persoonlijkheidsstoornis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lillybee

Re: persoonlijkheidsstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 11:52

hi,

ik vind het eigenlijk helemaal niet zo leuk om te horen dat jij jezelf dan inmij herkent :)
post traumatisch stress syndroom om maar iets te noemen, dat is tijdelijk en gaat weer over...

maar dit?
komt wel hard op je dak vallen.

ik voel me vandaag een beetje ellendig.

ik ben mijn hele leven alleen maar bezig met "normaal" zijn.
het heeft tot niets geresulteerd, behalve letterlijk spierpijn...
van het, mezelf bij elkaar houden lijkt het wel.

Ik heb een geweldige stage tijd gehad, en nu ben ik op school en het is ook weer gewoon leuk. Ik heb al mijn huiswerk opdrachtten af, en toch voel ik mij zo belast. Ik wil stoppen met school, en ik wil niet meer terug naar stage. al zijn daar geen logische redenen voor, behalve die druk die ik voel.

Ik voel me ook altijd zo ingebonden, ingehouden. Ik kan het niet loslaten, Ik kan het niet.

ik wil het laten varen, in een diep gat storten, en op 0 beginnen.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:44

Hey,

Ik begrijp hoe je je voelt, ik herken mezelf niet helemaal in jouw maar wel in sommige dingen. Ik heb zelf een persoonlijkheidsstoornis, en het is idd slim om je gewoon te laten onderzoeken aan de hand van de problemen die jij nu ervaart. Hun kunnen je duidelijkheid geven over wat je wel of niet hebt, en hoe je daarmee om kunt (leren) te gaan. Ik ben best nieuwsgierig naar de uitslag ervan, omdat psychologie mij interesseert omdat ik zelf ook iets heb.
Mijn pb is altijd open als je vragen hebt, ik hoop dat je zelf snel meer duidelijkheid krijgt. :(:)

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:52

het is bij mij wel zo dat ik al meerdere keren psychoses heb gehad , en last van hallucunaties en waanbeelden.
ik weet niet of jij hier ook last van hebt ( ik hoop van niet natuurlijk voor je )

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 23:57

nee hier heb ik geen last van.

ik vertoon ook alleen "vroege symptonen" van schizophrenie. Dus nog geen compleet ziektebeeld. En hopelijk blijft dat zo.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:15

Is het al vastgestelt dat het schizofrenie is?
Want ik meende dat de "vroege symtomen" ongeveer overeen kwamen met autisme.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 09:08

nee het is niet vastgesteld. volgens mij is dat ook niet eens mogelijk.

donderdag heb ik een "interview" en dan word er dieper op ingegaan. dat is alles wat ik weet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:09

Hoezo is dat niet mogelijk dan?
Ik ben heel benieuwd naar hoe het gaat verder!
Heel veel succes ook, ik weet hoe moeilijk een diagnosetraject is.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 17:26

Iemand kan alle symptonen hebben,
zodat het erop lijkt dat die persoon écht schizofreen zou gaan worden, en vervolgens nooit schizofrenie ontwikkeld.
maar iemand kan ook een paar symptonen hebben, en vervolgens heel erg schizofreen word.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:37

Je voldoet wel of niet aan de criteria uit de DSM, en dan krijg je wel of geen diagnose. Of uitgestelde diagnose, of trekken van schizofrenie.

Lillybee: ik wilde nog even kwijt, je veranderd niet door wat voor diagnose je ook krijgt. Jij bent gewoon jij, wat voor naam er ook aan je problemen gekoppeld wordt. Je hebt alleen die naam nodig om ook een passende manier te vinden om eraan te werken.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 03:35

het gesprek viel wel mee, al vond ik de interviewster wel raar.
ze voelde zich zelf ongemakkelijk bij de vragen die ze stelde, en zei ook letterlijk, "nu ga ik ik iets heel raars vragen hoor"

Ik kan me voorstelen dat als je eigenlijk "ja" had moeten antwoorden, je gewoon maar "nee" zei, omdat je anders wel "heel raar" bent.

ik zie het écht niet gebeuren :(
Ik heb een geweldige stage plek, maar ik zie er als een berg tegenop...ik snap het zelf ook niet.

ik wil helmaal niets, ik wil misschien wel na dit jaat stoppen met school, en dan met een niveau 3 diploma naar huis gaan.

ik doe het toch voor niets, ik heb al een HAVO papiertje.

ik zit al midden in het leven met een vaste vriend, en die denkt al aan kindertjes, en ik denk "was ik maar weer 16, dan geeft het niet dat ik niet aan een toekomst kan en moet denken..."
gewoon een beetje de vrijgezel uithangen.

terwijl ik weet dat die gedachte in contradictie is met mijn gehele persoonlijkheid. Ik heb namelijk wél behoefte aan vastigheid, en knuffels van 1 persoon.
die vastigheid en liefde heb ik.

