100 jaar medische leugens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: 100 jaar medische leugens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:14

@Mallodie
Dat bedoel ik ook, ze proberen eerst opvoedkundige "foutjes" op te sporen voordat ze overgaan tot het geven van een stempel.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:17

Tarqsgirl: ik zie vooralsnog niet het doorslaggevende artikel over de genezing van schizofrenie op de site.. Wel dat het stoppen met antipsychotica heel goed kan werken (hoewel ik me dat ook kan voorstellen als spelen met vuur), en dat vitamines uit oa de B-serie invloed hebben, plus de hypothese over de oorzaak (en dat doorgeredeneerd naar behandeling). Dat is iets anders dan genezing.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:20

interessante discussie.

snap alleen niet zo goed waar te titel vandaan komt, aangezien het toch begon met voedingsmiddelen?

wel jammer als iemand roept dat psychiatrische stoornissen aan ouders te wijten is, lijkt me erg pijnlijk. Ik als geneeskunde student weet niet alles, maar weet wel dat de psychiatrie erg complex is en vaak voor leken ( niet beledigend bedoeld ) niet goed wordt begrepen. In ieder vakgebied worden fouten gemaakt, dingen worden door de ontwikkelingen opnieuw bekeken en benaderd. 40 jaar geleden was het normaal dat sommige psychiatrische stoornissen te wijten waren aan de moeder, de zogenaamde 'koelkastmoeder' ( weinig tonen van affectie etc.) Super grof als je dat te horen krijgt.Achteraf blijkt dit ( gelukkig voor de moeders ) niet te kloppen.

even iets meer ontopic nu,

je ziet zeker een toename in bv. huidaandoeningen bij kinderen in de steden. Waarom? Lucht? Weinig beweging? Ongezonde voeding? Voor nu is dat nog niet te bepalen...

Wat je wel kunt zeggen is dat als je gaat constateren dat er meer aandoeningen op jonge leeftijd voorkomen, dat je er erg veel rekening mee moet houden met het feit dat "vroeger" kinderen al dood waren ( net zoals bejaarden ) voordat een aandoening tot uiting kon komen. Wij werken Darwin tegen...Zelf ben ik van mening dat dat de voornaamste reden is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:24

Dat klopt denk ik ook wel, vroeger waren er veel meer kinderen die overleden.
Gelukkig met de huidige techniek blijven veel meer kinderen leven, maar ook de kinderen die wat zwakker zijn, en vroeger wel zouden zijn overleden.
Die krijgen ("foktechnisch" gezien) ook weer kinderen met een grotere kans op zwakke genen.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:31

zo zie ik het ook,

je kan dat soort dingen eindeloos gaan terugbrengen. zelfs naar de basis van zwanger worden: lukt het niet, moet je dan inspingen? IVF etc? Er wordt niet voor niets een 'natuurlijke selectie' gemaakt op wie er wel of geen kinderen kan krijgen. NB wil wel graag vermelden dat ik, mocht ik later besluiten kinderen te willen krijgen en dit niet lukt, ook als eerste denk ik in de rij sta voor een KI-tje. Dus keur het zeker niet af.

Ik zou eigenlijk als medicus een studie filosofie moeten gaan doen, maar dit soort discussies gaan vaak al snel om in onjuiste bronnen, niet wetenschappelijk aangetoonde uitspraken etc. :D

maar het blijft wel leuk om er over na te denken ( en ook zeker noodzakelijk soms )

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:33

Whiterose, ik begrijp dat je nog niet de tijd hebt gehad die site echt door te kijken, als je dat wel doet vind je ook een heleboel links, ook naar onderzoeks gegevens daarom heb ik de link door gegeven. Er worden al meer dan een halve eeuw schizofrenie patienten succesvol behandeld met Niacine. Het is er allemaal op of via te vinden, Maar daar heb je natuurlijk nog geen tijd voor gehad. Ik ben benieuwd wat je ervan vind als je het allemaal gelezen hebt.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:45

Tarqsgirl: Niacine is Vitamine B3. Er staan stukken op met het door jou aangehaalde "genezen" - maar om het eerste stuk te nemen: ik vind een onderzoekspopulatie van 27 personen, waarbij 17 mensen positief resultaat opleverden nog niet doorslaggevend voor "genezing".Dit en dit vind ik hier veel meer over zeggen. Namelijk dat het zeer de moeite waard is om er veel meer onderzoek naar te doen - en dat dat nodig zal zijn, gezien de variabiliteit tussen respondenten in kleine studies.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:59

