De pil weer uit het basispakket

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: De pil weer uit het basispakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:13

De hormonen zijn nodig in de baarmoeder. Hormonen word gelijk opgenomen, dus komt het niet verder in je lichaam terecht...

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:16

Waar heb je die informatie vandaan? Op de opleiding Apothekers assistente heb ik namelijk heel iets anders geleerd.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:16

Die is toch al 3 jaar uit het basispakket althans ik moet hem zelf betalen tot de 165 euro (en evt eigen risico wat daar boven op komt)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:20

Emytje schreef:
Waar heb je die informatie vandaan? Op de opleiding Apothekers assistente heb ik namelijk heel iets anders geleerd.

dat is wat ik heb geleerd op school :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:21

Farfalla_ schreef:
Ramooontje schreef:
Nou dat klopt niet helemaal hoor, tegenwoordig passen ze meestal allemaal volgens mijn ha. Daarnaast ken ik een paar jonge meiden die er ook geen enkel probleem mee hebben. Probeer alleen duidelijk te maken hoe slecht hormonen voor je lijf zijn.

Nee snap ik ;) . Maar ik heb bij een huisarts gewerkt, en regelmatig geassisteerd bij het zetten van een mirena bij meiden die nog geen kinderen gehad hadden, en bij meer dan 3/4 paste de boel toch echt niet...

Eerlijk gezegd denk ik dat dat meer zegt over de vaardigheden van die huisarts.
Maar goed, bij mij, en bij een heel aantal anderen, zit de mirena prima, zonder dat we ooit zwanger zijn geweest.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:21

mijn pil zat ook nog in het basis paket.
ik stop dan ook definitief met de pil, ik ga namelijk niet betalen voor dat ding
dat wordt masaal kindjes maken met ze allen is dat wat ze willen ?

ik vindt het een belachelijke actie, ( vondt ik toen al )
waar zijn we nou in hemels naam nog voor verzekerd jongens ? we moeten alles al zelf betalen en het wordt eens tijd dat hier verandering ik komt
als 18 jarige betaal je je helemaal scheel aan niks moet je in ene inkomen hebben terweil het nergens over gaat je moet toch alles zelf betalen.

overgens zit ik er aan te denken een spiraaltje te nemen die kan ik savonds tenminste niet vergeten :')

zo ik ben het ook weer kwijt ik erger me er mateloos aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:23

Tat_jana schreef:
ik stop dan ook definitief met de pil, ik ga namelijk niet betalen voor dt ding

Als jij groot genoeg bent om sex te hebben, dan moet je ook de verantwoordelijkheid nemen om voorbehoedsmiddelen aan te schaffen. Ik zie niet in waarom de maatschappij dit voor jou zou moeten betalen.
En anders moet je gewoon niet met elkaar het bed in duiken, dan ben je daar blijkbaar nog niet volwassen genoeg voor.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:31

Wendy schreef:
Tat_jana schreef:
ik stop dan ook definitief met de pil, ik ga namelijk niet betalen voor dt ding

Als jij groot genoeg bent om sex te hebben, dan moet je ook de verantwoordelijkheid nemen om voorbehoedsmiddelen aan te schaffen. Ik zie niet in waarom de maatschappij dit voor jou zou moeten betalen.
En anders moet je gewoon niet met elkaar het bed in duiken, dan ben je daar blijkbaar nog niet volwassen genoeg voor.

Euhhh ik zie ook niet in waarom de maatschappij moet betalen wanneer ik mijn pols breek en gips krijg van de eerste hulp... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Iedereen is verzekerd (als het goed is). Veel jonge vrouwen gebruiken de pil en maken verder weinig gebruik van zorg. Dan vind ik het een vreemde maatregel dat de pil uit het basispakket verdwijnt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:33

Tat_jana schreef:

:j Is goed tegen de vergrijzing. Dan wordt jouw AOW straks ook nog betaald, tenminste.

