'bang' voor bedorven eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: 'bang' voor bedorven eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:50

Hier, dat bedoel ik. Zelfs mensen aan de andere kant van het land weten van mijn neurotisch trekje. :')

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:53

Ik heb er ook niet zo'n last van hoor. :n THT= TENMINSTE houdbaar. betekend dus dat de producenten tot die datum de houdbaarheid garanderen. Het is een richtlijn. het is dus niet zo dat je de volgende dag dood neervalt omdat het "ineens" niet goed meer is ;) de meeste houdbaarheids data's zijn uit "veiligheid" voor de producenten ook nog eens vele malen korter gemaakt dan dat het werkelijk is. dus de produkten blijven vaak nog heeele lang tijd goed. met uitzondering van melk en vleesprodukten dan. met vlees let ik wel wat meer op maar melkprodukten weer niet. melk of vla neem ik gewoon nog 2-3 dagen nadat de houdbaarheid is verstreken. zolang de vla nog dik uit het pak komt is er niets aan de hand. ik eet gerust koekjes of wat dan ook wat een paar maanden over de datum is. geopende pakken met drinken max. 5-6 dagen. daarna wordt het meestal wel wat ranzig :+ ik zet op potten van bijv. jam, groenten, appelmoes en op pakken drinken altijd de datum waarneer ik het open gemaakt heb. pot appelmoes eet ik gerust een week van. staat toch in de koelkast en zolang er geen beharing op zit ;) cola en andere frisdrank staat gerust 2 weken in de koelkast. de prik blijft er opzitten zolang je de fles maar op z'n kop zet ;) brood eet ik uit de vriezer maar kan ook gerust wel 2 dagen. schimmel komt er pas na 4-5 dagen. en vaak ligt het dan gewoon te vochtig ;) en kijk, ik leef nog steeds *\o/*
Laatst bijgewerkt door Tieme op 20-04-10 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:58

Ik zit ook op kamers en zeker daar eet ik alles op wat ik in huis haal. Het doet echt teveel pijn om m'n teerbeminde centjes in de vuilbak te gooien.
De melk die ik nu bvb in de koelkast heb staan check ik wel even driedubbel voor ik hem bij de koffie doe, staat al van begin vorige week open maar hij zal toch echt opmoeten of zelf uit de koelkast springen voor ik een nieuwe neem.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:05

Oh Thioro, begin vorige week? Gedver :+. Ik begon serieus te kokhalzen toen ik dat las. Dat kan toch gewoon niet lekker zijn?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:09

In de koffie proef ik het niet :P . Nee ze is nog wel goed maar moet idd wel dringend op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:10

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:12

Dan nog...

2, hooguit 3 dagen, en dan moet het echt weg. Als ik dat niet waar kan maken koop ik of een kleinere verpakking, of koop ik het niet. Maar eten word hier nooit weggegooid, met 2 honden en 4 katten vind het wel een bestemming.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:14

Jamaar, ik lust geen koffie zonder melk. Kleinere verpakkingen vind ik in verhouding te duur en ik zou bvb die roompjes kunnen nemen maar die worden wel slecht :P .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:16

Oohhh hier eten we alles wat een paar daagjes over de datum is en er nog goed uitziet met smaak op hoor. :+
We leven allemaal nog, dus mensen geen zorgen, je gaat er echt niet dood aan, wij zijn het LEVENDE bewijs. :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:17

Melk is als het pak 5 dagen open is nog prima te drinken.
Gewoon goed ruiken pas als het zuur ruikt en dat duurt best wel even drink ik het niet meer.
Zodra je moet leven van erg weinig geld gooi je dingen echt wel minder snel weg.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:57

Ik ben blij dat ik nu getrouwd ben, en alles wbt eten zelf in de hand heb := Koelkast is bijna leeg :+

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:17

Houdbaarheidsdatum zegt ook niet alles, zo heb ik ooit salmonella opgelopen door het eten van chocolaatjes die nog een jaar houdbaar moesten zijn, als er echt iets mis mee is zegt die datum niets. En als er niets mis mee is, zegt die datum ook niet altijd iets :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:22

Lielle schreef:
ik denk ook dat het een kwestie van gewenning (en soms inbeelding) is. Ik eet alles en heb nergens last van, ook niet in warme landen waar ik dus rustig op straat een kebabje pak. Degenen die ik ken die erg secuur zijn met THT data etc hebben ook om het minste of geringste maagklachten. Ik weet alleen niet zeker wat oorzaak of gevolg is ;)

Voor mezelf kan ik het antwoord wel geven: bij mij is het inbeelding. Oftewel: aanstelleritus :D
Ik heb een maag als een paard, kan er alles in mikken en heb zelden ergens last van. Voor mijn gevoel komt dat omdat ik altijd zo secuur ben met eten, maar in m'n achterhoofd weet ik wel beter. Het is gewoon iets wat tussen je oren zit.
'Technisch gezien' kan het ook helemaal niet. Dat voorval met dat slaatje wat ik eerder beschreef is echt een voorbeeld van inprenting. Ik pak een hapje, spuug het vervolgens ook nog uit, en loop vervolgens de hele dag te kotsen en te panieken omdat ik dat hapje genomen heb. Tuurlijk, het was bedorven, maar van zo'n klein hapje dat je ook nog uitspuugd kun je echt niet zo ziek worden. Kortom: bij mij is het echt aanstelleritus. Ik weet het, ik vind het ook irritant, ik probeer het te veranderen, maar die tic blijft......

