ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:10

Inderdaad. Mij gaat het niet om niet willen, of kunnen. Mij gaat het om dat "dan mag jij niet". Het gaat me om het verbod.

Nogmaals de vraag, hoeveel donnaties zouden niet mogelijk zijn als er geen zorg zou zijn die er tussen kwam?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:11

Ik snap je vraag niet? Er staat een dubbele ontkenning in?

Vind je het dan trouwens wel rechtvaardig om zware alcoholisten een nieuwe lever te weigeren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:13

Stel er zou geen zorg zijn. Dus geen overheid die een deel terug betaald en die je op vangt tijdens de revalidatie enz. Hoeveel mensen zouden dan de donnatie niet kúnnen krijgen omdat ze er simpelweg het geld niet voor hebben?

Eentje, okee, twee? Prima, afkicken van drank is niet makkelijk... maar geen 5. ;) Dan ben je water naar de zee aan't dragen. Als je een orgaan krijgt moet je daar IMO ook zorg voor dragen..
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-07-10 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:15

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:15

Zonder zorg zouden wel meer dingen niet mogelijk zijn... of bedoel je zorgverzekering?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:16

Je ontwijkt mijn vraag nog steeds. Ik bedoel de zorg.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:19

Ik ben donor :j

Heb ooit ergens gelezen dat ouders *als hun kind overlijdt* binnen een bepaalde tijd moeten beslissen of het donor is of niet..
Dat ben ik nooit meer vergeten en heb toen meteen tegen mijn ouders gezegd dat mocht er wat gebeuren ik donor wil zijn :)
En dat vinden ze goed.

Vindt het een super fijn idee :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:21

Nee ik ontwijk de vraag niet, ik snap 'm niet :n

Als je echt de zorg bedoeld, dan snap ik niet zo goed wat je probeert te zeggen. Want zonder de zorg hadden we dus geen dokters, ziekenhuizen, ambulances, etc. Dan hadden we nog veel meer dingen niet. Dan had het niks met geld te maken, maar dan konden orgaantransplantaties gewoon niet plaatsvinden. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit jouw punt is..

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:23

Je kan gewoon bloeddonor worden, ook al heb je een lage bloeddruk hoor. Mijn familie heeft een lage bloeddruk, dus ben er mee bekend.
Je krijgt nog een onderzoek voor je echt officieel donor bent en dan controleren ze je algehele gezondheid, hb, ziektes, bloeddruk, gewicht enzovoort.
Mocht er iets niet in orde zijn, dan krijg je dit te horen.
En wordt je bijvoorbeeld niet goed, ivm bloeddruk, als je bloed afgeeft, dan pas krijg je een advies om er mee te stoppen.

Ik heb mij toevallig vanmiddag aangemeld als bloeddonor op internet (sanquin) en was al orgaandonor. Als ik dood ben, kan ik niets meer met m'n organen e.d., dus die mogen ze aan iemand geven die ze nodig heeft.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:24

Ehm ik ben 13 dus kan nog geen donor worden.
Maar ik word het wel.
Wil echt niet op mijn geweten hebben dat mischien wel een jonger kind of WIE DAN OOK! door mijn ''egoiisme'' overlijd terwijl ik toch niets meer voel, MAAR ze mogen niet alles hebben..

Zoals me hart hier mijn rede voor: Me hart vind ik zoiets persoonlijks.. Hier sla je mensen in op en dat (vind ik) echt iets heel ''speciaals'' ieder hart heeft voor mij een naamkaartje van die persoon die hem draagt erop.

Ja het klintk heel plechtig :)) :P Maar zo vind ik het gewoon.
Een hart is voor ieder mens iets persoonlijks want daar sla je dingen in op en daar leef je mee.

Voor de rest mogen ze van mij alles hebben. Wil toch gecremeerd worden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:26

Nee, ik ben pas 15 dus op het moment dat ik kom te overlijden moet mijn vader kiezen.

Ik wil eigenlijk alleen donor zijn, als je in kan stellen dat je enkel donor bent voor mensen die ook donor zijn. Ik kan er niet tegen stel dat ik dood ga, dat mijn dingen dan gaan naar iemand die zelf geen donor is.. wel gebruik er van maken maar zelf niet geven.

