hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 01:06

pmarena schreef:
Op zich niet zover ik weet , daar je lichaam zichzelf altijd wel weer hersteld. In een extreem geval kun je flauwvallen doordat je zo verkeerd ademt / in paniek raakt , maar omdat je dan zelf "weg" bent heeft je lichaam mooi de kans om de ademhaling weer op de automatische piloot te zetten , en te herstellen :)

Kijk , als je midden op de snelweg in paniek raakt vanwege je verkeerde ademhaling , tja.... dan is het wel link ja :P

Flauwvallen door hyperventilatie/paniekaanval kan gelukkig echt niet. En ook is het niet gevaarlijk om auto te rijden. Je bent juist nog alerter. Hyperventilatie moet je gewoon uitzitten en je merkt vanzelf dat je ook weer rustig wordt. Zodra je deze strijd aan blijft gaan en er absoluut niet voor weg loopt zul je vanzelf merken dat de angst zal verdwijnen :)

pmarena

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:49

Hoe kom je erbij dat je er niet van flauw kunt vallen , want dat is echt wel het geval hoor :)
Bij mij komt het ook niet zover gelukkig maar bij anderen helaas wel.

Logisch ook , als je echt heel erg verkeerd aan het ademen bent waardoor je lijf niet meer op minimaal niveau kan functioneren , dan gaat op een gegeven moment gewoon het lichtje uit. En door die ontspanning zal alles zich dan weer goed kunnen herstellen omdat het lichaam het zelf weer over neemt :)

Mensen kunnen al flauwvallen als ze bloed zien of als ze het te warm hebben , en nog allerlei redenen. Een slechte zuurstofvoorziening is helemaal geen vreemde reden. Volgens mij is flauwvallen gewoon een manier van het lichaam om een poging te doen zichzelf te re-setten als er iets heel erg uit balans is :)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:55

Ik heb er niet constant last van, maar laatst heb ik het voor het eerst een keer best heftig gehad. Ik schrok me wezenloos, wist niet wat me overkwam.. Woon op mezelf dus wist echt niet wat het was en wat ik moest doen dus met moeite mijn ouders gebeld die er natuurlijk niets van konden verstaan en die kwamen gelukkig snel.

Juist omdat ik zelf niet wist wat er aan de hand was raakte ik nog meer in paniek en werd het alleen maar erger en ergerer.. Toen mijn ouders er eenmaal waren en gewoon simpelweg zeiden dat ik even moest gaan liggen en diep ademhalen was het ook zo voorbij. Ik had net daarvoor paardgereden en met paardrijden was ik gestopt met rijden omdat ik echt geen lucht meer kreeg. Misschien dat het daar iets mee te maken had.. Hoop dat het nooit weer gebeurt in ieder geval, brr..

xDaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:11

pmarena schreef:
Hoe kom je erbij dat je er niet van flauw kunt vallen , want dat is echt wel het geval hoor :)
Bij mij komt het ook niet zover gelukkig maar bij anderen helaas wel.

Logisch ook , als je echt heel erg verkeerd aan het ademen bent waardoor je lijf niet meer op minimaal niveau kan functioneren , dan gaat op een gegeven moment gewoon het lichtje uit. En door die ontspanning zal alles zich dan weer goed kunnen herstellen omdat het lichaam het zelf weer over neemt :)

Mensen kunnen al flauwvallen als ze bloed zien of als ze het te warm hebben , en nog allerlei redenen. Een slechte zuurstofvoorziening is helemaal geen vreemde reden. Volgens mij is flauwvallen gewoon een manier van het lichaam om een poging te doen zichzelf te re-setten als er iets heel erg uit balans is :)

Tijdens een paniekaanval kan men denken dat zij gaan flauwvallen en creëren daar dan angst voor (angst voor het flauwvallen). Dit is vrijwel altijd ongegronde angst, omdat voor flauwvallen een lage bloeddruk nodig is, terwijl bij een paniekaanval de bloeddruk omhoog gaat en flauwvallen dan bijna onmogelijk is. Uitzonderingen uiteraard daargelaten, omdat men bijvoorbeeld niet heeft ontbeten en een paniekaanval krijgt met als gevolg een flauwte. (bron wikipedia)

Kan me voorstellen dat je het gevoel hebt dat je ook echt kan gaan flauwvallen, maar gelukkig is het echt niet mogelijk. Wil dat even kwijt omdat ik me voor kan stellen dat een hoop mensen met hyperventilatie schrikken door wat jij zegt dat het mogelijk is om daadwerkelijk flauw te vallen en het om dezelfde reden dan ook gevaarlijk is om auto te rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:22

Tja , zo kan ik ook her en der quotes opzoeken waar dus wel staat dat je flauw kan vallen.

