Bewust 1 kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:37

Als ik even nadenk nog. Mijn kind is thuis wel anders dan onder vrienden. Hij is hier vrij rustig, amar zodra hij altijd met vriendjes was, ging hij los en lekker spelen. Nu nog wel, amar 13 is weer anders. Ik mag niet meer spelen zeggen,z e chillen nu.........

Ik deed ooit ene vriendin een voorstel om met onze zoons die even oud waren naar pretpark te gaan. Zei ze gewoon bikkelhard dat zij met gezin dat soort dingen deden en haar jongens elkaar dan hebben. Dat die dan samen ergens in gaan en er niet eentje buitengesloten wordt. Dat die broertjes toen wat jaren scheelde en weinig samen deden maakte niet uit. Op vakantie waren ze op elkaar aangewezen. Persoonlijk vind ik dat je ook met een eigen vriendje kan spelen van je eigen leeftijd bv.

mensen zijn soms ook wel heel makkelijk om de oudste op te zadelen met de jongere

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:40

Ik heb niet alles gelezen sorry daarvoor, dat ga ik straks doen.

Maar ik ben dus moeder van 3 kinderen.
Ik wil in ieder geval alvast reageren op een aantal punten:

Onze kinderen, de jongens dan, de kleinste is nog te klein die lopen ook op iedereen af en maken heel makkelijk contact met een ander ( Onze jongens zijn zelfs vreseljik populair zowel bij grote als bij kleine kinderen)
Beknibbelen doen we niet, onlangs zijn we met onze kinderen en nog 2 vriendjes van de kids naar Plopsaland ( in NL) geweest wegens een kinderfeestje.
Vriendjes komen hier spelen en andersom gaan ze ook bij vriendjes spelen, uit logeren gebeurd hier ook wel is, verwennen niets is ons te gek, maar voortrekken dat gebeurd hier niet nee.

Ik vind dat iedereen zelf moet weten hoeveel kinderen ze graag willen/krijgen, maar vind het ontzettende onzin dat er wordt gezegd dat kinderen met broers of zussen minder snel makkelijk contact maken en dat je dan geen leuke dingen met ze kunt ondernemen of ze niet meer kunt verwennen.

Ik heb zelf 3 eigen broers, 2 halfbroertjes en 2 stiefbroers.
En met mijn eigen broers heb ik niet zo veel contact nee, mar dat is meer om andere reden dan een slechte broer/zus relatie.
Mijn vriend heeft een zus en een broer en hun hebben een goede broer/zus relatie maar we lopen zeker niet de deur bij elkaar plat.
Ik ben trouwens vanaf mijn 6e ook altijd ''enigs'' kind geweest, mijn broers woonden bij mijn vader en ik bij mijn moeder en stiefvader.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:41

Ik wil heel graag 2 kinderen of meer, mijn man (nog) niet. Dat kan dus ook, dat de 1 wat anders wil als de ander. Ik vind dat erg lastig, kom zelf uit een gro(o)t(er) gezin (4 kinderen) en weet hoe fijn ik dat vond. Maar de eerste is niet zonder slag of stoot gekomen (zware bevalling en ernstige ziekte daarna) dus mijn man wil dat liever niet nog een keer meemaken. Verder is hij ietsje ouder als ik en wil hij geen oude vader zijn. Ik hoop dat het lukt om er samen uit te komen op een manier dat we er allemaal vrede mee kunnen hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:42

Zonnetje81 schreef:
superpony schreef:
@zonnetje, ik begrijp je even niet zo goed. Mijn broer is zwaar gehandicapt en ik zal idd ook nooit nichtjes of neefjes krijgen. Maar ik heb wel ''echt'' een broer voor mijn gevoel. Ik mis alleen wel het hebben van een broer of zus waar ik echt iets mee kan bespreken of ondernemen en delen. Ik kan communiceren met mijn broer etc, maar e zijn grenzen.
Ik zie in mijn fam hoe leuk het is om met z'n 4en te zijn en heb dat ook vroeger wel bij vriendinnetjes thuis gezien.