Maar toch denk dat als ik 18 ben ik toch wel donor word, omdat je met jouw organen toch nog mensen 't leven kan redden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:27

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:28

Nuage schreef:

Als je echt de zorg bedoeld, dan snap ik niet zo goed wat je probeert te zeggen. Want zonder de zorg hadden we dus geen dokters, ziekenhuizen, ambulances, etc. Dan hadden we nog veel meer dingen niet. Dan had het niks met geld te maken, maar dan konden orgaantransplantaties gewoon niet plaatsvinden. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit jouw punt is..

Ik snap de vraag ook niet :o ...

Ik vind het trouwens geen probleem als mensen mijn organen zouden krijgen die zelf niet willen doneren. Misschien dat diegenen en hun familie / omgeving dat juist bewust worden van het belang van donatie. Al vind ik idd de alcoholist met mijn mooie lever weer moeilijk. Volgens mij komen die mensen er ook niet voor in aanraking en moet je aantoonbaar een aantal maanden clean zijn voordat je in aanmerking komt voor een nieuwe lever.

Ik heb zelf heb ook een redelijk lage bloeddruk ( 105 / 60 ) en heb geen probleem met doneren. Wel doe ik standaard mijn benen omhoog in de stoel als ik doneer.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:31

Jusi, goed hoor, dat je je ook aangemeld hebt.
Zoals Wolken ook zegt, die heeft ook een lage bloeddruk, en die doneert ook bloed :)
Ik zie het ook wel bij het onderzoek hoe en wat. Ik wilde het al een tijd, maar moest wachten omdat ik vorig jaar Mei een tattoo heb laten zetten. Dan mag je een jaar niet doneren.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:32

bo0tjeee schreef:
Je kan gewoon bloeddonor worden, ook al heb je een lage bloeddruk hoor. Mijn familie heeft een lage bloeddruk, dus ben er mee bekend.
Je krijgt nog een onderzoek voor je echt officieel donor bent en dan controleren ze je algehele gezondheid, hb, ziektes, bloeddruk, gewicht enzovoort.
Mocht er iets niet in orde zijn, dan krijg je dit te horen.
En wordt je bijvoorbeeld niet goed, ivm bloeddruk, als je bloed afgeeft, dan pas krijg je een advies om er mee te stoppen.

Ik heb mij toevallig vanmiddag aangemeld als bloeddonor op internet (sanquin) en was al orgaandonor. Als ik dood ben, kan ik niets meer met m'n organen e.d., dus die mogen ze aan iemand geven die ze nodig heeft.

Citaat:
@sanquin

Ik heb last van hoge / lage bloeddruk. Is dat een probleem?
Meestal niet. Voor iedere donatie wordt de bloeddruk gemeten en alleen bij zeer hoge of zeer lage waarden wordt de donatie uitgesteld. Eventuele medicatie is geen probleem. Wel is het van belang of er klachten zijn die samenhangen met de bloeddruk. Een lage bloeddruk die gepaard gaat met duizeligheid bij snel overeind komen (uit een liggende of zittende positie), kan een reden zijn de donatie uit te stellen. Een hoge bloeddruk hoeft op zich geen klachten te geven, maar kan wel het gevolg zijn van bijvoorbeeld stress. Geef tijdelijk geen bloed in een stressvolle periode die gepaard gaat met gezondheidsklachten zoals slecht slapen en hoofdpijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:43

Nuage schreef:

Ik betaal elke maand aan de zorg. Dus ik draag, net als iedereen, mijn steentje bij aan de mogelijkheid voor donor operaties. Waarom zou ik dan geen organen moen krijgen? Omdat ik er geen geef? :+
Maar ik dok wel voor de mensen die ze wel krijgen. Dus als men wil verbieden dat ik organen krijg omdat ik er geen geef. Dan wil ik ook niet meer betalen voor mensen die ze wel mogen krijgen. Als ik het niet kan om eender welke reden (heeft geen zin meer of weet ik waarom men geen organen kan krijgen) dat is wat anders. Maar als het me VERBODEN wordt... Dan wil ik ook niet meer meebetalen ook niet. Het wordt me niet verboden om kinderen te krijgen dus kndergeld vind ik iets heel anders, het wordt me ook niet verboden om te studeren, dus ja, aan studiebeurs wil ik rustig mee betalen. Het wordt me al evenmin verboden om geoppereerd te worden aan eender wat dus voor gewone operaties wil ik ook betalen. Maar als het me VERBODEN wordt om iets te krijgen, dan wil ik ook niet meer betalen. :) Eerlijk is eerlijk toch?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:46

Ja ik ben donor.
Iedereen is het eigenlijk bij ons thuis, alleen niet iedereen heeft alles (mijn zus heeft bijv. huid niet).
Van mij mogen ze alles hebben, je kunt er iemands leven mee redden en dat vind ik iets heel bijzonders.

