heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:07

Heino schreef:
MamboBeach schreef:
Zo mogen ADHD en PDD-NOS officieel niet meer in 1 woord uitgesproken worden. Dat iemand dat allebei heeft...

Huh? Daar heb ik dan weer nooit van gehoord :P
Je bedoelt dat iemand ADHD/PDD-NOS heeft ipv ADHD en PDD-NOS?

sommige mensen noemen het hebben van ADHD en PDD-NOS 'ADHD-NOS' oid...

Wel eens gelezen, maar als je ADHD-NOS letterlijk zou vertalen zou het sowieso een debiele naam zijn...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:08

Nee. Mijn broertje is geen mongool. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:08

ingeb0rg schreef:
PDD-NOS is toch wel een autistich verwante stoornis?..

Ja, het is het zogenaamde "rest" kopje voor mensen die aan autisme verwante klachten hebben maar niet bij een van de andere autisme-groepen onder te brengen zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:09

beantsje schreef:
ik citeer even:
Citaat:
Deskundigen geven aan dat er duidelijk onderscheid gemaakt dient te worden tussen ADHD en PDD-NOS.
Soms overlappen deze diagnoses elkaar en worden samen gesteld bij 1 kind. ADHD is evenwel géén autismestoornis terwijl PDD-NOS wel binnen het autismespectrum valt.

Bron http://www.autisme-asperger.com

Dank je, daarom dus! :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:09

Heino schreef:
Mossel schreef:
Nope klopt omdat ik genoeg mensen om me heen heb die er voor geleerd hebben :) en ik op het hoopje PDD-NOS ben geflikkerd en niet het hoopje ADHD

En ik leer er nú voor en krijg nú te horen dat het niet zo is. Of wil je dat ook niet aannemen :+

heeft er niks mee te maken of het aan willen nemen of niet. Ik heb 2 instellingen waar ik onder behandeling sta, ik heb een zus die alle opleidingen heeft afgerond en goed ook ze werkt op een school met kinderen met een beperking geestelijk en lichamelijk zou sneu voor dr zijn als ze er totaal niks over zou weten :(:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:10

MamboBeach schreef:
Zo mogen ADHD en PDD-NOS officieel niet meer in 1 woord uitgesproken worden. Dat iemand dat allebei heeft...

Weet je dat zeker? Het geldt wel voor autisme en pdd-nos, of asperger en pdd-nos, omdat de criteria van de een uitdrukkelijk stellen dat er geen sprake is van een andere pdd-stoornis. Sommige kinderen worden omschreven als 'pdd-nos en autisme' en dat is dus tegenstrijdig, dat kan gewoon niet, het sluit elkaar uit.

Maar adhd en pdd-nos kunnen in principe naast elkaar bestaan, althans, volgens de criteria. Ik weet niet of er recentelijk een besluit is genomen om die diagnoses niet meer samen te laten vallen - zo ja dan zou ik graag de bron hebben, dan kan ik die tactisch doorspelen aan anderen :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:10

MamboBeach schreef:
Heino schreef:
Huh? Daar heb ik dan weer nooit van gehoord :P
Je bedoelt dat iemand ADHD/PDD-NOS heeft ipv ADHD en PDD-NOS?

Nee, mag officieel niet meer. :')
Ik zal een specifiek navragen waarom. Het wordt in de volksmond wel vaak zo genoemd. :j

Wacht even hoor, hoe zit dit? Je hebt dus óf ADHD óf PDD-NOS en het kan niet beide?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:11

ingeb0rg schreef:
PDD-NOS is toch wel een autistich verwante stoornis?.. ik heb ADHD maar het valt echt niet onder autisme..
Bovendien ja als je het zo bekijkt, iedereen is wel eens bang om nieuwe mensen te ontmoeten enz. en dagdroomt wel eens.. maar autisme is wel heel extreem natuurlijk. Je moet het heel erg hebben wil er echt een etiket opgeplakt worden!

Tis maar net wat jij onder erg verstaat... Ik heb lichte vorm van PDD-nos, maar ben geen zwaar autist. Desondanks heb ik wel problemen met nieuwe mensen/mensen opbellen/grote groepen mensen en ik dagdroom veel.
Ik denk dat iemand zonder autisme een gezonde spanning heeft voor nieuwe mensen/nieuwe dingen... Dat is bij mij neit altijd meer gezond te noemen(tot aan hyperen/slapeloosheid aantoe).

