moederschap en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:19

SuperSvala schreef:
oke dus heel wat ideeën en mensen die er verschillend mee om gaan,
maar hoe zit het dan met het schuldgevoel?
een paard kost immers veel tijd en die steek je dan dus niet in je kindje.
en als ze dadelijk hele dagen naar school gaan "mis"je ook genoeg,
dus is het niet juist nu belangrijk om er de eerste jaren voor je kinderen te zijn? als ze ouder zijn vinden ze het immers ook makkelijker om bij papa te zijn, maar die zorgende jaren zijn meer voor de moeders weggelegd nietwaar?

In mijn opinie komt het schuldgevoel tegelijk met het moederschap. Hoe je het ook doet, je vraagt je altijd af of je geen betere moeder zou zijn als je het zus of zo zou doen.
Persoonlijk voor mezelf: ik ben echt een heks van een wijf als ik niet ga rijden, ik ben dan ontzettend neurotisch, opvliegend, snel geraakt en gefrustreerd. Geloof me maar dat mijn gezin me niet leuk vindt zo :D Je bent niet alleen moeder, je bent ook nog iemands partner, dochter, vriendin, collega, buurvrouw en jezelf met je eigen persoonlijke wensen en noden. Die facetten moet je leren combineren in een leven en dat is soms een hele uitdaging. En ja, soms doe je iemand daarmee tekort. Niet alleen je kind(eren), maar soms ben je ook even niet de ideale vrouw, collega, vriendin, ... Je kunt nou eenmaal niet overal tegelijk zijn.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:46

ik heb de paarden ook echt nodig als uitlaat klep,zou hier tegen de muren omhoog vliegen als ik dat niet meer zou hebben.

soms verlang ik te veel van mezelf.....wil het hier thuis ook allemaal schoon en opgeruimd hebben,en met 2 kids valt dat altijd tegen. ;)
ik ben wel heel blij dat er weer regelmaat in het rijden komt nu.
en over 6 maanden gaat de jongste ook al naar school,ze zeggen dat het dan nog wat makkelijker gaat allemaal. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:07

Idd zo is het voor mij ook paardrijden is een stukje ontspanning, zodat ik even alleen met mijn paard bezig ben en lekker mijn hoofd leeg kan maken. Ik heb daardoor geen schuldgevoel richting mijn kind want ik functioneer gewoon veel beter als ik een paar keer per week kan rijden. Maar wat ik wel lastig vind is dat ik in de tijd dat ik rijd niet het huis schoon kan maken, boodschappen kan doen of tig andere klusjes die blijven liggen.

Las trouwens dat sommige baby's direct na het voeden gaan slapen? Dat doet Marinde echt niet, die wordt wakker, heeft dan honger en wil na het eten actie. Meestal is ze dus klaarwakker als we op pad gaan. Ze vind nu alles interessant en slaapt eigenlijk alleen maar in haar eigen bedje. Op stal is lekker veel te zien, eergisteren heeft ze ook bij pappa op schoot de hele tijd om zich heen zitten kijken.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:23

ik ben een werkende moeder van een dochter van bijna 3!

sommige mensen zullen mij nu aan gaan vallen maargoed :+

Ik werk 32 uur en mijn man ook, ik ging altijdt op dinsdagavond, donderdagavond en zondags de andere dagen doet mijn bijrijdster en op zaterdag heeft ze vrij en wordt ze lekker vertroetelt door een ander meisje van stal.
ik sta overigens wel volpensioen.

in de avonden gingen mijn man en dochter altijdt mee, toen ze klein was sliep ze dan meestal in de wagen.
nu niet meer...nu vind ze het veel te leuk, ze mag mee uitstappen en heeft een vriendinnetje die er ook s'avonds is! ja dat betekend dat ze pas om 10 uur in bed ligt, maar ze is dan ook pas rond half 10 wakker en ze slaapt s'middags nog steeds van half 2 tot half 5.

nu gaat ze op vrijdagochtend naar de peuterspeelzaal dus heb ik de donderdagavond omgeruild met mijn bijrijdster voor de vrijdagochtend!

dus die ene avond gaat zij en mijn man nu nog steeds mee, en zondags soms, ligt eraan soms gaat manlief wat anders leuks met haar doen ;) maar dan brengen ze mij weg en halen me weer op

straks als ze naar de basischool gaat dan wordt het weer makkelijker want dan kan ik overdag rijden :P

dus ja het is druk, en sommige mensen zullen het "fout" vinden, maar voor ons werkt het prima zo *D

edit* heb wel bewust gekozen voor 1 kind, anders zou het niet meer te doen zijn. kan van manlief niet verwachten dat hij voor mijn hobby 2 kids bezig moet houden ;)

