verslaafd familielid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: verslaafd familielid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:25

ik heb het ook allemaal door zitten lezen.......... verbazend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:08

Ik heb een tante die alcoholist is.. Ik vind haar maar een triest geval eerlijk gezegd.. :o
Aan het eind van haar huwelijk had ze nog nauwelijks contact met de familie. Ik zag haar nog regelmatig in de supermarkt waar ik werkte en iedere dag ruilden ze een kratje goedkoop bier om. Ik schaamde me toen al voor haar en liep er dus ook niet echt mee te koop dat ze mijn tante was :n Iedereen kende hun namelijk wel als 'die alcoholisten'
Toen ze ging scheiden en op straat kwam stond ze ineens weer bij mijn opa en oma voor de deur, samen met haar 2 zoons, volwassen jongens.. Opa en oma ontvingen hun natuurlijk met open armen (zoons waren gelukkig als snel weg, dat was teveel voor opa en oma) en het ging in die tijd echt goed met mijn tante. Ze dronk alleen nog maar op zondagochtend als er meer visite was en verder hield mijn oma het streng in de gaten. Doordeweeks mocht ze niet drinken bij hun in huis. Ze zag er toen ook steeds beter uit, ze kwam weer wat aan en haar uitkijk was gewoon gezonder.
Na een paar maanden ging ze weer op zichzelf en toen ging het weer mis.. Ze dronk weer de hele dag door.. Af en toe had ze een vriend en je raadt wel wat voor mannen dat waren.. :r Die had ze in de kroeg opgepikt en waren net zoals zij.. Mijn vader zei wel eens, laat dr eens met een normale vent thuiskomen, maar ja, geen normale kerel zit te wachten op een vrouw die zoveel drinkt :n In die tijd had ze ook de meest vreemde blessures.. Arm gebroken en later nog dr enkel.. Iedere keer een andere smoes, maar het kwam natuurlijk gewoon omdat ze met dr zatte kop weer gevallen was oid..
Nu heeft ze al een tijd een vaste vriend, een creep van een vent en als ie drank op heeft (wat ie helaas bijna altijd heeft) wordt het al helemaal een vieze enge vent.. Hij begint dan over dingen te praten die ik echt niet weten wil :r In de tijd dat mijn tante bij hem is is ze dr rijbewijs en dr werk al kwijt geraakt.. Dr rijbewijs omdat ze 's morgens om 10 uur bij de supermarkt was opgepakt met teveel drank (mijn pa las een artikel in de krant en grapte al dat zij het vast was, bleek ook nog zo te zijn :+ ) en dr werk omdat ze straalbezopen op dr werk kwam.. :n
De laatste keer dat ik dr heb gezien was in juni op mijn opa's verjaardag en ik schrok me dood.. Ze ziet er verschrikkelijk uit. Mijn zwager had een poos met hun gepraat (hij kan goed op niveau praten :+ ) en ze geven zelf ook toe dat ze niet goed bezig zijn. Ze zegt ook dat ze niet oud wordt en hij zegt ook dat ie toch niet stoppen kan.. Blablabla.. :n

Eens in de zoveel weken komen ze bij mijn opa, dan zijn ze nuchter en dan kun je er prima mee praten. Op de dagen dat zij bij mijn opa komen (roulerend schema zodat er iedere zondag iemand is) is er verder niemand en niemand heeft meer echt contact met ze. Alleen mijn moeder soms als ze ook bij opa is.

Zoals ik al zei, ik vind het triest, maar dan vooral voor hun zelf. Ze doet het zelf en ik heb er echt geen medelijden mee.. :n Het is dat ze mijn tante is, maar ik heb er helemaal niks mee :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:17

Net mijn neef even opgezocht op hyves.. Hobby's: Bier.. Dat gaat dus al dezelfde kant op :+

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:48

weet je wat ik raar vind..dat veel mensen zeggen dat wiet niet veslavend is!diegene die ik ken is echt wel verslaafd.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:51

Wiet is ook zeker wel verslavend !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:53

natuurlijk is wiet verslavend.......... koffie, thee ook!!!

kauwgum kan ook verslavend zijn.........

alles is verslavend, maar zeker ook wiet!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:55

Mijn jongere broertje is ook verslaafd geweest aan wiet en hasj. Gelukkig is dit niet dodelijk, ik zou het niet trekken nog een broer te moeten verliezen geloof ik :=

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:57

Hoeveel van jullie hebben eigenlijk nog contact met degene over wie jullie nu praten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:59

verslaving is overerfbaar toch?

althans de vatbaarheid voor verslaving?