Je hoeft het van mij niet aan te nemen hoor :)

Er zijn helaas wel genoeg mensen die het zelf ervaren hebben.
Is hier in het topic ook al voorbij gekomen volgens mij.

Het is misleidend om mensen wijs te maken dat ze tijdens een hyperventilatie-aanval onmogelijk flauw kunnen vallen.

Maargoed , we hoeven het niet eens te zijn ofzo :P

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:58

Je kan inderdaad wel flauwvallen van hyperventilatie. Dit is echter niet gevaarlijk en is zodat je lichaam zich weer kan herstellen (om de zuurstof co2 balans weer in orde te maken).
Het is daarom belangrijk om rustig aan te doen als je duizelig bent. Even zitten en ademhaling controleren, water drinken etc.

xDaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:31

Nee ik begrijp dat er altijd uitzonderingen zijn die flauwvallen. Alhoewel flauwvallen (volgens medici) niet direct kan komen door hyperventilatie maar achterliggende redenen.

Wat nog weleens kan helpen tijdens hyperventilatie is juist even te bewegen(bijv. springen, rennen). Ook ademhalingsoefeningen (langer uitademen dan dat je inademt) en ontspanningsoefeningen helpen. En natuurlijk nooit vluchten(naar huis gaan) uit een situatie waarin je zelf te maken krijgt met hyperventilatie geheid krijg je het volgende keer weer :P

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:22

Ik ben wel een paar x flauwgevallen tijdens het hyperen en volgens het ziekenhuis waar ik onderzocht ben hiervoor, kon dit ook. ;) je lichaam besluit op dan op dat moment dat het eventjes "klaar" is met het "achterlijke gedrag". uit zelfbescherming. lichaam kan dan even tot rust komen en als je dan bij komt dan is het ook vaak over.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:44

Het kan ook zeker weten wel, maar het gebeurt niet vaak :j . Feitelijk alleen maar goed.
Van dat alerter worden tijdens het autorijden, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Op het moment dat je last hebt van een aanval ben je niet ineens een stuk geconcentreerder en beter aan het opletten. Juist niet, je bent in paniek en bezig met rustig worden, dat kost juist aandacht. Gevaarlijk wordt het autorijden er niet van, maar je gaat er absoluut niet beter van rijden := .

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:34

Ik ben wel eens tijdens zo'n aanval flauwgevallen. En autorijden vind ik op zo'n moment juist minder veilig. Je bent dan teveel met jezelf bezig ipv met de omgeving.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:31

Flauwvallen kan inderdaad wel bij hyperventilatie gebeuren. Maar heel veel mensen rijden of durven niet auto te rijden doordat ze juist al bang zijn om onweil te worden. Heb dat ook een periode gehad, maar heb dat toch maar eens aan de kant gezet, omdat er zoveel redenen zijn om flauw te gaan vallen door andere oorzaken die niets met hyperventilatie te maken hebben.
Ben tot nu toe zolang ik hv heb, 2 keer onderuit gegaan, maar dat had niks met hv te maken, wel met mijn lage bloeddruk en als ik daar te lang over na ga denken kan ik daardoor beter niet meer autorijden. Daarom denk ik er niet meer te lang over na en rij ik overal met de auto naar toe al is het soms heel vervelend, maar maakt je juist weer sterk en krijg je weer zelf vertrouwen.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:54

Heb net nog weer een aanvalletje gehad, het leek juist zo goed te gaan. :n Ik voelde het opkomen: slappe benen, sneller ademen, tintelende handen... heb snel een tabletje genomen want ik was alleen op het werk en daarna ging het beter. Ben nu alleen wel lichtelijk aangeschoten. Tenminste, zo voelt het :+

