aan de pil zonder dat ouders er vanaf weten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:54

DinoBanani schreef:
het gaat mijn ouders om het principe geen seks voor het huwelijk, natuurlijk hou ik me daar niet aan maar dat hoeven ze niet te weten :o Ze willen dus niet dat ik aan de pil ga omdat ze bang zijn dat ik het als anticonceptie gebruik

Dat soort dingen begrijp ik echt niet he. Alsof ze zoiets tegen kunnen houden... Ze kunnen je alleen maar zo goed mogelijk voorlichten en hopen dat als je het doet, dan maar veilig doet.

KiWiKo

Re: aan de pil zonder dat ouders er vanaf weten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:59

Beetje domme redenering van je ouders sorrie...........

Een kind doet het toch wel, of die nou wel of niet aan de pil is......

ennuh wat gebeurt er als je onverhoopt zwanger raakt??? doen je ouders dan net alsof het niet bestaat??? Of moet je dan een jaar bij een oudtante wonen aan de andere kant van het land zodat niemand erachter komt?

Ik zou er gewoon even met je huisarts over praten. Die schrijft je echt wel de pil voor, en je ouders hoeven dat niet te weten.

En al zouden ze het wel te weten komen, dan is dat hun probleem :)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:11

Tja....in mijn ogen is de pil gewoon een medicijn.....Je wilt hem immers om je menstruatie te reguleren?
Dat ie ook nog eens ongewenste zwangerschappen voorkomt is mooi meegenomen.....

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:11

Ik denk dat je je ouders er erg mee kwetst en misschien ook boos maakt wanneer je het stiekem gaat doen en ze komen er achter. Het lijkt me verstandiger om nog een keer met ze te praten en te zeggen dat je het gaat doen, i.p.v. vragen of het mag. Je bent oud genoeg om dat zelf te beslissen voor zover ik weet, dus dan houden ze je niet tegen maar hoef je 't ook niet stiekem doen en moeilijk te doen met verstoppen.

Wat je ouders betreft, ze zouden juist blij moeten zijn als je aan de pil gaat voor anticonceptie. Als zij zo tégen seks voor het huwelijk zijn dan hebben ze je mag ik hopen in hun opvoeding naar jou toe bijgebracht hoe zij daarover denken, en de rest is aan jou. En aan hun vertrouwen in jou. En in hun eigen opvoeding.

Dat vertrouwen is dus blijkbaar niet sterk. Praat daarover met ze en zeg inderdaad; wees blij dat ALS ik het dan doe, dat ik het in ieder geval veilig doe.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:16

LZP --> MW

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 10:34

Faux schreef:
Dat vertrouwen is dus blijkbaar niet sterk. Praat daarover met ze en zeg inderdaad; wees blij dat ALS ik het dan doe, dat ik het in ieder geval veilig doe.

Dat klopt wel idd.. Mijn ouders zijn via mijn smsjes erachter gekomen dat ik meer deed dan alleen aapjes tellen met mijn ex :o Dus vandaar dat ze het niet zien zitten. En tja, dat zijn nou eenmaal hun waarden en normen daar kan ik helaas niks aan veranderen. Ik wacht het gesprek morgen met dokter even af, ik heb wel verteld dat ik naar de dokter ga voor een gesprek dus ze weten er wel van. Maar mijn moeder zei gelijk: "Als je maar niet aan de pil gaat want je weet dat wij dat niet willen hebben!"

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:48

Die opmerking van je moeder had een mooie voor mij geweest.
Had er toch iets in de trant achteraan gegooid:"tja en ik die onregelmatigheden niet."
Of:"en ik geen kinderen"aangezien ze weet dat je meer doet dan dat ze willen.

Snap zeker dat je hun geloof in hun waarde wilt houden,echt wel.
Maar lijkt mij als moeder zijnde dat je wel door hebt op welke leeftijd je dochter nu zit en dat er vaak meer gebeurt als gewilt.
En je hebt al aangegeven dat je het als hoofdzaak wilt voor de onregelmatigheden,lijkt mij als vrouw dat je wel weet hoe dat allemaal in elkaar steekt.
Vraag anders een foldertje of een briefje aan je arts met uitleg.Dat er (waarschijnlijk) geen andere oplossing is dan de pil te gebruiken om van die regelmatigheden af te komen.Geef dat aan je ouders misschien dat ze dan meer voor reden vatbaar zijn.

Succes morgen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:05

DinoBanani schreef:
Is het ook zo dat je er grotere borsten door krijgt? Omdat er zoveel hormonen inzitten?

Is mogelijk, maar gebeurt bij lang niet iedereen.
Ik ben na het gebruik van mijn pil (na 6 maanden) gaan merken dat ik van een 70A naar een 70B/C ben gegaan. Gaat heel langzaam, dus in een keer DD heb je niet.

Daarnaast vind ik het toch wel een beetje bekrompen van je ouders. Je houdt het toch niet tegen, als je kind seks zou willen doen ze het toch wel. Mooi dat ze jou met een gelovig tintje willen opvoeden, maar je bent imo al volwassen genoeg om zelf te beslissen hoe ver je in hun ideeën mee wilt gaan of niet. Daarnaast zou ik het ook jammer vinden dat je niet bij je moeder als 'veilig baken' terecht kunt. Ik heb het gewoon gevraagt aan m'n moeder (mijn reden was: ik word ongesteld in de zomervakantie, dus ik wilaan de pil). Ze vond het niet echt nodig (tampons kan je ook gebruiken natuurlijk voor zwemmen) maar vond het mijn keus en is met mij mee gegaan naar de HA.
Maar ik snap je ook wel. Ouders wil is helaas nog altijd wet...