Toen ik een jaar of vijftien was heb ik al gezegd dat ik donor wilde worden.
Heb dit ook op papier neergezet voor mijn moeder, dan wisten ze tenminste mijn wens als ik zou overlijden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:46

Dus jij bent voor de actie: "Krijg nu korting op je zorgverzekering als je geen orgaandonor wordt!"

:P

Ik zit je een beetje te stangen. Ik snap wel wat je bedoelt, maar zo werkt de zorgverzekering niet. Je kunt niet voor iedereen de premie helemaal uitrekenen op basis van wat zij wel of niet mogen/kunnen of recht op hebben. Alleen dat uitzoeken, bijhouden en handhaven kost al zóveel geld dat de zorgverzekering onbetaalbaar wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:48

Dat weet ik, de maatschappij werkt ook niet zo dat je geen organen krijgt als je er geen geeft. Mij gaat het om het principe dat een ander bokker hier opperde waar ik op reageerde en jij op in ging. ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:52

Ja klopt, ik was wel in voor een leuke discussie :)

Ik snap de redenatie "Dan krijg je ze ook niet!" en ik vind het niet heel erg dat mensen dat soms te horen krijgen :o Misschien bedenken ze zich ;)
Maar als je dan kijkt naar de praktijk, en er ligt een doodzieke jonge vrouw ergens die een nieuw orgaan nodig heeft om te overleven, dan zegt niemand ga jij maar dood, had je maar donor moeten worden! Ook dan zorgen we gelukkig voor elkaar als maatschappij :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:56

Ik bedenk me niet, ik antwoord dan "prima, maar dan betaal ik ze ook nie meer. Kijken hoeveel er dan nog door gaan als iedereen die geen donor is niet meer betaald voor dat soort operaties. :D" en dan merken ze vanzelf wel hoe krom hun redenering is. ;)

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:57

Tja, ik betaal ook mee voor de zorg die een man krijgt bij een uroloog. Denk alleen niet dat ik me daar kan melden :D . Net zoals een man meebetaald met de zorg van een gynaecoloog. Sommige dingen gewoon niet uit te sluiten. Net zoals de "gezonde" mensen moeten meebetalen voor de zorg van "ongezonde" mensen. Maar dit is niet alleen in de zorg hoor. Vele van jullie hebben ook meebetaald aan de spitsstrook op de A7 waar ik heerlijk iedere dag overheen scheur. Even zwart/wit gedacht dan he.

Maar deze discussie blijf je toch wel houden. Ik snap het van beide kanten ook wel.

Er is trouwens wel eens sprake geweest dan vegetariërs korting zouden krijgen op hun ziektekostenverzekering.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:01

Als jij een probleem hebt met je urinewegen dan MAG jij je daar melden. Dat je het niet NODIG hebt betekent niet dat je het niet MAG. En daar zit het grote verschil. ;)

Ik MAG ook over die spitsstrook. Ik kom daar nooit, maar ik MAG er wel over heen als ik er toch over moet, dus zou niet weten waarom ik er niet aan zou betalen. Zie je het verschil? ;)

Betaal jij lidgeld voor een club waar je niet binnen MAG?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-07-10 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:01

Wolken schreef:
Er is trouwens wel eens sprake geweest dan vegetariërs korting zouden krijgen op hun ziektekostenverzekering.

Waarschijnlijk terecht, maar totaal niet uitvoerbaar. Opeens zullen er vele vegetariërs zijn :D
En dan krijgen we de vleespolitie :P

Net als rokers die meer moeten betalen. Niet te controleren.

Een donorverbod zou wel haalbaar zijn. De redenatie kan namelijk ook als volgt zijn: "Jij MAG organen ontvangen, maar je maakt zelf de keuze om dit niet te doen door zelf geen orgaandonor te zijn". Dus het is geen verbod, maar vrije keuze :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:02

Dan moeten ze er ook meteen bijzetten dat je er niet voor betaald. :) Jij mag er voor kiezen niet lid te worden van een club en dus ook niet binnen te mogen, maar dan hoef je ook niet te betalen aan die club. ;)
Zou mooi worden, omdat je geen lid wil worden van de club mag je ook nie binnen, maar wel elk jaar lidgeld dokken. :D Want dat is, heel simpel gesteld, wat jij nu zegt.