en dan moet je kind met een luier naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:33

wij hebben groepen van 30 kinderen ZONDER enige vorm van ondersteuning, ja af en toe een stagiare maar daar kun je niet zomaar op rekenen........... dat is geen structurele oplossing

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 12:39

djinnie schreef:
pmarena schreef:
Pffft je zal het plasmaatje maar zijn dan , baalt dat kindje er niet van of is het een vriendje ?

Maar ik lees dat veel mensen bang zijn voor de eigenwaarde van het ventje omdat het genant is om weer een luier te dragen.

Is het niet minstens zo genant om in je broek te piesen dan :?

Wij hadden er toen ik nog kleuter was ook 1 in de klas die constant naar de WC moest en ook af en toe in z'n broek pieste en die lag toch echt niet lekker in de groep , ook kleuters vinden het niet echt fris om te spelen met iemand die ineens een natte broek kan hebben. Lijkt me dat dat nog veel schadelijker is dan een luierbroekje dat amper opvalt , eerlijk gezegd....

En niet alleen voor de leerlingen , maar ook de school vind hem nu al een "lastig kind" , niet echt leuk om zo je schooltijd te beginnen , dat luierbroekje lijkt me toch een veel betere oplossing voor alle partijen.

Als het ventje een beetje pienter is dan kun je er toch wellicht eens een gesprekje met hem over hebben en hem zelf eens vragen wat hij liever wil : een niet te dik luierbroekje , of in zijn broek piesen ?

Met een beetje geluk snapt hij zelf ook wel dat een luierbroekje heel wat beter voor hem is en dan heb je dat probleem toch ook niet meer ?

Bovendien mag hij het luierbroekje best een beetje stom vinden , dan weet je ook zeker dat hij gestimuleerd blijft om naar de WC te gaan , zodat het broekje op een gegeven moment weer af kan ;)

Mmm, heb toch een aantal jaren zelf voor een kleuterklas gestaan en werk nu op een kinderdagverblijf, maar ik heb nog niet gemerkt dat andere kinderen ervan gruwelen als een kind in de broek plast. Vaak komen ze het even vertellen, als het kind dat zelf niet doet, je verschoont het kind en voila...geen probleem, de kinderen spelen weer gezellig verder. Kinderen die consequent niet fris ruiken, die vallen wel buiten de boot, maar als een kind verder netjes verzorgt wordt, goed gewassen en dus niet stinkt, is er eigenlijk met de andere kinderen niets aan de hand.
Voor het kind zelf is het wel vervelend, maar ik kan me van een kleuter ook voorstellen dat een luier niet prettig is. Al is het alleen maar het idee wat ze erbij hebben: luiers zijn voor baby's. En of je het nou luier noemt of stoere-mannen-broek, de meeste kinderen zijn echt niet op hun achterhoofd gevallen.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat het lastig is voor een juf met een grote groep om kinderen constant naar de wc te sturen, maar ik had het in mijn groep niet in mijn hoofd gehaald om een luier aan te laten doen. Die moet je dan toch ook vaak verschonen? Je kan een kind toch niet steeds met een natte luier laten lopen? Zet dan de wekker wat vaker of geef bij ouders aan dat hij anders nog even thuis moet blijven nu hij nog niet leerplichtig is. En dan gaat het een keer fout, je verschoont hem, en ja, dat kan best als je een groep van 30 kinderen hebt. Ik heb het zelf tenslotte ook gedaan. Als je die wekker consequent ieder kwartier zet, en je 'verplicht' hem om naar het toilet te gaan, weet dat knulletje zo dat als de wekker gaat, hij naar het toilet moet. Dan zul ja waarschijnlijk de meeste ongelukken kunnen voorkomen. En dat is misschien even arbeidsintensief, maar dat ritme heeft zo'n mannetje snel genoeg door.

Verder denk ik dat ik, als ik kinderen zou hebben, mijn zoontje thuis zou hebben gelaten. Eerst maar eens weten waardoor het komt, dan (samen met school) werken aan een oplossing. En ach, als je wat leuke dingen doet in de dagen dat hij thuis blijft, is het voor hem geen straf, denk ik hoor.