Ik woon bij Veldwijk, maar daar lopen nog genoeg schizofrene bewoners rond.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:10

White rose, er zijn al een halve eeuw duizenden mensen behandeld via de orthomoleculaire geneeskunde. Natuurlijk is Niacine vitamine B3, Alle vitaminen hebben een eigen naam, dat veranderd niets aan hun effectiviteit.
Het is mij duidelijk dat je maar heel weinig hierover gelezen hebt, totdat je dat gedaan hebt lijkt een verdere discussie mij zinloos.
Je kan makkelijk via het internet en boeken je kennis bijwerken.
Omdat je er zo makkelijk aan kan komen wil ik niet hier alles nog eens neerschrijven, dat is me teveel werk en het lijkt me ook zinloos, Met die engelse site waarvan ik de link gegeven heb kom je al een heel eind. Die site geeft ook links naar onderzoeken, en mediche publicaties. Lees die dan zie je dat er duizenden patienten behandeld zijn, dus echt meer als 27 personen.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 09:20

Tarqsgirl, behandelen kunnen we allemaal - al is het maar met placebo's. Om aan te tonen dat een behandeling daadwerkelijk effectief is, heb je trials nodig. Heb je de links die ik neerzette gelezen? Ik heb zeker wel even rondgeneusd, dus een mening die niet de jouwe is afdoen als "je hebt te weinig gelezen" vind ik een wonderbaarlijke vorm van discussiëren.
Ik ben niet tegen orthomoleculaire geneeskunde - ik geloof in meer dan wij nu weten. Maar ik ben wel vóór onderzoek alvorens men op grote schaal onbekende dingen gaat doen. Al is het maar omdat alles wat je toevoegt, een balans verstoort en dus potentieel schadelijk kan zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 11:40

@ EstherHegt: Ik heb die sites eens vluchtig doorgekeken. Kreeg alleen de indruk dat dat gewoon anti-alternatief genezen sites zijn. Meeste zijn negatieve ondervindingen.

@ Charlottelot: De ondertitel van het boek is, hoe medicijnen en voedsel je gezondheid ondermijnen. Het gaat dus om medicijnen en voedsel. Aangezien in alletwee flink veel chemische stoffen zitten.
Ondanks dat kinderen vroeger al dood waren voor een aandoening tot uiting kon komen denk ik dat er nu toch ook een hoop nieuwe ziektes zijn ontwikkeld door 't gebruik van al die chemische stoffen. Al zouden er geen onderzoeken over zijn en weet ik veel wat. Iedereen met een beetje gezond verstand kan toch wel bedenken dat 't niet goed voor je kan zijn om allerlei chemische middelen die in je eten, schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten enz. zitten iedere dag weer in te ademen, op je te smeren, op te eten?

Wat betreft Darwin tegenwerken, tja waar trek je de grens. M'n opa is gestorven aan longkanker. Zelfs in de laatste week dat 'ie leefde wilden de doktoren z'n leven nog rekken met allerlei medicijnen.

@ Tarqsgirl: In m'n boek stond een stuk over antidepressiva. Het gaat erom dat mensen met atypische depressie, die dus vaak antidepressiva voorgeschreven krijgen, eigenlijk een chroomtekort hebben. Juist die antidepressiva zorgen ervoor dat je meer zin hebt in koolhydraten. Chroom zit juist in groente enzo enzo dus die eet je dan weer minder. Op de lange duur verergeren die antidepressiva dus je depressie. Terwijl als die mensen gezonder zouden eten, eventueel chroom bijslikken, zouden ze (in het boek een onderzoek van 8 weken op 113 mensen) zich beter gaan voelen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:25

Ik heb voor kerst een boekje gekregen: Wat zit er in uw eten van Corinne Gouget.
'de gids die u alerter maakt op al die E-nummers'

Vooral aspartaam en Veh-Tsin zijn een absolute no-no geworden. Maar dat wisten we al.

Nu zit ik met een dilemma, meteen alle kasten door, alles wegsmijten waar verkeerde E-nummers in zitten en vanaf nu volgens de regels vh boekje gaan leven of het gewoon in mijn achterhoofd houden zoals mijn man zei(die het boekje aan me gaf)

Dus ja ik ben ook geinteresseerd in dit topic maar het is ook zo makkelijk de kop in het zand te steken en gewoon zo door te leven zoals we al doen....

(met eczeem, allergie, slapeloosheid, langzaam aan zwaarder worden, slechte concentratie, hyperactieve dochter vooral na een maaltijd) Zucht....

