Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:05

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:13

Don't you just lóve Ebay! Ja, laptoppie is gewoon handig en via internet zoveel informatie beschikbaar die anders moeilijk te vinden/krijgen is... En voor mij toch ook wel m'n connectie met de buitenwereld, via internet houd ik contact met mensen die je anders zelden of zelfs nooit zou spreken. Ik vind het wel een waardevol medium en wat je zegt, zeker verenigbaar met kwali-tijd.

Tja, dat hoort er ook bij... een beetje water bij de wijn soms.

Geweldig, dat horloge! En zo zie je maar dat 'antiek' (of 'oud') en modern heel prima samen kunnen gaan.

Toch nog een lekker wandelingetje gemaakt, 't is duidelijk minder scherp koud dan gister en goed ingepakt had ik 't eerder warm dan koud. Ben was braaf en had er lol in, behalve toen ik een ander paadje nam wat direct langs de nertsenkooien van de fokkerij van de buurman bleek te lopen. Dat was een beetje te veel 'roofdier' voor Ben vermoed ik. Maar hij bleef beheersbaar en dus braaf. Straks even stukkie blog schrijven.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:06

Francis schreef:
Ben was braaf en had er lol in, behalve toen ik een ander paadje nam wat direct langs de nertsenkooien van de fokkerij van de buurman bleek te lopen. Dat was een beetje te veel 'roofdier' voor Ben vermoed ik. Maar hij bleef beheersbaar en dus braaf. Straks even stukkie blog schrijven.

Ik ben maar een km buiten geweest en kwam zowaar een sneeuwruimer tegen die achteraan de sneeuw op de kant spoot (zo ongeveer over ons heen). Leg dat je paard uit :D

laura1986

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:26

Vanmiddag een sneew en boswandeling gemaakt met [***]. Hij was helemaal vrolijk en had er duidelijk zin in :)
Een gillend kindje op een slee vond hij ook erg intressant, dus die zijn we ook maar eens van dichterbij gaan bekijken.

Er zijn foto´s gemaakt, ben benieuw wanneer ik die kan zien en of er mooie tussen zitten (dat zal wel ;))

Ik vind ´slowlife´ juist heel goed combineren met moderne dingen. Anders zouden keuze´s veel extremer moeten zijn en dat hoeft wat mij betreft dan weer niet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:33

Ach, je kunt het natuurlijk zo basic en extreem maken als je wilt.
Toch denk ik dat voor het echte slow-life een zekere 'soberheid' nodig/onvermijdelijk is, anders blijf je toch in die consumptie/materiele maatschappij hangen. Maar ook dat is een keus natuurlijk: hoe ver voer je het door...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:59

Francis schreef:
Ach, je kunt het natuurlijk zo basic en extreem maken als je wilt.
Toch denk ik dat voor het echte slow-life een zekere 'soberheid' nodig/onvermijdelijk is, anders blijf je toch in die consumptie/materiele maatschappij hangen. Maar ook dat is een keus natuurlijk: hoe ver voer je het door...

De ´soberheid´ is vooral het overdenken van consumentengedrag, het kopen van duurzame producten.
Op zich zegt het niet veel over soberheid, alleen over kwali-tijd.

Slow-food is een perfect voorbeeld. Je eet juist veel, VEEL beter dan met fast-food.
Als je het zelf ecologisch verantwoord verbouwd/fokt is het helemáál niet vergelijkbaar lekker en gezond. Noem het maar niet luxe :D
Je moet er alleen wat voor doén ipv bij de Mac binnenlopen voor een vette bek met de smaak van het bakje waar het in zit voor een forse hand geld.

Ook kinderen. Waarom meer uren werken voor een nieuw model BMW of groter platscherm? Je kan ook lekker met je kroost ganzenborden, voetballen of bergbeklimmen. Wat is luxer, wat is kwali-tijd?
Denk je dat je zoon liever wat gaat doén samen met pa of een groter platscherm wil?
Dit http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZYSOOWPA.jpg
en ander keer http://www.mijnalbum.nl/Foto-AXFZGK8G.jpg
is onbetaalbaar. Zoonlief heeft het op plaats 1. op zijn verjaardagslijstje staan :D

En dan je relatie: liever kwali-tijd maken voor één keer met aandacht slow dan drie keer quick. Noem het maar sober :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:08

