Ziekte van Pfeiffer of wel klierkoorts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje89

Re: Ziekte van Pfeiffer of wel klierkoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:41

Bij mij is dat vooral in het begin een paar keer daarna nog gecontroleerd omdat ik moe bleef.. De laatste tijd eigenlijk nooit meer... Je moet daar zelf echt om vragen bij je HA.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:01

hazel schreef:
Voor de Nederlandse bokkers: ik zie dat bij Funfun haar bloed regelmatig gecontroleerd wordt, gebeurt dit bij jullie ook? Mijn dokter heeft me niet eens meer gezien nadat ik via de telefoon te horen kreeg dat het pfeiffer was. Ik ben wel benieuwd hoe het ervoor staat nu, worden jullie wel steeds 'nagekeken'? Ik word er gek van dat het zo lang duurt!

Ik woon in België, maar bij mij was het ook zo. Ben de maandag naar de dokter gegaan, woensdag via telefoon te horen gekregen dat ik Pfeiffer had. Advies: goed uitrusten, geen inspanningen doen, heel gezond eten (want mijn lever was er erg slecht aan doen). Tja, wat kunnen ze meer doen? Antibiotica geven heeft geen zin en mijn situatie was niet meer veranderd, dus ik vond het niet nodig om nog een keer langs te gaan. Een week later ben ik op een zaterdag wel langsgegaan bij de spoedarts omdat mijn keelontsteking ondraaglijk werd. Mijn amandelen waren zo gezwollen dat er amper nog ruimte tussen zat. Maar daar kreeg ik ook te horen dat ze er niets aan konden doen, moest maar veel koude dingen eten en drinken.

Na een maandje rust en gezond eten ben ik teruggegaan, weer bloed laten afnemen en de dag erna kreeg ik te horen dat alles weer perfect in orde was :)

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:11

Volgens het bloedonderzoek moet bij alles weer goed zijn, maar zo voel ik me echt niet.

2e paasdag hebben we, met mijn zus/man en hun zoontje en dochtertje en mijn ouders en vriend, gegourmet (schrijf je dat zo?). Daarna nog een spelletje gedaan en toen ben ik ingestort. Kan allemaal huilen en ben dan helemaal compleet op.

Geen idee of ik CVS heb. Wat is dat dan en hoe kunnen ze dat constateren. Nog 11 dagen en dan mag ik naar de internist van het UMC in Groningen. Daar kijk ik erg naar uit maar ben ook bang dat ze mij ook niet serieus nemen. Ga daarom al niet meer naar mijn huisarts omdat zij mij ook niet serieus neemt.

Alles is mij momenteel eigenlijk te veel. Op mijn werk bok ik erg veel en van werken komt dus niet echt veel. Ik kan het niet, heb er de puf echt niet voor, kan het niet. Elk gesprek dat ik met klanten moet voeren is te vermoeiend. Zou het het liefste op willen geven, maar er zijn nog zoveel leuke dingen in mijn leven, waardoor ik het dus nooooit zou doen. Maar heb het dus wel erg zwaar momenteel. Komt ook nog bij dat mijn paardje zich heeft open gehaald en een heel erg dik been heeft. Moet ik 2 x per dag afspuiten, moet antibiotica hebben en moet op stal staan s'nachts. Dus het is me momenteel allemaal veel te veel.

Ts. super dat je lever weer wat beter is. Hopen dat je klachten snel verdwijnen.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:05

Ohwja, heb al 10 keer bloedonderzoek gehad, ook nadat bleek dat alles goed moest zijn, maar er is nooit meer wat uitgekomen. Moet bij de dokter ook smeken om bloedonderzoek of een doorverwijzing naar het ziekenhuis.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 06:23

Dat is niet leuk Sweetselina. Ik hoop dat ze iets vinden.

De klachten zijn nu bijna niet meer te merken maar ik zal wel zien hoe mijn leverfuncties "zijn" aan het eind van de maand

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:15

Ik heb ook Pfeiffer gehad en er toch wel een jaar/anderhalf jaar last van gehad.

Was de hele tijd heel moe, maarja je bent jong en let er niet erg op ;) Daarna kreeg ik enorme opgezette klieren. Had eerst opgezette klieren in mijn buik, ze dachten dat het blindedarmontsteking was, maar waren opgezette klieren. Daarna kreeg ik een tennisbal in mijn keel, een klier van dat formaat dus. Bloed laten testen en idd zware Pfeiffer. Heb half jaar thuisgezeten, kon niks, zelf geen paardrijden, heb meerdere malen hele zware koorts gehad en na dat half jaar heb ik nog half jaar/jaar last gehad van enorme moeheid. Voorzichtig alles weer opgebouwd, maar duurde errug lang.

