Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:32

Daphaan schreef:
jantineS schreef:
Noot: Dat stofjes tekort is niet bewezen! de artsen weten nl nog steeds niet precies hoe ADs helpen en wat ze precies doen. Waarom ze bij de een wel helpen en bij de ander niet. Stofjes tekort is een hypothese. Ze weten nl niet wat het kip en het ei is als je ook een paniek/angst stoornis hebt(gehad). Maar dat doet er niet toe volgens mij. Als het helpt is het super! Iedereen die ik ken zijn er niet van aangekomen.

Nee, ze weten niet van de kip en het ei. maar dat er een tekort is, dat staat vast, en dat de medicijnen daar op inspelen ook. Evenals meervoudig onderzoek naar de hoogste resultaten bij gecombineerde therapie van medicatie en therapie in groepen of met een psycholoog.

Hoe weet je dat? Niet om beterweterig over te komen. Maar mij is van alles verteld en geloof niets meer zomaar....Want weet je wat ik zo raar vind. Artsen schrijven enorm vaak AD voor terwijl ze niet je serotonine gehalte testen. Ze nemen dan aan dat je een tekort hebt. Maar is dit dan ook, ze zeggen immers dat je het niet kan meten.[/quote]

Omdat ze duizenden depressieve mensen hebben getest en gescanned :) en de meesten hadden een significant tekort. En muizen en ratten die een zielig bestaan hebben geleid (stukken uit hun kop gesneden, in stressvolle situaties laten leven, afzonderen etc) hebben het ook, dat tekort aan oa serotonine. Als deze dan weer werden voorzien van voldoende serotonine (door het langer actief te laten zijn in de hersenen) werden de muizen/ratten weer normaler (want, tja, het zijn geen normale beesten meer). En ratten en mensen hebben veel gemeenschappelijk.

Daarom weet je dat er een gebrek zal zijn aan serotonine bij depressieve mensen.

Daphaan

Re: Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:36

Tja, ritalin is stiekem hetzelfde als cocaine (daarom is het ook zeer geliefd bij studenten en op de zwarte markt), maar dan in een zeer lage dosis. Maar dat er veel vervelende bijwerkingen in negatieve zin van kunnen komen, verrast me niet. Bij de juiste diagnose (en daar schort het nogal vaak aan) en dosering, kan het echter wel veel voordelen hebben. het kan echt geweldig zijn, maar ook een ramp.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:38

Daphaan schreef:
Tja, ritalin is stiekem hetzelfde als cocaine

Klopt, het werkt alleen anders bij ADHD-ers ;)
Wij worden er juist rustig van

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:40

ik ben 4 jaar geleden 18 kilo aangekomen toen ik begon aan de anti.depres.! Mede omdat ik gewoon te veel eet. Nu weer 8 kilo lichter, en slik geen medicijnen meer. ik werd erg boos van de pillen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:42

Daphaan schreef:
Tja, ritalin is stiekem hetzelfde als cocaine (daarom is het ook zeer geliefd bij studenten en op de zwarte markt), maar dan in een zeer lage dosis. Maar dat er veel vervelende bijwerkingen in negatieve zin van kunnen komen, verrast me niet. Bij de juiste diagnose (en daar schort het nogal vaak aan) en dosering, kan het echter wel veel voordelen hebben. het kan echt geweldig zijn, maar ook een ramp.

Mijn zoon wordt er ook heel rustig van en als het drie uurtjes later is uitgewerkt dan is hij weer hyper.

Hij krijgt het alleen als hij naar school gaat, thuis krijgt hij niets.

Of dit voor hem het juiste middel is twijvel ik aan. We zijn naar de psyg geweest die heeft naar ons geluisterd. 5 minutejes met hem gepraat (kind van 5 jaar) toen heeft hij een hele lage dosis gehad. Hij reageerde wel maar nog niet goed. De dosis is een maand later verdubbeld.

Ik weet niet wat voor een onderzoeken er allemaal zijn maar dit is toch wel heel simpel.

Zelf zou ik de Ritalin schrappen en kijken/vragen voor een langwerkend middel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:46

Heino schreef:
Daphaan schreef:
Tja, ritalin is stiekem hetzelfde als cocaine

Klopt, het werkt alleen anders bij ADHD-ers ;)
Wij worden er juist rustig van

Dat heb ik gemerkt! Ooit moest ik een paracetamol pakken uit de kast en pakte per ongeluk de Ritalin van iemand anders zonder dat ik het door had. Ik was die dag ontzettend druk en gespannen. Wat ontzettend vervelend! Voor mensen die het niet nodig hebben, krijg je dus precies het tegenovergestelde..