Of je gezin nou wel of niet leuk is, je ziet wel wat een broer of zus is en daar kan je gewoon naar verlangen om ook zo een speciale band te hebben. Dat het tegenvalt in real life oke, maar je verlangen kan wel zo zijn.

Ik heb wel een echte broer ja maar ik kan met hem geen dingen bespreken.

Ze schreef heerlijk uit eten en met alle broers en zussen thuis. Nou met mijn broer is dat niet op de gezeligheid wat ze bedoelt en ik krijg vast geen schoonzus en nichtjes/neefjes. DUs dat gezellige van groot gezin HOEFT er niet te zijn als je broers zussen hebt.

Daarbij schreef ze dat wij geen broer/zus relatie herkennen maar zij als enigs kind wel en weet dat ze het mist... Rare opmerking, want als ze het zelf had herkende ze het ook niet?

Ik denk dus indd dat het een gevalletje van het gras is groener bij de buren. Mijn leven zou in de toekomst makkelijker zijn geweest als ik enigs kind was, want bepaalde dingen krijg ik neit maar wel een stuk 'last' gezien geestelijke zorg voor als mijn ouders wegvallen tov broer en ik daar ook nog de 'zorg' voor krijg. Ik zou bijv niet zomaar naar de andere kant vd wereld kunnen/willen verhuizen ivm de thuissituatie, als enigs kind had dat in mijn geval dan wel gekunnen.

Ik wenste vaak dat ik een 'normale' broer/zus had of enigst kind, dat is dus ook gevalletje gras is groener bij de buren.

Oke, nou we zitten toch echt in zelfde situatie, amar ik herken het probleem niet zo, dus dat is ook verschillend dan. Mijn broer is heel zwaar gehandicapt, dus ook lichamelijk en woont nog bij mijn moeder. Hij is 33. Mijn vader is al weggevallen en wij hebben al jaren samen voor hem gezorgd. Mijn zoon is stapel op hem en als mijn moeder eerder wegvalt zullen we er altijd voor hem zijn, geen probleem. Gelukkig steunt mijn vriend me daarin en is mijn zoon heel gek op hem.

Ik voel wel broer/zus liefde, maar heb toch altijd wel gevoeld dat het anders is met zoveel vb zo dichtbij. En dan kan je dat best wel missen, ook al is realiteit soms anders.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:42

Ik ben ook eningst kind
nergens problemen mee gehad tot nu toe
en voorzie in de toekomst ook geen problemen eerlijk gezegd...

Zelf wil ik "later" ook maar 1 kindje
(heb ik al vanaf dat ik geloof 12 jaar ben geroepen, dat ik zelf maar 1 kindje wil, mocht het mogelijk zijn uiteraard)

Ik ben nu bijna 32 en zeg nog steeds hetzelfde als toen ik 12 was...

Mijn vriend wil er het liefst 4 geloof ik
maar ikke... vind 1 al een wonder op zich :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:43

EngeltjeS schreef:
Ik lees net jou topic ;) en heb zelf nog geen kinderen (goh gek, ben 21 :P )

Maar als ik dit zo lees, en jou laatste redenen om maar 1 kind te nemen, denk ik:
Ik ben heel blij dat ik een zus heb. En dat mijn ouders toen der tijd die keuze hebben gemaakt.

Zelf wil ik ook 2 kinderen, hoog uit 3, ligt aan de situatie natuurlijk. 1 Kind is leuk, maar met 2, word je al anders opgevoed, en minder verwend (sorry).
Maar ik denk dat het ook per opvoeding te maken heeft :)

Ben enorm benieuwd naar de komende reactie's.

Wat jij zegt, daar kan ik me redelijk in vinden, maar, het ligt wel aan het leeftijdsverschil denk ik.

Ik ben tot mijn 11e enigst kind geweest en toen werd mijn (half) broertje geboren. Hij is nu 13 en ik vind het nog steeds een pokkejong. Vreselijk verwend en krijgt alles wat hij wil (dus het maakt niet uit of je 1 of meerdere kinderen hebt mbt verwennen).
Maar voor mij heeft het echt geen toegevoegde waarde om een broertje/zusje te hebben. Kan me wel voorstellen dat wanneer er max. 4 jaar tussen zit, het wel leuk en gezellig is.

