Wie heeft ervaring met MRI - Scan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fietspomp

Re: Wie heeft ervaring met MRI - Scan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:43

Ik heb geen idee, heb nog nooit kalmeringsmiddelen gehad. Ik slik al medicijnen die versuffend werken (en overigens in de bijsluiter vergeleken worden met alcohol), dus zal die avond wel compleet van de kaart zijn :').

Ja dat denk ik dus ook. Ik kan me wel een beeld vormen van zo'n buis, maar ik heb geen idee hoe het is om er in te liggen. En aangezien ik het al spaans benouwt krijg in een volle lift lijkt het me tot nu toe echt niets om in zo'n ding te liggen.

Ja is het ook. Maar ze zullen wel meer lichamelijk 'vocht' zien waarvan je eigenlijk liever niet weet dat je het hebt. :+

Wanneer moet jij eigenlijk gescant worden?

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 20:48

Haha, neem aan dat je dan ook niet op eigen houtje die kant op gaat? maar dat je gehaald en gebracht word?

Nee idd, heb wel even wat afbeeldingen bekeken van hoe zo'n scan eruitziet, ziet er idd klein uit, maar kan me er niet echt een voorstelling van maken.

Haha nou ben eigenlijk niet bang voor dat ze het vocht zien, maar meer het 'ding' wat ik dan in heb :') zal wel een fraai gezicht worden.

Ik moet a.s vrijdag eronder.. en ga toch alleen heen, moeders moet werken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:39

SSDesign schreef:
Make up mag je niet op nee... En er zijn nog wat dingen waardoor je soms geen mri-scan kunt krijgen. Mijn draadje achter mijn tanden van mijn beugel was echter geen probleem, maar dat heb ik wel even doorgegeven.
Dat zat ik me net vanavond af te vragen. Ik mag volgende week vrijdag voor een MRI ben benieuwd hoe het is.
CT scan vond ik toen wel grappig maar dat is natuurlijk wel heel iets anders.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:31

Lijkt me idd dan ook vreemd als je ongesteld bent!!
maar bedenk maar zo er zijn nog veel ergere en rottere onderzoeken...Waar ze echt nog veel meer in zien...en ook live om zo maar te zeggen Haha

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:12

Arvensis: Ik word dan uiteraard gebracht en gehaald. Denk trouwens dat mijn ouders gewoon in het ziekenhuis blijven wachten dan hoor ;). Ik krijg zelfs de dag daarna vrij op stage, omdat ik om kwart voor 9 savonds moet, en voordat ik dan weer thuis ben is het best laat en aangezien ik geen idee heb hoe kalmeringsmiddelen in combinatie met mijn medicijnen werken hebben ze liever dat ik dan even een dagje thuis blijf :).

HAHA daar had ik nog niet eens over nagedacht _O-. Dat ziet dr wel maf uit denk ik :Y).

Hmm oke! Succes dan maar vrijdag! :)

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:55

NOu ik heb vandaag mijn MRI gehad.
Was eigenlijk wel best nerveus :=
Was er optijd en was zelfs nog wat later aan de beurt als afgesproken tijd, maja dat komt overal wel voor.
Toen ze me riepen werd heel snel gezegd: metaal af en als je een pyama o.i.d bij je hebt mag je die aan doen.
Welgeteld een halve minuut later kwam ze al weer, naja ik mocht komen als ik klaar was.
Moest op dat ding gaan liggen, kreeg een muts en koptelefoon opgesmeten, ze zegt het duurd ongeveer 20 minutjes en vroeg of ik muziek op wou en zoef ik lag al achterin de buis :=
Eerste halve minuut was ik dus zo gespannen dat mijn spieren het uit trilden.
Later ging het wat beter en kon ik beter ontspannen, echt last van het geluid had ik later niet meer, maar vond het super lastig stil te liggen.
Ik heb er geloof ik hooguit maar 10 min uiteindelijk in gelegen. Vond ik niet erg lang, dus hoop wel dat ze iets gevonden hebben.

Uiteindelijk viel het dus wel mee, maar vond dat ze er iets meer aandacht aan hadden kunnen besteden. Ik ben vrij koel, ik denk dat iemand die meer moeite heeft met kleine ruimtes, dat die in paniek zou raken.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:54

Waarom kreeg je een muts op dan? :+ Klopt het dat ze je hoofd vastzetten als je een scan krijgt van je hoofd?

Lekker dan, net of je zo'n onbelangrijke supermarkt klant bent die ze even snel moeten afhandelen.. :=
Hoop niet dat het zo gaat bij mij.. :+

Heb gelukkig naast mijn ouders nog 2 mensen die mee willen :).

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:26

In sommige ziekenhuizen krijg je een muts op vanwege de hygiëne in andere ziekenhuizen maken ze het 'frame' schoon.