Maar goed, dat is misschien wat offtopic. Ik ben nog steeds van mening dat je niet per se hoeft aan te komen van antidepressiva.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:57

Ik slik de antidepressiva Cipramil en ik ben wel wat aangekomen. Ik weet niet precies waar het aan ligt, zal waarschijnlijk ook liggen aan het minder actief zijn als ik me niet goed voel. Maargoed, bij mij zit er niet eens een kledingmaat verschil in, dus zo heftig is het allemaal niet. Het ligt waarschijnlijk aan meerdere factoren inderdaad.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:25

klopt: als je de juiste diagnose hebt (ADHD) dan is ritalin echt geweldig. Als je het niet hebt (ADHD) dan wordt je er rusteloos en dus ook slapeloos van. (zie laatste aflevering van spuiten en slikken, waar iemand gaat proberen te studeren op ritalin)
Tegenwoordig worden op heel erg veel kinderen een sticktertje geplakt. Ik heb daar persoonlijk mijn twijfels nogal eens bij.
Natuurlijk ken ik deze vijfjarige niet persoonlijk en kan ik er geen oordeel over geven, maar zo te horen gaat er iets niet goed.
En je kunt niet in vijf minuten vaststellen of iemand wel of niet ADHD heeft. Dat hangt onder andere af van gedragsobservatie, testjes, gesprekken met de ouders, misschien zelfs wel met leraren, etc. Second opinion?

Wat betreft de AD, het is ook altijd zoeken naar de soort die je het beste helpt. Het brein is heel erg complex en persoonlijkheden en individueel. Aankomen, boos worden, je beroerd voelen, bijwerkingen die misschien gewoon zouden wijzen op de verkeerde pil of dosering voor jou :)

Zoek een medicijn wat bij je past en waar je zowel het gewenste effect mee krijgt en waar je de minste bijwerkingen van hebt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 09:35

Nou.. bah.
Ik heb wel 2 dingen merk ik:

- Ontzettend droge mond
- Vreselijk trek om zoete dingen (ik ken dit niet! Het is geen trek, haast honger naar zoetigheid!)

Met dat 2e moet ik dus opletten.
Nou had ik niks zoet in huis gelukkig (al een half jaar niet meer)
Dus werk een een boterham met chocopasta. maar ben gisteravond wel 20x naar de kast en koelkast gelopen!! Niet te geloven!!!

Na een mega-glas zelfmaak chocolademelk was het voor een uurtje gestilt.. maar dit ken ik echt niet!
Ik ga mijn man voor de zekerheid boodschappen laten doen, want met dit gevoel kom ik met slechte dingen thuis!!!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:45

Droge mond is een veelvoorkomende bijwerking.
Vervelend dat je zo'n zoete trek hebt! Hopelijk trekt het wat weg. En inderdaad, laat iemand anders maar even de boodschappen halen.
Na ongeveer twee weken ga je echt merken of de medicijnen op de gewenste manier werken. (dat je je beter voelt). Probeer het tot dan in elk geval vol te houden en overleg met je therapeut over het feit dat je niet wilt aankomen en dat je nu opeens lekkere trek hebt, anders dan normaal. Als het goed is valt er dan wel een mouw aan te passen :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 11:09

Thanks!
Ze belt mij maandag over de 'tussenstand' van de bijwerkingen.
Vandaag ga ik aan een hele per dag, dus ben benieuwd.
Ik wil het zeker even volhouden!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:21

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:07

Nouw, beter zoete trek en droge mond als bijwerking. Dan depressiviteit en angst zou ik zeggen! Tel je zegening al voelen ze misschien niet zo ;) sterkte

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:11

Cayenne schreef:
Door antidepressive van 36 naar 48 gaan? Lijkt me sterk dat het zo'n enorme impact kan hebben :? Ik denk inderdaad dat er ook nog veel emo-eten (ik noem het liever troosteten ;) ) bij zit.
Ik heb er wel info over gevraagd bij de dokter + psychiater en die vertelden dat het in de meeste gevallen gewoon larie is. Antidepressiva kan niet verantwoordelijk zijn voor zo'n enorm verschil van zoveel kledingmaten. Het wordt helaas teveel op medicijnen geschoven, terwijl er vaak omheen liggende factoren zijn die uiteindelijk misschien wel psychisch zijn, maar niet onder invloed staan van de medicijnen.

Ik heb overigens ook antidepressiva (Seroxat en Fluoxetine) geslikt en kwam niet aan, dus de post die hierboven staat over het gegarandeerd aankomen gaat niet voor iedereen op.

Dat kan wel degelijk zo'n grote impact hebben. Ben met seroxat ruim 20 kilo aangekomen. Met fluvoxamine nam dat weer wat af. Bij mij wisten vele artsen inclusief logen en aters te vertellen dat het juist géén larie is en dat het ene merk/soort heftiger is met aankomen als bijwerking dan de ander. Niet iedereen komt aan. Daarom wordt in de bijsluiter ook gesproken over 'zeer grote kans op de volgende bijwerking' , 'grote kans' etc. en staat er bij om hoeveel mensen per 1000 het dan gaat.
Het is niet gegarandeerd dat je aankomt van anti depressiva. Wel een grote kans.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:49

Ilja000 schreef:
Cayenne schreef:
Door antidepressive van 36 naar 48 gaan? Lijkt me sterk dat het zo'n enorme impact kan hebben :? Ik denk inderdaad dat er ook nog veel emo-eten (ik noem het liever troosteten ;) ) bij zit.
Ik heb er wel info over gevraagd bij de dokter + psychiater en die vertelden dat het in de meeste gevallen gewoon larie is. Antidepressiva kan niet verantwoordelijk zijn voor zo'n enorm verschil van zoveel kledingmaten. Het wordt helaas teveel op medicijnen geschoven, terwijl er vaak omheen liggende factoren zijn die uiteindelijk misschien wel psychisch zijn, maar niet onder invloed staan van de medicijnen.