Oh ja, overigens zijn onderwijsassistentes een luxe die veel scholen niet meer hebben, een stagiaire moet je maar net in je groep hebben. Maar ook als leerkracht kun je een hoop bereiken, zelfs in je eentje. Een luier aandoen bij een kleuter vind ik not done...

hij weet inderdaad heel goed dat het een luier is.
als hij was school afkomt dan zet ik hem altijd even onder de douche om te voorkomen dat hij ruikt want het is inderdaad niet fris als je iemands urine ruikt.
ik heb zelf thuis ook met een wekker getraint om hem te leren dat hij optijd naar de wc moest gaan en langzaam de tijd langer gemaakt als het goed ging uiteindelijk kon hij het thuis soms tot 45 minuten volhouden maar hij moet dan toch nog regelmatig tussendoor ook nog plassen.
en de ene keer moethij naar 10 minuten en de andere keer naar 20 minuten het is maar net hoe het gaat.

booster

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 12:42

ow over dat ik werk nee ik werk niet ben full time huisvrouw.
als ik hem thuis hou gaan we zeker leuke dingen doen om hem afleiding te geven en dat hij zijn energie eruit kan gooien

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:47

booster schreef:
als ik hem thuis hou gaan we zeker leuke dingen doen om hem afleiding te geven en dat hij zijn energie eruit kan gooien

Lijkt me goed idee!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 12:49

Zonnetje81 schreef:
booster schreef:

Lijkt me goed idee!

heb er totaal geen moeite mee als hij geniet geniet ik ook

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:50

Ja ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen, kijk als hij het niet erg vond die luier is het nog een ander verhaal.... Maar hij is 4 en snapt ook wel dat dit niet helemaal normaal is lijkt me. Lijkt net of hij straf krijgt voor iets waar hij misschien helemaal niks aan kan doen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:55

Hier nog een moeder van 2 kids, 5 en bijna 8.

Effe kort door de bocht: thuis houden! Ik heb mijn kleine meid wel eens van peuterspeelzaal thuis gehouden omdat ze daar te beroerd waren goed aan de wc-training mee te werken en sorry hoor, maar ik vind dat een peuertspeelzaal daar toch aan mee moet werken. (ik heb er eentje die vanaf dag 1 zelluf naar de wc wilde gaan zonder hulp. Van juf moest ze toestemming vragen en dat durfde ze niet... met als gevolg... je raadt het al. Pas na flinke discussie eindelijk wat medewerking gekregen)

Tuurlijk is het voor school lastig, maar kom op. Die 3 dagen hadden ze wel kunnen wachten op de uitslag. Met dit zaken ben ik altijd meteen "bang" van hoe gaat deze school op andere eventuele problemen reageren. Kind is toch zindelijk! Dan ga je het niet weer een luier omdoen. Zetd an die wekker om de 15 minuten en laat dat joch gaan. En ze moeten niet VRAGEN moet je plassen (want een kind in zo'n situatie voelt zich daar al wat beschaamd over dat ie zo vaak moet). Ze zouden moeten zeggen: Pietje je wekker is gegaan. Kom: even naar de wc! Dus als "dit ga je doen" en niet als "zou je misschien willen, moet je misschien..." Kinderen van 4 moet je vertellen wat ze moeten doen en niet een keus laten.

Oja, en je kunt best iets verzinnen waarom hij thuis mag blijven. Bijv: Oh dat is heel normaal hoor. Als je zoveel weken gewend ben mag je even een paar dagen thuis blijven om bij te komen. Een soort minivakantie. En dan gewoon leuke dingen plannen. Of "dan ben je goed uitgerust voor het bezoekje aan de dokter".