Dat idee van loontje vind ik ook wel goed. Als je HA nou een verklaring schrijft dat het is voor je onregelmatigheid en dat de pil de enige optie is?
En als ze dan nog nee zouden zeggen zou ik ze toch echt eens vragen wat er nu belangrijker is. Hun vasthoudendheid aan een mening of het welzijn van hun dochter.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:09

Stel dat je het doorzet en het stiekem wilt doen, dan moet je niet vergeten dat je, als ooit nog eens een antibioticakuurtje krijgt, zelf je medicijnen moet ophalen: de apotheek doet er dan nl. een briefje bij waarop staat dat de pil niet betrouwbaar is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:12

Ik zou zeggen "ach mam, tegenwoordig bestaan er ook condooms. Ik heb die pil niet nodig om seks te kunnen hebben hoor." :=
Als het effect dan niet is dat je tot je 25ste wordt opgesloten in je kamer :D .

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:13

Even over de pil: Je huisarts/apotheker mag dit inderdaad niet tegen je ouders zeggen, hij heeft zwijgplicht. Maar omdat je 17, bent ben je verzekerd op/bij de verzekering van je ouders, en als zij maandelijks/jaarlijks een (uitgebreidde) specificatie van de verzekering krijgen, staat het hier dus wel op!

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 11:26

Ik ben vanochtend bij de dokter geweest en ik heb de volgende pil voorgeschreven gekregen: ethinylestradiol/levonorgestrel

Dokter wist niet hoe het met de verzekering werkte, dat ligt geloof ik per verzerkering weer anders. Ik ben dus bij Avero Achmea, iemand hier ervaringen mee?

Anders kan ik ook altijd contant betalen bij de apotheek, dan komen ze er sowieso niet via de verzekering achter..

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:33

Verzekering vergoed de pil tot je 18e volledig geloof ik, maar anders moet je even bellen?

Kan je overigens je ouders niet duidelijk maken dat er ook een pil is die geen anticonceptie heeft? Alleen voor je menstruatiecyclus?!

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 11:37

Ik heb het er nog wel even over gehad met mijn moeder, ze zegt dat ze het nog een maand wil aankijken.. Ik ga wel vast naar de apotheek want ik moet op de eerste dag van mijn volgende menstruatie beginnen met slikken dus. Lijkt me ook een goed idee om even naar Avero te bellen.. (ga ik morgen gelijk even doen)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:38

De pil word volgens mij langer vergoed, ik dacht tot je 21e of 23e.
Maar je kunt het zo op internet opzoeken.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:39

Okay, da's in ieder geval niet direct een Nee.
Misschien wil ze wel een gesprek met je HA? Kan die haar haarfijn uitleggen dat er ook pillen zijn zonder anticonceptie. Die heeft zwijgplicht, dus die zegt toch niets over dat je al iets hebt ;).

@ Appieee, ik ben nu 18, hij wordt nog wel vergoed, maar niet volledig meer. Heb toevallig vorige maand 50 euries moeten betalen, dus dat weet ik heel zeker :+.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:48

Hm, dan ligt het aan de verzekering denk ik.
Ik ben nu 20 en krijg hem nog volledig vergoed. :j

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 11:50

Ligt denk ik ook aan waar je verzekerd bent en wat voor pakket je hebt..

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:51

Dat zou dan best kunnen inderdaad. Bij mij paste het niet meer in het budget voor de basisverzekering, en ik heb het hoogstegedoetje kwa verzekering. Ze heeft me toen duidelijk uitgelegd dat de pil uit het basispakketej gaat en ik dus bij moest betalen ;). Ik zit overigens bij Menzis.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:51

DinoBanani schreef:
Ligt denk ik ook aan waar je verzekerd bent en wat voor pakket je hebt..

Klopt, maar ik heb het hoogste en meeste verzekerd omdat ik onhandig ben :Y)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:31

DinoBanani schreef:
Ik ben vanochtend bij de dokter geweest en ik heb de volgende pil voorgeschreven gekregen: ethinylestradiol/levonorgestrel

Dokter wist niet hoe het met de verzekering werkte, dat ligt geloof ik per verzerkering weer anders. Ik ben dus bij Avero Achmea, iemand hier ervaringen mee?

Anders kan ik ook altijd contant betalen bij de apotheek, dan komen ze er sowieso niet via de verzekering achter..

Anders moet je het aan de apotheek vragen, die weten het meestal wel, en anders kun je natuurlijk ook nog altijd de verzekering bellen ;). Het zou natuurlijk banketstaaf zijn als je ouders er op zo'n manier achterkomen ;(

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:10

Ik heb het al even op internet nagekeken, maar daar staat dus dat de pil bij Avero 100% vergoed wordt. Dan is dat in ieder geval al een pak van mn hart ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:55

DinoBanani schreef:
Ik heb het er nog wel even over gehad met mijn moeder, ze zegt dat ze het nog een maand wil aankijken..

Wat bedoeld ze daarmee?
Ik vind het wel verstandig dat je je ouders hebt verteld dat je naar de HA ging en waarvoor. Als je daarover maar duidelijk bent heb je ook iets om tegen te werpen als ze erachter komen dat je aan de pil bent, hoewel het natuurlijk het beste zou zijn om het gewoon te kunnen zeggen maar of dat kan ligt natuurlijk aan je ouders, ik kan me wel een voorstelling maken ;)

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:06

ze bedoelde dat ze de volgende maand wilde zien of ik dan weer 2x ongesteld zou worden.. Maar dat weet ik sowieso al ik ken mijn eigen lichaam het beste :o

Heb gister de pil gewoon opgehaald bij de apotheek heb verder ook niks gevraagd over verzekering ofzo ik dacht nouja ze komen er toch wel achter..

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:08

ik heb die pil ook, word geheel vergoed bij mij ;)