Wat wil men weten over eten/afvallen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Cubby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:08

Is pap een dikmaker?
Door de langzame koolhydraten? Ik heb namelijk weleens gehoord dat dunne mensen dat moesten eten, omdat je daar dikker van word.
Kan je dus de muesli in het "energiebeperkte" dieet vervangen door een bord brinta in de ochtend?
En dan de rest precies zo volgen als aangegeven?
Of heeft het dan niet zoveel zin? :D

Nann__

Re: Wat wil men weten over eten/afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:52

Ik heb ook nog 1 vraag. Weet niet of jij dit weet maar kan het altijd proberen. Ik loop hard, maar ik probeer het altijd 's avonds te doen omdat ik dan denk dan verbrand je nog even de laatste vetten en daarna eet ik ook niet meer. Maar is dat ook goed en werkt het ook echt?

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 09:58

_cubby_ : Pap een dikmaker, je moet het zo zien; je wordt dik omdat je meer binnenkrijgt dan dat je verbrand. Het is dus niet zo dat aan een bepaald voedingsmiddel "de schuld gegeven kan worden"
Langzame koolhydraten werken verzadigender en geven langer en energie. Als je liever brinta eet, zou je best de yoghurt met muesli voor pap kunnen vervangen.

@Nann__: Het is het beste om na het sporten nog wat koolhydraat/eiwitrijks te eten. Met sporten verbruik je energie uit je spieren en dit moet wel weer aangevuld worden!! Neem na het sporten bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt met wat fruit, of een boterham.
Ook om blessures te voorkomen. Voeding en sport wordt zwaar onderschat!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:32

Ik had nog wel een vraagje, wat misschien niet direct invloed heeft op je cursus, maar waar ik toch mee zit en anderen denk ik ook.
Hoe komt het dat sommige mensen wél snel afvallen en anderen niet?
Als ik mezelf als voorbeeld neem... ik sport 4x per week (1 a 2x 3 kwartier cardio, 1 uur zumba, 1 uur paardrijden, 1 uur bodypump of yoga of iets anders). Mijn gemiddelde eetpatroon is als volgt:
's Ochtends 2 sneetjes brood met normaal beleg (kaas, ham, filet americain etc.) en een kop thee met halfvolle/magere melk
Door de ochtend zo'n 4 koppen thee met een zoetje
's Middags weer 2 sneetjes brood met beleg en vaak een salade erbij
De hele middag drink ik zo'n 3 kopjes cappuccino of koffie, soms een stuk fruit of een ander tussendoortje (varieert wat)
's Avonds eten we vaak pasta of rijst (pasta 75g ongekookt per persoon, rijst ook zoiets), met een stuk vlees of vis en zeker 200g groenten per persoon
Na het avondeten drink ik meestal nog 1 of 2 kopjes thee met melk, en na het sporten soms yoghurt of een Breaker

Hiermee val ik maar héél langzaam af, in 9 maanden net aan 5 kilo. Langzaam is beter zegt men, maar dit is wel héél langzaam. Hoe kan dat?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:47

Hier ook een vraagje;

Is een koolhydraatbeperkt dieet waarmee je in ketose raakt slecht voor je lichaam? (dus diëten zoals; cambridge en prodimed)?

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:09

Ik heb ook nog wel een vraagje: is er verschil tussen natuurlijke suikers (die bijvoorbeeld van nature in fruit zitten) en geraffineerde suiker zoals kristalsuiker? Is het een beter (gezonder) dan het ander? Ik vraag dit vanwege een kennis die bij een diëtiste loopt, van haar mag zij niet meer dan 1 stuk fruit per dag eten omdat daar óók suiker in zit... Ik heb daarbij het idee dat als frúít al niet meer 'mag' wat dan nog wel, het lijkt mij een beetje neigen naar een 'anti-suiker-obsessie'.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:14

Heb je misschien tips voor mij? Ik werk in de horeca en daardoor is het moeilijk om op vaste tijden te eten. Vooral als het druk is en ik heb nog geen pauze gehad, prop ik het liefst alles in mijn mond wat ik maar kan vinden.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:20

donnieYy schreef:
Dieten betekent niet altijd honger. Dit is bijvoorbeeld een voorbeeld menusuggestie wat ik voor iemand die wat kg kwijt wil toepas;

Menusuggestie 1.

Ontbijt
2 sneetjes volkorenbrood besmeerd met (dieet) halvarine
1 portie zoet beleg
1 portie kaas 20+/30+
1 beker koffie/thee

In de loop van de ochtend
1 portie fruit
2 koppen koffie/ thee

Lunch
3 sneetjes volkorebrood besmeerd met (dieet) halvarine
1x beleg 30+/20+ kaas
2x mager vleesbeleg
2 glazen water/ 2 koppen thee

In de loop van de middag
1 schaaltje (magere) yoghurt of kwark
1 beker koffie/thee/water

Avondmaaltijd
1 portie mager vlees
1 eetlepel bereidingsvet
4 opscheplepels gekookte groenten
3 opscheplepels gekookte aardappelen/rijst/pasta

In de loop van de avond
1 stuk fruit
1-2 glazen water/light frisdrank

Wat betreft een zuivelintolereantie (vraag me af of het koemelkeiwit of lactose intolerantie is) zou ik zoet beleg aanraden maar dan wel jam, honing, vruchtenhagel en niet de chocolade dingen. Als vervanging zou je bijvoorbeel sojamelk/yoghurt kunnen proberen.

yoghurt of andere zuivel kan heel vullend werken als tussendoortje door de verzadigende werking van eiwitten. Het wordt wel steeds lastiger alle vragen te beantwoorden, komt toch aardig wat respons :-)

Dit is wat ik eet op een dag. Zelfs een sneetje brood minder. Maar toch weeg ik te veel. Is daar een reden voor te geven?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:26

Wat mij stoort aan diëtisten/voedingsdeskundigen, is dat zij altijd maar uitgaan van de basisvoeding. Dat vind ik dus ook weer terug in het lijstje wat jij, TS, hierboven neergezet hebt. En daar zou ik dus ook iets over willen weten.
Is het feitelijk niet zo, dat basisvoeding eigenlijk té basaal is om voor te stellen aan "de mens"?

