Hoeveel brood eten jullie per dag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel sneetjes brood per dag

1-3
94 (34%)
4-6
132 (48%)
7-9
19 (6%)
Geen
24 (8%)
Meer
6 (2%)

Totaal aantal stemmen: 275

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:39

Ik denk dat ze dit meer aan je vraagt als in: denk je dat dit gezond is? Kun jij eens kijken of je me kan helpen?

Tenminste, zo lees ik het...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:40

Majo schreef:
Ik denk dat ze dit meer aan je vraagt als in: denk je dat dit gezond is? Kun jij eens kijken of je me kan helpen?

Tenminste, zo lees ik het...

*D idd

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:43

Ik heb 4-6 ingevuld, maar ik eet vaak volkorencrackers ipv brood, vooral tijdens het ontbijt. Maargoed, dit staat ongeveer wel gelijk aan 4 boterhammen.

De lunch is vaak wel 2 broodjes, of sla/yoghurt.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:43

@Lieveli: Haha mooi. Ik vind trouwens dat je in de middag wel erg weinig eet, ik zou compleet van mn graadje gaan als ik daarop moest leven.

Wellicht toch een boterhammetje meer eten? Doe je je wortel en paprika OP je brood :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:44

Oh zo! Sorry, helemaal verkeerd gelezen Y;(

Pfoeh, vind ik wel lastig om te zeggen zo. Ik ben natuurlijk geen diëtiste, probeer alleen zo gezond mogelijk te eten. Vezels haal je natuurlijk uit meer producten dan alleen brood, las ook dat je rijst eet? Voldoende groente en fruit zit je sowieso aan, je eet ook matig vlees en vis? Dan zit je qua Vit B12 en dergelijke denk ik ook wel goed :j Enige is dus de jodium, dat zit nog maar in heel weinig producten. Gebruik je wel eens zout? Dan zou je in zout met daaraan toegevoegde jodium kunnen gebruiken.
Hoe voel je jezelf? Fit, ben je snel moe, zwakjes, slap midden op de dag?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:46

Berdien schreef:
Oh zo! Sorry, helemaal verkeerd gelezen Y;(

Pfoeh, vind ik wel lastig om te zeggen zo. Ik ben natuurlijk geen diëtiste, probeer alleen zo gezond mogelijk te eten. Vezels haal je natuurlijk uit meer producten dan alleen brood, las ook dat je rijst eet? Voldoende groente en fruit zit je sowieso aan, je eet ook matig vlees en vis? Dan zit je qua Vit B12 en dergelijke denk ik ook wel goed :j Enige is dus de jodium, dat zit nog maar in heel weinig producten. Gebruik je wel eens zout? Dan zou je in zout met daaraan toegevoegde jodium kunnen gebruiken.
Hoe voel je jezelf? Fit, ben je snel moe, zwakjes, slap midden op de dag?

Ik eet geen zout... Ik ben wel snel moe maar ik weet niet of dat komt doordat mijn schema nu zo is, of omdat ik te weinig binnenkrijg. Waar zit nog meer jodium in?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:49

Even van de site van het voedingscentrum geplukt:
Citaat:
Het spoorelement jodium is een bouwsteen van de schildklierhormonen in het lichaam.

Waar heb je het voor nodig?
Jodium is belangrijk voor de schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling.

Waar zit het in?
Jodium zit in zeevis en er zit een beetje in eieren. In Nederland zit er van nature niet veel jodium in de voeding. Daarom wordt het toegevoegd aan keukenzout (Jozo) en dieetzout met een laag natriumgehalte. Het wordt ook toegevoegd aan bakkerszout voor het bakken van brood. Sinds 1999 mag jodium ook worden toegevoegd aan broodvervangers, zoals beschuit, knäckebröd, crackers, cornflakes en ontbijtkoek. Daarnaast wordt het toegevoegd aan het zout dat in vleeswaren wordt gebruikt. De toevoeging aan keuken- of tafelzout is echter niet meer verplicht. Op de verpakking van zout staat of jodium is toegevoegd. In zeezout zit nauwelijks jodium.

