zwanger en abortus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:39

Neonlight schreef:
Bon_bon, dat staat toch ook zo in mijn post? :)
Het was absoluut niet aanvallend in ieder geval bedoeld naar TS, ik denk dat het maar net is hoe je het leest. TS heeft het in ieder geval gelukkig wel op de goede manier gelezen, en voor al die anderen die het dus anders lezen, zo was het niet bedoelt.

ik heb niks aanvallends opgevat van jouw post neonligt :D

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:46

anoniem1 schreef:
ik ga donderdag al naar de gyn in het ziekenhuis, ook een bloedtest doen, en weer een echo
Ik ga morgen inderdaad eens andere klinieken bellen, wat hun in deze situatie zouden doen

en zelfs met geen sex is jezus geboren, dus ook dat is geen garantie :P

Euhm Anoniem :') die onbevlekte ontvangenis/bevangenis (sjees hoe heette dat nou :p ) geloof ik echt niet hoor :') hahahaha

@Neonlight: mijn excuus las het weer eens anders :')

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:50

anoniem1 schreef:
en zelfs met geen sex is jezus geboren, dus ook dat is geen garantie :P

:+

Goed dat je ook andere klinieken gaat bellen. Een goede ervaring over abortus is trouwens het boek 'Godin van de jacht' van Heleen van Rooyen. Ik weet/geloof niet of het echt gebeurd is, maar er wordt wel heel duidelijk beschreven hoe alles in z'n werk gaat :) En dat het zeer doet, maar dat is heel persoonlijk geloof ik.

Lynn_Nikita

Re: zwanger en abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:02

TS, je kan ook eens contact opnemen met http://www.fiom.nl/
sterkte
Ik heb zelf ook een kleintje , en kan me niet indenken hoe het is om voor zulke keuze te moeten staan, maar wens je veel sterkte met je beslissing

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:34

Even heel banketstaaf tussendoor, ik heb hier een enorme naald liggen met een plastic ding met hormonen er in, die aankomende week door de huisarts geplaatst gaat worden in mijn arm. Dat ding heet implanon en kan ook gebruikt worden tijdens de bv.
Dat weet ik toevallig omdat ik zelf net moeder ben, en ik ook bv geef.

Ik vind het een dappere keuze van de ts :j , ze zal er vast goed over hebben nagedacht, en voor haar de juiste keuze hebben genomen.

Ik heb wel wat vraagjes, de relatie/situatie is niet 100% voor een baby, maar waarom wel het huidige kindje gehouden en deze niet? (absoluut niet aanvallend bedoeld!)
En kan een overtijdsbehandeling niet, ipv een 'echte' abortus?

anoniem1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:40

daar hebben ze mij nog nooit op gewezen, de gyb, huisarts en verloskundige niet en dat wist ik dus ook niet

Bij de eerste kwam ik er pas veel later achter dat ik zwanger was. bijna 3 maanden al, en dat vond ik veel te laat voor een abortus. daarbij had ik toen een stabielere relatie, een vaste baan ( door economische redenen ontslag gekregen) en nu heb ik aantal maanden ww gehad, dus flink inkomens daling, een kindje waar ik al veel zorg aan moet besteden, en flink vaste lasten waardoor ik niet minder kan werken, maar wel de zorg voor 2 kinderen, meerdere paarden, en een huishouden heb.
daarbij is mijn lichaam nu nog herstellende van mijn zwangerschap en bevalling

overtijds behandeling is dat wegzuigen, of de abortuspil, en konden ze niet, zolang er nog geen vruchtje zichtbaar was
Voor de moring after pil en het morning after spiraaltje was het juist weer te laat

even van internet geplukt
Overtijdbehandeling

U kunt deze behandeling krijgen als u minimaal 12 dagen, maar niet langer dan 16 dagen overtijd bent. Hiervoor is dus geen bedenktijd nodig.

Voorafgaand aan de behandeling vindt het volgende plaats:
het vooronderzoek (echoscopie) waardoor de zwangerschap wordt vastgesteld en de duur van de zwangerschap bepaald
het besluitvormingsgesprek
zonodig een zwangerschaptest gedaan

In totaal verblijft u bij ACSG ongeveer twee uur. De gehele behandeling duurt ongeveer 15 minuten. De baarmoedermond wordt verdoofd d.m.v. een paar prikjes. Daarna wordt het zwangerschapsblaasje met een dun buisje weggezogen uit de baarmoeder. Dit wordt meestal ervaren als een vrij hevige, maar korte menstruatiekramp. Na de behandeling blijft u nog 15-30 minuten in de kliniek ter controle.