Sterkte ermee hoor!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:58

Zilfstar; weet je ook WAAROM kinderen op school moeten vragen of ze naar de WC mogen? :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:00

it_is_me schreef:
Garny, dat is wel erg makkelijk gezegd: "Dan maak je maar tijd". In een klas met kleuters ben je altijd bezig met kinderen en dan ontgaat je de tijd weleens, zoals beangelique ook heeft aangeven. Ik vind het wel erg gemakkelijk om dat zo te zeggen alsof al die andere kinderen er dan niet toe doen....

ik denk dat je prima afspraken kunt maken met een 4 jarige: als de wekker afgaat naar de wc, dan hoef je hem alleen maar te zetten of je neemt je ipod mee of stelt je computer in

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:03

Lagency schreef:
garny95 schreef:
dan maak je maar tijd, het gaat tenslotte niet om jouw tijd maar om het kind dat is nog wel eens wat vergeten wordt in het huidige onderwijs, het gaat niet meer om de kinderen. Ik denk dat je doet wat in je vemogen doet in het belang van het kind en dan maar even minder 'onderwijstijd', scholen lijken wel fabrieken zo..

ik vul nog even aan: een kleuter van 4 heeft een knuffel nodig en een leuke kleutertijd en volgens mij is dat met deze leeftijd vooral spelen

Mee eens.
Bij mijn zoon op school zit ook een jongetje van 4 die regelmatig in zijn broek plastten.Op de school besteden ze er heel veel aandacht aan en krijgt hij een sticker voor elke dag dat hij niet in zijn broek heeft geplast.
Dit jongetje werd heel erg uit gelachen en gepest en wilden in het begin helemaal niet meer naar school.
Kleuters zijn onder elkaar heel hard ondanks dat ze pas 4 of 5 jr oud zijn.
Dit jongetje is ook door de medische molen geweest en er werd geen medische oorzaak gevonden.
Met een beetje extra aandacht op school gaat het nu heel goed.
Blijkbaar per school verschillend.

kijk dit is wat ik bedoel, hier is wat extra positieve aandacht gegeven aan het kind moet je kijken wat het resultaat is, geweldig toch, kijk naar mogelijkheden...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:04

Lante schreef:
Zilfstar; weet je ook WAAROM kinderen op school moeten vragen of ze naar de WC mogen? :)

Als er brand uitbreekt weet je dat je nog iemand van de WC moet plukken.
Een WC ketting kan uitkomst bieden. Als er iemand naar de WC gaat moet die de jongens of de meisjes ketting meenemen. Gebeurd er wat en er is een ketting weg, dan weet je waar je heen moet.
Dan is de drempel van het vragen weg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:05

Ik heb geen kinderen en sta ook niet voor de klas.

Maar wat is het nou voor moeite als de wekker gaat ,en heb begrepen dat dat elk half uur is, om te zeggen dat hij naar de wc moet gaan en dan een plasmaatje mee neemt.

Op de kleuterschool staken wij onze vinger op als we moesten, mocht je bij de deur de 'wc ketting' om je nek hangen en ging je zelfstandig naar de wc.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:09

Lante schreef:
Dat is bijna nergens zo en heel erg luxe. Meestal zijn dit stagiares die geen kinderen met ongelukjes mogen verschonen (wel een keer maar niet steeds) en ook niet zelfstandig de verantwoording voor de overige kinderen kunnen dragen als de leerkracht het kind moet verschonen. Ik ben zelf onderwijsassistent en zit er echt niet op te wachten om een paar keer per dag kinderen te moeten verschonen maanden lang. Daar ben ik ook niet voor aangenomen. ;)

we hebben het hier ook niet over maandenlang, ik zou als ik jou was nog maar eens nadenken over de keuze van je beroep, het zal vaker voorkomen dat je een kind moet verschonen met deze leeftijd.. ;) als jij het hebt over dat je daar niet voor aangenomen bent dan gaat het dus weer niet over het belang van het kind maar over jouw werkzaamheden, ik denk dat onderwijzer zijn een roeping is

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:10

Lante schreef:

Ik kan eerlijk zeggen dat ik dat wel weet, en ik weet ook dat in mijn huidige kdv groep de kinderen ook moeten vragen of ze naar de wc mogen (of eigenlijk meer moeten aangeven dat ze naar het toilet moeten) al is dat omdat de deurklink te hoog zit en de deur te zwaar is voor de kids om er zelf naar toe te kunnen... :P

Maar goed, ook op school wil je overzicht op je groep houden, wil je geen kinderen die om de 5 minuten gaan plassen als dat niet nodig is, of die samen naar het toilet gaan, want dat is zo gezellig... :+
Echter, ook op school moet je flexibel zijn. En aangezien kinderen helemaal niet zoveel moeite hebben met uitzonderingen, je aan kinderen heel veel kan uitleggen, kun je best voor een meiske wat dat nog verschrikkelijk moeilijk vindt om het te vragen een uitzondering maken. Daar moet je wel op trainen, aangezien het wel de bedoeling is dat ze het leert te vragen, maar om dat maar meteen te eisen, is niet nodig en het werkt ook niet... Kinderen zijn geen machines, ze zijn nog klein en moeten alles nog leren. En daar mogen we best een beetje rekening mee houden, zolang het in te passen valt binnen de groep. Vergeet niet dat in de kleuterklas voornamelijk 4 en 5 (en 6) jarigen zitten... Die zijn niet groot, al zeggen we dat wel, die zijn nog klein en staan net aan het begin van hun schoolcarrière... Geef ze dan ook de kans om dat fijn te starten. Wees een beetje flexibel, geef ze vertrouwen en dan komt er een moment dat zo'n meiske dat durft te vragen...

Oh ja, lees nu net van: als er brand uitbreekt. Dus als de wc ketting er hangt, niemand heeft gevraagd om naar de wc te gaan, geeft het niets als je 29 van de 30 kinderen mee naar buiten neemt? Want tenslotte kan die ene niet op de wc zitten... :P ... Ook met wc-ketting, ook met kinderen die het altijd netjes vragen tel je de kinderen af èn controleer je de toiletten!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:11

Meeste scholen stellen als voorwaarde dat een kind zindelijk is. En, door medische redenen misschien, amar hij is het dus niet. Ja hij kan het aangeven, maar een wctraining is niet een kleuterjuftaak. Die heeft andere onderwijskundige taken. :)
Dus: thuishouden of het zelf oplossen? Je kunt in de kleine pauze, grote pauze even naar school gaan om hem te helpen als je persé wil dat hij naar school gaat. Maar die 3 dagen niet naar school, zo erg is dat toch niet?
Als juf kun je echt niet dag in dag uit een kind verschonen en trainen, dat hoort in het vorotraject al gedaan te worden. Als dat dan p.o. gebeurd is een ding, maar dagelijks, nee. Heel zuur en ik zou dat ook als moeder heel verdrietig vinden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:24

Lante schreef:
maikeltje schreef:
Bij mijn kinderen op school zijn er in de klas ook altijd 1 of 2 onderwijsassistentes aanwezig dus het lijkt me niet dat het kind hier de dupe van hoeft te worden. Mijn jongste heeft problemen met haar darmen. Ze zit soms verstopt en heeft dan last van overloopdiarree. Vooral in groep 1 en 2 heeft ze vaak ongelukjes gehad en dat vond ze verschrikkelijk. De leerkrachten hebben daar nooit moeilijk over gedaan en haar netjes en discreet verschoond als het nodig was. En zelf gaf ze het uit schaamte niet aan wanneer ze een ongelukje had gehad maar gelukkig hadden die leerkrachten een goede neus :+ Wij hebben dit probleem gelijk aangekaart en er is altijd goed mee om gegaan. Gelukkig maar want mijn kind geneerde zich dood, die voelde zich daar toch al ongelukkig onder en dat werd op school prima opgepikt. Het kan dus wel!