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:01

Van wiet kun je ook een psychose krijgen. Ik heb dat gezien en je kent iemand echt niet meer terug. Achtervolgingswaan en al dat soort gedragingen. Te erg.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:02

Jah klopt volgens mij wel dat het aangeboren is. Mijn oma was ook alcoholverslaafd.
Maar mijn overleden broer was mijn pleegbroer, dus niet aangeboren. Overigens wel al voor mijn geboorte bij ons in huis gewoont en dus gewoon altijd een broer van me geweest.

Anoniem

Mijn vriend is vorig jaar overleden aan kanker. Zijn zoon is net voor zijn dood in het ziekenhuis geweest, dat mocht bij hoge uitzondering. Weliswaar met handboeien, maar toch. We (mijn vriend ook) hadden gehoopt dat zijn ziekte misschien een keerpunt zou betekenen voor zijn zoon, die toen in een zwaar beveiligde afkickkliniek zat (hij mocht kiezen, of gevangenis of kliniek). Maar hij is weer terug gevallen, laatst bij zijn moeder, de ex van mijn vriend, alles uit huis geroofd. En afgelopen maandagavond is hij doodgeschoten, drugsgerelateerd. Wat ben ik blij dat mijn vriend dit niet meer hoeft mee te maken...

In het verleden heeft de jongen een oude vrouw uit de buurt geld afhandig gemaakt, mijn vriend, zijn ex, zijn zus. En elke keer trapte iedereen in zijn mooie praatjes, iedereen wilde hem helpen, altijd. Hij is 27 geworden en laat een 3-jarig dochtertje achter...

Junip

draver170 schreef:
Van wiet kun je ook een psychose krijgen. Ik heb dat gezien en je kent iemand echt niet meer terug. Achtervolgingswaan en al dat soort gedragingen. Te erg.

Daar heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:06

ik ook niet eerlijk gezegd :)

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:07

Ja mensen die daar vatbaar voor zijn kunnen dit krijgen door wietgebruik. Dit komt door dopamine. Mijn man heeft dit gehad en heeft 2 maanden in een psychiatriche inrichting gezeten. Hij zag en hoorde dingen die er niet waren. Hij rookte al jren.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:09

Mensen die niet inzien dat ze een verslavingsprobleem hebben, dit ontkennen en/of bagataliseren moeten eerst zelfinzicht krijgen. Dan kan men geholpen worden, dit is een lange weg waarin men moet willen veranderen. Iemand met een verslaving die therapie heeft gevolgd en een verandering in gedrag en denken heeft gerealiseerd heeft vaak moeite om los te komen van het stigma dat degene heeft opgelopen. In iedere verslaafde zit ook een stopper, als degene dat maar in ziet. Verder heeft de verslaafde of ex verslaafde een goede vertrouwde omgeving nodig en veel wilskracht om er vanaf te komen en blijven. (ik kan het weten)
Het is vaak niet alleen de verslaafde die problemen heeft, ook de sociale omgeving lijd eronder.
En ja, men kan zowel lichamelijk als psychisch afhankelijk worden van cannabis, dit valt onder soft-drugs maar is vaak zwaarder dan harddrugs, kan zelfs psychosen veroorzaken, manie, depressies enz. deze effecten worden te weinig belicht.
Zij die te kampen hebben met een verslaafd persoon in hun omgeving, veel sterkte.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:12

Ik heb een oom gehad die alcoholist was, hij is vorig jaar december overleden aan de gevolgen van drank, ik ging er vroeger altijd graag heen hij toen die tijd nog een vriendin en had echt een prachtig huis waarom hij ooit zo aan de drank is geraakt geen idee iedereen die hem kende zei dat ie vanaf jongs af aan al veel dronk, de laatse paar maand van zijn leven heeft hij gezwerft hij had geen huis en niks meer, tot op een avond ik thuis kwam en heel de familie er was depolitie was geweest met dit nieuws, mijn opa en oma dat was hartverscheurend om zulke oude mensen zo verdrietig te zien, hij wou wel niet anders en wou het zo maar voor hun blijft het hun kind. Ik kon het altijd goed met hem vinden maar ben blij voor hem dat hij nu rust heeft.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:24

KiWiKo schreef:
verslaving is overerfbaar toch?

althans de vatbaarheid voor verslaving?