Wat gebeurt er als je er te weinig van binnenkrijgt?
In de schildklier zit een grote voorraad jodium, waar je jaren mee vooruit kan. Als je te weinig jodium binnenkrijgt via de voeding, merk dat dus pas na jaren. Als je geen zout gebruikt waar jodium inzit en weinig brood eet, loop je het risico op een jodiumtekort. Onder weinig brood wordt verstaan: minder dan drie sneetjes per dag. Door een jodiumtekort kan de schildklier trager gaan werken en opzwellen. Dit heet ook wel struma of krop. Een jodiumtekort kan bij kinderen leiden tot een groeiachterstand, een verminderd leervermogen, en -in uitzonderlijke gevallen- tot dwerggroei (cretinisme). De Gezondheidsraad bracht in oktober 2008 nog een rapport uit waaruit blijkt dat Nederlanders over het algemeen voldoende jodium binnenkrijgen.

Wat gebeurt er als je er teveel van binnenkrijgt?
De meeste mensen kunnen een teveel aan jodium in de voeding zonder problemen verdragen. Alleen mensen met een jodiumtekort of een schildklierafwijking, kunnen wel gevoelig reageren op een te grote hoeveelheid jodium. Bij hen kan dit de werking van de schildklier verstoren. Als aanvaardbare bovengrens voor inneming houdt de Europese Voedselautoriteit (EFSA) een waarde aan van 200 (1-3 jr) tot 600 microgram per dag voor volwassenen.

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden
De Gezondheidsraad heeft voor jodium geen aanbevelingen opgesteld. In Nederland wordt de aanbeveling van de Wereld Gezondheid Organisatie (WHO) aangehouden en die bedraagt 150 tot 300 microgram jodium per dag. Elders gelden voor kinderen wat lagere waarden (vanaf 90 microgram jodium per dag voor 1-3 jarigen.

Mijn informatie was dus achterhaald, jodiumgehalte van de gemiddelde NL is op dit moment wel weer goed gelukkig :j

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:57

Annn schreef:
goeroe schreef:
Ik begrijp niet goed waarom je de link legt tussen brood eten en afvallen, want volgens mij zijn er niet veel mensen te zwaar omdat ze teveel brood eten! ;) Zorg er wel voor dat je volkoren brood neemt, dus geen witbrood maar ook niet van dat heel erg donkere brood want daar zit verbrande mout in en dat is niet gezond.

Die link is er zeer zeker wel. In brood zitten koolhydraten, dat zijn behoorlijke dikmakers.
Koolhydraten vind je echter niet alleen in brood, dus alleen geen brood eten zal niet veel uitmaken als je ook veel fruit/pasta/rijst blijft eten :)

Ik heb het south beach dieet gedaan, geen koolhydraten dus.
Toen mocht ik geen brood/pasta/rijst/fruit voor 2 weken en dan vliegen de kilo's eraf!
En niet omdat ik niets at, ik at 's ochtends 2 gebakken eieren, tussendoor paar cherrytomaatjes, tussen de middag bak sla met iets van vlees/vis voor de eiwitten tussendoor weer iets te snacken en 's avonds veel groente + vlees/vis.

Nu ben ik weer bezig met opbouwen en eet ik 1 broodje of 2 boterhammen p.d. :)