We eten vegetarisch, een paar dingen standaard biologisch, koken eigenlijk altijd zelf maar het kan nóg beter dus!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:35

Aspartaam gebruik ik inderdaad ook nooit. Je kop in het zand steken is inderdaad heel makkelijk. Maar zoals nu, ik krijg dan via de e-mail de aanbiedingen van de AH en Kruidvat bv. Ik kijk ze altijd wel even door, maar als je echt volgens "de regels" van dit zou leven, zou je geen enkelen aanbieding kunnen kopen.
Naast je eten zou je ook eens naar je verzorgingsartikelen kunnen kijken. Hoeveel stoffen daar inzitten die niet goed voor je zijn...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:44

Ja dat laatste heb ik een aantal jaren terug ook gedaan....maar dat is helaas verslonsd...
We gebruiken gewoon weer Kruidvat huismerk o.a. want we letten ook op dierproefvrij.
De shampoo van de natuurvoedingswinkel werd me ook te duur. :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:48

Het is ook best duur inderdaad. Zijn allemaal keuzes die je maakt natuurlijk. Ik heb nu zelf shampoo van De Tuinen en nog van Herbal. Merk toch dat die van Herbal fijner wast dan die van De Tuinen... Heb sowieso 1-2 jaar geleden zoveel shampoo gekocht steeds dat ik nu nog een grote voorraad heb staan := Dat maak ik dan toch op voor ik nieuwe ga kopen. Dingen als bodylotion en douchegel gebruik ik wel al gewoon van natuurlijke merken om 't zo maar even te noemen.
Maar ik vind 't gewoon zelf belangrijk dat ik kan kiezen. Ik weet dat het een slechter is dan 't ander, maar ik heb de keus.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:00

Goed dat je er zo om denkt! Zouden meer moeten doen dan zagen de winkels er heel anders uit...
Hier zijn we met zijn 5'en en werken allebei 68/70% zodat we wel een béétje moeten uitkijken met uitgaven, nouja we hebben natuurlijk wel onze paarden/katten/cavia's...maar weinig werken en (veel) dieren maakt ook weer gelukkig!
Ik moet toch maar eens de voorraadkasten door denk ik, alleen niet vanmiddag. Even van de sneeuw genieten en één van de paardjes verzorgen en dan naar een nieuwjaarsborrel. :P

Nog even iets: er zijn mensen die geloven dat de farmaceutische industrie een heleboel kwalen (en zelfs kanker, maar daar weet ik het fijne niet van) in stand houden. Er is bijv. wel een patent voor B12 creme wat erg goed tegen eczeem werkt zonder bijwerkingen dus oa goed voor kinderen. Maar het wordt door geen enkele farmaceut geproduceerd vanwege: 'het past niet in onze portefeuille'. Jaja ze willen eerst goed verdienen aan de hormoonzalven(met bijwerkingen).
Heb een zeer interessante docu gezien hierover op een Duitse zender toen we in Hamburg waren. Ook schokkend eerlijk gezegd.....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 13:07

Of ze kwalen echt in stand houden... Tja ik heb 't hier al eerder gezegd. Als farmaceutische industrieën echt een wonderpil zouden maken om ons in 1 keer beter te maken, al was 't maar van een griepje, zouden ze niks meer verdienen. Maar dan is 't weer de vraag, hoe makkelijk is 't om zo'n pil te maken.

Kwa eten koop ik zoveel mogelijk biologisch enzo. Vrienden van me vinden 't vaak maar onzin, zonde van 't geld blabla. Tja ik weet 't niet. Het is wel eten wat je in je lijf stopt. Dan stop ik toch liever iets in m'n lijf wat beter voor je is. Al zijn sommige slechte dingen wel weer te lekker om te laten staan... Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.

Eigenlijk vind ik het wel erg dat een biologische winkel als alternatief wordt gezien. Geitenwollensokken dingen. Ik snap die associatie niet. Wat is er mis met nadenken over het eten wat je eet en de verzorgingsproducten die je gebruikt? Wasmiddel bv, dat eindigt wel weer allemaal in 't riool, uiteindelijk weer ons drinkwater...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:11

Website doet het niet!
Maar ik ben blij dat er steeds meer feiten aan het licht gaan komen en conventioneel denkende mensen er niet meer omheen kunnen.
Er gebeurt zoveel meer waar wij niks van mogen weten en wat ze proberen in de doofpot te stoppen. Vrij land... Yeah Right!!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 13:14

