Een worm?!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:09

Sterkte met het onderzoek. Fijn dat je nu wel weet dat je waarschijnlijk geen lintworm hebt. Maar je zei eerder dat je ook last had van witte dingetjes in je ontlasting waar komt dat vandaan? Of komt dat ook door CU?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 17:37

Geen idee wat dat was :n Waarschijnlijk waren dat stukjes noten die ik een dag daarvoor gegeten had, me darmen werken niet helemaal op en top meer sinds ik CU heb en vooral nu met een opvlamming. Heb het daarna trouwens niet meer gehad.
Voel me nu wel beter zolang ik maar blijf eten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:41

Sasje_ schreef:
magda_90 schreef:
Kan wel, dat zijn de proglattiden, ofwel de segmenten waarin de eieren van de lintworm zich in bevinden.

O bah meid :(:) Sterkte ermee!

Proglottiden toch? Lintwormen planten zich ongeslachtelijk voort.
Uit die proglottiden groeit dus een lekkere nieuwe lintworm.

Klopt ja, typfout. Op die manier raakt oa. vee ook besmet. Kan je nagaan een besmette koe waarbij deze proglottiden in de mest zitten. Een andere koe snuffelt eraan of eet net een grasje waar het op zit, dan heb je een nieuwe besmetting.

Tevens zijn vlooien een tussengastheer van de Dipylidium caninum (hondenlintworm). Daarom is het bij huisdieren ook van zo'n groot belang dat je én ontvlooit én ontwormt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:42

Leslie90 schreef:
Geen idee wat dat was :n Waarschijnlijk waren dat stukjes noten die ik een dag daarvoor gegeten had, me darmen werken niet helemaal op en top meer sinds ik CU heb en vooral nu met een opvlamming. Heb het daarna trouwens niet meer gehad.
Voel me nu wel beter zolang ik maar blijf eten.

Hopelijk kun je hierdoor de lintworm in ieder geval helemaal wegstrepen. Sterkte meid, ik zal voor je duimen dat het snel weer beter gaat :)

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:43

Hoe was het bij de arts, TS?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 13:48

De oorzaak is idd CU.
Dat ik zo ziek ben komt ook mede doordat ik ondervoed ben, ik had me eetlust verloren dus at veel te weinig. De ziekte kost energie en daardoor viel ik ook veel af.
Ik moet kleine porties eten verdeeld over de dag, veel calorierijk eten en veel vezels. En me eetlust moet ik weer bevorderen door bijvoorbeeld bouillon te drinken. Zo gek is mijn ziekte nog niet, ik mag eten wat ik wil :7

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:42

BrittKitt schreef:
Vroeger behandelde ze een lintworm door een hele tijd niks te eten en dan een bord eten voor hun neus te zitten, schijnbaar kwam die lintworm er dan zo door je mond er uit :r :')

spatter schreef:
waha, nee, natuurlijk niet, een lintworm overleeft je maag niet
je krijgt (lint)wormen niet voor niets via eitjes binnen

BrittKitt heeft volledig gelijk. Ik moest even diep in de boeken graven maar dit was inderdaad de gebruikelijker manier, maar tegenwoordig worden er wormdodende middelen gebruikt. Gezien het een erg dik boek was, lukte het inscannen niet zo goed dus heb ik het even zo gedaan (hopelijk kunnen jullie het lezen). Ik moet nog opzoeken hoe ze dit precies voor elkaar krijgen.

Het boek heet: Elsaviers nieuwe medische encyclopedie.

http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... AN0009.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... AN0010.jpg

deflin

Re: Een worm?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:01

weet je wat ik nou zo frapant vindt, onze huisdieren moeten we om de drie maand ontwormen. Maar wijzelf???
Is het niet verstandiger om ook wij als mens elk (dan maar half jaar) te gaan ontwormen? De meeste van ons staan dagelijks in contact met dieren.

Vindt het wel een heel ranzig stuk hoor

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:03

Dat komt omdat (normaal gesproken :+ ) een mens veel hygiënischer leeft dan een dier dat doet. Wij eten niet van de grond af en besnuffelen niet andermans ontlasting, hierdoor kunnen wij niet in aanraking komen met wormen en/of vlooien, in ieder geval dat die parasieten daadwerkelijk bij ons in de mond komen en dus in het maag/darmkanaal.

Wel kan het zijn dat je gestoken kan worden door bepaalde vliegen en muggen en dat vervolgens dat (hun) maden in jouw lichaam gaan huisvesten.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:06

magda_90 schreef:
Dat komt omdat (normaal gesproken :+ ) een mens veel hygiënischer leeft dan een dier dat doet. Wij eten niet van de grond af en besnuffelen niet andermans ontlasting, hierdoor kunnen wij niet in aanraking komen met wormen en/of vlooien, in ieder geval dat die dieren daadwerkelijk bij ons in de mond komen en dus in het maag/darmkanaal.