Overigens is mijn moeder ook altijd enigst kind geweest en die vond het ook wel prima. Voordeel vind ik dat zowel ik als mijn moeder allebei geen moeite hebben om ons in ons eentje ter vermaken. Mijn broertje heeft dat dus totaal niet, die verwacht altijd vermaakt te worden...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:48

Ik spring ook even in, heb globaal gelezen.

Wij hebben 1 dochter,van nu 3 jaar.
Zij zal enigst kind blijven, daar haar broertje/zusje besloot niet bij ons te blijven.
Wij zijn opzich niet voor of tegen 1 of meer kinderen, maar mijn lichamelijke gezondheid en de geestelijke klap waren voor ons genoeg om te doen besluiten dat we met ons ene kind net zo gelukkig zijn.

Toch moet ik mezelf heel vaak verantwoorden over het waarom.
Mensen beginnen zelfs over IVF of adoptie, om ons maar aan dat tweede kind te krijgen :=
Dat is toch te zot voor woorden?

Je 'neemt' niet maar een tweede kind , omdat 'die ander anders zo alleen is' .
Je 'neemt' een tweede (derde,tiende ,wat jij wil) omdat je erachter staat, niet omdat het hoort.

edit: typo's :o
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 05-07-10 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:49

Moontje1991 schreef:
Suuskipje schreef:
Mijn ouders zijn ruim 10 jaar bezig geweest om mij te krijgen. Meerdere miskramen gehad en toen na zo lang wachten was ik daar eindelijk! (Mijn ouders hebben werkelijk alles geprobeerd, IVF etc. Ik kom uit een potje dmv inseminatie :Y) geniaal hoe mn ouders dat vertellen trouwens 'daar gingen we dan weer met ons potje naar het ziekenhuis, potje in mn boezem om het warm te houden xD ') Mijn ouders hadden daarna geen zin meer in die medische molen, het dagelijkse hormonen spuiten e.d. dat ze zoiets haden van gebeurd het dan gebeurd het, zo niet dan maakt het ook niets meer uit.
Ik ben nooit overmatig verwend en mijn ouders vinden het nog altijd jammer dat ze geen tweede kindje gekregen hebben.

Zelf wil ik vroeg aan kinderen beginnen omdat ik wellicht dezelfde moeilijkheden krijg als mijn moeder. Wel hoop ik 2 kindjes te kunnen krijgen :)

Maar ik neem aan dat jij 2 kinderen wilt voor jezelf omdat jij daar gelukkig van denkt te worden?
En niet omdat de buurman vindt dat dat moet of omdat je opa zegt dat het slecht is er 1 te nemen ofwel omdat de maatschappij het afkeurt om er 1 te hebben?

Ja klopt! Ik vind dat het voor iedereen persoonlijk is en dat eidereen zelf de keuze mag maken.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:52

Siets schreef:
Ik vind het vaak ook vervelend om te lezen dat mensen aangeven dat ze veel enigst kinderen kennen, en dat die het stuk voor stuk vervelend zouden vinden om enigst kind te zijn. Net als dat ik niet weet hoe het is om een broertje of zusje te hebben, weten mensen die uit een groot gezin ook niet hoe het is om enigst kind te zijn.

Net of je broers en zussen móet hebben, waar komt dat vandaan? Ok, ik geef toe dat wanneer één van mijn ouders iets overkomt, ik dat verdriet helemaal alleen moet delen.

Ik ken meerdere mensen die enigst kind zijn, en de één vind het vreselijk en de ander maakt het eigenlijk niks uit.
Mijn beste vriendin is ook enigst kind en heeft dit nooit als een nadeel ervaren vroeger, genoeg vriendinnetjes, buurkinderen, vollop aandacht zonder direct verwend te worden.
Enkele jaren terug is bij haar vader een hersentumor geconstateerd en even later bij haar moeder longkanker. Vanaf dat moment vind ze het verschrikkelijk. Beide ouders liggen regelmatig in het ziekenhuis (moeder is inmiddels overleden), moeten continu op controle etc en zij is de enige die nu telkens alles moet regelen, overal mee naartoe moet etc.
Ze kan de extra werkzaamheden niet verdelen met broers of zusters en nu merkt ze pas dat enigskind zijn in zo'n geval dus allesbehalve leuk is.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:52

Tivoli schreef:
Ik spring ook even in, heb globaal gelezen.

