Aspartaam, levensgevaarlijk! Light-frisdranken en meer!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:30

Zelfs in het groente en fruit van tegenwoordig schijnen niet meer alle vitamines en mineralen te zitten door verontreinigde/uitgeputte grond. Ik slik zelf daarom natuurlijke, zonder aspartaam, vitaminen.

@ Mepril: Dan zou je eens bij een Erica winkel moeten gaan kijken. Van het merk Solgar bv verkopen ze natuurlijke vitaminen of Orthica.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:30

_Tara_ schreef:
@ Spekkie: Wat nou als er dus wel mensen aan doodgaan maar dit niet als zodanig erkend wordt? Heel veel artsen kijken niet naar wat mensen eten als ze met hoofdpijn/vage klachten aan komen zetten. "Neem maar een aspirientje" wordt er dan gezegd.

Dus als iemand doodgaat aan een allergische reacties op pinda's wordt dat ook niet als zodanig erkend? Blijkbaar gaat er zo'n kleine hoeveelheid mensen dood aan een overdosis aspartaam dat het niet als gevaarlijk beschouwen kan worden. Bovendien zijn er geen wetenschappelijke bewijzen dat aspartaam levensgevaarlijk is, wel dat het niet erg gezond is, maar niet dat het levensgevaarlijk is.

_Tara_

Re: Aspartaam, levensgevaarlijk! Light-frisdranken en meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:33

Allergische reactie op pinda's wel natuurlijk. Maar dat is een directe, duidelijke oorzaak. Een keer een pinda en je bent ziek.
Aspartaam kun je jaren gebruiken zonder er iets van te merken. Tot je plots vaker last krijgt van hoofdpijn, misschien misselijkheid, vermoeidheid, nog meer vage klachten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:33

_Tara_ schreef:
Zelfs in het groente en fruit van tegenwoordig schijnen niet meer alle vitamines en mineralen te zitten door verontreinigde/uitgeputte grond. Ik slik zelf daarom natuurlijke, zonder aspartaam, vitaminen.

Van de andere kant, je kunt je afvragen in hoeverre deze informatie belangelozer worden gegeven dan de doorsnee medische informatie. Want laten we wel wezen - natuurvoeding is ook big business dus waarom zou dit wel waar zijn?

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:34

@ Mepril: Dan zou je eens bij een Erica winkel moeten gaan kijken. Van het merk Solgar bv verkopen ze natuurlijke vitaminen of Orthica.[/quote]

weet je ook waar ik zo.n winkel in de buurt van groningen kan vinden dan want heb daar nog nooit van gehoord

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:34

Ik heb 2 weken vakantie in spanje gehad in 2007.
en 1 week was op een olijven kweker waar je ook paard kon rijden.
daar kregen we eten wat niet uit de winkel kwam.
zat geen stoffen in die de mens zelf erin heeft gedaan zoals de smaakversterkers.
vlees kwam van de buren verse eieren.
ze slachten zelf kippen.
groenten uit je eigen tuin.
ik heb die week heerlijk gehad.
daarna gingen we weg naar een ander hotel en aten we veel buiten de deur.
Ik heb snachts weer lopen huilen van de pijn.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:35

Anthea schreef:
Wat is nu de link met MS dan? (Heb niet het hele topic doorgelezen)

Uit de lap tekst iets eerder:

Citaat:
Volgens onderzoekers en artsen, die de nadelige effecten bestuderen, kunnen de volgende chronische ziekten teweeggebracht of verergerd worden door het innemen van Aspartaam: hersentumoren, multiple sclerose, epilepsie, het chronische vermoeidheidssyndroom, Parkinson, Alzheimer, verstandelijke achteruitgang, lymfoom, geboortebeschadigingen, fibromyalgie en suikerziekte.

