Moet nu toch wel eens naar de tandarts...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Moet nu toch wel eens naar de tandarts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:11

Ben erg benieuwd hoe het gegaan is. :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:06

Ik ook!!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:21

*steekt angstig vingertje omhoog* mijn moeder heeft een afspraak voor me gemaakt voor vrijdag en ik slaap al 2 nachten slecht.
Ik ben echt ook al 3 jaar niet geweest ofzo, laatste keer heb ik anderhalf jaar met een kies zonder vulling gelopen, durfde niet te gaan en had er toch geen pijn aan.. Ben nu ook weer heel erg bang, heb een vreemd gegroeide verstandskies waarvoor ik ongetwijfeld naar de kaakchirurg moet, en ben echt zo als de dood....

Ik heb helaas een tandarts gehad die het leuk vond om gaatjes te vullen, ook als ze er niet zaten en die bovendien niet kon verdoven. Lag echt altijd in tranen in die tandartsstoel als hij weer eens bezig was, vooral mijn onderkaak was huilen. heb nu een nieuwe tandarts en deze heeft in mijn onderkaak al een kies getrokken, zonder dat ik er iets van voelde, maar ben helaas nog steeds te bang om nu gewoon ieder halfjaar te gaan. Maar vrijdag moet ik dus alweer....

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:15

Ik ben ook zo iemand, durf er echt niet heen, heb geen last van pijn ofzo, maar vind zelf dat ik toch binnenkort een afspraak moet maken bij de tandarts, ben voor het laatst daar geweest, nadat er een stuk van mijn tand was afgebroken, en die behandeling heeft mij tot 2 x toe zo'n pijn gedaan dat ik niet meer durf, en ik schaam mij er echt voor... :o

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:23

Ik ben ook niet gek op de tandarts. Heb ook geen beste tanden ondanks poetsen, stoken, flossen en spoelen.
Maar, onlangs is een verstandskies verwijderd door de kaakchirurg. Ik was doodzenuwachtig, maar heb geen enkele pijn gehad! Viel zo ontzettend mee... Woensdag weer voor 2 kleine gaatjes. Wil wel binnenkort een goede electrische tandenborstel aanschaffen :j

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 18:35

noortje schreef:
dat is idd erg verschillend.

wij adviseren het omdat het borsteltje kleiner is waardoor je veel beter bij de achterkant kan komen (verstandskiezen binnenkant en achterkant, voortanden achterkant)

probeer dit maar eens goed te borstelen met een hand tandenborstel, en dan vooral je voortanden aan de achterkant..je komt hier heel lastig bij en om dan ook nog daadwerkelijk te borstelen is erg lastig.

het kleine kopje van een elektrische is daarin handiger, je hoef hem alleen te plaatsen op de plek die je wil bereiken en het borsteltje doet zijn werk.

sommige mensen hebben gevoelige of blootliggende tandhalsen.. dit kan wat gevoelig zijn en dan kun je die plekken beter wat voorzichtiger poetsen.

ik weet niet waarom jou tandarts adviseerd om maar 1 maal per dag elektrisch te poetsen..geen idee.
Ik heb dit advies nog nooit gehoord van een tandarts in de omgeving.

als je niet te hard drukt (dit geven veel borstels aan) dan is het een erg makkelijk ding.

Ja ik heb al vaak gaatjes gehad in mijn achterste tanden en nu deze in mijn achterkant van tanden onderaan, omdat ik daar niet goed poets. Als ik poets achteraan dan moet ik "wurgen" :D, althans dat denk ik toch altijd, dus leg ik mijn tong tegen die tanden en poets zo verder. Welja, beetje rare manier.
Ja om te vertellen van gisteren. Ik dus met de grote schrik daarheen, maar wist me toch nog kalm te houden. Ja, de verdoving inspuiten, ook lekker pijnlijk want dat wordt traag ingespoten, prikje zelf doet geen pijn maar als de vloeistof in je kaak loopt doet het zelf pijn tot aan mijn oor :D. Welja, het was enorm verdoofd, en snel, dus ik wist men stress in te tomen en hij begon te boren. Alles leek goed te gaan bij het eerste gaatje, zelf super, want ik voelde er bijna niets van. Dan de andere twee nog, brr het eerste deed pijn, maar aaaauuuw het tweede! Hij boorde in mijn snijtanden onderaan en de pijn stak in mijn tanden op de zijkant, ik dacht werkelijk dat hij daar boorde! Alweer dus die schrik, en die pijn die bleef duren, zelf als hij het ontsmette om dan op te vullen, en zelf als hij het achteraf bijwerkte met boren. En dan polijsten, met zo'n dingetje is voor mij al pijnlijk. Ik zou gerust willen zeggen dat het aan mij ligt, maar waarom voel ik het eerste dan niet en de andere dan wel... Dan moet het toch aan mijn tanden liggen volgens mij. Al bij al, met een big smile de praktijk weer uit. De 31ste mei moet ik op controle bij de stomatologe, voor mijn verstandskiezen en die ene kapotte tand. Die kan ik er wel ten vroegste laten uithalen begin augustus, dus ik hoop dat ze nu wel niet beginnen te ontsteken...

