Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:41

He bah Elke.. dat klinkt allemaal niet fijn.. misschien iets van yoga gaan doen tegen de stress?

Die knorr zakjes, indd kunstmatige troep!
Dat ene dieet waar ik heel veel van heb geleerd, zei ook dat je alles vers moest bereiden en dat scheelt ook een hoop.
Gister aten we Penne, en heeft mijn ma aparte saus gemaakt voor mij: tomatensaus, paprika en nog een groente volgens mij. Het nadeel was alleen dat ze er altijd een 'snufje' kruiden doorheen gooit, maar dat lijkt wel een hele hand :=
Volgende keer helemaal geen kruiden meer hebben we afgesproken.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:43

Kytha schreef:
Vervelend, nanne, ik heb dat een periode ook heel erg gehad dat het zo wisselde. Nu vooral dat ik lastig naar de wc kan :o

Hier weer veel last van m'n buik; vooral krampen en opgeblazen gevoel etc.
En sinds een week ook duizelig, pijn op de borst en uitstraling naar m'n li-arm. Bij de HA geweest en blijk te hyperventileren :\
Denk dat het gewoon een totaalplaatje is van spanning/stress bij mij :( maarja, hoe kom je er weer vanaf ...

Hééél veel rust nemen :j Kan je geen weekje vakantie inplannen op je stage/werk ofzo?
Klinkt niet goed namelijk :n

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:46

Die zakjes zijn idd vaak kunstmatige troep met smaakversterkers etc. Daar zijn gevoelige darmen vaak niet blij mee..

Ik zou graag ff een weekje vrij nemen maar dat gaat helaas niet, ik ga naast m'n werk nog 1 dag in de week naar school, en wij zijn de 1e klas die met een nieuw systeem werken. En we lopen gigantisch achter op schema, en ik wordt daar vreselijk gestrest van :o en daarnaast heb ik het niet echt naar m'n zin op huidige werk/stage. Maarja, even doorbijten. Ik heb in augustus vakantie.. hoop dat ik het tot die tijd ga trekken ;) vandaag iig lekker vrij, dus alles op m'n gemakje!

ivy_power89

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:25

en dan gewoon in het weekeind niets doen ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:37

@Kytha, ik heb ook heel erg gehyperventileerd en het zelfs zo ver laten komen dat ik ook erg last kreeg van hartkloppingen. Probeer naast de "stress" ook een stukje ontspanning te creeren, lekker sporten, of in bad gaan zitten, boekje lezen, weet ik het wat. Of ga leuke dingen doen met een vriendin, middagje shoppen ofzo. Yoga is idd ook een goede! Ik heb op een gegeven moment ontspanninsoefeningen gehad, op muziek, was ook erg prettig.

K ben nu ook weer helemaal op, het is super druk op mn werk en sta nu veel alleen, dan ben ik ook nog eens ziek, maar kan me niet ziekmelden omdat de winkel dan niet open gaat. K heb alleen zondag vrij gehad en nu maaandag t/m morgen werken, zondag weer 1 dagje vrij en dan weer 6 dagen werken. voor mij dus ook even doorbijten ;) K weet hoe je je voelt Kytha, sterkte!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:18

En hier meld ik me dan gelijk ook maar weer :D
Ik lees alles straks even bij, hoe t met jullie gaat.. hier is het weer krampen helaas!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:40

ja, denk dat iedereen daar wel een beetje last van heeft op het moment :(

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:25

Wat ik trouwens van t weekend hoorde..

Mijn oom heeft een flinke buikgriep te pakken,, incl overgeven met bloed erbij.
De dokter zei dat dit een griepvirus is..

Voor ons dus helemaal oppassen!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:37

ja, maar dat heerst al een tijd hoor!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:41

Serieus?
T is de eerste keer dat ik er van hoor :P
Ach heb dit jaar al een keer buikgriep gehad, hoop dat ik het nu weersta :')

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:57

Het novovirus heerst inderdaad weer. Kortom goed uitkijken inderdaad want je word er goed beroerd van.

Eindelijk een dokter gevonden hier gelukkig dus daar kan ik ook aan gaan werken :)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:29

Weet iemand of je duspatal in combinatie met buscopan mag gebruiken?
Ik slik al duspatal, en heb nu buscopan gehaald (is zonder recept te krijgen) maar kan het niet echt terug vinden.

Wil eigenlijk ook niet naar de dokter bellen want die doet PDS altijd een beetje af als stress/ onzin :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:05

Net lekker champignonsoep gegeten, nu allemaal weer eruit :( Denk dat het te vet is geweest... darmen hebben weer oorlog met elkaar...

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:27

Ik meld me hier ook maar weer eens!

Balen Purny. Vervelende darmen ook. Bij mij is het vorig jaar een half jaartje even helemaal top gegaan. Kwam zelfs ook wat aan in gewicht (dat is bij mij altijd een drama om iets aan te komen dus was er blij mee!!). Helaas sinds de kerst ben ik weer terug bij af. Dagelijks last, flink afgevallen en zero weerstand. Bah.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:28

Oh dat is allemaal wel balen zeg Abrahams :(
Weet je ook waardoor het kwam dat je weer dagelijks last kreeg en daarvoor geen last had?
Iets veranderd in je eetpatroon? Of stress ofzo?