Wij hebben 1 dochter,van nu 3 jaar.
Zij zal enigst kind blijven, daar haar broertje/zusje besloot niet bij ons te blijven.
Wij zijn opzich niet voor of tegen 1 of meer kinderen, maar mijn lichamelijke gezondheid en de geestelijke klap waren voor ons genoeg om te doen besluiten dat we met ons ene kind net zo gelukkig zijn.

Toch moet ik mezelf heel vaak verantworden over het waarom.
Mensen beginnen zelfs over IVF of adoptie, om ons maar aan dat tweede kind te krijgen :=
Dat is toch te zot voor woorden?

Je 'neemt' niet maar eent weede kind , omdat 'die ander anders zo alleen is' .
Je 'neemt' een tweede (derde,tiende ,wat jij wil) omdat je erachter staat, niet omdat het hoort.

ik vind het inderdaad heel triest dat je dat moet horen!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:53

Wat ik me dan afvraag he, nu ik verschillende verhalen lees:
Stel je bent zwanger van je eerste kindje, maar het blijkt een tweeling te zijn. Wat dan?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:56

Maar zou je dan maar meer kinderen moeten nemen voor als je later dood gaat? :?
Stel je hebt een zus. Wat nou als die zus OOK iets overkomt, moet je dan meteen een derde reservekind nemen?

Kinderen zijn geen handig middeltje om verdriet mee weg te wissen, of een handig tooltje om vrienden mee te maken!
Kinderen zijn iets heel speciaals,en het is al een gift om er 1 te mogen krijgen !

Er wordt hier over kinderen gepraat als 'dingen' voor later.
Een kind is geen ding.

Moontje1991

EngeltjeS schreef:
Stel je bent zwanger van je eerste kindje, maar het blijkt een tweeling te zijn. Wat dan?

Ik denk dat dat ieder voor zich is.
De een maakt het niet echt uit.
De ander wil er graag meer dus is er blij mee.
De ander wil er maar een dus laat het weghalen. (of doet het niet omdat de maatschappij het niet acepteerd en heeft vervolgens een rot leven net als het kind)
De andere wil helemaal geen kinderen dus laat het weghalen. (of doet het niet omdat de maatschappij het niet acepteerd en heeft vervolgens een rot leven net als het kind)

Ik persoonlijk zou het laten weghalen maar dat omdat ik helemaal geen kinderen wil.

Abiola

Raiza schreef:
Ik ken meerdere mensen die enigst kind zijn, en de één vind het vreselijk en de ander maakt het eigenlijk niks uit.
Mijn beste vriendin is ook enigst kind en heeft dit nooit als een nadeel ervaren vroeger, genoeg vriendinnetjes, buurkinderen, vollop aandacht zonder direct verwend te worden.
Enkele jaren terug is bij haar vader een hersentumor geconstateerd en even later bij haar moeder longkanker. Vanaf dat moment vind ze het verschrikkelijk. Beide ouders liggen regelmatig in het ziekenhuis (moeder is inmiddels overleden), moeten continu op controle etc en zij is de enige die nu telkens alles moet regelen, overal mee naartoe moet etc.
Ze kan de extra werkzaamheden niet verdelen met broers of zusters en nu merkt ze pas dat enigskind zijn in zo'n geval dus allesbehalve leuk is.

Als er iets met mijn moeder zou zijn, komt het leeuwendeel ook op mijn schouders aangezien ik de enige ben die ook in Amsterdam woont.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:59

Raiza schreef:
Siets schreef:
Ik vind het vaak ook vervelend om te lezen dat mensen aangeven dat ze veel enigst kinderen kennen, en dat die het stuk voor stuk vervelend zouden vinden om enigst kind te zijn. Net als dat ik niet weet hoe het is om een broertje of zusje te hebben, weten mensen die uit een groot gezin ook niet hoe het is om enigst kind te zijn.