Ja precies!
Mijn SC-dieet heeft veel overeenkomsten met koolhydraatbeperkte diëten als South Beach, Atkins of dr. Frank. En hoewel ik het ben gaan volgen vanwege medische redenen en niet om af te vallen, ben ik toch tot mijn eigen verbazing fluitend die kilootjes waarmee ik me in de loop der jaren al had verzoend, weer kwijt geraakt. En dat terwijl ik nog altijd best veel eet.
Ik voel me ook echt veel beter. Niet alleen de klachten waarvoor ik het dieet ben gaan volgen zijn verdwenen, maar ook die gekke dipmomenten in mijn bloedsuikerspiegel blijven weg en ik heb veel meer energie. Toen ik nog bij wijze van ontbijt 3 volkorenboterhammen at, had ik steevast om half 11 alweer een gierende honger, compleet met trillende handen en een duizelig gevoel. 's middags om 4 uur idem dito. En omdat het dan nog geen etenstijd was, had ik dan een haast onbedwingbare neiging om op die momenten buitensporig veel tussendoortjes te gaan eten. De sultana's, liga's en evergreens vlogen er hier in rap tempo doorheen. Nog meer koolhydraten dus.....
En in de loop der jaren sloop er telkens weer een kilootje bij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:59

Respect voor de mensen die zo'n dieet uithouden... mij lijkt het vreselijk. :=
Overigens klinkt het helemaal niet zo gezond, maar je zal je voedingstoffen wel ergens anders uithalen.
Edit: veel vlees/vis lijkt me.. niet aan gedacht, als vegetariër zijnde zou zo'n dieet niet werken. :+

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:00

Ok, goeie uitleg!
TS geeft aan wel vaak moe te zijn: dit heb ik zelf ook! Ik ga gewoon door en doe alsof ik het niet merk, maar aan welke voedingsstoffen kan dit nog meer liggen dan?
Ik eet wel gemiddeld 3 sneden bruin brood (tarwe, geen volkoren, dat vind ik niet lekker) per dag, en 's avonds iets van aardappels, pasta of rijst met wat groente en ene keer stukje vlees en andere keer vega burger.

highwaykind

Re: Hoeveel brood eten jullie per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:05

Edit - ik eet trouwens speltbrood
('normaal' brood is 1 hap lucht en vult voor geen meter..)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:05

Moe zijn kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Je zou een keer je bloed kunnen laten testen of je HB-spiegel hoog genoeg is. HB vervoert het zuurstof door je bloed, heb je een (te) laag HB-gehalte, dan kan je bloed minder zuurstof vervoeren en kun je dus ook minder. Je spieren en dergelijke hebben immers zuurstof nodig om goed hun werk te kunnen doen.

Zelf is mijn bloed laatst getest ivm bloeddonorschap, en ik had een 8.9. Ondergrens voor bloeddonor is 7.8, dus ik was er echt ontzettend blij mee :j Zeker omdat ik vegetariër ben, en mijn Vit.B12/ijzer niet uit vlees 'kan' halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:09

Ik eet er tussen de 3 en 6 per dag. Ligt er een beetje aan. Meestal 3/4.
Ik heb een normaal gewicht maar er zou wel wat afmogen. ;)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:10

Das een goeie, dat HB meten :j Zal mijn moeder vragen morgen het apparaat mee te nemen, dan weet ik het meteen.
@Highwaykind: wat is speltbrood? Klink heel zwaar!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:12

Ik eet er gemiddeld 4 op een dag, vaak met zoets zoals jam, chocopasta of pindakaas
Ben niet op dieet maar probeer wel op mn gewicht te letten
Heb vaak wit meerzadenbrood of volkoren meerzadenbrood want dat vind ik het lekkerst :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:12

Ik eet een wit bolletje op een dag. :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:13

Majo schreef:
Das een goeie, dat HB meten :j Zal mijn moeder vragen morgen het apparaat mee te nemen, dan weet ik het meteen.

Is ook redelijk zwaar.
Spelt is een "oude" graansoort, heeft een beetje een aparte smaak.
Het is meestal ook wel wat duurder brood omdat het een stuk meer energie kost om het te produceren. :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:17

Majo schreef:

Gemaakt van speltmeel - dit is erg licht verteerbaar en er zitten minder gluten in. (maar het brood zelf is veel 'dichter/zwaarder' dan gewoon supermarkt brood, meer 'zelfgebakkenbrood achtig'.)
Ik vind het in ieder geval erg lekker - het is inderdaad wel aardig duur...