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:36

Heb het wel drukker gekregen op m'n werk. Verder ben ik gestopt met hardlopen. Gek genoeg kwam ik daardoor aan (waarschijnlijk gewoon omdat m'n darmen dan iets beter functioneerde door het lopen en m'n conditie gewoon beter werd). Zit er al tijdje over te denken om het hardlopen weer op te pakken. Ik moet alleen goed opletten dat ik er niet van ga afvallen want ik heb al een ondergewicht.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:06

Kytha schreef:
Vervelend, nanne, ik heb dat een periode ook heel erg gehad dat het zo wisselde. Nu vooral dat ik lastig naar de wc kan :o

Hier weer veel last van m'n buik; vooral krampen en opgeblazen gevoel etc.
En sinds een week ook duizelig, pijn op de borst en uitstraling naar m'n li-arm. Bij de HA geweest en blijk te hyperventileren :\
Denk dat het gewoon een totaalplaatje is van spanning/stress bij mij :( maarja, hoe kom je er weer vanaf ...

Klinkt mij bekend in de oren. Ik ben al de hele week onwijs misselijk, als ik iets eten doet mijn maag echt pijn en dan daarnaast krampen, opgeblazen gevoel en dat benauwde gevoel. Zaterdag was het tijdens mijn werk echt heel erg. Ik kreeg bijna geen lucht meer. Ik moest ook steeds geeuwen. Zo onwijs vervelend, want door dat benauwde gevoel begin ik weer paniekerig te worden en ik kom dan echt in zo'n cirkel terecht.

Ik heb 29 maart mijn eerste accupunctuur afspraak. Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:35

Dat probleem heb ik nu dus ook. Heb wel honger, vaak zelfs, maar zodra ik ga eten krijg ik al snel hele erge maagzuur, misselijkheid of gewoon echt pijn in m'n buik. Daardoor eet ik dan vervolgens automatisch weer een stuk minder en dan blijf ik zo in het cirkeltje hangen van afvallen en mij nog slechter voelen etc.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:36

Ben ook benieuwd flos... ik heb gelukkig niet meer zoveel last als eerst... maar ik hou het nu gewoon wel in de gaten. ik heb trouwens een huisje gekregen :D een mooi appartement. ga dan zowiezo meer eten uit de schijf van vijf. ben dan benieuwd of het goed zal gaan.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:52

Nou ik ga vandaag weer naar de dokter.. De poeders die ik gehad heb helpen niks en ik kan mezelf niet meer herinneren waneer ik voor het laatst buikpijnvrij ben geweest.. Toch maar vragen of er nog iets anders te proberen is..

Gefeliciteerd Purny! :*

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:31

Kytha schreef:
Weet iemand of je duspatal in combinatie met buscopan mag gebruiken?
Ik slik al duspatal, en heb nu buscopan gehaald (is zonder recept te krijgen) maar kan het niet echt terug vinden.

Wil eigenlijk ook niet naar de dokter bellen want die doet PDS altijd een beetje af als stress/ onzin :o

buscopan mag samen met duspatal worden gebruikt
(wist niet meer of ik het al had verteld via pb dus zet ik het nog maar een keer neer :P)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:43

Nou ik ben bij de dokter geweest..

Gezien mijn pijnen ed word ik nu onderzocht op coeliakie, parasieten of de ziekte van Crohn.. :=

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:02

'Verheug' je niet teveel Nanne. Ben er 2 weken geleden ook op getest omdat ik ook telkens megaziek er van ben en kwam niks uit.. Ik moet nu 4 mei (pas) naar de mdl-arts voor een colonoscopie.. :s en ook op eigen aandringen, huisarts denkt nogsteeds dat het ''maar' pds/spastische darm is. Nou prima, maar nu wordt iig alles uitgesloten..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:51

Nanne schreef:
Nou ik ben bij de dokter geweest..

Gezien mijn pijnen ed word ik nu onderzocht op coeliakie, parasieten of de ziekte van Crohn.. :=

Wordt de Coeliakie getest dmv een bloedonderzoek? Zo ja, dan moet je er wel rekening mee houden dat een negatieve uitslag niet wil zeggen dat je geen Coeliakie hebt, soms is dit niet in het bloed te zien.
Ik heb een echo van de bovenbuik gehad en een gastroscopie, maar daar is niets uitgekomen. Dat was toch wel een beetje een teleurstelling. Natuurlijk wilde ik niets ernstigs hebben, maar toch hoopte ik dat er toch iets uit zou komen, want dan wist ik wat ik er aan kon doen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:19

Ik verheug me ook niet te veel al hoop ik wel dat ze wat vinden en er iets aan kunnen gaan doen.. :x

Ze gaan de coeliakie idd testen dmv een bloedtest.. :j

De ziekte van Crohn zit ook in mijn familie dus daar willen ze zowiezo ook naar gaan kijken omdat het natuurlijk erfelijk is.

Als hier allemaal niks uit komt word ik door gestuurd naar de maag lever darm arts omdat ik te veel pijn heb en mijn HA het niet vertrouwt..

Het maakt me geen eens uit wat ze vinden, als ze er maar wat aan kunnen doen.. Ik durf ondertussen bijna niks meer te eten en kan mezelf geeneens herinneren wanneer ik voor het laatst geen pijn heb gehad.. Ook durf ik niet echt weg, met uitgaan word ik misselijk en houd ik niks binnen en ik ben ook bang dat ik elk moment weer last kan krijgen van diarree.. Het is gewoon k*t