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 21:12

MamboBeach schreef:
Heino schreef:

Je hebt overigens ook nog de ICD-10 maar ook daar zijn autisme en ADHD losse stoornissen :)

Ik vind het trouwens wel weer snel geoordeeld over hoe TS' mongool bedoelt. Dat was nou eenmaal tot voor kort de gangbare benaming in de volksmond, en bij velen nog steeds. Krijg ook niet de indruk dat TS het verkeerd bedoeld, maargoed. Beetje sociaal wenselijk gezeur dit.

Vind ik ook, ik heb ook niet het gevoel dat TS het zo bedoelt. :n

nee, ik bedoelde het ook niet zo, ik kwam niet op de naam syndroom van down,
en ik vind mongool idd wat korts samen gevat, en dat bedoelde ik er ook echt niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:13

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:

Weet je dat zeker? Het geldt wel voor autisme en pdd-nos, of asperger en pdd-nos, omdat de criteria van de een uitdrukkelijk stellen dat er geen sprake is van een andere pdd-stoornis. Sommige kinderen worden omschreven als 'pdd-nos en autisme' en dat is dus tegenstrijdig, dat kan gewoon niet, het sluit elkaar uit.

Maar adhd en pdd-nos kunnen in principe naast elkaar bestaan, althans, volgens de criteria. Ik weet niet of er recentelijk een besluit is genomen om die diagnoses niet meer samen te laten vallen - zo ja dan zou ik graag de bron hebben, dan kan ik die tactisch doorspelen aan anderen :)

volgens mij wordt er bedoeld dat het dan beschouwd moeten worden als twee lossen stoornissen, en niet als 1 stoornis die symptomen van beide bevat.

Ik weet dat er ooit een keer een naam bedacht is voor het hebben van ADHD en PDD-NOS, alleen weet ik nieet meer wat dat was -O- Ik dacht echt dat dat ADHD-NOS was, maar ik weet ook dat dat dan weer gebruikt wordt door creatieve mensen om een bepaalde vorm van ADHD aan te duiden :') ...

RoodZonnetje

Mossel schreef:
heeft er niks mee te maken of het aan willen nemen of niet. Ik heb 2 instellingen waar ik onder behandeling sta, ik heb een zus die alle opleidingen heeft afgerond en goed ook ze werkt op een school met kinderen met een beperking geestelijk en lichamelijk zou sneu voor dr zijn als ze er totaal niks over zou weten :(:)

Dan zou ik een andere behandelinstelling zoeken. Serieus. Tenzij jij er baat bij hebt, maar volgens de regels werken ze dan niet ;)

Shadow0

Mossel schreef:
zou sneu voor dr zijn als ze er totaal niks over zou weten :(:)

Allereerst, wat is de opleiding van je zus? Is zij een psychiater of klinisch psycholoog? Dan zou het inderdaad sneu zijn, maar ook heel kwalijk. Als ze dat niet is... Och, waarom? Fouten kunnen worden gemaakt, en men kan niet alles weten. Als je je kennis bijstelt waar nodig is er niets aan de hand. Alleen, als je vasthoudt aan bepaalde ideeen ook al zijn de feiten anders, en je sluit je expres af voor nieuwe kennis, dan ben je niet goed bezig.

MamboBeach

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:

Net zat ik even fout hoor Shadow. :j

Maar ADHD en PDD-NOS mogen eigenlijk niet meer samen in 1 zin worden genoemd even zo gezegd.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:14

Heino schreef:
Mossel schreef:

Dan zou ik een andere behandelinstelling zoeken. Serieus. Tenzij jij er baat bij hebt, maar volgens de regels werken ze dan niet ;)

neuh niet zo'n behoefte aan, het is 1 die vrij goed bekent staat :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:16

Mossel schreef:
neuh niet zo'n behoefte aan, het is 1 die vrij goed bekent staat :)

Zou ik mogen weten welke en waar? Mag ook per PB.