Je kunt je voor alles bijverzekeren. Basisverzekering is bedoeld voor de echte grote kosten. Als je kleine kosten ook niet zelf op kunt hoesten (maar wel extra premie voor een aanvullende verzekering kunt betalen - weeg dat eens tegen elkaar af!) dan verzeker je je bij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:43

ilse86 schreef:
Wendy schreef:

Euhhh ik zie ook niet in waarom de maatschappij moet betalen wanneer ik mijn pols breek en gips krijg van de eerste hulp... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Iedereen is verzekerd (als het goed is). Veel jonge vrouwen gebruiken de pil en maken verder weinig gebruik van zorg. Dan vind ik het een vreemde maatregel dat de pil uit het basispakket verdwijnt.

Ik niet. Alles wat verzekerd is en gedeclareerd kan worden, drijft de kosten van de verzekering op. Het is een simpele rekensom.

Heb je weleens de rekeningen gezien van je gebroken pols? Of van een simpele ziekenhuisopname vanwege een blindedarmontsteking?
Dat zijn bedragen die voor veel mensen niet zomaar op te brengen zijn, daar zijn juist de verzekeringen voor uitgevonden. Zodat de kosten door alle verzekeringnemers gezamenlijk worden betaald. Maar als je allerlei dingen gaat meenemen in de polis die niet medisch noodzakelijk zijn, dan drijf je dus ook de kosten op die de verzekeringnemers moeten betalen.

De pil is zoiets. Als de pil voor iemand medisch noodzakelijk is, bijvoorbeeld door endometriose, zouden ze het wat mij betreft moeten vergoeden.
Maar als de pil alleen maar wordt gebruikt als voorbehoedsmiddel... tsja, er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid hoor. Groot genoeg om sex te hebben, betekent volgens mij toch ook dat je in staat zou moeten zijn om iets te doen aan de mogelijke gevolgen van die sex.

Er zijn heel veel medicijnen voor allerlei nare chronische aandoeningen die ondertussen al niet meer als medisch noodzakelijk worden gezien, en die die mensen dus uit eigen zak moeten gaan betalen.
De antibiotica voor mijn blaasontsteking die ik laatst had, moest ik zelf betalen. Wel medisch noodzalijk lijkt me zo, maar ach, het was maar een klein bedrag.

En zoals Ibbel ook zegt: als die vergoeding voor de pil dan zo belangrijk is, dan verzeker je je toch aanvullend?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:50

nobel1 schreef:
Ik begrijp het probleem niet zo (mensen die om medische redenen de pil slikken uitgezondert).
Onder de 21 wordt de pil nog wel vergoedt en daarna niet meer.
Het is inderdaad geen behandeling van een ziekte,maar het voorkomen van een zwangerschap, buiten dat kunnen ze dan net zo goed ook (vrouwen)condooms gaan vergoeden (hoeven ze meteen minder mensen te behandelen voor geslachtsziektes ;-) ).
Ik vind het je eigen verantwoordelijkheid wanneer je niet zwanger wil worden en niet die van je verzekering.

Maar onder de term 'medische redenen' vallen vaak alleen de ernstige gevallen. Als ik geen pil slik, lig ik iedere maand een paar dagen op de vloer te kermen van de pijn. Ben al jaren aan de pil. Medisch noodzakelijk? Nee, er is geen aantoonbaar bewijs en dood ga ik er ook niet aan :+
Maar zonder? Ik denk er niet aan!
Daarnaast gebruiken veel vrouwen de pil tegen acné en overmatig bloedverlies. Anticonceptie is (alleen al in mijn vrienden en familie kring) zeker een minderheidsreden om aan de pil te zijn.

