds, uit mn bloed test is niks gekomen
Maar is het dan wel slim om bloed te doneren ? Omdat ik al zo moe ben

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:34

Je moet alleen bloed geven als je je goed voelt. Dus nee als je steeds moe bent zou ik dat niet doen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:35

Oke thnx
Zodra ik mij weer beter voel, ga ik het zeker wel doen :)

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:40

Ik ben bloeddonor, sinds kort.
Ik had me máánden geleden aangemeld, maar pas sinds begin juli wat terug gehoord van Sanquin. Gaf mij nou niet écht het gevoel dat er dringend bloed nodig is. (Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niet geloofdat er een bloed tekort is, maar wil ik zeggen dat daar een wat sneller systeem mag komen).