Ik geloof er niet in. Als ik aspartaam helemaal uit mijn menu zou schrappen ben ik ineens van mijn aandoening af? Sterker nog, van veel suiker krijg ik juist meer last. Dus ook deze hier met mate.. Net als aspartaam etc etc etc. Ik geloof wel dat de ene persoon er veel gevoeliger voor kan zijn dan de ander.
Met voedsel (en beweging) kan je wat klachten verminderen -uit ervaring gebleken- maar helaas zo bij tijd en wijle steken ze toch de kop op, gezond gegeten of niet... (ligt meer aan het weer :D)

Huertecilla: Ik ga dat topic eens opzoeken. Vind dat best interessant (ook ivm bovenstaande)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:36

Huertecilla schreef:
Eet gewoon gevarieerd verse ecologisch verantwoord geteelde groente. Is lekker, gezond, word je niet dik van (kan je een, één (verder water), lekker en gezond glas écht bier of rode wijn bij nemen), steunt de kleinere producent, verziekt het milieu niet en je hebt geen vitaminepillen met of zonder aspartaan nodig :D

Nou als je het enkel van de gevarieerd verse ecologisch verantwoord geteelde groente moet hebben zou ik toch die vitaminepillen eens overwegen ;)

Maar als gewoon zorgt dat je van alle voedingsmiddelen genoeg, en dan komt ook dat niet te veel weer terug, binnen krijgt zijn vitaminepillen inderdaar niet nodig. Eigenlijk zijn voedingssuplemmenten alleen nodig als je een lichamelijke aandoening hebt waardoor bepaalde stoffen niet (genoeg) door je lichaam wordt opgenomen.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:36

_Tara_ schreef:
Allergische reactie op pinda's wel natuurlijk. Maar dat is een directe, duidelijke oorzaak. Een keer een pinda en je bent ziek.
Aspartaam kun je jaren gebruiken zonder er iets van te merken. Tot je plots vaker last krijgt van hoofdpijn, misschien misselijkheid, vermoeidheid, nog meer vage klachten.

ja het is niet dat het in 1 keer ziek van word dit moet langzaam insluipen.
het slaat op in je lichaam.
dan uiteindelijk geeft je lichaam klachten.
dat heb ik dus onder vonden

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:38

Machonito schreef:
_Tara_ schreef:

ja het is niet dat het in 1 keer ziek van word dit moet langzaam insluipen.
het slaat op in je lichaam.
dan uiteindelijk geeft je lichaam klachten.
dat heb ik dus onder vonden

ik ook

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:39

mepril schreef:
is ook inderdaad zo maar moest van de dokter vitaminepillen kopen voor mn blaasontsteking omdat ik dat wel erg vaak heb dus kom bij de drogist en er was gewoon helemaal niets zonder aspartaam

Doctoren schrijven nu eenmaal nooit rode paprikas voor. Ook nooit bijvoorbeeld Goji, wel pillen.
Als je een moeilijke stoelgang hebt moet je echter aardig wat pillen slikken voor dezelfde werking van één kopje poepthee :D
Het punt is dat van verse, gezond, liefst locaal gekweekte groente of een incidenteel pakje mallote thee geen GEO´s rijk worden.
Kijk voor een ander voorbeeld maar naar de mexicaanse griep. Heel europa zit men miljoenen vaccins in de maag. Die gaan naar de derde wereld en de waarde ervan wordt dan opgevoerd als hulpgoederen....
Maakt de GEOs niet uit. Díe hebben hun geld allang. Beetje paniekzaaien en kassa.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:39

uiteraard, maar ben jij echt van mening dat wij, met de medische- en chemische kennis van heden, niet in staat zijn het gevaar van het gebruik van aspartaam in te schatten?
Het verbaasd mij altijd hoe mensen die zich vrijwel nooit in voeding verdiepen als mensen die er bijvoorbeeld een opleiding in doen, zo blind uit kunnen gaan van wat men zegt. Ik heb net even gegoogeld voor een wetenschappelijk onderzoek, nog niks kunnen vinden tot heden. Ik ga nog even door, ben absoluut niet overtuigd, en anders vraag ik het morgen op school wel even.

Edit: dit was een quote op tara

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:45

AniekR schreef:
Huertecilla schreef:
Eet gewoon gevarieerd verse ecologisch verantwoord geteelde groente. Is lekker, gezond, word je niet dik van (kan je een, één (verder water), lekker en gezond glas écht bier of rode wijn bij nemen), steunt de kleinere producent, verziekt het milieu niet en je hebt geen vitaminepillen met of zonder aspartaan nodig :D

Nou als je het enkel van de gevarieerd verse ecologisch verantwoord geteelde groente moet hebben zou ik toch die vitaminepillen eens overwegen ;)