En tja, als de pil wél vergoed gaat worden als je pijn hebt zonder... Dan zullen heeeel veel vrouwen daar spontaan last van krijgen! :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:54

O, het gaat me echt niet om die paar euro. Het gaat mij er gewoon om dat er genoeg mensen zijn die nooit wat hebben en nooit aanspraak hoeven te maken op hun verzekering. Dan denk ik: laat die toch lekker de pil slikken.
Ik heb de pil vroeger ook gekregen vanwege medische redenen. Ik weet niet beter. Ik betaal m wel zelf, hoor. Maarjah.. vind t wel een beetje jammer allemaal.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:27

Hoe kan het dat ik begin november nog niet hoefde te betalen voor mijn pil? Ik ben in september 21 geworden.. Of sturen ze aan het eind van het jaar een rekening?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:40

Ik word er soms ook niet goed van. De pil kon ik zoieso al zelf betalen omdat de verzekeringsmaatschappij ineens een andere ging vergoeden. Heb een tijdje die nieuwe geprobeerd maar krijg er gigantische hoofdpijn van. Nu heb ik toch altijd al hoofdpijn, daar heb ik ook medicijnen voor die niet vergoed worden, daarbij lenzen waarvan ik maar een deel vergoed krijg en dan heb ik om de een of andere rede altijd precies de medicijnen nodig voor kleine kwaaltjes die niet vergoed worden :+ wordt er simpel van.

Alleen de tandarts wordt verzekerd lijkt wel in mijn geval...

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:57

Ik vind het niet zo raar hoor. Er zijn mij al genoeg mensen voor geweest om te zeggen waarom het niet raar is dus dat ga ik niet nog een keer doen.

Heel duur is het niet en als je toch veilig wil vrijen moet je condooms gaan kopen. Daar betaal je dan toch ook voor? Ik snap al dat 'gezeur' dan ook niet goed.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:32

patsur schreef:
Hoe kan het dat ik begin november nog niet hoefde te betalen voor mijn pil? Ik ben in september 21 geworden.. Of sturen ze aan het eind van het jaar een rekening?

Ik neem aan dat je bedoelt dat je bij de apotheek niets hoefde te betalen.
De apotheek stuurt de rekening naar je verzekeringsmaatschappij. Mocht het zo zijn dat jij je eigen risico (nog) niet hebt opgebruikt dan krijg je een rekening van de verzekeringsmaaatschappij voor de kosten. Dus waarschijnlijk krijg je nog een rekening.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:35

ilse86 schreef:
O, het gaat me echt niet om die paar euro. Het gaat mij er gewoon om dat er genoeg mensen zijn die nooit wat hebben en nooit aanspraak hoeven te maken op hun verzekering. Dan denk ik: laat die toch lekker de pil slikken.
Ik heb de pil vroeger ook gekregen vanwege medische redenen. Ik weet niet beter. Ik betaal m wel zelf, hoor. Maarjah.. vind t wel een beetje jammer allemaal.

Wees blij dat je geen aanspraak hoef te maken op de ziektekostenverzekering.
Maar reken erop dat als je eens een keer in het zkh terecht komt (of eigenlijk alleen al op de 1e hulp) dan heb je meteen de premies voor een behoorlijk aantal jaren eruit!
Ik betaal liever "voor niets".

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:39

Ik ben 22 en krijg nog steeds standaard 'de pil' (oftewel, microgynon 30 mg.) 'gratis'? Zal bij mij dan wel gewoon in het pakket zitten?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:24

Die heb ik ook, moet hem altijd betalen hoor. Of zit je al over je eigen risico heen? Welke zorgverzekering?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 07:25

Silvia schreef:
patsur schreef:

Ik neem aan dat je bedoelt dat je bij de apotheek niets hoefde te betalen.
De apotheek stuurt de rekening naar je verzekeringsmaatschappij. Mocht het zo zijn dat jij je eigen risico (nog) niet hebt opgebruikt dan krijg je een rekening van de verzekeringsmaaatschappij voor de kosten. Dus waarschijnlijk krijg je nog een rekening.

Oh, dat verklaarde die 100 euro die ze afgeschreven hebben tegen eind van het jaar :+ Ik snapte het al niet.
Maar zal eens gaan zoeken naar een specificatie als ik weer in NL ben, ben benieuwd!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:21

Hmm ik vind het wel vervelend, ik slik de pil voor medische redenen en zit er eigenlijk (nouja goed dat zit niemand natuurlijk) niet op te wachten dat ze die uit het basispakket halen.