Lante

Re: moederschap en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:26

En daar gaat het om. ;) Als het voor jullie werkt, dan is het okay, als het voor je kleine ook werkt tenminste, maar zo te horen wel dus. :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:34

Ik heb vooral nu het schuldgevoel dat ik nu te weinig aandacht aan mijn paard kan geven. We, mijn man en ik, zitten nu beiden in de ziektewet (man herstellende van hernia, ik met zwangerschapsverlof).
Toen ik zwanger was van de eerste, wist ik ook niet of het rijden te combineren viel met moederschap, werk en andere zaken. Ik heb toen tegen mezelf gezegd: gewoon proberen, lukt het niet, dan verkoop ik het paard. Het heeft me in het begin wel moeite gekost om een ritme te vinden waarin ik me prettig voelde. Vorig jaar heb ik wel mijn paard te koop gehad ivm familie-omstandigheden maar uiteindelijk is dat ook weer niet door gegaan en heb ik nu een bijrijdster die hem 2-3 x in de week rijdt. Dat geeft mij en mijn gezin wat rust doordeweeks en een fijn ritme.
Ik kan me voorstellen dat als je je paard aan huis hebt staan, dat dat meer twijfel kan geven dan wanneer je je paard in pension hebt staan.
Ik weet nu ook niet hoe het straks zal gaan met 2 kinderen, ik zie het wel. Ik blijf gewoon 90% werken en gelukkig heb ik redelijk veel vrijheid in mijn uren zodat ik ook nog wel eens 's middags kan rijden. Mijn zoontje gaat nu 2 dagen in de week naar de kinderopvang en 2 dagen in de week bij opa's en oma's. Mijn bijrijdster rijdt op maandag, woensdag en zaterdag. Ik ga op dinsdag, donderdag en zondag naar mijn paard. Vrijdag is nu zijn rustdag geworden, want dan is de kleine thuis.
Nu ga ik overdag naar mijn paard, 's avonds gaat even niet tot mijn man de kleine weer mag optillen. Tot die tijd breng ik hem 's avonds naar bed. En we hopen dat nummer twee straks net zo makkelijk wordt als nummer 1 zodat mijn man zich prima kan redden met 2 kids 's avonds. Als hij weer beter is, zal hij ook weer gaan fietsen en schaatsen, dan ben ik die avonden gewoon thuis zoals we de afgelopen 2 jaar al doen.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:30

ik ga zo naar stal en mijn kleine man gaat lekker mee. De diva heeft rust vandaag en dus mag ruben haar wassen.. Geweldig vind meneer van 4 dat en tolientje staat te genieten van het lachen van ruben... Maar wilde nog wel even zeggen dat het juist racen tegen de klok wordt als je kind naar school gaat, tenzij het tussen de middag overblijft natuurlijk!!

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:37

TolineS schreef:
ik ga zo naar stal en mijn kleine man gaat lekker mee. De diva heeft rust vandaag en dus mag ruben haar wassen.. Geweldig vind meneer van 4 dat en tolientje staat te genieten van het lachen van ruben... Maar wilde nog wel even zeggen dat het juist racen tegen de klok wordt als je kind naar school gaat, tenzij het tussen de middag overblijft natuurlijk!!

dat vind ik dus wel mee vallen :P ze gaat van half 9 tot half 12 naar de peuterspeelzaal, ik breng haar in mijn rijkleding weg en rij gelijk door naar stal (10 min) met de auto en ben dan vaak om 11 uur thuis dan kleed ik me om en haal ik haar weer op, en dan hoef ik me al niet te haasten ;) dus zou ik vanaf stal doorrijden naar school dan kan ik zelfs nog ff koffieleuten op stal :P

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:50

Ik ben zelf weer met paarden begonnen toen de 2e 6 mnd oud was. Er zat een fokker in de buurt met wat jonge paarden en ben daar begonnen met 3 dagen per week. Toen ik een hengst ging rijden en ook uitbrengen op concours, liep het al snel op naar 4 a 5 dagen per week. De fokker deed hem de resterende dagen zelf, of hij had lekker vrij. Als je zelf de ambitie hebt om verder te komen, tja dan kost het je al snel meer uren per week. Daar tegenover waren het wel de uurtjes die ik echt voor mezelf had en lekker m'n hoofd kon leegmaken. Uiteindelijk brak het me wel op. De kids naar peuterspeelzaal en naar school, het huishouden en 24 uur werken + ook nog regelmatig telewerken, waardoor ik mezelf echt voorbij liep en 's avonds om 24;00 total loss in bed lag. Toen ik via de zaak een opleiding communicatie ging volgen en het paard verkocht was, was het voor mij ook duidelijk om te stoppen.
Manlief en de kids zeiden achteraf dat ze het ook eigenlijk niet zo leuk vonden dat mama vaak weg was, ook al was het vaak in de avonduren en hebben de kids me niet gemist. Ik bracht ze altijd zelf naar bed voordat ik going trainen.