ik kom enorm ondankbaar over,
ik heb genoeg (onbenutte) talenten,
ik beschik over een gemiddeld IQ.
Ik heb een fijne relatie,
ik vind het leuk op school,
ik heb niets te klagen.

maar het knaagt ontzettend aan mij.
ik wil niet meer
ik wil niets meer
ik wil stoppen met dit leven, en wakker worden in een ander leven.

werken? wat dan in godsnaam?
alles lijkt een doodlopende weg.
ik vind niets leuk genoeg om vol te kunnen houden.

ik kan een hele leuke opleiding al niet eens volhouden.

pfff wat zie ik op tegen stage...en ik besef dat dat nergens op slaat. maarja, het neemt het gevoel niet weg.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:47

ik heb de knoop doorgehakt, ik ga stoppen met school.
en nu??

ik heb me gestort op het maken van een portfolio, ik wil leren tattooeren. dit is een lange weg...
misschien vind ik het na 1x al niet meer leuk, maar ik wil het toch geprobeerd hebben.

eerst maar eens tekenen dus,
over een poosje een meloen mishandelen met echte tattoo naalden. maar zo ver zijn we nog niet.

Afbeelding

een voorbeeldje

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:10

redelijke stap!! Ik ben van mening dat het belangrijk is dat is passie hebt voor wat je doet, ik hoop dat dit het is :D

heb je al uitslagen van het onderzoek?

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 22:19

Dat ene intervieuw ging echt over hele rare dingen, of ik wel een voelde dat mijn arm dood was, of dat een ledemaat niet van mij zou zijn, of dat er beesten onder mijn huid kropen, of dat ik dingen zou zien die er niet zijn enzo.

Zo ver ben ik gelukkig niet heen.

vrijdag en maandag eind deze maand krijg ik een gesprek, en een ochtend en middag testen, in de vorm van vragen lijsten denk ik, en een IQ test.

Dat onderzoek heeft lang op zich laten wachtten, reden hiervan is dat ze de uitnodiging naar een adres hadden gestuurd waar ik 5 jaar geleden woonde :/

en ze hadden het telefoon nummer van mij van waar ik 7 jaar geleden woonde. Heel apart. Geen idee ook hoe ze eraan zijn gekomen, want bij mijn huisarts kloppen de gegevens wel.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:28

Wat herken ik mij in jou verhaal zeg! Ik ben pas 16 dus het is waarschijnlijk niet te vergelijken.

Heel veel sterkte voor jou! :(:)
Vind het heel erg goed dat je hulp hebt gezocht.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 06:34

hi, ook op je 16e is het mogelijk om het te kunnen vergelijken toch, dat hoeft niks te zeggen :)
heb jij het idee dat je hulp nodig kan hebben? of dat eigenlijk niet?

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:33

Ik denk dat ik het wel nodig heb, ik kom er gewoon niet meer uit alleen. Heb heel vaak het idee dat ik alleen ben, zelfs als ik gewoon in de klas zit met veel leerlingen om mij heen.
Daarnaast heb ik s'avonds in bed ook hele gesprekken in mijn hoofd (net als jij in de openingspost). Ook kan ik gewoon vaak echt geen NEE zeggen, terwijl ik dat misschien wel zou willen.
Ik sta nu op de wachtlijst bij de GGZ, dus ik ben benieuwd.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 16:55

okai succes.

ik heb dat ook, kan wel heel assertief zijn, maar op sommige vlakken écht niet. Ik wil het iedereen naar de zin maken.
heel vreemd als je nagaat dat het mij in globale zin helemaal niet uitmaakt of iemand tevreden met me is.

liedjes van staind (de rustige) verwoorden alles zo goed :)

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:16

Hey,
ik heb niet alles gelezen, maar wel een groot gedeelte.. uiteraard het eerste bericht.
Echt vervelend dat je je zo rot voelt.

Nou moet ik ook wel meegeven dat het deze tijd ook niet normaal is aan wat voor 'eisen' je moet doen volgens de maatschappij. Je wordt werkelijk geleefd. Iedereen wil van alles van je.. er wordt veel van je verwacht. Voldoe je niet aan een bepaald patroon, dan is dat voor veel mensen moeilijk om te accepteren (en dat gebeurd niet altijd bewust). UIteindelijk ga je zelf bijna denken en geloven dat het normaal is om te leven naar verwachtingen van anderen.

Je zou jezelf moeten kunnen zijn. Overal, altijd en bij iedereen.
Als je aangeeft dat je je er niet prettig bij voelt om jezelf te zijn, dan is het een mooie en grote stap dat je gaat zoeken naar een manier hoe je dit zou kunnen aanpassen.

Wat betreft het sexuele gebied. Over het algemeen hebben mannen die drang om sex te hebben meer als vrouwen. Een nare ervaring in het verleden kan echt gevolgen hebben op het heden. Je bent heus niet raar als je weinig behoefte op dat vlak hebt, iedereen is toch anders?