:D Vooral die laatste HC... die doet het em ;)
Maar da's wel een beetje wat ik bedoel denk ik... de waarde zit meer in de dingen die je doet, niet de dingen die je hebt. En daarmee komt die soberheid vanzelf, omdat je die (vooral luxe) dingen niet meer zo nodig hoeft te hebben. Natuurlijk zijn de dingen die het leven makkelijker maken altijd handig, ook in een slow life. Maar zoals Bandida inmiddels ook ervaren heeft, op de sobere/basic manier geeft wel extra voldoening en daar was het met slow-life toch ook om te doen.

Oh, je hebt foto's toegevoegd. Wat heerlijk zo! Ik heb dat ook wel es met mijn zoon willen doen, maar op een of andere manier doe je dat hier in Nederland toch niet zo snel... ergens in het bos met je slaapzakkie. Het mág hier niet eens meer. En in je eigen hollandse tuintje is toch niet 't zelfde ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:18

Francis schreef:
Het mág hier niet eens meer. En in je eigen hollandse tuintje is toch niet 't zelfde ;)

Oooh een van mijn favoriete onderwerpen 8-)
Nee het mag eigenlijk niet. En niemand doet het, gewoon op het matje in het bos.. resultaat, niemand verwacht het, en dus niemand ziet het als je het toch doet! :D Ik heb al heel veel wild gekampeerd in België en buitenlands, ook in Nederland. Je kan veel gemakkelijker in het landschap verdwijnen als je zelf voor mogelijk houdt, zelfs midden in de stad! Gewoon eens proberen zou ik zo zeggen..ik heb op tientallen nachten buiten nul keer problemen gehad. De truuk is niemand storen, geen mensen en geen dieren, en onzichtbaar proberen zijn tot middernacht. Na middernacht is er geen kat meer wakker en komt niemand zijn huis nog uit, dan kan je doen wat je wil (koken en zo..).
En het geeft een ongelooflijk 'heel de wereld is er voor mijn lol' gevoel :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:32

Ik heb 't idd wel eens overwogen hoor, maar ben blijkbaar toch te veel goody two shoes :P (en een beetje benauwd voor wilde zwijnen, waar het hier van stikt. Heb hier aan m'n eigen weg al een paar keer oog in oog met een joekel van een beer gestaan en daar heb ik toch wel erg veel respect voor.
Maar komende zomer misschien toch es doen, wat dat betreft heb ik op de Veluwe natuurlijk eigenlijk gelegenheid zat. Zelfs op m'n eigen wei al...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:38

Francis schreef:
Heb hier aan m'n eigen weg al een paar keer oog in oog met een joekel van een beer gestaan en daar heb ik toch wel erg veel respect voor.Maar komende zomer misschien toch es doen, wat dat betreft heb ik op de Veluwe natuurlijk eigenlijk gelegenheid zat. Zelfs op m'n eigen wei al...

Ja en terecht, daar moet je gewoon respect voor hebben, en voor uit de weg gaan.
Maar in een hangmat ben je zwijn-proof, lekker warm van de bodem af, en zo'n groene met een topzeiltje camoufleert ook nog eens prima :Y)
Je moet wel bomen hebben natuurlijk.
Verder ook enkel in de zomer hier.. de winter zonder tent is me te bar, ik heb het graag warm.
Gewoon doen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:40

Bandida schreef:
Francis schreef:
Het mág hier niet eens meer.

Oooh een van mijn favoriete onderwerpen 8-)
Nee het mag eigenlijk niet.
...
De truuk is niemand storen, geen mensen en geen dieren, en onzichtbaar proberen zijn tot middernacht. Na middernacht is er geen kat meer wakker en komt niemand zijn huis nog uit, dan kan je doen wat je wil (koken en zo..).
En het geeft een ongelooflijk 'heel de wereld is er voor mijn lol' gevoel :+

Hier mag ´het´ ook niet maar..... zie daar de oplossing.

