In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:18

Je moet die collega aan LATEN pakken. Jij zelf bent niet bij machte om dat te doen, zeker niet met haar vriendin de leidinggevende. Van hogerhand aan laten pakken werkt echt veel beter, dan maak je een statement!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:18

zo zeg... dat is me heftig.

of die isntantie nu geldzorgen heeft of niet, dat mag nooit ten koste gaan van je eigen gezondheid.

Ik kan de reactie van Ragdollcat begrijpen, je hebt overal een verklaring voor, schuift alles af, en wuift het weg, je hebt het over je eigen gezondheid, lijf en leden.... niet over die van een ander.
Dat er een keer iets kan gebeuren, zal niemand raar van opkijken... maar dat dat regelmatig en vaker voorkomt, dat is niet normaal.
en dat die client dan vraagt of je al bang ben bent, dan vraag ik me af hoe onbewust het gebeurd.

Aan je hoofpijn kan ik niets veranderen, maar ik zou ook uitkijken naar ander werk... dit is geen normale werksituatie.

sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:22

Alane schreef:
zo zeg... dat is me heftig.

of die isntantie nu geldzorgen heeft of niet, dat mag nooit ten koste gaan van je eigen gezondheid.

Ik kan de reactie van Ragdollcat begrijpen, je hebt overal een verklaring voor, schuift alles af, en wuift het weg, je hebt het over je eigen gezondheid, lijf en leden.... niet over die van een ander.
Dat er een keer iets kan gebeuren, zal niemand raar van opkijken... maar dat dat regelmatig en vaker voorkomt, dat is niet normaal.
en dat die client dan vraagt of je al bang ben bent, dan vraag ik me af hoe onbewust het gebeurd.

Aan je hoofpijn kan ik niets veranderen, maar ik zou ook uitkijken naar ander werk... dit is geen normale werksituatie.

sterkte

Hoe bedoel je?
Ik vraag om tips, ik krijg die. De bruikbare pik ik eruit en daar ga ik werk van maken. Ik ga met de vertrouwenspersoon praten, ik zit erover te denken de inspectiedienst in te lichten (ook om andere zaken) en hoe ik het beste alles aan kan pakken.

Kun je een voorbeeld geven van dingen die ik wegwuif en dat ik alles afschuif?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:22

Ragdollcat: ik begrijp je reactie maar om te zeggen dat ze zwak is is zwak van jezelf ;)

TS: Veel succes hiermee.. ik hoop dat je stappen uiteindelijk leiden tot een oplossing :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:23

Ik geef je vriend gelijk, ga er gewoon weg, ze voelen geen verantwoordelijkheid voor de veiligheid voor het personeel, dan hoef je dat ook niet te doen (je verantwoordelijk voelen).

Pak het aan en klaag ze aan, zoals wat de rest van de bokkers zegt en weiger nog langer om op die client te passen, die is te gevaarlijk om 1 op 1 te gaan werken.

Ik zeg ook niet dat ze zwak is maar dat ze slap is van hoe ze het had aangepakt, ze had best boos om mogen worden.

abdcefblabla

Re: In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:29

Onverantwoord! als er zoveel mensen over die vrouw zeuren lijkt de oplossing voor mij duidelijk; dat mens moet weg. Zeker als het is dat jij bij een gevaarlijke client zit, en zij jou niet te hulp schiet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:56

Ragdollcat schreef:
Ik geef je vriend gelijk, ga er gewoon weg, ze voelen geen verantwoordelijkheid voor de veiligheid voor het personeel, dan hoef je dat ook niet te doen (je verantwoordelijk voelen).

Pak het aan en klaag ze aan, zoals wat de rest van de bokkers zegt en weiger nog langer om op die client te passen, die is te gevaarlijk om 1 op 1 te gaan werken.

Ik zeg ook niet dat ze zwak is maar dat ze slap is van hoe ze het had aangepakt, ze had best boos om mogen worden.

Je zei alleen dat ik slap was, zonder reden erbij. Nu je erbij vermeld dat ik boos had mogen worden begrijp ik je veel beter.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:03

Als ik jou was zou ik en gesprek met leidinggevende en vertrouwenspersoon aanvragen.
Laat hier een verslag voor maken.
Meldt daarin nadrukkelijk dat jij je onveilig voelt bij deze clienten met name omdat je geen rugdekking krijgt van je collega's.