Na drie weken vindt een nacontrole plaats. Hiervoor kunt u zowel bij ACSG als bij uw huisarts terecht. Er wordt bekeken of de behandeling geslaagd is, hoe u deze methode heeft ervaren en hoe u terugkijkt op uw besluit.
Wanneer u het op prijs stelt, kunt u nog met een medewerker napraten over de verwerking van de abortus (Na de behandeling).

Naast de zuigcurettage kunt u ook kiezen voor de zogenoemde abortuspil. Daarvoor mag de zwangerschap niet verder zijn gevorderd dan 7 weken. Afhankelijk van de duur van de zwangerschap kunt u dus ook hier te maken krijgen met de wettelijke bedenktijd. De behandeling bestaat uit een tot drie consulten. Tijdens het eerste consult wordt echoscopisch onderzoek gedaan om de duur van de zwangerschap vast te stellen en vindt het besluitvormingsgesprek plaats. De abortuspil is niet voor iedereen geschikt. Er zal door de arts worden bekeken of u ervoor in aanmerking kan komen. Bij bepaalde aandoeningen wordt deze methode afgeraden. Bijvoorbeeld bij stollingsafwijkingen, hart- en vaatlijden of het gebruik van bepaalde medicijnen. Dit wordt met u besproken tijdens het eerste consult.
Als tot de abortuspil wordt besloten, krijgt u vervolgens 1 pil Mifepriston (Mifegyne® à 200 mg), die u in de kliniek inneemt. Deze pil bevat een anti-progestageen. Dit blokkeert de werking van het progesteron, een stof die het lichaam zelf aanmaakt om de ontwikkeling en innesteling van de bevruchte eicel te bevorderen.

Twee dagen later neemt u thuis 2 tabletten Misoprostol (2 tabletten Cytotec® à 200 mcg); deze tabletten krijgt u mee uit de kliniek. Dit middel doet de baarmoeder samentrekken en zorgt ervoor dat de miskraam wordt opgewekt. Na vier uur neemt u een 2e dosis Misoprostol (2 tabletten Cytotec® à 200 mcg). We raden altijd aan een 2e dosis Cytotec® in te nemen. De kans op het gewenste resultaat, een miskraam, is op bij inname van 2x 2 tabletten veel groter dan bij een eenmalige dosis. De bloeding die ontstaat bij de miskraam duurt gemiddeld 7 tot 10 dagen. Soms kan deze bloeding veel heviger zijn dan bij een menstruatie of dan na een zuigcurettage en kan soms veel langer aanhouden dan 10 dagen.

NB: Als u eenmaal de eerste pil van de abortuspil hebt ingenomen is het belangrijk de kuur af te maken. Na het innemen van de Mifegyne® kunt u niet alsnog de zwangerschap behouden, omdat er een grote kans bestaat dat Mifegyne® beschadiging aan de vrucht veroorzaakt.
U kunt voor de behandeling met Cytotec® ook naar de kliniek komen en in de kliniek de miskraam laten plaatsvinden, als dat uw voorkeur heeft. U maakt dan tijdens het 1e consult een afspraak voor twee dagen daarna. U verblijft op die dag dan enkele uren in de kliniek. (het 2e consult)
Na het gebruik van de abortuspil is men meteen weer vruchtbaar. Daarom wordt aangeraden na de behandeling direct een anticonceptiemiddel te gaan gebruiken.

Het tweede (of derde) consult betreft de nacontrole, drie weken na de behandeling. Hierbij wordt gecontroleerd of de behandeling is geslaagd en wordt opnieuw de anticonceptie besproken. Ook kunt u napraten over de behandeling en/of over de verwerking ervan. De nacontrole kan plaatsvinden in de kliniek of bij uw huisarts.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:49

ik wil je succes wensen bij je keuze. moedig van je, wel uitkijken volgende keer he.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:57

jeetje, wat een lastig parket!
Dat jij nou net zo vruchtbaar moet zijn.. die 2% kans, ik had het er ook op gewaagd hoor ;)
Dappere, en in mijn ogen een goede keuze, ik had hetzelfde gedaan.. Veel succes!

Geniet lekker van je kindje, en succes met je nieuwe baan!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:02

Ja die dokters zijn zelf niet op de hoogte van anticonceptie, ik weet dat van de implanon omdat ik daar via internet ben achter gekomen. (anders was het voor mij ook heel lastig geworden met de minipil).
Mijn HA zei nog, nee dat gaat niet samen met bv, maar toch drong ik aan en bleek het dus wel bij het juiste einde te hebben. (moest ze in haar grote huisartsenboek kijken, haha).

Welke keuzs je ook maakt, het zal vast de juiste zijn voor jullie. Veel succes en sterkte.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:52

Ten eerste...
Ik vind het heel knap van je hoe je er over praat.. Wat een verdomd moeilijke keuze moet jij maken! Respect voor datgene wat je kiest!!!
Ik denk inderdaad dat als de omstandigheden niet goed zijn, je zeker goed moet nadenken wat je wilt. Spijt komt altijd achteraf, dus dat is heeeel moeilijk..