Het mag niet om soort van orde te handhaven. Omdat er teveel randmongolen zijn die zich niet weten te gedragen en niets respecteren met gezond verstand zijn er regels. Als jij ordelijk met gezond verstand niets verstoort en niets beschadigd is er núl probleem.
Ik word nota bene door de jachtopzichter(s) mee naar boven gesléurd zowat om me de mooie plekken te laten zien; ´daar moet je ´s nacht gewoon blijven zodat je er ´s morgens op tijd bent´. Die man is alleen maar dolblij dat eens iemand waardeert waar het om gaat.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:47

Bandida schreef:
Francis schreef:
Heb hier aan m'n eigen weg al een paar keer oog in oog met een joekel van een beer gestaan en daar heb ik toch wel erg veel respect voor.Maar komende zomer misschien toch es doen, wat dat betreft heb ik op de Veluwe natuurlijk eigenlijk gelegenheid zat. Zelfs op m'n eigen wei al...

Ja en terecht, daar moet je gewoon respect voor hebben, en voor uit de weg gaan.
Maar in een hangmat ben je zwijn-proof, lekker warm van de bodem af, en zo'n groene met een topzeiltje camoufleert ook nog eens prima :Y)
Je moet wel bomen hebben natuurlijk.
Verder ook enkel in de zomer hier.. de winter zonder tent is me te bar, ik heb het graag warm.
Gewoon doen!

Proest! Maar goed dat ik geen boswachter meer ben!
Maar serieus, het getuigt van hoe "out of touch" men met zijn omgeving is dat niemand in de nacht meer naar buiten gaat.

In Nederland heeft het wild het trouwens al moeilijk genoeg met alle mensen die "op bezoek komen in hun huis" dus daar ben ik er niet zo'n voorstander van (juist omdat de gemiddelde mens niet echt kan wegsmelten in de omgeving...), maar met wat meer ruimte is het alleen maar mooi, toch!

En de kwali-tijd vs kwantiteit kan ik alleen maar beamen... Kijk eens wat het gemiddelde kind krijgt met sinterklaas, en wat ze daar vervolgens mee doen: uren achter een Nintendo DS en nooit meer eens in een boom klimmen of anders vies worden...
Wat voor vervreemde wezens gaat de toekomst ons brengen???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:50

Francis schreef:
Heb hier aan m'n eigen weg al een paar keer oog in oog met een joekel van een beer gestaan en daar heb ik toch wel erg veel respect voor.

Wij met een boomgrommeloeris http://www.mijnalbum.nl/Foto-6WT6WPZL.jpg

De laatste keer moets ik voor de Lammergieren een zak botten mee de bergen in sjouwen. Had hij zelf bij een buurtrestaurant gehaald; grote ZWARE, zucht, schenkelbotten.
Hij had het allemaal bloedserieus voorbereid. Botten op een rotsplateau wat we vanuit het kamp konden zien.
Een básiskamp, jawel, onder de top opdat we de volgende morgen zonder bagage het moelijkste stuk naar de top konden klimmen.
´En de wilde dieren die op de botten afkomen ´s nachts Bor?´
"Tja.... weet je...": hij staat op en springt met zijn billen naar achter, met zijn tong tetterend rond ons kampje.
´Wat doe je in vredesnaam man???´
"Ik maak een schetengordijn opdat de wilde dieren ruiken dat er mensen zijn en dan blijven ze uit ons kamp."
Klaar....... Hij vond me maar een zeurpiet met mijn ´wilde dieren´.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-12-09 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:02

Moragh schreef:
In Nederland heeft het wild het trouwens al moeilijk genoeg met alle mensen die "op bezoek komen in hun huis" dus daar ben ik er niet zo'n voorstander van (juist omdat de gemiddelde mens niet echt kan wegsmelten in de omgeving...), maar met wat meer ruimte is het alleen maar mooi, toch!

Begrijpelijk, en ik ben ook helemaal voor een verbod op dit soort dingen, en als de boswachter je weet te spotten ben je slecht bezig :P
Maar daar kan je als sluik-kampeerder ook eerst even over nadenken. Je moet niet absoluut in dat 5 ha groot mini natuurgebiedje willen kruipen, laat dat inderdaad aan de rust.
Blijft over: megaveel semi-groen, landbouwgebied, dorpen, steden.. kortom, zowiso al de natuurlijke habitat van een homo sapiens, en vol met leuke kampeerlocaties in oude kasteelparken, verwilderde bosjes, creatieve 'aanplant' door de overheid, leegstaande huizen en fabrieken, verlaten kerkhoven (jaja, en daar komt echt geen kat) daken van buildings, maïsvelden, groenzones enz..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:14

Als je dat soort dingen kan bedenken ben je al automatisch niet de "boete-doelgroep"! (al heb ik wel collega's die dat verschil niet kunnen zien hoor...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:22

Moragh schreef:
Kijk eens wat het gemiddelde kind krijgt met sinterklaas, en wat ze daar vervolgens mee doen: uren achter een Nintendo DS en nooit meer eens in een boom klimmen of anders vies worden...
Wat voor vervreemde wezens gaat de toekomst ons brengen???