Sommige mensen hebben sterk de drang om ergens bij te horen, om geaccepteerd te worden door bepaalde mensen. Andere hechten hier totaal geen waarde aan. De een praat graag over koetjes en kalfjes, de ander zit liever stil in een hoekje en luistert en kijkt toe. Omdat anderen het niet kunnen begrijpen dat je 'geen eigen mening' hebt en niet assertief bent, wil niet zeggen dat je je dan maar moet aanpassen. Dat doe je voor jezelf, niet voor anderen.

Ik hoop dat je een manier vindt waardoor je weer gelukkig bent met wie je bent..

ten slotte;

wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Sterkte

Ps. ik vind het knap dat je jezelf zo bloot durft te geven op deze site. Het is niet altijd makkelijk om over gevoelens te praten.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 23:29

makkelijk om erover te praten vind ik ook niet, typen, tegen vreemden vind ik niet moeilijk.

nou hebben ze me een hele ochtend en middag daar gehad, heb 1000 vragen gemaakt als het er niet meer waren.
er zaten echter maar weinig tot geen vragen bij, over de dingen die ik ervaar, waar ik écht tegen aan loop.
dus ik vrees dat er helemaal niks zinnigs uitkomt.

het waren wel super veel vragen, maar in weze allemaal hetzelfde maar dan anders geformuleerd.

er zat niks bij over het juist ontbreken van gevoelens,
ontbreken van "persoonlijkheid"

nouja, we gaan het zien?

ik hoop wel dat ze niet gaan zeggen,
ja er is eigenlijk niets bijzonders uitgekomen,
je zult maar met jezelf moeten leren leven..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:41

Ik denk niet dat ze dat gaan zeggen. Ze kunnen waarschijnlijk meer uit die testen halen dan jij denkt. Ik heb dat ook eens gehad, een psychologisch onderzoek van een dag. Ik vond het wel intensief en slopend toen, maar moet ook zeggen dat ik op dat moment behoorlijk labiel was. Inderdaad veel dezelfde soort vragen, maar dat is expres, kijken of je steeds hetzelfde antwoord geeft.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:36

Pollewoppy schreef:
Ik denk niet dat ze dat gaan zeggen. Ze kunnen waarschijnlijk meer uit die testen halen dan jij denkt. Ik heb dat ook eens gehad, een psychologisch onderzoek van een dag. Ik vond het wel intensief en slopend toen, maar moet ook zeggen dat ik op dat moment behoorlijk labiel was. Inderdaad veel dezelfde soort vragen, maar dat is expres, kijken of je steeds hetzelfde antwoord geeft.

onder andere ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:29

weet je wat het ook is, ik denk dat er heel weinig mensen zijn (zeker op onze leeftijd!) die kunnen zeggen wie ze zijn, hoe ze zijn en waarom ze zo zijn. Dat vergt 1. heel veel eigen kennis, 2. veel mensen kennis en 3. een gigantisch reflectievermogen wat je pas leert opbouwen rond je 18de.. Daarom zitten er heel veel controllevragen in maar zoeken ze ook naar punten via een omweg (veel mensen vermijden gevoelens, emoties en kunnen gedachte en gevoel niet goed van elkaar scheiden..). Die onderzoeken zitten dus veelal anders in elkaar dan dat je zelf in eerste instantie door hebt!

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 18:34

ja, ooit bij de jeugd psychiatrie ben ik getest, en er werd zelfs in het odnerozke meegenomen dat mijn vriend een broodje voor me zou kopen in de pauze. zulke onbenullige dingen :O

maar toch. afwachtten geblazen

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:49

Probeer niet teveel achterdocht te hebben in de psychologen en psychiaters en hun onderzoeken :) het rustig op je af laten komen heb je uiteindelijk meer aan dan telkens bedenken waarom iets wordt gevraagd en wat het nut ervan is en van tevoren al bedenken dat ze het niet zullen weten.
Sommige vragen moeten nou eenmaal gevraagd worden, ook als ze niet relevant lijken te zijn. :) Die testen zijn zo omdat ze eindeloos door de mangel zijn gehaald door statistici en onderzoekers en zijn weer opnieuw getest. Ze hebben niet "maar wat gedaan" :)
Hoe vervelend en lang en vermoeiend ze soms kunnen zijn, maak ze, en wacht rustig af :) (en ik moest er voor mijn studie ook 35 uur aan spenderen om lijstjes in te vullen, dus ik weet hoe suf en herhalend ze kunnen zijn, en vooral hoe irrelevant ze soms lijken)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:07

Daphaan schreef:
Pollewoppy schreef:

onder andere ;)

Het gaat er niet om of je steeds hetzelfde antwoord, maar om de eindscore betrouwbaarder te maken, omdat die dan minder beïnvloed wordt door extreme antwoorden door een plotselingen ingeving bijvoorbeeld.

Erg saai, maar wel nuttig. Bij psychologisch testen wordt er altijd op gehamerd dat je je client niet onnodig belast.