Ten tweede.. Ik ben beetje bevooroordeelt vanwege dat ik waarschijnlijk geen of moeilijk kinderen kan krijgen, dus mijn hart zou zeggen, laat alsjeblieft geen abortus plegen!... Overweeg heel goed alle punten. Heb je er een oplossing om de omstandigheden beter te maken? Of heb je al echt zoiets van nee, wil het niet? Dan moet je snel de keuze maken voordat het alleen maar moeilijker word!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:08

Zou er een lief ding voor over hebben om jouw vruchtbaarheid te mogen hebben.
Sterkte met het nemen van dit heftige/moeilijke besluit.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:17

Allereerst, sterkte!

Je vraagt om ervaringen, dus hier die van mij.. Zelf heb ik 3 jaar geleden voor deze keuze gestaan. Ik was 18, net een maand samen met m'n toenmalige vriendje en zat nog op school.. Absoluut geen goede basis voor een kindje, dus heb gekozen voor abortus. Zeker geen makkelijke keuze..

De dagen/weken daarna waren heel erg heftig, ik had toch wel enkele spijtgevoelens achteraf. Nog steeds wel, maar ik hou in m'n achterhoofd dat het echt beter was.

Als je nog wat wil weten, m'n pb box staat open!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:07

over implanon verschillen de meningen nogal qua veiligheid. mijn huisarts is er bijvoorbeeld geen fan van, omdat die dingen nogal eens gaan zwerven door het lijf en daardoor geen optimale bescherming bieden.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:48

ik lees dit topic vol belangstelling, al heb ik persoonlijk geen ervaring hiermee.

Wel weet ik, dat mocht ik ondanks mijn voorbehoedselen toch zwanger raken, ik in no time bij de kliniek zit. Ik denk dat het inderdaad een hele grote impact op je heeft, en voornamlijk de psychische kant ervan lijkt me heel zwaar.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:46

Mijn oudste was 4 maanden toen ik zwanger raakte van nummer 2 (gepland) en de middelste was 2 maanden toen ik (ongepland, condoom heeft ws een scheurtje gehad) zwanger raakte van nummer 3. Ik heb 3 monsterlijke zwangerschappen gehad, bij de laatste heb ik 6 maanden plat moeten liggen ivm kans op vroeggeboorte en BI en ja het was wel even schrikken ja, de jongste en middelste schelen nog geen jaar. Toch is het geen moment in mij opgekomen om abortus te laten plegen, voor alles is een oplossing. Wij hebben een tijdje een aupair in huis gehad bijvoorbeeld omdat we geen vangnet hebben van familie en ik echt niets mocht doen.
Het is zwaar met 3 koters onder de 3, zeker als er 2 zijn die nog niet lopen, maar je went er vanzelf aan.

anoniem1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 10:57

eraan wennen zal ik ook wel, dat de leeftijd zo dicht op elkaar zit
ze zouden, waarschijnlijk een jaar en 2 weken schelen van leeftijd dan

maar ik moet fulltime werken om rond te kunnen komen, en dat met 2 kleintjes, is geen doen ben ik bang
Ik kom nu al bijna niet rond, door mijn uitkering die ik tijdelijk gehad heb, en mijn nieuwe loon ligt ook een stu k lager dan wat ik voorheen verdiende

mijn besluit staat echt vast, ik kan/ wil dit vruchtje niet

ik heb vanmiddag een afspraak bij de gyn. en ben benieuwd of die iets kan zien, en wat hij zegt

ik twijfel namelijk tussen die pil, en een curitage. wat zijn de voordelen en nadelen van beide?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:58

Hoe heb je die Aupair kunnen betalen dan?

Dan moet je denk ik wel een goede financiele basis hebben om dat op te kunnen hoesten en TS schrijft dat ze dus vrij krap zitten.

Werk jij ook Nadia?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:19

TS ik wil je eventjes heel veel sterkte wensen bij de gyn vanmiddag!

Ik hoef je niet uit te leggen dat het allemaal niet slim is, dat weet je zelf ook wel ;)
Wel vind ik het heel erg dapper van je om deze beslissing te nemen, en het op bokt te plaatsen.
Zeker omdat je bokt kent, en je weet dat mensen zo kunnen reageren.

Kun je trouwens niet bij het weghalen (curritage) gelijk een spiraaltje laten plaatsen? Dit hebben ze bij iemand die ik ken ook gedaan. Dan ben je gelijk safe voor de toekomst.

Heel veel sterkte nogmaals :(:)

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:26

Pfff.. heftig.

Ik ben niet tegen een abortus maar vind dit om heel eerlijk te zijn wel dom. 2 % is 2% en vind dat je dan ook voor je verantwoordelijkheden moet dragen. Sorry dat ik dit zeg!
Verder kan ik je niet helpen een keus te maken. Wel erg vervelend voor je.

