Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
THT= TENMINSTE houdbaar. betekend dus dat de producenten tot die datum de houdbaarheid garanderen. Het is een richtlijn. het is dus niet zo dat je de volgende dag dood neervalt omdat het "ineens" niet goed meer is
de meeste houdbaarheids data's zijn uit "veiligheid" voor de producenten ook nog eens vele malen korter gemaakt dan dat het werkelijk is. dus de produkten blijven vaak nog heeele lang tijd goed. met uitzondering van melk en vleesprodukten dan. met vlees let ik wel wat meer op maar melkprodukten weer niet. melk of vla neem ik gewoon nog 2-3 dagen nadat de houdbaarheid is verstreken. zolang de vla nog dik uit het pak komt is er niets aan de hand. ik eet gerust koekjes of wat dan ook wat een paar maanden over de datum is. geopende pakken met drinken max. 5-6 dagen. daarna wordt het meestal wel wat ranzig
ik zet op potten van bijv. jam, groenten, appelmoes en op pakken drinken altijd de datum waarneer ik het open gemaakt heb. pot appelmoes eet ik gerust een week van. staat toch in de koelkast en zolang er geen beharing op zit
cola en andere frisdrank staat gerust 2 weken in de koelkast. de prik blijft er opzitten zolang je de fles maar op z'n kop zet
brood eet ik uit de vriezer maar kan ook gerust wel 2 dagen. schimmel komt er pas na 4-5 dagen. en vaak ligt het dan gewoon te vochtig
en kijk, ik leef nog steeds
. Ik begon serieus te kokhalzen toen ik dat las. Dat kan toch gewoon niet lekker zijn? 
Koelkast is bijna leeg
Lielle schreef:ik denk ook dat het een kwestie van gewenning (en soms inbeelding) is. Ik eet alles en heb nergens last van, ook niet in warme landen waar ik dus rustig op straat een kebabje pak. Degenen die ik ken die erg secuur zijn met THT data etc hebben ook om het minste of geringste maagklachten. Ik weet alleen niet zeker wat oorzaak of gevolg is

. Kruiden of droge koekjes die wat over tijd zijn, daar maak ik me ook niet druk over, maar alle andere dingen
Jusi schreef:Juangi schreef:Oja, bij mij komt het ook omdat ik al een aantal keer (meer dan 3!) een glas chocolademelk heb gepakt met klonten erin....
Spoel je het door de schoorsteen en maak je een nieuw pak openDan zie je gewoon dat het niet goed meer is, dus gooi je het weg..
.