Dat is bijna nergens zo en heel erg luxe. Meestal zijn dit stagiares die geen kinderen met ongelukjes mogen verschonen (wel een keer maar niet steeds) en ook niet zelfstandig de verantwoording voor de overige kinderen kunnen dragen als de leerkracht het kind moet verschonen. Ik ben zelf onderwijsassistent en zit er echt niet op te wachten om een paar keer per dag kinderen te moeten verschonen maanden lang. Daar ben ik ook niet voor aangenomen. ;)

En wat voor oplossing is er dan voor kinderen met een darmaandoening? Mogen die geen onderwijs genieten omdat ze "lastig" zijn en de onderwijzers daar "niet voor aangenomen" zijn? Dat vind ik nou niet echt een fijne instelling. Alles wat afwijkt van het normale hoeft dus niet want daar ben je niet voor aangenomen??? Je werkt met kinderen van allerlei kaliber, zoiets kun je toch voorzien?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:29

Ik heb dan geen kinderen, maar wel zelf ervaring met broekplassen, tot m'n 12e. Kreeg altijd op m'n donder van alles en iedereen, maar hoe graag ik zelf ook wilde, het werkte niet. Ik plaste daarnaast ook vaak in bed, en op kamp of uit logeren was echt een drama.
Ze hebben toen álles geprobeerd, van stickertjes tot wekkertjes en noem maar op. Als ik elk half uur naar de wc ging, ging het goed, maar gingen ze dat verlengen ging het mis. Het probleem bleek later een combinatie van het alarmpje van de blaas naar je hoofd (let op je moet plassen) en een zwakke blaas te zijn. Het is echt niet fijn als je niet geloofd word en voor schut word gezet terwijl je er zelf niks aan kan doen, hoe jong/oud je ook bent. (ik weet dat het meestal bij jonge kinderen een kwestie is van training, maar bij mij hebben ze zich suf getraint). Mensen die hier meteen roepen dat het kind gewoon in een luier naar school moet, dan moet ie het maar leren, vind ik een beetje kort door de bocht.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:31

Ik snap heel goed dat de school het zat is. Ik heb ook eens stage gelopen in een klas waar een kind gehad die 2 keer per dag in der broek plaste.
Wij moesten ook continu zeggen dat ze naar de wc moest. Vaak was ze eigenwijs of voelde ze het niet omdat ze te druk bezig was (met spelen) en ging ze niet naar de wc.
En als juf is het geen doen om het kind dan om het kwartier naar de wc mee te nemen, omdat het kind nog geen plas-drang heeft.

Misschien is het dus ook een optie om te kijken hoe het komt dat hij op school wel in zijn broek plast en thuis niet of nauwelijks.
Het kan heel goed zijn dat hij door het spelen het niet in de gaten heeft, ook al staat er een wekker.
En een beloning afspreken met als het goed gaat. Het kan namelijk zijn dat zijn blaas nog niet goed getraind is, want om het kwartier/half uur moeten plassen is wel heel veel.
(Dit natuurlijk wel als medische problemen uitgesloten zijn.)

Overigens, ik snap heel goed dat iemand zegt: Ik ben niet aangenomen om broeken te verschonen.
Natuurlijk hoort het erbij, maar niet dagelijks. Stel je voor je heb 5 kinderen die allemaal 2 maal per dag in hun broek plassen...
Dan ben je toch geen juf meer, dan ben je een schoonmaakster.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:34

Lizz schreef:
Ik snap heel goed dat de school het zat is. Ik heb ook eens stage gelopen in een klas waar een kind gehad die 2 keer per dag in der broek plaste.
Wij moesten ook continu zeggen dat ze naar de wc moest. Vaak was ze eigenwijs of voelde ze het niet omdat ze te druk bezig was (met spelen) en ging ze niet naar de wc.
En als juf is het geen doen om het kind dan om het kwartier naar de wc mee te nemen, omdat het kind nog geen plas-drang heeft.

