Een menstruatiecup: do or don't?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Een menstruatiecup: do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:23

Ik hou tampons ook wel 12 uur in hoor, nog nooit last gehad

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:24

waarom is dat niet gezond? Zit toch in de cup, niet in je baarmoeder?

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:25

Ik weet niet of het schadelijk is...ik zou het zelf geen prettig idee vinden met name door die tmponspookverhalen en hygiene.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:25

phormicola schreef:
waarom is dat niet gezond? Zit toch in de cup, niet in je baarmoeder?

Infecties, Schimmel ofzo..?
Ik weet het niet, ik vraag het me gewoon af..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:26

en watten in een coconnetje zijn wel gezond? Tampons moet ik er ook lang in laten zitten, anders blijft er wat achter en dat is ook niet de bedoeling. Er zijn mensen die TSS hebben gekregen omdat ze TE VAAK hun tampon verwisselde en er dus tampon achterbleef in de vagina!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:28

Mootje schreef:
en watten in een coconnetje zijn wel gezond? Tampons moet ik er ook lang in laten zitten, anders blijft er wat achter en dat is ook niet de bedoeling. Er zijn mensen die TSS hebben gekregen omdat ze TE VAAK hun tampon verwisselde en er dus tampon achterbleef in de vagina!

Maar bij tampons weet je dat je TSS kan krijgen indien je het niet goed gebruikt, Bij die cup is verder niet echt iets bekent of dr is gewoon niets..

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:33

phormicola schreef:
heb je de site al doorgelezen? Lijkt mij dat er geen vragen meer zijn, enkel uitproberen.

Ja, Site had ik allang door gelezen hoor,En toch heb ik nog vragen.
Bovendien zijn persoonlijke ervaringen nuttiger dan een kant en klare site.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:34

Wat ik mijnu afvRaag he,wat moet je doen als je hem er door dat vacuum niet uitkrijgt? :+

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:35

Eydis schreef:
Wat ik mijnu afvRaag he,wat moet je doen als je hem er door dat vacuum niet uitkrijgt? :+

je vinger dr naast proppen, En hopen dat je het niet allemaal over je heen krijgt?
Lijkt mij de enige manier om de vacuum te verbreken dan..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:36

er zijn weinig persoonlijke ervaringen, degene die er zijn waren goed, dus waarom niet uitproberen :)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:39

Maar dat past toch niet? Aangezien dat ding echt vacuum zuigt vanbinnen. Misschien met zo een ontstopper voor de wc proberen in uiyerste noodgeval. _O- :')

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:40

phormicola schreef:
er zijn weinig persoonlijke ervaringen, degene die er zijn waren goed, dus waarom niet uitproberen :)

omdat ik het idee nogal apart vind, Dat je iets 12 uur in kan houden zonder door te lekken en zonder dat het schadelijk is voor je lichaam.
En dat je hem kan hergebruiken in tegenstelling tot die softcup..
Want welke zou beter zijn..
Deze is 40 euries en kan je hergebruiken, En softcup is 2 voor 7 euries (dacht ik) en die kan je maar 1malig gebruiken..
Wat is dat verder het verschil?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:42

Het niet allemaal over je heen krijgen.... Ik vraag mij af hoeveel 'liters' bloed sommigen hier verliezen?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:43

Mootje schreef:
Het niet allemaal over je heen krijgen.... Ik vraag mij af hoeveel 'liters' bloed sommigen hier verliezen?

Wil je het serieus weten ;( ..

Maar dat ding kan 100 ml ook opvangen, Dat wil ik liever niet over mn handen heen krijgen of over de vloer van de badkamer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:45

Mootje schreef:

Niet om vervelend te zijn maar ik voordat ik aan de pil had ik een XXXXXXLLLLLL tampon in met zo'n enorme nachtmaandverband en ben 20 minuten was ik al doorgelekt en mijn broek doorweekt. Sinds ik aan de pil ben valt het wel mee maar nog steeds heb ik echt zo'n grote tampon nodig en 9 van de 10 keer lek ik ook door.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:46

breezy302 schreef:
Mootje schreef:

Niet om vervelend te zijn maar ik voordat ik aan de pil had ik een XXXXXXLLLLLL tampon in met zo'n enorme nachtmaandverband en ben 20 minuten was ik al doorgelekt en mijn broek doorweekt. Sinds ik aan de pil ben valt het wel mee maar nog steeds heb ik echt zo'n grote tampon nodig en 9 van de 10 keer lek ik ook door.

Hier dus ook, ik word ook niet vaak ongestelt maar als ik het word is het inderdaad een behoorlijke rode zee..
Draag ook altijd supertampons..
Vooral dag 3 is een ramp.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:51

even een algemeen antwoord wat betreft hygiëne: Op het moment dat het bloed in de cup zit komt het niet meer in contact met je lichaam dit zorgt ervoor dat de cup hygiënischer is dan een tampon of maandverband. Dit zorgt er tevens ook voor dat je hem zo lang kan inhouden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:53

Specials schreef:
phormicola schreef:

omdat ik het idee nogal apart vind, Dat je iets 12 uur in kan houden zonder door te lekken en zonder dat het schadelijk is voor je lichaam.
En dat je hem kan hergebruiken in tegenstelling tot die softcup..
Want welke zou beter zijn..
Deze is 40 euries en kan je hergebruiken, En softcup is 2 voor 7 euries (dacht ik) en die kan je maar 1malig gebruiken..
Wat is dat verder het verschil?

Ik neem aan dat de softcup van minder duurbaar materiaal is en meer geldklopperij.