Heb voor onze turf een jachtmes met eet-set in bestelling.

Hij hééft ook een Nintendo, maar dit is een leuke door Bandida gekiekte illustratie van hoe hij opgroeit met échte dieren http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DBDE8HHY.jpg
Dit zijn dezelfde biggen toen ze net geboren waren http://www.mijnalbum.nl/Foto-F7A76BHW.jpg
en twee weken terug heeft hij geholpen met worst draaien van ´Springbig´.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:33

Huertecilla schreef:
Wij met een boomgrommeloeris http://www.mijnalbum.nl/Foto-6WT6WPZL.jpg

En ik em nog serieus googelen ook. :P

Huertecilla schreef:
"Ik maak een schetengordijn opdat de wilde dieren ruiken dat er mensen zijn en dan blijven ze uit ons kamp."

_O- Meesterlijk!! :')

Ah, ik snap dat veel 'natuur' in Nederland veel wildkamperen niet meer kan hebben, zeker omdat 'men' dat nooit schijnt te kunnen doen zonder sporen (lees; vuil achter te laten of dingen stuk te maken). Da's iets waar ik me ook mateloos aan erger hier. Als je etenswaar mee het bos ín kunt nemen, kan de verpakking ook net zo makkelijk meer uit het bos! "Laat niet als dank..."
Ik ging vroeger wel es wandelen met Rick en een vriendje, dat vriendje brak levende takken van bomen en daar zei ik wat van (ik heb wat met bomen en vind dat je die niet onnodig moet beschadigen). Vondt' ie maar raar. Wat maakt dat nou uit...? Dan vraag ik me af wat ouders zo'n kind nog leren.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:11

Huertecilla schreef:
Het mag niet om soort van orde te handhaven. Omdat er teveel randmongolen zijn die zich niet weten te gedragen en niets respecteren met gezond verstand zijn er regels. Als jij ordelijk met gezond verstand niets verstoort en niets beschadigd is er núl probleem.

Over mongolen gesproken... (het gaat weer erg snel op dit slow-life topic)... Het nomandenbestaan zoals dat in Mongolie nog terug te vinden is, lijkt me wel wat. Niet dat ik meteen zou willen ruilen met het bestaan dat ik nu leid, maar als bezinningsperiode bvb. zie ik dat wel zitten.

Wanneer we binnenkort de euro-millions hoofdpot afschieten :7 kopen we een berg in spanje, nemen we alle vrienden mee en bouwen we er een mini-dorpje op!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:22

yole schreef:
Wanneer we binnenkort de euro-millions hoofdpot afschieten :7 kopen we een berg in spanje, nemen we alle vrienden mee en bouwen we er een mini-dorpje op!

Haha, ok, ik ook! Laat die trekking maar komen :$ :$ :$ :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 03:26

Nachtbraker meldt zich nog even... Allemachtig wat een sneeuw! Had op de bank liggen pitten, maar moest toch echt nog even de paarden voor de nacht hooi en water brengen. Dat werd een nog grotere uitdaging dan vanochtend want er is vanavond en vannacht wéér sneeuw gevallen en het ging er flink overheen toen ik naar stal reed. Met een gangetje van 30km p/u die kant op en door de sneeuwjacht een zicht van nog geen 10 meter denk ik.
De paarden stonden als sneeuwpoppen in de wei, die heb ik een flinke bult van het goeie spul gegeven, onder het afdak, zodat ze toch even uit de sneeuwstorm staan.
Maar ondanks dat weer een extra pak sneeuw ONTZETTEND lastig en zelfs link is, is het nu buiten ook ONTZETTEND mooi. Door de militaire complexen waar ik hier zo'n beetje 'tussen' zit, hangt er op veel plekken een oranje gloed in de lucht van de lantaarnpalen op die complexen. Bij stal ook, daar is de lucht door het luchtmachtcomplex wat 'achter' de wei ligt, helemaal oranje. Bijna surrealistisch plaatje en ik wilde dat m'n camera het kon pakken...
Bij thuiskomst toch even de oprit uit gelopen om even van het uitzicht te genieten.