Ik ben maar 1 keer getest en daarna nooit meer?

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:06

Ik voel me al weer helemaal normaal, ik heb sinds kort ook niet meer het idee dat ik een brok in m'n keel heb. Dat heb ik echt wel 2 weken na m'n keelontsteking nog gehad!
@mywishmax: Een half jaar is echt wel heftig! had jij met die klier in je keel ook het idee dat je een brok in je keel had?

Ik heb 2 keer getest maar toen het zeker was dat ik pfeiffer had niet meer daarna. ik ga er nu maar vanuit dat het over is :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:06

Nou, je zag gewoon een verdikking met de grote van een tennisbal zitten, dus dat voel je binnen in ook wel ja :j

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 03:36

Ik ben zaterdag gaan paardrijden. Ik heb voor een rustig paard gevraagd. Maar ik was wel bek af. Ik denk niet dat het door "pfeiffer" komt maar ik denk meer van de inspanning en omdat ik voor een paar maanden geen sport meer gedaan heb.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 03:47

Funfun schreef:
Ik ben zaterdag gaan paardrijden. Ik heb voor een rustig paard gevraagd. Maar ik was wel bek af. Ik denk niet dat het door "pfeiffer" komt maar ik denk meer van de inspanning en omdat ik voor een paar maanden geen sport meer gedaan heb.

Is denk ik ook deels door het achteruitgaan van de conditie, maar kan zeker nog een navleugje zijn van de pfeiffer

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 07:25

Zelg dat wel. Ik heb dus helemaal geen conditie meer :P

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:55

Ik heb ook Pfeiffer gehad zonder dat ik het wist... Is toevallig uitgekomen tijdens een bloedonderzoek( een jaar of zes geleden). Nu kon ik ineens begrijpen waarom ik tien jaar geleden tijdens een stage s avonds met zware koorts thuiskwam en liefst meteen in mijn bed kroop van moeite. Omdat ik het dus niet wist, heb ik nooit gerust.Naar de dokter ging ik toen niet want had absoluut geen zin om die (rot)stage in te halen. Fout..ik weet het.
Gedurende tien jaar heb ik nu heel regelmatig last van keelpijn, gezwollen klieren, jeuk aan mijn handen, soms hoofdpijn en altijd moe zijn. Ik ben er al herhaaldelijk mee langsgeweest bij mijn huisdokter, maar wordt telkens weer afgewimpeld met ja, klierkoorts heb je al gehad dus dat kan het niet meer zijn.
En dan blijf je er dus maar verder mee rondlopen. Vooral drukke periodes op mijn werk, geven me extra last want dan ben ik stikkapot en humeurig. In vakanties plan ik niks en zie alles wel hoe het komt zodat ik aan rust toekom.
Dus TS,rust maar genoeg. Gelukkig wist jij tijdig wat er aan de hand was.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:10

Ik ben de laatste tijd ook erg moe, eerst dacht ik dat het kwam door een vitamine B12-tekort. Maar die waarden zijn weer goed, en ik ben nog steeds moe. Dus vanochtend naar de dokter geweest, hij zei dat ik bloed moest laten prikken. Hij dacht misschien aan pfeiffer, of een te snel / te langzaam werkende schildklier, of misschien wat met mijn nieren oid. Maargoed, ik hoop maar dat het geen pfeiffer is, hoewel het fijn zou zijn als er wel een reden gevonden wordt voor mijn vermoeidheid.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 03:55

@Nieke hoe kunnen ze naar een paar jarene zien dat je Pfeiffer had? Wat voor bloedtest doen ze? Ik dacht wanneer je het een keer had het over zou zijn?

@ Mloes. Ik hoop dat ze "iets" vinden.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:35

@ Funfun: Pfeiffer blijft altijd in je bloed zitten. Het is een herpes virus, er is ook altijd nog een kleine kans dat je iemand besmet. Nooit meer zo erg natuurlijk maar de kans is er wel. Op het moment dat je griep hebt of iets anders waarbij je weerstand laag is zal het weer een klein beetje opspelen.