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:44

Jeetje Muds, vervelend dat je een aanval(letje) had. Ik herken het wel, hoor. Zeker als je alleen bent, heb je ook geen afleiding o.i.d. Wat heb je genomen? Oxazepam? Dat helpt mij altijd wel.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:07

Oxazepam inderdaad :j
Heb je dan ook dat je je daarna nog lang een beetje tipsy voelt? Vandaag om 6 uur merkte ik pas dat ik me weer helemaal normaal voelde, 12 uur na het innemen. Heb de hele dag een beetje in een roesje gezeten.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:26

Wat is oxazepam precies?
En helpt het echt om rustig te worden?

En flauwvallen van hyperventilatie kan idd echt wel, zeker als je een hele erge aanval hebt!

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:44

Ja, meestal neem ik een halfje, maar pas geleden een keer een hele genomen (best heftige aanval) en toen was ik idd best wel lang duf en soort van afwezig.

@take_one: oxazepam is een spierverslapper en het helpt zeker om rustig te worden. In tegenstelling tot antidepressiva is oxazepam wel verslavend bij veelvuldig gebruik, dus wel een beetje verstandig gebruiken dus! Als ik me echt onrustig voel en een paniekaanval voel aankomen, ben ik wel errug blij met oxazepam!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:54

take_one schreef:
Wat is oxazepam precies?

oxzapam werkt rustgevend, spierontspannend. het werkt goed tegen angstgevoelens. het zorgt er ook voor dat je minder na kan denken. het werkt, heb het ook een tijdje gebruikt maar het is absoluut geen oplossing :n het werkt verslavend. ik gebruikte het ook alleen als ik echt een paniekaanval had waar ik zelf niet uit kan komen. het is heel dubbel, het is rotzooi maar ook lekker spul :+ ik had de laagste dosering maar dat was al genoeg om me rustig te krijgen. maar dan ook heeeeel rustig. een half tabletje is al genoeg om mij uren knock-out te krijgen. en daarna voelt het alsof ik een flinke knal op m'n kop heb gekregen. de kater komt later, zeg maar ;) niet aan beginnen dus. het zorgt ervoor dat je ene paar uur niet kan piekeren. je hebt dan even rust maar de oorzaak van het piekeren/hyperen/angstgevoelens blijft gewoon. bij hyperventilatie kan je beter hulp zoeken in de vorm van psycholoog en fysiotherapeut.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:42

*meld zich ook*

Ik liep al een paar weken met klachten van duizeligheid, pijn op de borst en uitstraling naar m'n li-arm. Wazig zien, angst om flauw te vallen etc. dus toch maar ff langs de HA geweest, want vond die pijn op m'n borst doodeng :o
Maar hart, bloeddruk & zuurstofgehalte waren allemaal prima. Dus toch hyperventilatie.. en moet gewoon wat minder stressen.
Maarja, ik ben van nature iemand die zich onwijs druk kan maken, daardoor ook al jaren last van maag/darm klachten. Daarnaast werk ik in de zorg met de nodige stress en onregelmatigheid en dat werkt ook niet bepaald mee.. :\

oxazepam is idd rustgevend, ik werk met zwaar dementerende ouderen en dat is het standaard pilletje op de afdeling geloof ik :P

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:27

ik herken al die symptomen heb er nu ook last van maar ga straks lekker paardrijden dan zal het toch wel weer over gaan

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:52

Ja, afleiding en fysieke inspanning schijnt erg goed te zijn als je gespannen bent. Heb zelfs eens de tip gekregen om tijdens een (opkomende) paniekaanval domweg de trap te gaan op en aflopen.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:53

@kytha; ik herken jou symptomen ook! Ik werd zelfs een hypochonder, dacht werkelijk dat ik iets ernstigs onder de leden moest hebben ivm al die vage lichamelijke klachten.

xDaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:33

Oh wat gevaarlijk zeg dat er zoveel mensen flauwvallen vanwege hyperventilatie. Mijn ervaring is juist dat mijn hersenen meer geactiveerd zijn tijdens hyperventileren dan dat ik gewoon ontspannen ergens naar toe rij. Als ik echt ontspannen rijd vind ik soms zelfs gevaarlijk want dan kan ik bij aankomst schrikkerig terugdenken van dat allemaal goed gegaan is want heb totaal geen herinnering van de rit. Iedereen ervaart het natuurlijk anders. Heb zelf ook diepe dalen gekend de afgelopen 8 jaar maar merk toch dat het in mijn geval grotendeels te maken heeft met stress en onzekerheid. Ach en ik denk altijd maar krakende wagens lopen het langst :P

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:13

Ik kwam er vorige week achter dat ik er last van heb. Ik loop naar de overloop om een ander truitje aan te trekken, ik draai me om en ik lag knock out op de grond. Ik heb verder niks meegekregen, dus dit heb ik van mijn moeder, vader en vriend gehoord ;

Mijn moeder zag mij liggen en probeerde mij wakker te maken, ik kwam niet bij. Had ze in paniek mijn vriend geroepen en die heeft mijn vader gebelt, op het moment dat ik een beetje bij kwam, kreeg ik steken in mijn borstkast (bij mijn vader zit dat heel erg in de familie, dus mijn moeder dacht dat ik een hartinfarct had) en werd ook helemaal wit in m'n gezicht. Mijn moeder heeft de ambulance gebelt en op en gegeven moment hoorde ik mijn vader aankomen, dus werd van mezelf al wat rustiger, ook pakte mijn vriend mijn hand vast, omdat ik gewoon niet helemaal bij was. Ambu kwam, ik werd op mijn moeders bed neergelegd en meteen aan de hartmonitor aangesloten, alles was goed, dus geen hartinfarct gelukkig, maar wat was het dan wel?

Door de stress van de afgelopen tijd, ben ik dus knockie gegaan, ik had mezelf onbewust te druk gemaakt, en zo was dat gekomen, conclusie vd ambulancebroeders; Zware hyperventilatie aanval.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:56

sharoontje schreef:
Door de stress van de afgelopen tijd, ben ik dus knockie gegaan, ik had mezelf onbewust te druk gemaakt, en zo was dat gekomen, conclusie vd ambulancebroeders; Zware hyperventilatie aanval.

En heb je wel klachten gehad voordat je onderuit ging??? want door zware hyperventilatie ga je niet "alleen maar" onderuit.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:05

Tieme schreef:
take_one schreef:
Wat is oxazepam precies?

oxzapam werkt rustgevend, spierontspannend. het werkt goed tegen angstgevoelens. het zorgt er ook voor dat je minder na kan denken. het werkt, heb het ook een tijdje gebruikt maar het is absoluut geen oplossing :n het werkt verslavend. ik gebruikte het ook alleen als ik echt een paniekaanval had waar ik zelf niet uit kan komen. het is heel dubbel, het is rotzooi maar ook lekker spul :+ ik had de laagste dosering maar dat was al genoeg om me rustig te krijgen. maar dan ook heeeeel rustig. een half tabletje is al genoeg om mij uren knock-out te krijgen. en daarna voelt het alsof ik een flinke knal op m'n kop heb gekregen. de kater komt later, zeg maar ;) niet aan beginnen dus. het zorgt ervoor dat je ene paar uur niet kan piekeren. je hebt dan even rust maar de oorzaak van het piekeren/hyperen/angstgevoelens blijft gewoon. bij hyperventilatie kan je beter hulp zoeken in de vorm van psycholoog en fysiotherapeut.

Als ik een paniekaanval had nam ik ook die pilletjes (al hoorde ik gisteren pas dat dat dus dat oxazepam is). Goed spul, had niet gedacht dat het ook daadwerkelijk hielp. Moet zeggen dat ik één keer echt doodsangsten uitsloeg, dat dat ding niets uithaalde. Dat was echt een verschrikking. Maar over het algemeen is dat spul altijd mijn allerlaatste redmiddel geweest, dat is (helaas) 3x voorgekomen.
Maar idd wat je zegt.. het is een symptoombestrijding en goed om even uit de penarie te komen, maar niet aan te raden voor lang gebruik. :)

@sharoontje: Wat heftig! Ik heb altijd al het idee gehad dat we hyperventilatie veel teveel onderschatten..... Heb je er nog wat over gehoord?