Misschien is het dus ook een optie om te kijken hoe het komt dat hij op school wel in zijn broek plast en thuis niet of nauwelijks.
Het kan heel goed zijn dat hij door het spelen het niet in de gaten heeft, ook al staat er een wekker.
En een beloning afspreken met als het goed gaat. Het kan namelijk zijn dat zijn blaas nog niet goed getraind is, want om het kwartier/half uur moeten plassen is wel heel veel.

Overigens, ik snap heel goed dat iemand zegt: Ik ben niet aangenomen om broeken te verschonen.
Natuurlijk hoort het erbij, maar niet dagelijks. Stel je voor je heb 5 kinderen die allemaal 2 maal per dag in hun broek plassen...

thuis gaat hij zelf naar de wc en zeg ik regelmatig plastijd of kom even plassen enzo

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:36

Je zei toch dat ze een wekker op school hadden voor hem?
Zo ja, gaat hij dan ook echt iedere keer naar de wc? (en komt er een plas uit?)

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:37

Ik werk op een nso en ook daar hebben we soms problemen met broekplassers. Maar geen haar op mijn hoofd dat ik luiers ga vragen, de kinderen zijn oud genoeg om naar de wc te gaan. Gewoon vaker sturen en soms kijken of ze echt wel plassen!

Gisteren had ik er 1, die droog was, maar op school wel al in zijn broek had geplast, dus de broek was al opgedroogd en stonk lekker! Ik vind dat dus echt niet kunnen, ook op school moeten ze dan een kind verschonen! Dit is voor een kind erger, de hele middag met een natte broek lopen, en ja, natuurlijk krijg je dan vreemde gezichten van andere kinderen uit de klas!
Bij ons heb ik hem gelijk een schone broek gegeven!

Natuurlijk is het vervelend en komt het niet altijd uit om een kind te verschonen, maar dan had je maar niet met kinderen moeten gaan werken! Ieder kind is anders en het broekplassen heeft bij ieder kind misschien een andere oorzaak!

Iets voor mensen in deze beroepen om je te verplaatsen in een kind! Zeker als een ouder aangeeft dat het medisch zou kunnen zijn!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:43

Lizz schreef:
Je zei toch dat ze een wekker op school hadden voor hem?
Zo ja, gaat hij dan ook echt iedere keer naar de wc? (en komt er een plas uit?)

ja ze zetten een wekker om de 30 minuten hij moet ook iedere keer en regelmatig al eerder en dan plast hij een volle blaas leeg

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:50

Lizz schreef:

En dus moeten die kinderen maar niet naar school? Of wat wil je hier nu mee zeggen?

Ongelofelijk hoe er toch vaak vanuit het eigen perspectief wordt gekeken ipv die vanuit het kind. Daar schrik ik echt van. En dan zal dit wel een inkoppertje zijn maar ik vraag me dan toch af of mensen die dit soort dingen roepen nu eigenlijk zelf kinderen hebben.

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:57

PPff ik herken het!! mijn zoon inmiddels ( 19 ) en ik ben ook een jonge moeder ( toen net 20 ) en heb er zeker géén spijt van.
Het was bij mijn zoon een psychisch probleem ( autisme ) . los daarvan komt dit ook vaker voor bij kinderen die zich moeilijk concentreren of aandacht willen het hoeft niet allemaal lichamelijk te zijn of een groot probleem, en troost je mijn zoon plaste tot zijn 15e in bed en broek ( en tot zijn 10 e ook nog broek poepen ppff 8)7 .
Je ziet ook niks aan mijn zoon van zijn autisme hij is een hele knappe kerel en kan zich niet meer voorstellen dat hij zolang in zijn broek plaste!!
Als school niet mee werkt hou m lekker thuis en volg en eigen gevoel!!!
groetjes en laat je niet gek maken door scholen en dokters.
sterkte

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:00

jeetje wat een raar verzoek...Ik ben een 4de jaars PABO student en ook ik heb wel een paar broekplassers meegemaakt. Ik stuur ze gewoon regelmatig een extra keer naar de WC dan is er vaak niets aan de hand. Wordt er wel in de broek geplast, helaas pindakaas en verschonen maar :).