Ook met een pzi systeem (zgn alarmsysteem, persoon zoek installatie, waardoor men altijd ziet waar je bent als je de paniekknop hebt ingedruk, zeker handig voor grotere instellingen) maar op zijn minst een alarmsysteem ben je er helaas nog niet als de collega's niet op een alarmmelding reageren.

Stel de organisatie aansprakelijk voor alle gevolgen en vraag om een plan van aanpak om dit te verbeteren. Stel hier een tijdlimiet aan wanneer dit er moet zijn.

Geef aan dat je ook wilt dat dit onder de aandacht van de directie of college van bestuur gebracht wordt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:09

Citaat:
Ook met een pzi systeem (zgn alarmsysteem, persoon zoek installatie, waardoor men altijd ziet waar je bent als je de paniekknop hebt ingedruk, zeker handig voor grotere instellingen) maar op zijn minst een alarmsysteem ben je er helaas nog niet als de collega's niet op een alarmmelding reageren.

Inderdaad. Hier gaat het niet over een fout alarmsysyteem, maar over een collega die het hoorde maar nalatig was.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:16

sorry vind het niet normaal, ik werk ook in de zorg.
opsluiten die man, mag toch niet kunnen gebeuren?
of met z'n tweeen die man verzorgen.

dus als je s'morgens ingedeeld word kan je denken: zo ik word lekker in elkaar geslagen vandaag :(
en die collega moet zich schamen. :(

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:21

Euhm TS: Over dat in elkaar slaan enzo is wel genoeg gezegd effe. Maar.... Zou jij niet even heel snel naar eeen huisarts gaan? Je kan een hersenschudding hebben opgelopen hoor! Lijkt mij niet handig na zo'n "akkefietjes" (ahum) door te blijven lopen en paracetamolletjes te blijven peuzelen alsof het smarties zijn.

Edit: ik bedoel dus even niet tot morgen wachten maar nu contact opnemen met HA-post of spoedarts ofzo. Want als jij al in totaal 4 dagen geloof ik met hoofdpijn loopt is dat niet goed.

Hoe is het met je hoofdpijn nu trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:41

Bedankt zilfstar. Vind het zo banketstaaf om naar een huisartsenpost te gaan voor hoofdpijn en heb morgenochtend om half 10 al een afspraak staan. Hoofdpijn nog hetzelfde, ga op tijd naar bed.

Over de collega's nog; niemand wil daar werken, iedereen gaat daar na een paar weken/ maanden weg. Er zijn maar 2 vaste mensen die er een aantal jaar werken (6) en die collega die mij liet stikken 2 jaar. Denk dat ze ook zoveel mogelijk willen behouden, we hebben te weinig personeel maar niemand wil hier werken (en terecht, raad het ze af).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:55

Petite schreef:
Bedankt zilfstar. Vind het zo banketstaaf om naar een huisartsenpost te gaan voor hoofdpijn en heb morgenochtend om half 10 al een afspraak staan. Hoofdpijn nog hetzelfde, ga op tijd naar bed.

Over de collega's nog; niemand wil daar werken, iedereen gaat daar na een paar weken/ maanden weg. Er zijn maar 2 vaste mensen die er een aantal jaar werken (6) en die collega die mij liet stikken 2 jaar. Denk dat ze ook zoveel mogelijk willen behouden, we hebben te weinig personeel maar niemand wil hier werken (en terecht, raad het ze af).

Ja snap ik wel. Maar je loopt er mooi wel al een paar dagen mee rond! Hopelijk kan je morgen bij de HA wat meer te weten komen en krijg je er iets voor. Iets anders als paract ofzo durf ik je ook niet te vertellen. Welterusten!!! Hoop dat je een beetje kan slapen.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:57

mijn tante heeft het zelfde meegemaakt.
alleen zijn haar knieeen verot getrapt en loopt ze al haar hele vedere leven op krukken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:27

Ik heb met verbazing en lichte ontzetting het hele topic doorgelezen!

Allereerst, TS: Ga alsjeblieft NU naar de dokter!!! Als die hoofdpijn van jouw nog steeds niet beter is, is er misschien echt iets ernstigs aan de hand. Bovendien kan je de getuigenis van een arts misschien goed gebruiken bij de verdere stappen die je gaat ondernemen.