Waarom?
Ik heb liever lekker eten wat gezond is en ecologisch verantwoord. De tijd némen om er met fijn gezelschap van te genieten.
Gezonde kwali-tijd waarmee je niets verziekt.
Dat is kwali-tijd en dat vind ik belangrijker dan een platbreed-scherm. Ah, dan is de beeldkwalitijd niet van deze tijd? Jee, dan hoef ik ook geen schotel want dat is dan zonde.
Oeps dan kan ik naar minder programmas kijken. Ach, dat geeft meer tijd om van lekker en gezond eten te genieten, of om de moestuin water te geven :P

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:47

mepril schreef:
is ook inderdaad zo maar moest van de dokter vitaminepillen kopen voor mn blaasontsteking omdat ik dat wel erg vaak heb dus kom bij de drogist en er was gewoon helemaal niets zonder aspartaam

Tegen blaasontsteking kan je weer beter aan de cranberrysap gaan. (wat ik zelf trouwens alleen maar heb kunnen vinden in een, jawel, natuurwinkel) Helpt echt! En beter dan die pillen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:49

spekkiejnfu schreef:
uiteraard, maar ben jij echt van mening dat wij, met de medische- en chemische kennis van heden, niet in staat zijn het gevaar van het gebruik van aspartaam in te schatten?

Ik schrijf dat niet. Ik vermijd dat gewoon. Ik eet/leef gewoon gezond. Lekker, gevarieerd, goede weerstand, geen aanslag op de toekomst etc.
Voorkom liever dat ik light nodig heb :D
Maak gerust een andere keuze.

Ik bedoel maar SunnyBL. Zo is er meer, véél meer.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:52

Shadow0 schreef:
_Tara_ schreef:

Van de andere kant, je kunt je afvragen in hoeverre deze informatie belangelozer worden gegeven dan de doorsnee medische informatie. Want laten we wel wezen - natuurvoeding is ook big business dus waarom zou dit wel waar zijn?

Daar heb je inderdaad een punt. Al lijkt mij dit gewoon erg logisch. We leven al zolang op deze aarde, verbouwen al zo lang spul op de grond. Het is gewoon iets waar ik in geloof. Waarvan ik, met mijn kennis, denk dat 't zo is. Sta wel open voor meningen van anderen hoor. Maar dingen die ik gelezen heb, komen er vooral op neer dat alles om geld gaat.

@ Mepril: Even googlen, heb je 't zo gevonden ;)

@ Spekkie: Die gevaren kunnen we wel inschatten hoor. Maar we verdienen er liever geld aan dan dat we zo'n stof verbieden. In cosmetica zitten ook zo ontzettend veel chemische stoffen. Ons lichaam is daar gewoon niet op gebouwd om dat te verwerken. Stoffen op zich zijn vaak nog wel getest en goed gekeurd. Maar alle stoffen uit eten en cosmetica komen samen in je lichaam. Daar wordt geen onderzoek naar gedaan. Is ook niet te doen hoor, al die combinaties gaan testen. Daarom begint er ook niemand aan wss :P

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:53

Huertecilla schreef:
AniekR schreef:

Waarom?
Ik heb liever lekker eten wat gezond is en ecologisch verantwoord. De tijd némen om er met fijn gezelschap van te genieten.
Gezonde kwali-tijd waarmee je niets verziekt.
Dat is kwali-tijd en dat vind ik belangrijker dan een platbreed-scherm. Ah, dan is de beeldkwalitijd niet van deze tijd? Jee, dan hoef ik ook geen schotel want dat is dan zonde.
Oeps dan kan ik naar minder programmas kijken. Ach, dat geeft meer tijd om van lekker en gezond eten te genieten, of om de moestuin water te geven :P

Lees even de zin er onder. Het gaat meer om het feit dat je alleen groente noemt en je toch wel meer voedingsmiddelen nodig bent dan dat.

Daarom zet ik daaronder dat je echter bij een gezonde (complete) voeding die voedingssupplementen niet nodig bent. Of dat nou ecologisch is of niet maakt me op dit moment even niet zo veel uit.

Je voorbeeld daaronder vind ik wel helemaal absurd. Omdat ik niet ecologisch eet draait mijn hele leven om de tv? Die realiteit gaat dan helaas weer niet op, aangezien ik gemiddeld een half uur per week voor de tv zit. Verder druk met een studie, werk en veel te veel hobbies.
Máár gelukkig weet ik wel de correcte spelling van het woord kwaliteit, misschien moet jij toch eens kijken of je lingo ergens kunt ontvangen zonder schotel...