Bij een scan vanje hoofd, zetten ze idd je hoofd vast. Dat kan op verschillende manieren. Bij mij hebben ze dat soms gedaan met een band over m'n voorhoofd en soms ook gewoon door links en recht tussen 'frame' en koptelefoon kussentjes te klemmen ter opvulling. Je hoofd zelf een hele tijd exact stil houden is best moeilijk, daarom leggen ze je vast.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:39

Ik heb 6 keer een scan van mijn hoofd gehad, maar ik ben nooit vastgezet. Zal wel verschillen per ziekenhuis ofzo.

Jammer dat het zo 'lopende band'-achtig werd uitgevoerd, Arvensis, maar gelukkig heb je het weer gehad!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:51

Gwen, volgens mij kreeg je wel van die kussentjes links en recht van je hoofd hoor, maar idd geen band over je hoofd. Heb ik ook alleen in het ziekenhuis in Den Haag gehad volgens mij.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 14:09

Het was idd een haarnetje wat over het hoofd ging, voor hygiëne denk ik ja.
Mijn hoofd werd niet vastgelegd met iets, dat vond ik wel fijn, want daar kan ik helemaal niet tegen :=

Ben idd blij dat het er op zit, nu nog wachten op uitslag..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:28

Weet iemand of je been in een bepaalde stand moet tijdens de scan? Ik kon tijdens mijn CT scan al amper mijn voet stilhouden en dat was veel korter dan de MRI zal zijn.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:36

Je krijgt een kussentje onder je onderbenen :j . Dat bed is niet zo breed dat je je benen in een andere positie kunt leggen, dat kan ook ongewenst zijn, afhankelijk van hoever je de scanner in moet.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:14

Tegen mij werd gezegt dat mijn hoofd vastgezet zou worden namelijk. :=
Bah. Elke keer als ik er aan denk word ik zenuwachtig _O-.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:30

Thank Gwen, kussentje zal vast wat schelen om de boel stil te houden.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:22

Zonder kussentje zou ik ook niet stil kunnen liggen, geloof ik.

DarkDreamer, je hoofd ligt in een soort mandje, maar dat heb je helemaal niet door als je eenmaal ligt :) .

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:40

Gwen schreef:
Je krijgt een kussentje onder je onderbenen :j . Dat bed is niet zo breed dat je je benen in een andere positie kunt leggen, dat kan ook ongewenst zijn, afhankelijk van hoever je de scanner in moet.

Ik vond het kussentje onder mijn benen juist erg vervelend. Op een één of andere manier gingen daardoor mijn spieren samentrekken en bewogen mijn benen dus af en toe. Mijn benen lagen er ook niet lekker onder, had geen tijd om fatsoenlijk te gaan liggen :\

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:28

Zo zie je maar weer dat wat de één een uitkomst vindt voor de ander een crîme is.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:53

Ik wilde dat kussentje onder mijn voeten ook niet. Ik vind dat echt heel verrot liggen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:13

Ik ga het vrijdag wel merken hoe ze het aanpakken en of ik stil kan blijven liggen.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:14

Het zal vast wel goed komen :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:25

Hermelijn schreef:
Arvensis schreef:
Ik zat me ook te bedenken, ik heb een brug achter mijn tanden. Is dat ook geen metaal? Ga het iig wel even melden, maar mss dat hier iemand dat weet?

Als het zo'n klein staafje is achter je voortanden is 't geen probleem. Grotere constructies zou een probleem kunnen zijn, dat zou je zeker moeten melden.

Grotere constructies zijn ook geen probleem.
Mijn broertje heeft z'n blokjesbeugel en nog wat ander ijzerwerk in zijn mond, maar die mocht gewoon de MRI scan zo in.
Hij moest een scan maken van zijn hart.

Zolang dat niet van je hoofd hoeft kan een beugel geen kwaad.

Als je een MRI scan moet maken van je hoofd moet je eerst langs de tandarts om je ijzerwerkconstructie uit je mond te halen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:52

Arvensis schreef:
Gwen schreef:

Ik vond het kussentje onder mijn benen juist erg vervelend. Op een één of andere manier gingen daardoor mijn spieren samentrekken en bewogen mijn benen dus af en toe. Mijn benen lagen er ook niet lekker onder, had geen tijd om fatsoenlijk te gaan liggen :\

inderdaad! Door dat kussetje had ik ook een aantal keren een spier samentrekking! Lag niet echt comfortabel, maar als je je gaat concentreren op het stil liggen, wordt het nog moeilijker. Na een paar minuten heb ik alleen maar radio geluisterd en toen ging het stil liggen ook al beter..
Kan me wel goed voorstellen als je claustrofobie hebt, dat je dan een angstig gevoel krijgt/hebt. Gelukkig viel het bij mij mee :)
Uitslag duurde wel lang vond ik.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:54

Hoelang duurde uitslag bij jou dan Monica?

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:59

Ik heb een maandje geleden ongeveer ook een MRI scan gehad, was wel zenuwachtig, maar stelde niks voor..
Vond het bij ons wel jammer, want ik werd heel duizelig na de tijd, dat ik niet even de kans kreeg om bij te komen.
Het duurt zowieso 3 a 4 werkdagen volgens mij om de uitslag te krijgen, ik kreeg hem de 5e dag na de MRI:)