Net of je broers en zussen móet hebben, waar komt dat vandaan? Ok, ik geef toe dat wanneer één van mijn ouders iets overkomt, ik dat verdriet helemaal alleen moet delen.

En wat nu als je 3 zussen hebt die willen emigreren naar australie of die aan de andere kant van het land wonen moet je die dat dan maar verbieden?
Want als vader of moeder ooit ziek wordt moet iedereen in de buurt wonen?
Verplicht allemaal in dezelfde straat wonen?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:59

lekker doen wat je wil!....als je het geluk mag hebben om 1 kind te krijgen(en dat is het echt, N'land hoogste sterfcijfers van pasgeboren kinderen)..en je vind het genoeg, vind je het genoeg!...zijn genoeg mensen die GEEN kinderen willen, ook prima!...die moeten er ook zijn

en zelf heb ik er nu twee en er mogen er nog wel twee bij!....gewoon een hoop herrie in huis, heerlijk!

Kom zelf uit een gezin van 3 en 2 maanden geleden is mijn moeder overleden en dan weet je hoe waardevol je zussen en broers kunnen zijn...ik ben er iig erg blij mee!...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 09:59

Goh, ik ben er even niet en ik moet weer een hoop bijlezen :P
Heel veel mannen zeggen: kinderen, ach van mij hoeft het niet zo nodig.
Dat de mijne dat heeft gezegd vind ik dan ook niet raar.
Overigens is hij de liefste en beste papa die ik me maar kan wensen. Als er ook maar iets is, dan vliegt hij er naartoe.
Onze huilt ook niet zo vaak tenzij ze echt hard valt od. Wij zijn echt gezegend met een super lief gezond kind :P
Vanacht ook, ze had gedroomd over onweer. Hij heeft een half uur bij haar gezeten! Om 4 uur 's nachts. Ik hoor hem er nooit over mopperen, nooit. Alles heeft hij voor haar over.
Ik zeg altijd tegen vrienden: jah die mannen, allemaal een grote mond, maar zo'n klein hartje :o Zn dochter is zn alles!
Alleen een 2e wil hij gewoon standvastig NIET.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:01

EngeltjeS schreef:

<3

de eerste keer dat we het hoorde, was het even schrikken maar een tweeling is echt super!..geef me er nog maar 1!(van twee! :D )

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:02

Wat ik vooral lees is dat ouders egoistisch zijn als ze maar 1 kind willen. Echter zijn die mensen die zelf enigskind zijn en zeggen dat hun ouder egoistisch zijn dan zelf ook niet egoistisch? Want tja die willen graag een broertje/zusje, willen graag tante/oom worden. Dat is toch ook egoistisch omdat jij dat wilt?

Niks is het leven is een garantie. Je hebt nooit garantie dat als je kinderen hebt dat je als je in het bejaardenhuis zit als ouders dat je dan bezoek van je kinderen krijgt. Als je broer(s) of zus(sen) hebt dat je dan vanzelfsprekend tante wordt. Dat je een goede band hebt met je broers en zussen is ook niet vanzelfsprekend. Ook al heb je broers en zussen soms sta je er dan evengoed alleen voor met regelen voor je ouders. Net zoals mensen kinderen nemen omdat ze dan opa en oma kunnen worden, wie zegt dat die kinderen, kinderen willen?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:03

1Boefje schreef:
Goh, ik ben er even niet en ik moet weer een hoop bijlezen :P
Heel veel mannen zeggen: kinderen, ach van mij hoeft het niet zo nodig.
Dat de mijne dat heeft gezegd vind ik dan ook niet raar.
Overigens is hij de liefste en beste papa die ik me maar kan wensen. Als er ook maar iets is, dan vliegt hij er naartoe.
Onze huilt ook niet zo vaak tenzij ze echt hard valt od. Wij zijn echt gezegend met een super lief gezond kind :P
Vanacht ook, ze had gedroomd over onweer. Hij heeft een half uur bij haar gezeten! Om 4 uur 's nachts. Ik hoor hem er nooit over mopperen, nooit. Alles heeft hij voor haar over.
Ik zeg altijd tegen vrienden: jah die mannen, allemaal een grote mond, maar zo'n klein hartje :o Zn dochter is zn alles!
Alleen een 2e wil hij gewoon standvastig NIET.