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:28

Oh eindelijk medestanders! Ik heb dat dus precies zo erg. Nu komt het bij mij ook omdat ik dus wel eens een keertje zure melk heb gedronken (per ongeluk uiteraard), die was nog niet op de datum en ook nog niet lang open. Ik heb ook vaak genieg gehad dat ik de melk uittestte en het al aardig richting yoghurt ging op de dag van de tht datum. Ik drink dus ook niets meer uit een pak/fles bij andere mensen thuis, ik heb nu al 2 keer meegemaakt dat ik ice tea met schimmel en zure chocolademelk heb opgedronken. Dus het komt bij mij niet compleet uit de lucht vallen.

Bij mij gaat de melk na een paar dagen dus ook echt weg (nou drink ik het vrij veel dus is ie dan ook aardig leeg).

Ik heb wel een vrij gevoelig darmstelsel, maar dat heeft niet direct iets te maken met spullen die over datum zijn, dat gaat meer om dingen als vlees enzo. Ik neem ook gerust iets bij een tentje op vakantie ofzo, maar als ik een biefstukje eet wat niet goed doorbakken is, dan moet ik zorgen dat ik binnen een kwartier een wc voorhanden heb.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:35

Voor mij is het ook heel herkenbaar, ik eet niet zo graag kliekjes op en ik moet ff controleren voordat mijn moeder hem in de magnetron doet. Ik eet ook geen producten die langer dan 2 dagen open ligt, sla smaakt voor mij na 2 dagen vanuit supermarkt al niet goed. :+

Als ik een of meerdere weken alleen woon thuis dan koop ik alleen eten die ik komende week heb gepland om te gaan eten. Hiermee let ik erop dat ik voldoende binnen heb (ben vegatarier), zo gaat het nooit over de datum waardoor ik moet gaan weggooien. Zo vind ik het veiliger en gezonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:38

Ik ken het hoor, al heb ik het minder dan jou TS. Maar het komt ook omdat de koelkast hier niet meer zo geweldig werkt en vaak te warm is. :+ Gadverdarrie, ik moet er echt niet aan denken dat iets beschimmeld is ofzo..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:40

Oja, bij mij komt het ook omdat ik al een aantal keer (meer dan 3!) een glas chocolademelk heb gepakt met klonten erin.... :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:47

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:00

Utixo schreef:
Hier, dat bedoel ik. Zelfs mensen aan de andere kant van het land weten van mijn neurotisch trekje. :')

:+ }:0 Benthe zoiets vergeet ik niet nee :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:17

Ik dacht echt dat ik de enigste was, ik sloeg een zucht van verlichting na het lezen van dit topic.
Ik heb het ook heel erg, zou liefst ook overal datum van openen opschrijven, maar mijn moeder kan echt alles eten, ze ruikt eraan, ruikt nog lekker dan eet ze het gewoon, al staat het jaren in de kast (bij wijze van spreke). Het zit bij mij ook gewoon tussen de oren, ik word al misselijk als ik iets 'moet' of perongeluk heb gegeten dat ver over de datum was, ook al was het gewoon niet slecht. Het idee alleen al .....
Misschien hangt het bij mij wel samen met mijn angst voor braken', hoewel ik dit nog maar 3 keer heb 'moeten doen' in mijn 18jaar. Als ik jong was, zware reflux gehad, waarschijnlijk daar die angst aan overgehouden.
Vlees, charcuterie, eet ik echt alleen de eerste 2 dagen, hééél uitzonderlijk de 3de dag. Ik check alle datums, vooral melkproducten ben ik voorzichtig mee.
Op restaurant of mcDo of wat dan ook vraag ik me vaak ook af, 'zou het vlees goed genoeg gebakken zijn', 'niet te lang in de warmte gelegen?', 'De fritten nog goed?'.
Ik probeer het wat te negeren, kan mezelf echt gek maken anders. Ik eet vooral dingen waar ik me veilig bij voel, groenten en fruit gaan er zo in bij mij zonder nadenken. Wel netjes wassen :+. Kruiden of droge koekjes die wat over tijd zijn, daar maak ik me ook niet druk over, maar alle andere dingen :Y)
*Kan nu met een gerust hart gaan slapen*

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:18

Jusi schreef:
Juangi schreef:
Oja, bij mij komt het ook omdat ik al een aantal keer (meer dan 3!) een glas chocolademelk heb gepakt met klonten erin.... :r

Spoel je het door de schoorsteen en maak je een nieuw pak open :+ Dan zie je gewoon dat het niet goed meer is, dus gooi je het weg..

Schoorsteen?

Zeggen jullie in Nederland dat zo of is het een spreek/typfoutje? :o

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:21

Sja, ik denk dat ik er echt makkelijk in ben. Heb heus ook al zure melk gedronken, beschimmeld brood ontdekt of iets overdatum opgegeten en ohja heb ik het beestjes-in rijst-verhaal al verteld?

Dat is een keer gruwelen, mond uitspoelen, slecht eten weggooien en nieuw gaan halen. Maar daarom ga ik nog niet panisch doen over dingen die niet verser dan vers zijn ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:22

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:23

Aah ik heb het ook héél erg... Zeker met dingen als vla, jus d'orange, melk, enzovoorts. Snijvlees is ook rampzalig, want na 1 dag eet ik dat ook niet meer. Of fruit met een bruin plekje.. :') En 1 dag voor houdbaarheidsdatum is ook al te oud en te 'niet vers' :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:23

ik heb het niet... mijn vriend wel :')
Hij kan een kuipje smeerkaas zo weggooien omdat deze 'oud' is terwijl hij het zelf een dag ervoor open heeft gemaakt 8)7