De aanleg ervoor is erfelijk dat klopt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:26

Didoo schreef:
draver170 schreef:

Daar heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd

Psychoses komen wel vaker voor met wietgebruik. Het is alleen niet duidelijk of het gebruikt wordt om de in eerste instantie de eerste tekeken van een psychose te dempen of dat het psychoses veroorzaakt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:42

Didoo schreef:
Hoeveel van jullie hebben eigenlijk nog contact met degene over wie jullie nu praten?

ik heb geen contakt meer met diegene,via via hoor ik nog wel eens wat over diegene zoals nu...
haar zogenaamde vriendinnen hadden in dit topic gelezen en natuurlijk meteen diegene gebeld en het verhaal wat mooier aangedirkt...er stond duidelijk in over wie het ging en dat hadden haar vriendinnen gelezen...(1 van die vriendinnen vind het geweldig als ze nog wat olie op het vuur kan doen)ik had bij mijn eerste bericht ook geen naam genoemd alleen een ze en verder staat er diegene....
als je wilt weten om wie het gaat moet je mij al persoonlijk kennen,en dat zijn er niet veel op bokt.
maar ze heeft 1 zogenaamde vriendin die het blijkbaar al mijn berichten gaat doorspitten op zoek naar stof haha.
ik trek me er niks van aan.denk dat de boodschap wel duidelijk is.

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:43

Het heeft een dempende maar tevens ook een versterkende werking. Of te wel het demp vervelende gevoellens maar versterkt het uiteindelijk ook doordat er niet genoeg dopamine wordt ontvangen. De ontvangers om het zo maar te noemen gaan zich aanpassen aan de hoeveelheid dopamine waneer er dan minder wordt ontvangen voel je je niet gelukkig. Ik kon het in het begin niet bevatten en zag het niet. Pas later vielen alle puzzelstukjes van zijn gedrag in elkaar. Maar toen was het al te laat. Helaas is hulpverlening ook niet alles. Ik heb midden in de nacht 5 uur moeten wachten tot er iemanx van het crisisteam kwam. Daar heb ik die mensen 3 x over gesproken toen ik in ziekenhuis was over telefoon. Uiteindelijk kwamen ze. Kreeg een opmerking dat het zijn eigen schuld was?! Ondertussen moest ik al die uren zorgen dat hij niet wegliep van de1e hulp en hij zichzelf van het leven zou beroven. Het was een hel.
Ook als vrouw van hem kreeg ik in de volgende maanden niks te oren over hoe en wat. Wat ik ook deed. Dit omdat hij meerderjarig is. Als vrouw nergens recht op over hoe het met
mijn man precies ging. Verschrikkelijke tijd.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:31

Didoo schreef:

Gezien het om mijn zusje gaat, heb ik nog contact ja!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:32

Essie73 schreef:
Didoo schreef:

Is niet zo logisch als je het laat klinken hoor :)
Ik heb het laatste jaar voor mijn broer overleed geen contact meer met hem gehad.
Was niet te vertrouwen, bedreigde mijn opa en oma, stal van mijn ouders en was nooit nuchter..

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:42

Essie73 schreef:
Didoo schreef:

Ook ik heb nog sporadisch contact met mijn moeder
om de 4 a 5 maanden ong

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:49

Relaxed schreef:
Ze doet het zelf en ik heb er echt geen medelijden mee..

Zo zwart-wit is het meestal niet... Vrijwel niemand kiest er bewust voor om ergens verslaafd aan te raken. Zoiets sluipt er in, vaak om achterliggende problematiek wat draaglijker te maken. Tegen de tijd dat het een groot probleem en een echte verslaving is geworden is het ontzettend moeilijk om er weer vanaf te komen.

Uiteraard kan op een gegeven moment de keuze om te stoppen gemaakt worden, een verslaving in stand houden heb je wel zelf in de hand.