Voorts: Ik ben vertrouwd met het werk in de zorg en ik kan me denk ik goed voorstellen hoe jij je voelt / gevoeld moet hebben, TS. Ik ben helaas ook geen bijzonder assertieve persoon (wordt aan gewerkt ;) ) maar ik begrijp de reacties van sommigen, die vinden dat je "slap" overkomt, wel. Wat er hier gebeurd is kan niet, mag niet en kan levensgevaarlijk zijn. En daarom MOET je daar echt iets aan doen. Als die leidinggevende van jou niet adequaat reageert, ga dan onmiddelijk naar een hogergeplaatste. Op het onverantwoordelijke gedrag van je collega moeten reacties komen! Komen die niet, dan is het aan jou om het zinkende schip tijdig te verlaten.
Succes!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:36

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, laat ik dat ten eerste zeggen.
Bij clienten zoals deze is het belangrijk dat je op je collega's kunt rekenen. Anders kun je dit werk niet doen!

Aanklagen etc wat hier genoemd wordt lijkt me niet de goede stap. Als jij op een groep werkt waar mensen werken met meervoudige complexe stoornissen weet je dat je af en toe een klap kan verwachten. Echter hou in je hoofd dat dit geen normaal gedrag is, het is niet normaal om een klap te krijgen en het is belangrijk daar zelf ook bij stil te staan, en het niet erg is om bang te zijn, iedereen is wel eens bang, belangrijk is te blijven handelen en je kop koel te houden
De reden dat het bij een klap blijft en niet erger wordt, is de begeleiding en je collega's die bij kunnen springen. Wat dus in deze situatie niet gebeurd is.
Ik zou een gesprek aanvragen bij je leidinggevende en de desbetreffende collega. Bespreken wat er gebeurt is.
Misschien is je collega zelf wel doodsbang voor deze man en daarom gebeurt er niets, natuurlijk mag dit geen excuus zijn, maar het maakt wel wat meer dingen duidelijk.
Met de vertrouwenspersoon praten is ook een goede stap!

Mag ik vragen waarom je niet gepiept heb? (Ik bedoel alarm). Per direct een draagbaar alarm eisen als dit er nog niet is.
Eventueel is een bedrijf zoals D-TAC iets voor jullie groep, kaart dit aan bij je leidinggevende. Dit bedrijf helpt bij analyses van gedrag van clienten, collega's en helpt bij het opbouwen van een wederzijdse vertrouwensband in het team en bij clienten.

Verder vind ik heel veel mensen erg respectloos overkomen tegenover de client. Iemand is ziek. En termen als 'De gek', 'opsluiten die man' vind ik compleet ongepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:03

D-Tac is een fijn bedrijf ja :j 'Vroeger' 1 van mijn eerste trainingen ook van Marco gehad :)

(volgens mij hadden ze wel een pieper, maar komt assistentie pas na 5 minuten)

Petite, over verloop in het team, dat komt me zo bekend voor. Dat zijn o.a. de groepen waar wij ingezet worden, alleen het jammere is dat je met het zoveelste gesprek met leidinggevende en collega's nog geen stap verder komt.
Dat bedoel ik met het 'softe' alsmaar praten, handje schudden, 'zal niet meer gebeuren' en het blijft gebeuren.
Als je het zelf niet keihard gaat spelen, zal er niets veranderen.

En de MIP/MIV/MIK (hoe ze op de instelling ook maar genoemd worden) zijn ook altijd een lachertje, ik heb nog geen 1 VG instelling meegemaakt die deze meldingen serieus aanpakte.
(zelfde als klachten trouwens, er is tegen mij ook al eens een officiële melding gemaakt... nooit meer wat van gehoord)
Het komt hoogstwaarschijnlijk op een grote stapel, tegen de tijd dat de inspectie z'n bezoek aankondigd moet iedereen zich uit naad werken, komen er wat schijnverslagjes van schijnbijeenkomsten en alles is gedekt en niks is veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:04

Kanelly schreef:
D-Tac is een fijn bedrijf ja :j 'Vroeger' 1 van mijn eerste trainingen ook van Marco gehad :)

Petite, over verloop in het team, dat komt me zo bekend voor. Dat zijn o.a. de groepen waar wij ingezet worden, alleen het jammere is dat je met het zoveelste gesprek met leidinggevende en collega's nog geen stap verder komt.
Dat bedoel ik met het 'softe' alsmaar praten, handje schudden, 'zal niet meer gebeuren' en het blijft gebeuren.