Hmmm gister deed 'ie 't nog...
Meer dingen waar wij niks van mogen weten. Laatst stond er een keer in de krant dat er een verdrag/afspraak was gevonden tussen twee landen over iets in een oorlog. Ik weet 't, heel vaag, kan 't me niet meer precies herinneren. Maar als landen onderling al stiekem afspraken met elkaar maken... Als mensen onderling al tegen elkaar liegen. Waarom zouden andere grote bedrijven dat dan niet doen? Alles draait echt alleen maar om geld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:33

Waar ik wel nieuwschierig naar ben: de mensen die hier vinden dat er te veel chemicaliën in medicijnen etc zitten, zouden jullie dan ook medicijnen weigeren? Bijvoorbeeld een anti-biotica? Of (in een uiterst geval) chemotherapie?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:13

Ben het met je eens, hoewel ik het boek niet heb gelezen ben ik me er wel van bewust dat er overal flink veel rotzooi in zit en je er gewoon niet om heen kan... mijn droom is dan ook later een eigen boerderij en al het eten zelf verbouwen.

De samenleving vraagt om rotzooi omdat het goedkoop is, daar tegenover staat de 'greenwash' die helemaal niet zo green is, maar mensen misleid om ook de eigen portemonee te spekken.

Zelf ook met alternatieve natuurlijke manier bezig mensen te helpen. Iboga een plant welke in een keer een zware verslaving kan verbreken. Dus zonder chemische troep, maar dit wordt niet gestimuleerd, gelukkig wordt het steeds bekender :)

Vjestagirl schreef:
Waar ik wel nieuwschierig naar ben: de mensen die hier vinden dat er te veel chemicaliën in medicijnen etc zitten, zouden jullie dan ook medicijnen weigeren? Bijvoorbeeld een anti-biotica? Of (in een uiterst geval) chemotherapie?

Dat zou ik zeker overwegen, zelfs meer naar neigen het niet te nemen. Altijd goed onderzoeken waar je aan begint en niet alles aan nemen. Dokters worden ook gepusht om bepaalde medicijnen voor te schrijven door verzekeringen en farma bedrijven. Daarbij zou ik altijd naar alternatieve manieren zoeken voor genezing voordat ik overga op de chemische manier.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:19

Al zou je een eigen boerderij hebben en je eigen producten verbouwen, de grond waar je dat op doet is hoogst waarschijnlijk ook al vervuild :P Maar goed het is sowieso een heel stuk beter om alles zelf te verbouwen dan het te kopen in de winkel natuurlijk!

Iboga heb ik nog nooit van gehoord.

@ Vjestagirl: Een jaar geleden heb ik vaak last gehad van blaasontstekingen en daar ook een stuk of 4 keer een antibioticakuur voor gehad. Nu zou ik eerder wat meer cranberrypillen gaan slikken/water drinken. Een jaar geleden was ik hier namelijk nog niet zo mee bezig.
Wat die chemo betreft, dat vind ik wel een hele zware vraag. Kan ik denk ik ook pas antwoord op geven als ik me in die situatie bevind en de keuze echt moet gaan maken.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:25

_Tara_ schreef:
Al zou je een eigen boerderij hebben en je eigen producten verbouwen, de grond waar je dat op doet is hoogst waarschijnlijk ook al vervuild :P Maar goed het is sowieso een heel stuk beter om alles zelf te verbouwen dan het te kopen in de winkel natuurlijk!

Iboga heb ik nog nooit van gehoord.

Ik wil voor het maagdelijke land gaan, als dat nog bestaat, in ieder geval ver buiten Nederland ;)

Heb je wel eens van stevia gehoord dan?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:26

Stevia ook niet. Moet zeggen dat dat boek tot nu toe ook het enige is wat ik erover gelezen heb.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:49

stevia is ook erg interessant. Het is een plant ui midden amerika waar het al honderden jaren gebruikt wordt door indianen om de zoete smaak. Stevia is nl. 400 keer zoeter dan suiker en gezond, geen dikmaker dus. Het heeft geen negatieve bijwerkingen of iets dergelijks.

Als we allemaal stevia zouden gebruiken in plaats van suiker, dan was er ongeveer 400 keer minder suiker plantages nodig, wat heel goed zou zijn voor de natuur. Daarnaast zouden er flink wat minder mensen problemen hebben met overgewicht.

MAAR het is illegaal!! waarom? suiker industrie.. of omdat er veel geld te verdienen valt aan overgewicht? ik weet het niet, maar dit is zoiets wat ik onbegrijpelijk vind.

In frankrijk is het overigens sinds kort legaal, en gebruikt coca cola het nu ook.