Bij Nieke is het wsl dat haar lichaam de pfeiffer nooit heeft kunnen overwinnen en deze altijd nog licht aanwezig is. Doordat zij er pas zo laat achter is gekomen zal het nog heel lang duren voor voor de pfeiffer rustig is. Nieke: heb je al eens een homeopaat of ander natuurarts geprobeerd? Mijn nicht heeft hetzelfde en heeft veel baat bij deze behandelingen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:52

Gezellig hier, recent mede slachtoffer meldt zich :D

Begon met moe, totallos, ontzettende hoofdpijn, zo erg dat ik zelfs niet meer ging paardrijden
(dan ben ik dus echt stuk, toen net dikke 3 wkn een nieuw paard. )
Alleen had ik nog niet helemaal door dat ik ziek was :D , die maandag alle hoeken van de bak gezien, nu snap ik waarom.
Gewoon blijven werken die week.

Vrijdags idioot dikke ogen en echt gecrasht, had daar echter geen tijd voor, aangezien die nacht
mijn vader ziek werd (is al jaren ziekenhuis in en uit aan het rennen, vanwege vele manco's)
en ik zaterdags naar andere kant van NL moest om hem te bezoeken in ziekenhuis.
Zondags toch maar eens getemperatuurd, koorts, nog steeds moe, hoofdpijn, alles zeer, misselijk en liters drinken, braken.
die week geloof ik hele week alleen maar geslapen en niet gewerkt.
Donderdags huisarts gebeld, was niet welkom... was griepje.
(en ik nog tegen sputteren, ja maar, die ogen en vorige week dan??, dat was iets anders, allergische reactie. )

Die week erna nog steeds koorts, toch maar gaan werken, want tja, dit kan je ook niet aan je baas uitleggen.
Eind van die week alle klieren in mijn hals (mijn amandelen waren al ontploft) dik, bij oren, achter in hals,
nou ja, jullie kennen het. :+ (zere oren, zere hals, zeer hoofd, zere keel, misselijk bla bla bla en niet kunnen liggen,
want hoe je ook ligt, er ligt altijd ergens een lymfklier die ontploft is klem.)
Weer volkomen gecrasht.

's maandags mocht ik uiteindelijk (dat is dus de 4e week dat ik ziek was) langs bij huisarts.
Dacht Pfeiffer, ja ik ook ondertussen. Dus bloed geprikt op Pfeiffer en CMV (cytomegalie virus)
(ik had overigens wel zo'n slimme huisarts dat ze me niet zomaar op de amoxicilline zette vanwege keelontsteking,
aangezien je met Pfeiffer er dan dus op kan wachten dat je rood en jeukend wordt!!!! Dat bijt elkaar! Las hier dat
iemand anders beduidend minder slimme huisarts had in dat opzicht.)

Uitslag duurde tot week erna op dinsdag, bingo, pfeiffer.
Assistente kon eigenlijk uitslag niet lezen en het was dat ik wist dat EBV pfeiffer was, anders nog geen uitslag.
Overigs was ik die dag weer gaan werken (niet dat ik met goed voelde maar, ja.. je moet wat, hoe leg je uit aan je
baas dat je ziek bent, maar niet weet wat.) Slecht idee trouwens, dat weer werken, kwam ik snel achter :o .
Nou ja, rest van de week weer total los.
Ondertussen ook lymfklieren in mijn oksels dik.
En al 3 wkn ongesteld. (wordt je ook al zo blij van)
Advies van assistente, rustig aan doen en ritme houden, verder niets.
Ik vroeg nog, rondje buitenrit op mijn nieuwe paard (tja, stond nu al weken te stoffen!!! ) vond ze goed idee!
(niet echt heel handig, aangezien niemand lever/milt gecontroleerd heeft, ook huisarts niet bij 1e bezoek of in bloed.)

Maandag maar weer gaan werken, hele dag redt ik eigenlijk niet, maar aangezien halve dag werken,
blijkbaar oeverloze discussies op gaat leveren, werk maar weer gewoon.
Nog steeds heel erg moe, stampende koppijn en heel licht in het hoofd, misselijk de hele dag, buikpijn nat bij je ribben
(en dan ga ik dus alles eten wat los en vast zit, doe ik dus nu al paar weken, zaterdag nog hele appeltaart in 1 1/2 uur :o )
Vond dus dat ik ook weer mocht paardrijden, wie werkt mag rijden!

Van dat paardrijden gisteren heb ik wel spijt gehad _-:( %) . (ben altijd vrij op woensdag)
Was naar de bak gelopen, was ik al kapot, toen moest ik nog gaan rijden.
Heb het 15 minuten vol gehouden (was kapot), toen was Tobago braaf en ben ik gestopt.
Ben op stal ergens in de zon op de grond geploft en blijven zitten.