En de MIP/MIV/MIK (hoe ze op de instelling ook maar genoemd worden) zijn ook altijd een lachertje, ik heb nog geen 1 VG instelling meegemaakt die deze meldingen serieus aanpakte.
(zelfde als klachten trouwens, er is tegen mij ook al eens een officiële melding gemaakt... nooit meer wat van gehoord)
Het komt hoogstwaarschijnlijk op een grote stapel, tegen de tijd dat de inspectie z'n bezoek aankondigd moet iedereen zich uit naad werken, komen er wat schijnverslagjes van schijnbijeenkomsten en alles is gedekt en niks is veranderd.

Exactly

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:08

Petite schreef:
Heeft iemand hetzelfde meegemaakt of tips?

Ik werk op een woonvorm voor mensen met een verstandelijke beperking, ernstige gedragsstoornis en psychiatrische aandoeningen.
Nou ben ik afgelopen maandag in elkaar geslagen door een client waar ik heel de dag 1 op 1 op stond. Voordat ik het wist had hij me tegen de muur aangedrukt en begon hij met zijn vuist en elleboog op mijn hoofd in te slaan, toen ik hem tegen wilde houden met allebei de handen begon hij op me in te trappen. Ik riep om mijn collega, nou ja, schreeuwde. Ze zei: Over 5 min. ben ik bij je.
Gelukkig kon ik loskomen en vertelde ik tegen mijn collega wat er gebeurd was, geen reactie.

Toen ik met de client buiten ging wandelen begon hij weer te dreigen; ja ik kan je zo weer slaan hoor (vette lach op zijn gezicht) en sloeg nep. Toen vroeg hij; ben je al bang voor me? Nou goed, terug van het wandelen ik tegen collega gezeged; hij heeft een paar keer op me ingeslagen. Wederom geen reactie..

Vervolgens had ik client op bed liggen en vroeg aan haar om een iboprufen door verschrikkelijke hoofdpijn. Zij me die gegeven en vroeg of ik hoofdpijn had. Ik zei; ja client heeft op me ingeslagen. Weer geen reactie..

Toen barste ik in huilen uit (altijd leuk op je werk }:0 ) en vroeg ik of het zoveel moeite was om even in te springen als ik haar riep en om te vragen hoe het met me gaat of wat er gebeurd is. Die client staat er namelijk om bekend zeer agressief te zijn en dat wanneer iemand roept die op hem staat je gelijk moet komen. Zij zag al notabene toen ik voor het incident met hem naar zijn kamer ging hij mij probeerde te slaan.

Ik heb al veel vaker op hem gestaan en hij heeft me wel vaker geslagen, maar nog nooit zo erg dat hij maar bleef doorgaan. Nou vind ik het incident niet zo erg, wel de reactie van mijn collega. Toen ik haar erop aansprak tijdens het huilen zei ze; oh ik dacht dat het een mededeling was en ik heb je toch iboprufen gegeven. Later gaf ze wel toe dat ze erop in had moeten springen en wel had kunnen vragen hoe het gaat.

Nou goed ik heb dus nog steeds last van hoofdpijn. Het is niet meer zo knallend als op de dag zelf, maar constant aanwezig, ene moment erger dan het andere moment. Normaal gesproken heb ik nooit hoofdpijn. Ik moest die maandag dat het gebeurd is van 2 tot 22u werken, de volgende dag heb ik gewoon nog gewerkt van 7 tot 15u, met hoofdpijn. Nu dacht ik het zal wel overgaan wanneer ik vrij ben (ben nu 3 dagen vrij) maar helaas..

Op advies vd leidinggevende heb ik morgen om half 10 een afspraak bij de huistarts, maar ik vraag me af of jullie tips hebben om mijn hoofdpijn weg te krijgen?

Ja, neem een andere baan. Blijkbaar is het te heftig voor je in combinatie met een werkhouding van je collega's die op z'n zachtst gezegd niet ok te noemen is.

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:10

Bij mij op me werk gebruiken ze FOBO meldingen. Deze gaan dan ook direct naar 'hogere hand' en dan moeten de clustermangerers uitleg geven hoe iets heb kunnen gebeuren!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic heb door gelezen, maar ik vond het echt verschrikkelijk om te lezen!
Bij ons hebben we ook zo een soort client, maar als je roept dan is 1 van je collega's verplicht om te komen!