Na de stop hebben we een hond in huis gehaald en dat is nu een heerlijke aanwinst binnen het huishouden :D . Uiteraard mis ik het rijden verschrikkelijk en zeker omdat ik ook die wedstrijdambitie heb om ooit hoger dan het Z te komen, maar ik houd mezelf maar zoet met de gedachte dat mijn tijd wel weer komt als de kids groter zijn.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:26

lees toch dat veel mensen thuis zijn en als ze dan idd 2x per week naar de peuterspeelzaal gaan is het makkelijk.

Maar wat van de mensen die full-time werken?. Kan begrijpen dat 4-5x per week niet aceptabel is.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:30

Prisca schreef:
lees toch dat veel mensen thuis zijn en als ze dan idd 2x per week naar de peuterspeelzaal gaan is het makkelijk.

Maar wat van de mensen die full-time werken?. Kan begrijpen dat 4-5x per week niet aceptabel is.

ik werk ook 32 uur in de week ;) en ga 3 keer per week en als het een keer zou moeten zou ik ook wel 5 keer kunnen, maar denk dat manlief dat dan na een paar maanden heel gauw zat is en zegt zoek het ff lekker uit :+ nee nu is 3 keer per week zat, zit ze op school dan wordt het een ander verhaal, maar heb een fijne bijrijdster dus zoals het nu gaat het mag het van mij zou blijven ;)

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:33

ik werk dan wel niet, mijn man is ZZP-er en veel weg ik ga dus meestal 's-avonds als de kindjes in bed liggen, Oudste 2.5 gaat naar PSZ maar jongste 9mnd dus overdag naar stal gaat niet.
Bijrijders ben ik geen fan van.
dus betekend iedere dag (avond)naar stal.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:52

ik werk 32 uur, man 40 uur en we hebben onze vaste sportavonden. dat respecteren we van elkaar.

En ik word ook een heule chagrijnige moeder/vrouw als ik niet kan paardrijden. Kan ik mijn ei niet kwijt :n Ik móét gewoon mijn hoofd kunnen leegmaken en me even niet moeder/vrouw/werknemer of wat dan ook voelen, maar gewoon ik en mijn paard :D

Van mij hoeft de vakantie dan ook niet, maar mijn man wil wel heel graag weg. 't Is jammer dat achter de auto de caravan al hangt anders had ik de trailer met paard erin meegenomen :=

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:58

ik werk fulltime en rijd twee paarden straks 3 waarschijnlijk. Kan allemaal best.
kan zelfs nog op bokt zitten zoals jullie allemaal..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:08

smout schreef:
ik werk fulltime en rijd twee paarden straks 3 waarschijnlijk. Kan allemaal best.
kan zelfs nog op bokt zitten zoals jullie allemaal..

Dat op bokt zitten kan ook best mét kindjes... Mijn kleine ligt nu lekker te spartelen in de box naast me.. máár, ik kan nu bv niet gaan paardrijden, terwijl ik vakantie heb..
Mijn ouders zijn op vakantie en what a suprise.. mijn vriend is nog niet thuis uit z'n werk..

Het klinkt wat sneu.. maar ik kan nu niks.. zit hier maar wat..

Ik ben op zoek naar een sportclub hier in de buurt met kinderopvang. Dan kan ik even sporten en kleine word voor gezord, dat zou mooi zijn..
Laatst bijgewerkt door Elan_GV op 21-07-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:11

fulltime werken en drie paarden hebben?
Nee, dat zou ik niet eens willen.
Zie liever mijn dochter dan, ipv dat ze altijd op de creche zit :o

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:11

Wie weet zit ze dan gewoon bij papa?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:17

Schuldgevoelens heb ik minder tov mijn kinderen, want ik ben thuisblijfmoeder en ben er in mijn gevoel genoeg voor hen. Paardrijden doe ik meestal als ze naar de opvang zijn (2x per week) of 's avonds. Ik heb meer schuldgevoelens naar mijn man toe. Want ja, ik heb recht op mijn hobby's en dan moet hij maar voor de kids zorgen. En ja, hij heeft ook recht op zijn hobby's dus dan zorg ik voor de kids. Maar waar blijft de tijd voor het partnerschap? Wij moeten tegenwoordig de avonden voor ons tweetjes in de agenda plannen, anders zien we elkaar niet meer: overdag werk / huishouden en kids, 's avonds hobby's en in het weekend vaak ook nog een keer hobby's en familie.
Dat doseren vind ik persoonlijk veel moeilijker!