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:56

Huertecilla schreef:
Als je een moeilijke stoelgang hebt moet je echter aardig wat pillen slikken voor dezelfde werking van één kopje poepthee :D

Hiermee, net als de cranberrysap, ook een goeie ervaring (nou jah, goeie :D)

Ik ben niet zo'n eco-eter hoor, maar bepaalde dingen, daar zit gewoon waarheid in. Ik geloof echt niet dat je van aspartaam dood gaat, maar wel dat als je een veelvuldig lightgebruiker bent hier op den duur last van kan krijgen. Dus, komt ie weer, de toverzin "alles met mate"

Wat betreft de belangen:
- de suikerindustrie vindt dat aspartaam gevaarlijk is..
- De aspartaamindustrie vindt dat suiker gevaarlijk is..

En ze hebben allebei gelijk! Want overdaad schaadt

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:10

_Tara_ schreef:
@ Spekkie: Die gevaren kunnen we wel inschatten hoor. Maar we verdienen er liever geld aan dan dat we zo'n stof verbieden. In cosmetica zitten ook zo ontzettend veel chemische stoffen. Ons lichaam is daar gewoon niet op gebouwd om dat te verwerken. Stoffen op zich zijn vaak nog wel getest en goed gekeurd. Maar alle stoffen uit eten en cosmetica komen samen in je lichaam. Daar wordt geen onderzoek naar gedaan. Is ook niet te doen hoor, al die combinaties gaan testen. Daarom begint er ook niemand aan wss :P

Ho wacht stop! Daar ga jij eventjes héél erg de fout in. Voedingsmiddelentechnologen zijn dag in dag uit bezig met; hoe maak ik een product zo gezond mogelijk, zijn er andere alternatieven voor de toevoegingen die wij nu in voedingsmiddelen stoppen, enz. enz. enz.
Natuurlijk is marketing ook een aspect, maar als je zeer ongezonde stoffen in eten gaat gooien waar een groot aantal mensen behoorlijk ziek van wordt, daar gaat je bedrijf, zo de grond in. Nee, dat is absoluut niet iets waar bedrijven het eerst naar kijken, en ik moet zeggen dat ik zeer teleurgesteld ben dat dat jou visie hierop is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:14

AniekR schreef:
[
Máár gelukkig weet ik wel de correcte spelling van het woord kwaliteit, misschien moet jij toch eens kijken of je lingo ergens kunt ontvangen zonder schotel...

Kwali-tijd.

Let op het streepje.

Kwaliteitstijd samengevoegd :)*

Duh....

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:15

Hoe zit het met die 'beeldskwalitijd' dan? Dan is wel gewoon kwaliteit B-)

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:19

kom ik met mijn cola-light verslaving...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:25

_O- Ik blijf het een onzin woord vinden ;)

Ik zie trouwens dat spekkiejnfu eigenlijk hetzelfde standpunt heeft als ik. Dus ik kan met een gerust hart gaan slapen, trusten allemaal!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:06

@ Spekkie: Op wat voor manier doen ze dat dan? Dat zo gezond mogelijk? Als ik namelijk een supermarkt binnenloop en ik kijk rond. Zie ik maar heeeeel weinig producten welke ik echt puur en gezond vind. Al die kant en klaar dingen, sultana's, rookworst, gehaktballen uit blik. Zoveel dingen zijn gemaakt, met toevoegingen. Laatst nog een programma gezien dat die rookworst niet eens echt gerookt word. Er wordt een soort zwart prutje doorheen gedaan waardoor 't een rooksmaak krijgt. Eet smakelijk...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:23

Roken kost tijd en brandstof.
Wij roken met houtmot van ons kachelhout van eigen land een deel van de worst van eigen eco-varken van een oud ras wel.
Die groeit lekker met zijn moeder en speengenoten op zijn gemak lekker wroetend op.
Zo opgroeien kost tijd net als het roken.
Dat dier heeft kwali-tijd van leven en ook de betreffende worst is dubbel kwali-tijd.
Dat is de kwali-tijd van slow.
Zie het betreffende topic.