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:18

Maar.. je hebt dat wel aangegeven? Dat het pijn deed? Want toen ik dat aangaf heeft ie meteen nog meer verdoving gegeven en voelde ik niets meer..

Maar goed, je hebt het gedaan! Ik ben trots op je hoor ;) :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:08

Pff, goed van je hoor! Heb echt bewondering. Ik kwam vandaag, bleek er geen afspraak voor me te staan, was al helemaal verheugd dat ik uitstel van executie had, maar helaas was er wel een gaatje. Hebben bij mij ook een gaatje gevuld, gelukkig geen pijn gehad (alleen dat verdoven AUW).
Helaas moeten er nog twee verstandskiezen getrokken worden, begin juli, ben nu al doodsbang daarvoor...

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:11

LisaB schreef:
Nou ik mag morgen al voor mijn ontsteking. Gelukkig, ben ik er mooi een maand eerder vanaf (althans ik hoop dat het deze keer definitief is)

Ik ben gister geweest!! Zit nu thuis met een vreselijk opgezet gezicht >;)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:16

Hij heeft al de hele spuit in mijn gezicht geduwd en eigenlijk was het nog doenbaar, dus was meer verdoven eigenlijk niet nodig. Ik kwijlde al bijna omdat ik mijn mond moeilijk kon openen en dus ook moeilijk kon slikken als hij bezig was :P. Ik moet maandag bij de stomatologe, om te zien voor mijn verstandskiezen... En na de examens dan de overige gaatjes laten doen... Nog steeds zo'n schrik, nadat ik weet dat die gaatjes al pijn deden...

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:13

Celia schreef:
Voorkomen? Jaha, was dat maar waar. Als je tweemaal per dag altijd poetst, en ik poets echt wel lang. Probeer ik het dan niet te voorkomen? Ik ben écht geen snoeper, als ik sommige mensen bekijk, wat die hele dagen door eten... Ik eet nooit zomaar chocolade, dat doet werkelijk al mijn gehele leven pijn aan mijn tanden.
Mijn tandarts beslist hetzelfde zoals jij het zegt, ivm mijn angst zou ik het beter onder volledige narcose laten doen. Mede met het feit dat hij op die manier ook niet kan door werken, want hij moet constant bij verdoven, wat dan nog niet eens werkt. Behalve dat mijn hele kaak lam is, maar die ene tand wil precies toch maar niet. En dat ene gat is nu wel diep genoeg, waar ik al pijn in gehad heb, dus laat me daar in boren en ik ga wel degelijk flauwvallen vrees ik...

Ook goed interdentaal reinigen (tussen de tanden door middel van flosdraad, stokers of ragers) en netjes de tandvleesrand meepoetsen.
Sommige mensen hebben gewoon meer aanleg om gaatjes te krijgen. :) Anderen weer meer aanleg voor parodontitis (tandvleesontsteking waardoor je tanden los gaan staan, kaakbot trekt terug en komt niet terug).

Ben bijna 19 en heb nog nooit een gaatje gehad :D

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:40

en lang poetsen betekend niet dat je goed poetst.. ;)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:13

noortje schreef:

Goed poetsen is beter als lang poetsen. :) Als je lang poets maar niet goed, heeft het geen enkel nut.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:06

Megamutsj schreef:
noortje schreef:

Goed poetsen is beter als lang poetsen. :) Als je lang poets maar niet goed, heeft het geen enkel nut.

Wie beoordeeld dan of er wel goed of niet goed gepoetst wordt... Ik doe al altijd men best om goed te poetsen want ik weet dat overal waar iets blijft hangen ook gaatjes komen bij mij. Maar nog steeds lukt dat niet goed blijkbaar.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:11

Nou, als je goed poetst dan blijft er zo goed als geen plak zitten. Ik ken iemand die denkt goed te poetsen maar er blijft altijd overal plak zitten :')
Natuurlijk moet je goed poetsen in combinatie met flossen, rageren of stokeren voor een optimale gebitsreiniging.
Ben zelf tandartsassistente. :)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:14

Megamutsj schreef:
Nou, als je goed poetst dan blijft er zo goed als geen plak zitten. Ik ken iemand die denkt goed te poetsen maar er blijft altijd overal plak zitten :')
Natuurlijk moet je goed poetsen in combinatie met flossen, rageren of stokeren voor een optimale gebitsreiniging.
Ben zelf tandartsassistente. :)

Flossen doe ik af en toe, nu heeft hij mijn onderste tanden gevuld, daar zaten drie gaatjes en nu wordt flossen wel iets moeilijker daar. En bij bepaalde kiezen geraak er ik onmogelijk tussen, ook spoel ik vaak (maar niet altijd) na met mondwater van Sensodyne.