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:48

Mijn kind heeft nog nooit op een creche gezeten.
Dat is dus een aanname die je daar doet.

Nee het is een kwestie van heel goed managen. En ik heb nog zat tijd over.
Heb 1 voordeel dat ik ook een thuiswerkdag heb. En mijn tijden kan aanpassen aan b..v schooltijden dus dat is een heel groot plus.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:02

Het is ook een kwestie van een goede planning hebben in alles wat je doet. Ik werk 4,5 dag per week. Zo heb ik nu een vaste ochtend en avond in de week dat ik de wasmachine vul, de was ophang en was wegwerk. Elke avond na het eten de vaatwasser inruimen en aanzetten, dan kan ik hem 's ochtends leeg halen. Daarvoor kom ik dan 5 minuten eerder mijn bed uit maar dan staat de vaat wel weer schoon in de kasten. Kleine moeite maar veel gemak ervan!
Voorheen bleef ik ook altijd wel plakken op stal na het rijden. Nu is het komen, poetsen, rijden, 1 bakkie na drinken en naar huis. Dan ben ik in totaal maar 2-2,5 uur weg.
Het is ook een kwestie van discipline opbrengen om een strakke structuur in te brengen in je dagelijkse routine. Tuurlijk lukt het je niet elke dag om hetzelfde schema te hanteren maar het geeft je wel meer rust en tijd als je een schema hanteert. Het is even zoeken wat het beste werkt maar je moet het wel doen is mijn ervaring.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:18

Het is inderdaad een kwestie van afspraken maken, alles goed plannen en het huishouden "managen".

En om elkaar toch nog te blijven zien en spreken hebben wij dan de zondagavond ingepland. Kids naar bed, wij heerlijk saampjes iets lekkers eten.

En verder heb ik na het 4 tot 5 keer per week paardrijden ook nog tijd over om 3 keer per week hard te lopen. Het lukt allemaal :j maar soms zou het wel makkelijk zijn geweest als er 30 uur in een dag had gezeten :=

En sinds ik een paard heb, is mijn sociale leven op een iets lager pitje komen te staan. Ging door de weeks nog wel eens op een avond nara een vriendin, nu ga ik op de woensdagmiddag en neem de kinderen mee, of het wordt in het weekend op een middag.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:45

bom@ ja dat heb ik dus ook,zie mijn familie minder dan ik zou willen,en vriendinnen zijn er ook niet meer geworden,gelukkig snappen ze het allemaal wel,maar dat is dan wel weer een nadeel,ik ben daarom ook zeer blij met hyves. :+

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:48

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar is het een idee een verzorger, of nog beter leaser voor je paard te zoeken? Die kan dan meehelpen in de kosten, en 3/4 keer in de week rijden (event. ook op wedstrijd) en dan kun je zelf ook nog 2/3x in de week rijden en misschien eens in de 2 maand ook wedstrijd rijden? :)

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 16:49

hoi,
ik weet niet of je dat aan mij bedoeld, maar dat werkt voor mij niet, mijn pony word erg vervelend als ze door twee mensen word gereden en dat risico wil ik niet lopen omdat ik zwanger ben.dan rijd ik liever op de brave merrie die ik ken :)
maar voor mij hoeft ze ook niet weg hoor, het kost me weinig dat ze op het land staat, alleen veel tijd, en ik ben bang voor dingen als hoefbevangenheid doordat ze van de lucht alleen al dik word.laat staan van 24/7 op het land zonder beweging...

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:38

avalonnancy schreef:
sommige mensen zullen mij nu aan gaan vallen maargoed :+

Ik werk 32 uur

straks als ze naar de basischool gaat dan wordt het weer makkelijker want dan kan ik overdag rijden :P

dus ja het is druk, en sommige mensen zullen het "fout" vinden, maar voor ons werkt het prima zo *D

edit* heb wel bewust gekozen voor 1 kind, anders zou het niet meer te doen zijn. kan van manlief niet verwachten dat hij voor mijn hobby 2 kids bezig moet houden ;)

Zo doen wij het hier ongeveer ook.
We hebben 1 kind en zijn daar blij mee.
Kunnen hem alles geven en onze eigen dingen zijn ook te combineren.
En nu kind inmiddels 8 jaar is en natuurlijk nog ouder wordt merken we dat dingen makkelijker gaan.
Je geeft hem DS en hij gaat gewoon in hoekje zitten gamen en kan dan even paard doen.
Om daarna samen een spelletje op de Ds te doen.
enz.