Goed.. 't is toch al laat en van de rit ben ik weer helemaal klaarwakker, dus nog maar een slaapmutsje en dan naar bed. 't Zal mij benieuwen of ik morgen op m'n werk kan komen, het sneeuwt nog steeds en als de weg nog zo is kom ik volgens mij de bult niet over.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:30

Francis schreef:
Goed.. 't is toch al laat en van de rit ben ik weer helemaal klaarwakker, dus nog maar een slaapmutsje en dan naar bed. 't Zal mij benieuwen of ik morgen op m'n werk kan komen, het sneeuwt nog steeds en als de weg nog zo is kom ik volgens mij de bult niet over.

Prachtige he. Die stilte is dan ook altijd zo mooi. Soms kan je de sneeuwvlokjes horen vallen.
Hier geen sneeuw meer vannacht. Maar die zou er deze namiddag aan gaan komen. Ik ben wel op m'n werk geraakt. Verbazend gemakkelijk zelfs.. niemand op de baan :D Afgezien van de Sambervallei liggen de wegen er nog redelijk bij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:36

hier is het ineens wat zachter. Van temperatuur dan, want het STORMT. De regen komt horizontaal voorbij en met alles dicht zuigt de wind grote haardblokken zowat omhoog de kachel uit.

Vanmorgen bij de stop van de schoolbus heel typisch andalusisch slow.
´Jee wat een weer.´
"Ja kan zeker nu het land niet op." (= geen werk = geen loon)
´Inderdaad, de hele week kan ik dat wel vergeten.´
"Goh, wat een drama."
´Ach, de matanza is klaar en de patio ligt vol leña. Heb ik toch gewoon een rustige week bij de familie om worst te eten bij de haard.´

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:50

ow ja ik sluit me bij dit topic aan... wij (ik en mijn vriend) proberen hier ook naartoe te werken... nog een jaar studeren en dan zullen we eens zien hoe en waar we uitkomen...voorlopig zit ik nog wat aan mijn unif gebonden he...
ik ben er wel nu al vrij zeker van dat ik niet in vlaanderen blijf wonen; tenzij ik de meest ver gelegen uithoek vind en daar kan gaan zitten :o

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 10:59

Pff, heb het ook gehaald naar m'n werk. Wegen zijn hier echt niet schoon en mijn auto dweilt al over regen, laat staan dit soort ellende. Ik mis m'n pick-up met dit weer...
Het plaatje was schitterend vanochtend, dat zeker, er was sinds vannacht nog weer wat bij gekomen, maar ik heb 't echt wel gehad nu. Elke rit naar de paarden is weer een avontuur en elke keer als ik weg rij daar is 't maar weer afwachten of ik die glibberauto van mij uit de diepe sneeuw krijg. Dit soort weer en 'zelf doen maar niet aan huis' zijn géén leuke combi.
M'n shet gaat volledig kopje onder als hij onder de sneeuwlaag probeert te grazen, ze hebben vannacht het laatste goeie hooi gehad en dat was ook schoon op, dus nu moet ik wel achter hooi aan want ik kan't voor m'n gevoel ook niet meer maken dat andere hooi te geven nu blijkt dat ze zat willen eten als't maar te eten is.

Oh gats HC, da's ook niet fijn, horizontale regen... en ja, dan gaat het slow-life op een nog slower pitje...
Sterkte daar en blijf warm ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:04

kynshiri schreef:
ik ben er wel nu al vrij zeker van dat ik niet in vlaanderen blijf wonen; tenzij ik de meest ver gelegen uithoek vind en daar kan gaan zitten :o

Ik heb met even veel plezier in Limburg gewoond (Tongeren, dat kan inderdaad wel tellen als uithoek) als hier in Wallonië, dus misschien is dat wel een plan ;)

@ HC: dat is het minst leuke weer om buiten iets te doen..