Wel kan het zijn dat je gestoken kan worden door bepaalde vliegen en muggen en dat vervolgens dat (hun) maden in jouw lichaam gaan huisvesten.

Ok, stop maar dit vindt ik nog ranziger. * Ziet de maden mij al helemaal opeten :+ *

ik had dit stukje ook nog gevonden.

Besmetting van mensen

Het zijn vooral kinderen die een groot risico lopen om besmet te worden. Kinderen hebben veel hand – mondcontact en spelen buiten op plaatsen waar een hoge besmetting met spoelwormeitjes aanwezig is. Zoals al eerder beschreven zijn parken en openbare speelplaatsen (vooral de zandbakken) ernstig besmet. Verder lopen de kinderen een risico in de eigen tuin (katten, potgrond & compost). Ook fokkers van honden en katten lopen een groot risico doordat zij regelmatig in contact komen met ontlasting van pups en kittens.

De gevaren voor mensen bestaan uit de schade die rondtrekkende larven veroorzaken:

Oogvorm: ontsteking aan één of beide ogen en zelfs blindheid

Algemene klachten: terugkerende buikpijn, misselijkheid, vergrootte lever, hoesten en koorts.

Kinderen met aanleg voor astma hebben een verhoogd risico daadwerkelijk astma te ontwikkelen als ze een spoelworminfectie doormaken.

Uit de laatst cijfers blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders antistoffen in het bloed heeft tegen Toxocara. Dit betekent dat deze mensen ooit een spoelworminfectie hebben doorgemaakt.

In Ierland blijkt dit zelfs 31% te zijn, 10 op de 10.000 mensen hebben daar de oogvorm van een Toxocara infectie. Uit alle cijfers blijkt dat naarmate je ouder wordt, de kans dat je een keer besmet raakt steeds groter wordt.

YOPI’s lopen het grootste risico om daadwerkelijk ziek te worden van een besmetting.

Y = Young (kinderen)

O= Old (ouderen)

P = Pregnant (zwanger)

I = Immunodepressive (mensen met onvoldoende afweer bijv. Aids patiënten)

Tip: kinderen met onverklaarbare terugkerende buikklachten (met name buikpijn) zouden standaard onderzocht moeten worden op een spoelworminfectie (bloedonderzoek)

Preventie

De preventie van een spoelwormbesmetting bestaat uit twee punten:

Hygiëne

Besmetting omgeving verminderen:
Laatst bijgewerkt door deflin op 14-02-10 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:11

Moet je maar eens gaan googelen op Myasis, ofwel madenziekte. Dit is dan bij het dier, maar bij de mens kan het net zo goed (wel andere vlieg en larve maar het idee is het zelfde).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:22

Oh bah na al jullie verhalen ben ik bang dat ik straks mn filet american niet meer hoef :+

'gelukkig' is het geen worm bij de TS. Maar dit is ook niet leuk :(:)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:25

Er zijn inderdaad erg veel soorten wormen. Als je als ouder en dierbezitter de hygiëne heel strikt naleeft en regelmatig je dieren ontwormt en als kok zijnde je vlees goed gaar kookt en de THT in de gaten houdt, dan is er geen reden voor paniek.

TS, hoe is het nu met je? Al opgeknapt?

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:39

beterschap TS :(:)
Maar je hoeft iig niet een worm via je mond er uit te laten komen := Sterkte :(:)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:58

Ts ik denk dat jij ''spoelwormpjes'' hebt. Zijn het kleine witte ''draadjes''? Zoja, dan zijn het idd spoelwormen, kun je krijgen door nagelbijten, american file eten (heeel veel).
Maar je kan bij de kruidvat een doosje kopen met tabletjes voor spoelwormpjes.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:42

sharoontje, wellicht moet je het topic even doorlezen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:58

malih schreef:
medicijnen tegen wormen kan je idd gewoon zonder recept krijgen. In iedere geval bij de apotheek, maar volgens mij ook bij de drogist.

Als je allemaal kleine witte dingentjes zijn lijkt een lint worm me stuk (of t moeten baby's zijn ) lint wormen zijn veel langer. Dan denk ik eerder aan aasmaden. Zeker omdat je zegt jeuk. Toen ik ze had( en ik heb alle wormen wel meerdere keren gehad) jeukte het ook altijd onwijs. Daar aan merkte ik altijd direct dat ik wormen had, hoefte ik niet eens in mijn ontlasting te kijken.

De lintworm laat steeds een stukje van zichzelf los, waardoor je wel kleine stukjes in je ontlasting kan hebben zitten..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:43

Klopt ja, dat zijn proglattiden die los laten, als je dat bij jezelf of je huisdieren ziet dan is dat een van de eerste tekenen wat aangeeft dat er een wormbesmetting is.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:57

Magda; Had gister dit topic zien staan en aangezien ik nogal haast had, had ik niet het hele topic doorgelezen ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:41

Kan gebeuren, vandaar mijn berichtje ook!