Ik heb overigens ook antidepressiva (Seroxat en Fluoxetine) geslikt en kwam niet aan, dus de post die hierboven staat over het gegarandeerd aankomen gaat niet voor iedereen op.

Dat kan wel degelijk zo'n grote impact hebben. Ben met seroxat ruim 20 kilo aangekomen. Met fluvoxamine nam dat weer wat af. Bij mij wisten vele artsen inclusief logen en aters te vertellen dat het juist géén larie is en dat het ene merk/soort heftiger is met aankomen als bijwerking dan de ander. Niet iedereen komt aan. Daarom wordt in de bijsluiter ook gesproken over 'zeer grote kans op de volgende bijwerking' , 'grote kans' etc. en staat er bij om hoeveel mensen per 1000 het dan gaat.
Het is niet gegarandeerd dat je aankomt van anti depressiva. Wel een grote kans.

van die ene soort dan he ;) niet alle zijn gelijk.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:56

Ik dacht dat ik dat nu juist ook schreef ?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:14

Ja, ik ben van de Remeron heel erg aangekomen. Ik kreeg een ziekelijke drang naar eten, terwijl ik nooit echt van eten hield. Toen ben ik overgegaan naar Efexor en ging het stukken beter. Helaas zit ik met nog wat medicijnen dat ik mijn oude gewicht toch echt niet meer ga halen....

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:39

Ilja000 schreef:
Ik dacht dat ik dat nu juist ook schreef ?

had over het woordje dat ene gelezen :)

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:41

Je hebt al genoeg informatieve antwoorden gekregen, maar misschien ben je nog wel iets met mijn persoonlijke antwoord. Ik heb ervaring met Sipralexa (escitalopram) en Remergon (mirtazapine) en heb nooit iets aan mijn gewicht gemerkt, dus de kans dat je geen last ondervindt, bestaat. Ik ben van België, Remergon heet bij jullie Remeron en de andere naam van Sipralexa weet ik niet meteen. De vraag naar welke bijwerkingen je zult krijgen, is heel persoonlijk. Het verschilt enorm per persoon, dus in het begin moet je gewoon een beetje uitzoeken.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:56

Ik slik Citalopram 40 mg/dag. Al bijna 3 jaar. Dit vanwege een hersenbeschadiging waardoor er iets kapot gegaan is en ik bepaalde dingen niet meer kan regulieren, waaronder emoties. Het was ofwel BLIJIJIJIJI!!!!! :D Ofwel BOOOOSSSSS :( Ofwel HUILEN |( Allemaal excessen. Nu zit er ook nog een "tussenin" :P

Ik ben er niet van aangekomen, sterker nog, ik ben inmiddels meer dan 50 kg afgevallen. Maar dat mocht ook wel want ik had overgewicht.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:48

Bedankt voor alle reacties!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:03

van AD alleen ga je echt niet zoveel kledingmaten omhoog,het is de samenkomst van veel verschillende dingen.

het doet wel iets met je gewicht,maar ik weet ook dat je soms ook gewoon veel meer trek hebt als je sommige AD gebruikt.
het gooit je systeem wel in de war.

maar maak je niet teveel zorgen,van maat 36 naar 48 ga je echt niet alleen van de AD hoor.

zorg dat je je goed laat begeleiden,want AD alleen is symptoombestrijding,goede therapie kan ook wel heel erg aanvullend zijn.

veel succes/sterkte

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:31

Ik slik zelf ook ad, venlafaxine. ik moet het echter gebruiken voor mijn spastische darm en niet vanwege mentale klachten.
ik was ook enorm bang dat ik ervan zou aankomen, maar er zit geen grammetje vet meer aan (hoogstens door de feestdagen := ) maar dit verschild gewoon heel erg per persoon ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 08:04

en per ad, ik gebruik ook vernlafaxine en ben er ook niet van aangekomen. Ik heb gehoord dat vernlafaxine hier om bekend staat, maar ik weet natuurlijk niet of dit juist is. Mijn eigen ervaring is in ieder geval wel zo :j

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:12

Klijntjuh schreef:
O, ik krijg er trouwens volgende maand Ritalin bij, en dit is weer eetlust remmend.. zou dat 'helpen' ?

(De antidepressiva is voor mijn paniekstoornis en voor mijn verleden van 'instorten' rondom 'life-events'. Ritalin voor de A.D.H.D. )

Oeh, je probleem komt me errrrrgggg bekend voor....

Ik ben niet aangekomen door de antidepressiva. Wel door emo-eten.... :D