dan is het toch goed!...wees blij dat jullie er zo van kunnen genieten!....maar ik hoop wel voor je dat jij ook die tweede niet wil..anders gaat dat toch knabbelen aan je(wat helemaal niet erg hoef te zijn, je heb tenslotte al een prachtmeid!)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:04

joyce83 schreef:
Wat ik vooral lees is dat ouders egoistisch zijn als ze maar 1 kind willen. Echter zijn die mensen die zelf enigskind zijn en zeggen dat hun ouder egoistisch zijn dan zelf ook niet egoistisch? Want tja die willen graag een broertje/zusje, willen graag tante/oom worden. Dat is toch ook egoistisch omdat jij dat wilt?

Niks is het leven is een garantie. Je hebt nooit garantie dat als je kinderen hebt dat je als je in het bejaardenhuis zit als ouders dat je dan bezoek van je kinderen krijgt. Als je broer(s) of zus(sen) hebt dat je dan vanzelfsprekend tante wordt. Dat je een goede band hebt met je broers en zussen is ook niet vanzelfsprekend. Ook al heb je broers en zussen soms sta je er dan evengoed alleen voor met regelen voor je ouders. Net zoals mensen kinderen nemen omdat ze dan opa en oma kunnen worden, wie zegt dat die kinderen, kinderen willen?

Dat wat jij zegt ben ik het helemaal mee eens.
Moeten je ouders en dan maar onder lijden omdat jij percee een broertje of zusje wilt?

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:06

ook wij hebben bewust gekozen om het bij 1 prachtig lief kind te houden. Ruben is nu 4 jaar en er is tot nu toe nog niks waardoor ik aan hem merk dat hij er van baalt dat ie alleen is. Hij vind het heerlijk en weet ook niet beter. Ik persoonlijk kan me niet voorstellen dat ik van een 2de kind net zoveel ga houden als van ruben. En ook het feit dat mijn man internationaal chauffeur is en ik er grotendeels alleen voor sta weegt ook mee. Verder is alles duur zat tegenwoordig en willen wij wel ruben kunnen geven wat hij nodig heeft . Tja ieder zijn keus toch??? Mijn man heeft 2 broers en die hebben we al sinds de geboorte van ruben niet meer gezien , we weten tot op de dag van vandaag nog steeds niet waarom maar das niet in dit topic... En dus het hoeft niks te zeggen of je nu wel of geen enigst kind bent!!
Welke reden iemand ook heeft, dat is zijn of haar eigen keus !!!
Het heeft absoluut niets met egoistisch zijn te maken omdat je maar 1 kind wil!!dat vind ik echt zon belachelijke uitspraak!!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:08

EngeltjeS schreef:

Dat vind ik persoonlijk een ander verhaal

Ook al wil ik er "maar" 1 nu

Als het er 2 zijn
zijn ze meer dan welkom uiteraard

(hoop zelf dat het mijn generatie overslaat eigenlijk, want bij ons in de familie is kans op tweelingen erg groot, en ook aan mijn vriends kant zijn er veel tweelingen)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:09

sja, dan is het een tweeling he :+
izelf zou wel een kind willen, maar dan ook maar 1...egoistisch? misschien
maar is de keuze om wel of niet aan de kinderen te gaan niet altijd egoistisch? het kind word niets gevraagd, de ouders willen, dus proberen en als het meezit wil het lukken en kom er een kind van ...