(even snel gegoogled: hier staat wel veel info)
http://www.voedingswaar.nl/spelt.htm

Esgaroth

Re: Hoeveel brood eten jullie per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:21

Als het licht verteerbaar is, heb je er dan ook meer van nodig?
Mijn moeder vertelt me altijd dat ik volkorenbrood moet eten (wat ik dus niet lekker vindt) omdat dit veel langer duurt voordat je lichaam het verteerd heeft, en je dus minder snel honger krijgt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:22

Majo schreef:
Mijn moeder vertelt me altijd dat ik volkorenbrood moet eten (wat ik dus niet lekker vindt) omdat dit veel langer duurt voordat je lichaam het verteerd heeft, en je dus minder snel honger krijgt.

Nee, dat heeft te maken met processen in je lijf die het dan beter weg kunnen krijgen. :)

Ik zou niet proberen om er meer van te eten, van klanten krijgen we altijd te horen dat ze na een paar sneetjes écht vol zitten. :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:24

Ik probeer elke dag 4 boterhammen te eten. Soms zijn het er iets meer, soms iets minder, maar in het algemeen zit ik bijna altijd wel aan de 4. 'S morgens 2 met zoetigheid (vlokkken/stroop), 's middags 2 met hartig (kaas/vleeswaren).
Zit op een normaal gewicht trouwens :)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:25

Ik eet er toch zeker 12 op een dag , en het liefst donkebruin brood.
Ook de kids hier eten veel brood .
Zijn met 5 man hier, en ik haal elke dag 2 broden .

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:25

Fiffill schreef:
Respect voor de mensen die zo'n dieet uithouden... mij lijkt het vreselijk. :=
Overigens klinkt het helemaal niet zo gezond, maar je zal je voedingstoffen wel ergens anders uithalen.
Edit: veel vlees/vis lijkt me.. niet aan gedacht, als vegetariër zijnde zou zo'n dieet niet werken. :+

Ik vind het juist heel gemakkelijk vol te houden. Het is in het begin even wennen, dat wel. Maar toen ik eenmaal omgeschakeld was had ik er geen enkele moeite meer mee. Het enige dat ik er wel vervelend aan vind is dat ik er altijd rekening mee moet houden als ik ergens naar toe moet. Ik kan niet als ik een dagje weg ga ergens een broodje of een zak patat kopen. Ik zal altijd zelf eten mee moeten nemen. Maar dat is echt het enige.
Wel denk ik dat het inderdaad heel lastig is om als vegetariër een dergelijk dieet te gaan volgen. Ik ken één persoon die het doet, maar die is naar mijn idee wel erg beperkt in haar voedingskeuze.
Qua gezondheid denk ik dat er niet zoveel mis mee is. Ik eet veel groente, rauwkost en fruit en de hoeveelheid vlees en vis is gewoon gemiddeld. Verder noten, een eitje, harde kaas en zelfgemaakte (lactosevrije) joghurt. Ik zou niet weten wat ik tekort zou moeten komen. En nogmaals: ik voel me veel gezonder dan voor het dieet. Ik verricht lichamelijk werk, rijd gemiddeld zo'n 4 keer per week paard en sport daarnaast nog vrijwel dagelijks (fietsen of hardlopen). Ik voel me niet moe of futloos en zou niet eens meer weten wanneer ik voor het laatst ziek ben geweest.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:40

upendo schreef:
Majo schreef:

Nee, dat heeft te maken met processen in je lijf die het dan beter weg kunnen krijgen. :)

Ik zou niet proberen om er meer van te eten, van klanten krijgen we altijd te horen dat ze na een paar sneetjes écht vol zitten. :)

Vorige week was mijn speltbrood op en toen heb ik maisbrood gegeten .
Speltbrood vult VEEL beter, had echt binnen no time een half maisbrood op en nog 'honger'.. :o
Dus, lichter verteerbaar, maar ook vullender -> je eet er minder van :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:40

Fijn dat het voor jou goed werkt Oprtalj, maar ik zou echt niet zonder mijn 16 boterhammen per dag kunnen. :')