Oftewel - is het niet zo dat wat goed kan werken voor de ene persoon, juist niet hoeft te werken voor de ander? Voor de ene persoon kan een basisvoeding prima werken om af te vallen, voor een ander niet. Die heeft meer baat bij koolhydraatarme voeding (Atkins/Dr. Frank/Kirsch). Een ander valt misschien al af door gewoon minder te snoepen, of door geen suiker in de thee en koffie meer te doen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Je kunt nooit per definitie zeggen dat dit-of-dat goede voeding is.

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:34

ik heb een vraagje :) :

heel veel mensen zeggen dat je bij voeding niet té veel op de caloriën moet letten omdat je lichaam die energy nou eenmaal nodig heeft, je moet dus op de vetten letten.
Nu ben ik dus een beetje op pakje's naar de vetten aan het kijken, maar wanneer spreek je nou over een "goed" vetgehalte in je eten?
Ik snap natuurlijk dat 0% het beste is! maar is bv 5% nou al veel? wat is verantwoord?

bedankt!

groetjes

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:43

0% is niet de beste, wij hebben als mens vetten nodig.. Daarvoor moet je balans vinden in de aantal vetten die je eet per dag.

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:48

ja en hoeveel "moet" je er dan op een dag ? :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:52

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:12

Hoe stop je lekkere trek? :=

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:14

Oh ik vroeg me vandaag ineens af wat nu precies de dikmakers zijn: de calorieën in een product of juist de vetten (en wanneer is het te veel vet?) en koolhydraten?

esther25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 07:34

Ik eet 's morgens vreselijk veel, soms wel 8 boterhammen op een ochtend := voor de rest eet ik wel redelijk gezond, is dit dan erg slecht ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:41

Ik wil weten of jij weet of er in Famtomalt melk verwerkt zit?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:04

jammer das TS niet meer reageert ;(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:01

Ik ben zelf tot al deze conclusies/schema's etc gekomen door goed na te denken, uitproberen, vallen en opstaan. Heb dan ook echt geen dieetist nodig en zit er over te denken zelf zo'n opleiding te volgen.

Waar ik nog steeds niet uit ben: In magere zuivelproducten (die ik overigens echt zonde van je geld vind) zit extra calcium, maar calcium kan alleen worden opgenomen icm vet. Vrouwen hebben een enorme calcium behoefte. Hoeveel calcium wordt er daadwerkelijk opgenomen als je een schaaltje magere yoghurt eet. Mijn ingeving zou zijn: ongeveer 5%. Alhoewel er in halfvolle of volle producten minder calcium zit, zal hierbij ongeveer 85% tot 99% worden opgenomen.

Heb ik gelijk of zit ik ernaast?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:05

Barmat schreef:
Wat mij stoort aan diëtisten/voedingsdeskundigen, is dat zij altijd maar uitgaan van de basisvoeding. Dat vind ik dus ook weer terug in het lijstje wat jij, TS, hierboven neergezet hebt. En daar zou ik dus ook iets over willen weten.
Is het feitelijk niet zo, dat basisvoeding eigenlijk té basaal is om voor te stellen aan "de mens"?

Oftewel - is het niet zo dat wat goed kan werken voor de ene persoon, juist niet hoeft te werken voor de ander? Voor de ene persoon kan een basisvoeding prima werken om af te vallen, voor een ander niet. Die heeft meer baat bij koolhydraatarme voeding (Atkins/Dr. Frank/Kirsch). Een ander valt misschien al af door gewoon minder te snoepen, of door geen suiker in de thee en koffie meer te doen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Je kunt nooit per definitie zeggen dat dit-of-dat goede voeding is.

Tuurlijk zijn er wel overeenkomsten, maar ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Wel is het zaak dat als iemand aan de Atkins gaat en het werkt goed, dat diegene dat dan de rest van zijn/haar leven blijft doen. Laat elk half jaar even je bloedprikken voor alle gehaltes enz, als dat allemaal goed zit, geen probleem :)

Ik ga heel misschieen aan het oerdieet, alleen maar vlees, vis en wat eieren, maar ik vind het prijzig. Ik zou het wel graag willen proberen, gewoon om te kijken hoe dat gaat.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:07

_Cubby_ schreef:
Is pap een dikmaker?
Door de langzame koolhydraten? Ik heb namelijk weleens gehoord dat dunne mensen dat moesten eten, omdat je daar dikker van word.
Kan je dus de muesli in het "energiebeperkte" dieet vervangen door een bord brinta in de ochtend?
En dan de rest precies zo volgen als aangegeven?
Of heeft het dan niet zoveel zin? :D

Op zich is geen een voedingsmiddel een dikmaker, chips, koekjes en snoepjes ook niet. Het gaat vooral om de frequentie en hoeveelheden.

Langzame koolhydraten zijn beter dan de snellere varianten, omdat de langzame geleidelijker energie af geven en dus kun je daar langer op teren.
Ik weet niet hoe de rest van je patroon eruit ziet, maar mi kun jij gewoon lekker een bordje Brinta eten 's ochtends :)