als iemand besluit dat 1 voldoende is , is dat haar goed recht, ik denk dat i 1 kind een goede opvoeding kan geven , 2 word een puinhoop ...moet ik dan maar voor puinhoop gaan omdat kind 1 dan in ieder geval een broertje/zusje in de puinhoop heeft??
ik dacht het niet :+
daarnaats komen idd de kosten erbij kijken , een kind opvoeden kost gewoon heel veel geld ,

en dan moet het ook nog eens lukken om uberhaupt die eerste te fabrieken ... laat staan een tweede ...
leuk dat mensen vinden dat hun mening zo belangrijk is , maar je hebt het vaak genoeg niet voor het kiezen en dan moet je genoegen nemen met wat je toebedeelt krijgt , moht het hier lukken om een kindje te krijgen (krijgen ja, je hebt niets te nemen)
dan zal ik best eens pissig uit de hoek kunnen komen als mensen gaan vragen wanneer de tweede komt , of dat het niet zielig is , maar 1tje...mensen hebben daar namelijk geen fluit mee temaken en als mensne niet op de hoogte zijn van de randzaken , hebben ze ook nog eens gen idee over wat ze los kunnen maken bij mensen
een vreemde die mij bijna beschuldigend vraagt waarom er nog geen kinderen zijn (wat ik serieus meemaak af en toe)
dan krijgt diegene van mij een heel eerlijk doch bot antwoord

mocht een vreemde mij de vraag durven stellen wanneer de tweede komt oid, dan rijgen ze van mij hetzelfde botte antwoord

(bij vreemde bedoel ik ook de vage kennisen die niet weten wat er speelt en het niet uit echt interesse gevraagd word )

meer kinderen geeft trouwens ook geen enkele zekerheid voor de toekomst, in het bejaardenhuis zitten mensen met een kudde kinderen en geen 1 komt er op bezoek...mocht mijn moeder of vader hulp nodig hebben, dan is dat aan mij en mijn vriend, mijn broer heeft prive omstandigheden waardoor hij die zorg niet zou kunnen dragen. mijn broertje studeert en heeft zelf ook genoeg op zijn bordje

ik ook, absoluut, maar ik ben wel degene die er mee aan de slag zou gaan , dus tot zover "handig voor als je oud bent"
ikzelf zou trouwens ook nooit mijn kind(eren) willen opschepen met zorg voor hun oude demente mams...ik heb jaren in de ouderenzorg gewerkt en het is gewoon zo onwijs zwaar, laat staan als het familie is .

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:10

1 kind een egoïstische keuze? Besluiten om wel/geen kind te willen is altijd een egoïstische keuze. En als je besluit 1, 2, 3 of voor mijn part 10 kinderen te willen dan is dat ten alle tijde een egoïstische keuze.

Er zijn geen garanties in het leven. Niet voor 1 kind maar ook niet als je meerdere kinderen hebt.

Later de zorg voor de ouders kan je niet op de schouders van 1 kind leggen, zie ik veel genoemd als reden. Prima dat je dat denkt. Maar zelfs als je 5 kinderen hebt wil nog niet zeggen dat de zorg ook door alle 5 gedeeld wordt. Sterker nog, voor hetzelfde geld zit je in je bejaardentehuis te wachten tot 1 van je kinderen uberhaupt eens een keer tijd vrij wil maken om langs te komen, laat staan zorg te verlenen.

Hetzelfde verhaal geld voor, we nemen 2 kinderen dan hebben ze altijd iemand om mee te spelen. Tsja dat kan idd goed gaan, maar je kunt ook 2 karakters krijgen die zo ontzettend botsen dat ze dus helemaal niets aan elkaar hebben.

Nu zullen jullie vast ook benieuwd zijn naar mijn eigen situatie. Ik ben dus moeder van 1 kind. En mijn dochter is geen bewuste keuze geweest maar een ongepland cadeautje. Mijn vriend en ik waren nog niet zo lang bij elkaar dus het was ook nog niet echt ter sprake geweest.

We hebben wel bewust de keuze gemaakt om het er bij 1 te houden, ondanks dat wij beiden uit een gezin van 3 kinderen komen (wel beiden het nakomertje). 1 kind, omdat wij (heel egoïstisch) op deze manier naast de vele tijd en centjes die wij met alle liefde in onze dochter investeren ook tijd en centjes overhouden om die dingen te doen die wij leuk vinden. En die belangrijk zijn voor ons als ontspanning naast het dagelijkse werk.

Edit: zal het nog sterker maken, er kan hier (in principe) ook geen 2e kind meer komen. Ik heb me begin dit jaar op 31-jarige leeftijd laten steriliseren.