Succes ermee.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:27

laetitia schreef:
Hoe heb je die Aupair kunnen betalen dan?

Dan moet je denk ik wel een goede financiele basis hebben om dat op te kunnen hoesten en TS schrijft dat ze dus vrij krap zitten.

Werk jij ook Nadia?

Een aupair is niet duurder dan een kinderopvang, sterker nog, met 2 kinderen ben je goedkoper uit. 300 euro per maand en klaar ben je, een opvang was hier (voor onze onregelmatige werkuren) veel duurder uitgevallen.

Ik werk wel, als zelfstandige en had dus geen inkomen toen ik zwanger was en niets kon doen. Wij hebben het niet heel breed, maar kunnen rondkomen. We werken beide meer dan fulltime, en delen onze tijden zo in dat een van ons met de kids bezig is en de ander werkt.

Sorry, ik vind abortus nooit een optie, zeker niet in dit geval.
Mijn moeder heeft mij en mijn zusje grootgebracht met een minimumloon maar wij zijn nooit iets tekort gekomen hoor. Zoveel kosten kinderen, tenminste je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Mijn 3 kinderen (alle 3 nog in de luiers) kosten niet meer dan 100 euro in de maand samen. Ik ken mensen die meer uitgeven aan 1 kind.

anoniem1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 11:27

geld voor een aupair heb ik ook niet en ik heb nu gratis opvang ( familie, alleen geen idee of die een 2e ook "willen" opvangen )
het gaat trouwens ook niet om de opvang, aangezien we beide werken is die wel nodig , maar om de kosten wat je aan een kleintje erbij hebt
We werken nu al fulltime, en komen moeilijk rond door extra onkosten die we gehad hebben door tegenslagen, en mijn werkloosheid

Een spiraaltje word gelijk gezet als ik "geholpen" ben. Dat is al besproken
Dat kan dan namelijk omdat de baarmoedermond iets open staat
Ik wilde al spiraal, maar dit was nog niet mogelijk omdat ik nog niet ongesteld geweest was

en ja, ik ken bokt, en ik had me er ook op voorbereid. ik weet ook dat veel mensen anoniem hun mening wel durven te geven, via internet durven ze veel meer dan als ik ze in het echt zou kennen.
maar ik heb mijn besluit gemaakt, daar heb ik bokt niet voor nodig, maar gelukkig zijn e rook veel mensen die wel ervaringen delen, en me sterkte wensen ( al deed ik het daar niet voor, maar is wel erg fijn)

ook via pb krijg ik veel reacties, erg fijn allemaal

anoniem1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 11:29

ook gaat het niet alleen om de kosten, wat nu we zo lijkt door de laatste posten

ik ben nog steeds aan het herstellen van mijn zwangerschap en bevalling
Mijn relatie is momenteel vrij wankel
Het gaat er niet om, of ik een kindje eten kan geven en kan kleden, dat lukt wel, er komt veel meer bij kijken dan dat

en tijden zo draaien dat 1 iemand bij de kinderen kan zijn, dat is ook niet bij iedereen mogelijk
Bij ons in elk geval niet

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:36

Nee, maar je hebt toch al opvang? De komende 9 maanden hoef je je nog niet druk te maken of ze de tweede ook op willen vangen.
Zoals gezegd heb ik 3 hele zware zwangerschappen achter de rug, en iedere zwangerschap was zwaarder dan die daarvoor, maar het is het wel waard als je ziet wat je er voor terug krijgt.

Als je relatie wankel is snap ik niet dat je met elkaar het nest induikt, maar wie ben ik.

Overigens, als ik je in het echt zou kennen trek ik ook mijn muil open, ik ben 1000% tegen abortus, en zal ook niet bevriend kunnen zijn met iemand die wel een abortus laat plegen. Wij zijn 4,5 jaar bezig geweest voor we van de eerste zwanger waren, dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om abortus te laten uitvoeren.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:43

Nadia, dat jij moeilijk zwanger wordt, hoeft een persoon uit je vriendenkring toch niet de dupe van te worden?

Stel, een vriendin zit in een situatie waardoor het kind niet de opvoeding en de jeugd kan krijgen wat je voor ieder kind wil. In feite weet je dus dat je je kind geen goede basis kan bieden.
Moet die vriendin dan maar geen abortus plegen omdat jij lastig kinderen kunt krijgen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:47

Het is iemand anders probleem toch niet dat jij zo lang gedaan hebt over zwanger worden?

Een abortus is wél een optie, het is namelijk wettelijk vastgelegd dat het mogelijk is.

Waarom moet iemand anders boete voor jouw leed?
Ik vind dat altijd zo respectloos...sorry hoor...