Vandaag weer gewerkt (ik sta om 10 voor 6 op...), doorslaand succes, nog steeds misselijk en moe en licht in het hoofd.
Voel me fantastischhhhh _O- %) _-:( :r ......

Zo heerlijk lopen schelden, nou op naar de keuken, bord vol laden :Y) , dan weer slapen :Z .

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:19

ik val hier ook even binnen :))

Ik word straks ook geprikt op pfeifer, ze hebben me al op ander dingen geprikt maar daar kwam niks uit, dus straks even kijken of ik pfeifer heb,
weten jullie ook hoelang ik zeg maar iemand heb kunnen besmetten?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:51

Ik verlaat jullie alweer :P Ik heb vanochtend uitslag gekregen van het bloedprikken, geen pfeiffer. Wel een verhoogde leverfunctie, wat dat gaat inhouden hoor ik maandag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:56

Mloes schreef:
Ik verlaat jullie alweer :P Ik heb vanochtend uitslag gekregen van het bloedprikken, geen pfeiffer. Wel een verhoogde leverfunctie, wat dat gaat inhouden hoor ik maandag.

Verhoogde leverwaarden bedoel je.
Hopelijk vinden ze snel uit waarom (overigens bij veel soorten infecties en koorts kan die omhoog gaan)
en is het niets ernstigs.

Beterschap

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:10

Verhoogde leverwaarden ja ;) Ik lees wel veel dat je daar flink moe van kan zijn. En ik lees ook dat er genoeg tegen te doen is! Dus hopen dat ik snel niet meer zo moe ben.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:18

beterschap mloes :)) ik heb nog geen uitslag, wel geprikt en dat ging redelijk goed,

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:22

Nou, ik heb alleen de assistente gesproken vanochtend, ik heb wel Pfeiffer gehad. Wanneer weet ik niet, misschien zit ik nu in de 'nasleep' en ben ik daardoor moe?

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:27

Funfun schreef:
@Nieke hoe kunnen ze naar een paar jarene zien dat je Pfeiffer had? Wat voor bloedtest doen ze? Ik dacht wanneer je het een keer had het over zou zijn?

Een bepaalde waarde van de witte bloedcellen dacht ik (schiet me niet af als ik verkeerd ben :+ ) is extreem verhoogd en blijft zo hoog staan. Bij mij toch... Je kan het dus geen twee keer krijgen Pfeiffer maar zo zien ze dus in combinatie met de symptomen die ik beschreef dat het deze ziekte was. Als je het op die moment niet merkt,rust je niet en peiger je je lichaam nog meer af.Het irritante is wel dat mijn HA niks nuttig doet. Je laat testen (al zeker twee keer), ja, je hebt dàt gehad, je kan het geen tweede keer krijgen, daaaag! Ben ik dus niks mee en blijf moe en ontstoken klieren hebben en allerhande niet leuke gevolgen. In de nasleep ervan gelooft hij dus ook niet. Dringend tijd voor een andere HA >;)
Homeopatisch heb ik nog niks uitgeprobeerd. K denk dat ik er gewoon mee zal moeten leren leven.

Mloes: ik denk dat je dan inderdaad in de 'nasleep' van Pfeiffer kan zitten.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:22

Ik heb ook pfeiffer gehad. Ben zo'n 3 maanden uit de running geweest en mijn bloed was heel slecht. Daarnaast kon ik de geur van eten niet verdragen en was veel misselijk.
Ik heb een lange nasleep gesleep gehad maar ben er gelukkig vanaf. Heb heel lang nog periodes gehad dat ik energieloos was.
Ik heb het maar over mij heen laten komen want kon niet veel. Veel geslapen, gelezen en gehangen.
Hoge koorts had ik gelukkig niet maar wel keelontsteking, moe, bleek zien enz

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:18

Eens je Pfeiffer hebt gehad, blijft dat inderdaad zichtbaar aan je bloedtesten. Ik heb zo ook zat vrienden waarbij ze er jaren later achter zijn gekomen dat ze het hebben gehad. Lang niet iedereen heeft er zoveel last van; er zijn veel mensen bij wie het als een zware verkoudheid of een licht griepje passeert. Zij komen er dan pas later achter dat ze eigenlijk Pfeiffer hebben gehad.

Je kan het niet opnieuw krijgen, maar weer opflakkeringen krijgen in periodes waarin je kwetsbaar bent (weinig slaap etc.) kan dan weer wel. Heeft mijn broer een tijdje geleden nog gehad.