Kan het niet zijn dat je een hersenschuddinkje heb opgelopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:15

Ilsje87 schreef:
Bij mij op me werk gebruiken ze FOBO meldingen. Deze gaan dan ook direct naar 'hogere hand' en dan moeten de clustermangerers uitleg geven hoe iets heb kunnen gebeuren!

En hoe wordt er ingespeeld op de problematiek na 10 fobo's van dezelfde cliënt?
Wordt het personeel serieus genomen na een melding?
Wordt er per cliënt netjes verslag gedaan richting de inspectie?

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:17

jups.. wij hebben 1x in de maand een team gesprek. Nu hebben we net een nieuwe client, waar veel van dat soort meldingen van komen en die heeft nu extra geld aangevraagd zodat hij nog meer ondersteuning kan krijgen dan dat hij nu krijgt.

Dus er word wel degelijk naar gekeken, en iedereen wordt serieus genomen voor zover ik het heb mee gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:20

Bij mijn oude baa werden er ook FOBO formulieren gebruikt. Die meldingen werden zeer serieus genomen! Als er meerderen zijn over 1 client dan wordt de client uit huis gezet. Na meerdere waarschuwingen natuurlijk.

Bij ons waren ze toen zelfs begonnen met geld boetes. Meerdere clienten vonden het leuk om op het alarm te drukken zodat ze sneller werden geholpen. Was het zonder reden ) niet perongeluk) dan moesten ze 50 euro betalen. Zo ook voor zeer agressieve clienten dan moesten ze een boete betalen.

Als het echt uit de hand liep werd de politie er ook bij gehaald. Ik werkte met lichamelijk gehandicapten en geloof mij dat als een client met zijn elektrische rolstoel van 150 kilo en een eigen gewicht van 160 kilo je expres overrijdt is dat echt niet leuk!

TS stop met die baan. zoals ik het lees wordt je gewoon als stront behandeld. Niet alleen jij trouwens. Geweld mag in geen enkele zorg instelling ook al weten die mensen zelf niet wat ze doen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:22

Kanelly schreef:

.
Dan werk ik toch bij een hele goede instelling denk ik. DMV deze meldingsformulieren komt er hier extra geld, spoedjes op extra sloten etc, grotere blauwdruk voor meer personeel etc...
Meldingen maken vind ik zelf ontzettend belangrijk. Verder is het ook jouw verzekering, je kunt altijd aangeven bij je werkgever dat er bepaalde dingen vaker op de groep voorkomen, dit kan helpen bij extra personeel krijgen, vergoeding van kleding etc, en in mijn geval een voortand kroon :+

Van Marco (als ik het me goed herrinner) heb ik idd ook de training gehad, daar bovenop ook nog een CFB training van mijn organisatie. En D-TAC heeft een tijdje bij mij op de groep rondgelopen als teambegeleiding.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:24

breezy302 schreef:
Bij mijn oude baa werden er ook FOBO formulieren gebruikt. Die meldingen werden zeer serieus genomen! Als er meerderen zijn over 1 client dan wordt de client uit huis gezet. Na meerdere waarschuwingen natuurlijk.

Bij ons waren ze toen zelfs begonnen met geld boetes. Meerdere clienten vonden het leuk om op het alarm te drukken zodat ze sneller werden geholpen. Was het zonder reden ) niet perongeluk) dan moesten ze 50 euro betalen. Zo ook voor zeer agressieve clienten dan moesten ze een boete betalen.

Als het echt uit de hand liep werd de politie er ook bij gehaald. Ik werkte met lichamelijk gehandicapten en geloof mij dat als een client met zijn elektrische rolstoel van 150 kilo en een eigen gewicht van 160 kilo je expres overrijdt is dat echt niet leuk!

TS stop met die baan. zoals ik het lees wordt je gewoon als stront behandeld. Niet alleen jij trouwens. Geweld mag in geen enkele zorg instelling ook al weten die mensen zelf niet wat ze doen.

Qua politie is mij ook altijd gezegd, loopt het echt uit de hand, wordt het te gevaarlijk, worden er wapens gebruikt, bel de politie. Jij bent zorgverlener, loopt het zo uit de hand dat je het niet meer aan kan, niet bang zijn om de politie te bellen, daar zijn ze voor.