Wat ik aparter vind is dat mensen helemaal voor tampons zijn, waarbij je makkelijker TSS oploopt. Gewoon omdat het gangbaarder is denken mensen dat het veiliger is. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:54

missRosanne schreef:
even een algemeen antwoord wat betreft hygiëne: Op het moment dat het bloed in de cup zit komt het niet meer in contact met je lichaam dit zorgt ervoor dat de cup hygiënischer is dan een tampon of maandverband. Dit zorgt er tevens ook voor dat je hem zo lang kan inhouden.

Ik had het niet beter kunnen zeggen :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 07:48

Moderatoropmerking:
Na overleg gaat dit topic weer open. Er zijn gigantisch veel offtopic en 'grappige' reacties verwijderd. De TS van dit topic stelt een serieuze vraag en zoals te lezen valt in de regels van MW is het de bedoeling ontopic te reageren. Voor grappige offtopic klets mag er een topic geopend worden in het KippenHok of in de HuisKamer.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 00:47

Heel erg bedankt Mas! Je hebt er inderdaad je werk aan gehad. Hopelijk kunnen we nu wel on topic blijven :)

Wel, mijn eerste periode met mijn mooncup zit er op! Volgende keer grijp ik er zeker opnieuw naar om de volgende redenen:
- Niks nul nada noppes lekken! Bij tampons kon ik hier wel eens last van hebben op mijn zwaardere dagen, terwijl ik die veel minder lang inhield.
- Ik hou het nog even onder voorbehoud, maar tot nu toe heb véél minder "nagedrupt" dan anders. Normaal schakel ik na de eerste 3 dagen over op inlegkruisjes voor die druppeltjes bloed met uitstelgedrag. Dit duurt dan ook nog eens een dagje of 2-3. Vandaag, mijn 4e dag, heb ik dat ook gedaan, en sinds de middag zijn de inlegkruisjes maagdelijk wit gebleven. Ik kan ze zo weer opbergen tot volgende maand :) Ofwel is het toevallig, ofwel hebben ze deze keer nog meer uitstelgedrag dan anders, ofwel werden de uitstellertjes door de zuigkracht van het vacuüm gedwongen om toch ook al maar mee te komen. Hebben de anderen die dit gebruiken ook die ervaring? Ik ben benieuwd, want als ik vanaf nu altijd maar 3 dagen ongesteld zou zijn zet ik Mooncup in mijn testament.

Het verbreken van het vacuüm is voorlopig toch nog wel een struikelpuntje. De ene keer ging het wel wat makkelijker dan de andere, maar de laatste keer wou het maar niet lukken. Of ik ben euh, niet "ruim" genoeg onderaan, of mijn vingers zijn te dik :) Ik krijg namelijk nooit een duim en een wijsvinger rond het tutje. Of misschien moet ik gewoon nog wat fingerspitzengefühl kweken. Tot nu toe verbrak ik het vacuüm door met een vinger langs de zijkant te friemelen, maar om helemaal tot boven te geraken en achter de rand te haken is mijn vinger dan weer te kort... Tot nu verbrak ik het door de cup zo hoog mogelijk te pletten tussen een vaginawand en mijn vinger (hopelijk zijn er niet te veel beelddenkers hier :) ), maar telkens ik mijn vinger wat te ver wegtrok zat het weer vastgezogen. Blijven oefenen zeker... Al ga ik daar toch een paar weken mee wachten.

Je bloed zo verzameld zien is ook wel even wennen. In het begin viel het nog mee maar meer naar het einde, als de viscositeit veranderd is, heb ik toch wel enkele smoelen getrokken. Dat zit tussen mijn oren, dus dat zal ook wel wegtrekken na verloop van tijd :)

Ik kijk er nog net niet naar uit, maar ik ben wel benieuwd of ik na volgende maand even enthousiast ga zijn.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:55

Ik wil hem ook graag halen..
Maar voel je hem niet zitten??
Lijkt me namelijk van wel omdat het best groot is..
Ik loop altijd te klooien met mijn ongesteldheid namelijk...
Alle pillen zijn te slap voor mij.. Ik ga overal doorheen :'(
Dus ik wil dit wel eens proberen!

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 01:01

XmissdaphX schreef:
Ik wil hem ook graag halen..
Maar voel je hem niet zitten??
Lijkt me namelijk van wel omdat het best groot is..
Ik loop altijd te klooien met mijn ongesteldheid namelijk...
Alle pillen zijn te slap voor mij.. Ik ga overal doorheen :'(
Dus ik wil dit wel eens proberen!

hoe was het met paardrijden ???
en ja idd de vragen hierboven.

ik denk toch ook dat ik het maar eens ga proberen......ik heb haast geen bloedverlies goddankt....maar die tampons krijg er soms de pieppppppppppp van.
ik blijf dit ff volgens goed topic

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 01:09

Klinkt wel ideaal, zo een ding. Ik blijf in de weer met tampons nu mijn implanon vervelend begint te doen... Maar heb het idee dat het te groot is, dat ik hem er nooit uit zou kunnen halen met mijn duim en wijsvinger...
Is het schoon te maken met antibacteriele zeep, of moet het met een speciaal iets?

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 01:17

Ik stond er ook van versteld, maar het gigantisch ding voel je dus niet zitten! In het begin heb ik het steeltje wel wat bijgeknipt omdat het me in bepaalde houdingen prikte, maar nadien dus geen problemen meer gehad. Ook niet bij het paardrijden.

Probeer het zeker eens uit! Zo'n investering is het ook weer niet, en ik ben er tot nu toe aangenaam door verrast.
Mijn manier van uithalen is niet de meest efficiënte, dus daar zal iemand anders hopelijk op antwoorden :) Maar er bestaan dus ook nog andere manieren om het er uit te krijgen, want duim en wijsvinger lukt mij ook niet.