Edit : O ja, mijn tandarts heeft me nu Oral B aangeboden, een nieuw soort tandpasta om te testen. Werkt super, smaakt een beetje naar hextril.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:17

Mondwater heeft niet veel waarde voor de mondhygiene, maar het is natuurlijk wel fris. Ja als je er niet met een flosje tussenkomt houd het op natuurlijk, maar goed poetsen en flossen(of stokeren, rageren) is het beste om een goede mondhygiene te krijgen. :)

Na het eten of drinken van iets zuurs daarna spoelen met water om de PH waarde weer omhoog te krikken, en drinken met een rietje. Na het eten of drinken een half uur tot een uur niet je tanden poetsen omdat het glazuur dan zacht is en je het dan in principe wegpoetst :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:26

Ik ben ook zo'n hero. Veel antibiotica gehad, heel slecht bekkie. Nu heb ik gewoon tegen m'n tandarts gezegd dat ik hem doodschijt. En ook ik ben zo'n geval die vorige keer rustig 12x wordt verdoofd :P Ik zei gewoon, als ik wat voel, ren ik weg :+ Afgesproken dat als ik teken van leven vertoon terwijl hij bezig is, stoptie. Gelukkig is mijn TA wel cool :D hierdoor ik 10x vertrouwder, én het vertruwen in hem! :j

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:32

hier nog zo'n tandarts held...ik ben zo vreselijk bang voor de tandarts, dat ik ondanks de lelijke gaatjes(op rand van vergroting van hoektanden) en de pijn bij het eten nog niet durf...
vorige tandarts heeft al een kies verknalt, kreeg daar een kroon op.
kroon kwam los, uiteindelijk kies eruit.
zo'n pijn gehad met trekken, in m'n kaakgewricht.
maar ik ga steeds meer denken om toch een afspraak te maken...
ik wil gewoon mooie, pijnloze tanden.

voor iedereen hier die al wel de stap heeft gezet: petje af!!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:38

Ik neem me ook al weken voor een afspraak te maken, maar ik verban het ook net zo hard. Ik ben nu zo'n anderhalf niet geweest, maar er zit zeker al ruim een half jaar een flink gaatje. Wie geeft me een schop onder m'n kont?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:35

Georgette gewoon gaan! Aangeven dat je bang bent en het dus rustig aan wilt doen. Verder kan je natuurlijk eerst een afspraak maken om gewoon even te praten :) Uiteindelijk zul je toch moeten, of wil je met een pijnlijke mond rondlopen? Hoe langer je wacht, hoe erger het word.. Gewoon doen! Achteraf zal het denk ik best wel meevallen.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:02

Megamutsj schreef:
noortje schreef:

dit bedoelde ik ook met bovenstaande zin ;)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 13:26

Georgette schreef:
Ik neem me ook al weken voor een afspraak te maken, maar ik verban het ook net zo hard. Ik ben nu zo'n anderhalf niet geweest, maar er zit zeker al ruim een half jaar een flink gaatje. Wie geeft me een schop onder m'n kont?

Ik! Maar dan wil ik graag een schop terug :D! Ik moet maandag naar de stomatologe, hopelijk kijkt die ook maar gewoon in mijn mond om te zien welke verstandskiezen eruit moeten, want brrr die ken ik helemaal niet en die vertrouw ik dus ook totaal niet! En dan na de examens moet ik mezelf echt wel tien schoppen geven om de overige gaatjes te laten vullen! Maar ik ZAL het doen, het moet gewoon, komaan Georgette, jij kan het ook ;) !

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 17:46

Terug van de stomatologe. Op 3 augustus om 13u moet ik geopereerd worden, en moeten mijn vier verstandskiezen en die andere kies er dus uit. Helemaal geen zin in, ik ken het locked-in syndroom en was bij mijn vorige operatie enorm ziek van de narcose... Hopelijk deze keer niet opnieuw! En moet nog steeds die andere gaatjes laten vullen!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 01:26

Ik heb het ook een keer onder narcose laten doen, jaren niet geweest en ook een angstgeval. Als ik de tandarts zou beloven dat ik daarna netjes elk half jaar zou komen zou ze alles regelen voor de narcose.

En vorige week heb ik weer een behandeling gehad in de stoel bij mijn tandarts. Ondanks dat ik bij het zien van de boor bijna tegen het plafon vloog en halverwege de behandeling heerlijk lag te dissocieren heb ik het wel gedaan. Tandarts super trots op me, ik blij en zij blij. Het is zo belangrijk dat je een tandarts heb die je vertrouwt. Die de tijd neemt voor de behandeling, ik mocht tussendoor zelfs nog een sigaretje gaan roken. Gewoon even time out, ik was de enige patient voor die dag dus al hadden we de hele dag nodig gehad, bij wijze van spreke.