JuliaMaria

Re: heeft autistisch en mongool zijn met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:19

Mossel: Kom eens met échte argumenten, jij noemt alleen maar argumenten op basis van een autoriteit. Dat heet nou een drogreden = een foutief argument. Als je wil discussiëren (over een feit, maar dat terzijde dan maar....) dan moet je ook met argumenten komen. Ze zijn welkom hoor. :)

Mossel

Re: heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:20

Volgens mij als ik me goed herinner heb ik gezegd dat ik niet de behoefte had erover te discussieren

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:21

LZP --> MW

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:21

Mossel, het is mooi dat je een behandeling hebt gevonden waar je je in kunt vinden. Maar ik zou je toch willen vragen om beweringen over adhd en autisme niet meer te plaatsen zonder daar een duidelijke en vooral ook objectieve bron bij te geven. Als jij zegt dat je van je zus of van de psychiater hebt gehoord dat... is dat erg subjectief. Zij kunnen het verkeerd hebben uitgelegd, jij kunt het anders geinterpreteerd hebben... het is allemaal derdehands informatie.

Juist omdat dit een onderwerp is waar veel onduidelijkheid over is, is het belangrijk dat dingen niet zomaar geroepen worden maar duidelijk worden onderbouwd. Met een bronvermelding dus van bv een officieel onderzoek, een artikel uit een medisch tijdschrift, een organisatie, in elk geval niet zomaar een persoonlijke pagina.

(En het is prima mogelijk om er niet over te discussieren, door je terug te trekken uit de discussie. Ik vind het echter belangrijk dat er juiste informatie gegeven wordt over dit soort onderwerpen, en zal dus reageren op beweringen die niet kloppen.)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:23

Oja wacht ben een autist he, dan intrepeteer ik dingen anders, sorry helemaal vergeten ik zal m,n mond houden :j

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:23

ik werk zelf in een instelling voor verstandelijk beperkte mensen en op een afdeling met 8 mensen met een stoornis in het autistisch spectrum en er heeft er geen 1 het down syndroom...dus het staat helemaal los van elkaar.
er zijn natuurlijk wel mensen die downs syndroom hebben en een stoornis hebben in het autistisch spectrum maar het hoeft dus niet zo te zijn...
ik heb ook een neefje die een aan autisme verwante stoornis heeft...
PDD-NOS is ook een aan autisme verwante stoornis (stoornis in het autistisch spectrum), zo kan ADHD dat ook zijn in lichte mate en is het syndroom van asperger ook een stoornis in het autistisch spectrum...
autisme is namelijk een heel breed begrip en een echte autist heeft echt een hele duidelijke structuur nodig waarbij niks aan het toeval overgelaten mag worden...
op mijn groep hebben we 1 echte autist (met een laag ontwikkelingsniveau) en daarbij geld dat niet ingevulde tijd kliertijd is en dan gaat hij dus van alles bedenken om de tijd door te komen...en dat is niet op een positieve manier...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:29

Jammer dat je weer wat verwarring brengt;
ADHD is géén stoornis die in het autismespectrum valt.
Dit hebben we - met onderbouwing - nou toch voldoende laten zien, toch?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:30

@ Lammie: Ik weet het niet of je het zo kunt pakken voor álle autisten. Ik heb ook met ''echte'' autisten gewerkt waar we juist niet alles op en top structureerde, gezien ze dan echt in een systeem vastroesten. let op: dit is inderdaad met een laag ontwikkelingsniveau, die voor ADL volledig afhankelijk zijn van begeleiding. Ik denk dat het voor ieder niveau, ieder persoon weer anders is. Er bestaat geen standaard handleiding: hoe te handelen met een autist. Ligt aan zoveel factoren.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:31

Maar om even terug te komen op de vraag van TS

Natuurlijk zijn het twee heel verschillende aandoeningen. Maar er is een overeenkomst: ze zijn allebei aangeboren, dus genetisch bepaald en niet het gevolg van ziekte, opvoeding of trauma's.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:34

Krissis schreef:
@ Lammie: Ik weet het niet of je het zo kunt pakken voor álle autisten. Ik heb ook met ''echte'' autisten gewerkt waar we juist niet alles op en top structureerde, gezien ze dan echt in een systeem vastroesten. let op: dit is inderdaad met een laag ontwikkelingsniveau, die voor ADL volledig afhankelijk zijn van begeleiding. Ik denk dat het voor ieder niveau, ieder persoon weer anders is. Er bestaat geen standaard handleiding: hoe te handelen met een autist. Ligt aan zoveel factoren.

nee inderdaad...daar heb je gelijk in, dit was wel erg toegespitst op die ene client die hoe dan ook enrom van ons afhankelijk is en daar ook zijn veiligheid in zoekt, en in zijn puzzels en rituelen...
en wat dat ADHD gedoe betreft...sorry...dat was iets wat ik terugpakte uit mijn schooltijd van 6 jaar geleden...