Vaststellen ADHD op latere leeftijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:07

@flitzz: wou je wel kinderen krijgen dan?
Zoals ik nu ben zou ik écht geen kinderen willen....
Ik zou ze mijn leven zoals het nu is niet aan willen doen |(

Anoniem

Re: Vaststellen ADHD op latere leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:13

Ik heb drie kinderen. De eerste twee heb ik gekregen voor ik wist dat ik adhd heb. Van de derde raakte ik vlak na de diagnose zwanger. Zij zijn mijn drijfveer geweest om aan mezelf te gaan werken, daar ben ik ze wel heel dankbaar voor :j

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:20

Mijn kinderen zijn mij ontzettend dierbaar, en het was een weloverwogen keuze om kinderen te krijgen. Alleen toen wist ik zelf niet dat ik misschien adhd zou hebben. Pas nadat ik van mijn derde bevallen was en de adhd van mijn oudste steeds verder begon te ontwikkelen, viel bij mij pas het kwartje ik kreeg flashbacks..
Doordat onze oudste zware adhd heeft, is er veel hulpverlening in "huis" geweest. Voor, tijdens en nu hij weer thuis woont hebben wij veel gesprekken met hulpverlening. Hierdoor heb ik net zoals Rock veel kunnen werken aan mezelf, meer zelf inzicht gekregen, waardoor ik mijn oudste ook meer kan helpen.
Het zijn zijn artsen geweest die me aangeraden hebben om me te laten testen..
Ik kan me goed met mijn eventuele adhd redden. Maar hebben we bijv. belangrijke gesprekken over wat dan ook (school, bjz enz) dan moet mijn man wel mee...
Door mijn "temperament" gaan/ gingen die wel eens fout..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:36

flitzz schreef:
Mijn kinderen zijn mij ontzettend dierbaar, en het was een weloverwogen keuze om kinderen te krijgen. Alleen toen wist ik zelf niet dat ik misschien adhd zou hebben. Pas nadat ik van mijn derde bevallen was en de adhd van mijn oudste steeds verder begon te ontwikkelen, viel bij mij pas het kwartje ik kreeg flashbacks..
Doordat onze oudste zware adhd heeft, is er veel hulpverlening in "huis" geweest. Voor, tijdens en nu hij weer thuis woont hebben wij veel gesprekken met hulpverlening. Hierdoor heb ik net zoals Rock veel kunnen werken aan mezelf, meer zelf inzicht gekregen, waardoor ik mijn oudste ook meer kan helpen.
Het zijn zijn artsen geweest die me aangeraden hebben om me te laten testen..
Ik kan me goed met mijn eventuele adhd redden. Maar hebben we bijv. belangrijke gesprekken over wat dan ook (school, bjz enz) dan moet mijn man wel mee...
Door mijn "temperament" gaan/ gingen die wel eens fout..

- A.D.H.D. 'ontwikkeld' niet, je krijgt er hoogstends meer 'last' van door de verwachtingen van je omgeving.
- 'zware' A.D.H.D. ... Wat is dat?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 01:13

@ Siskeh, Misschien ten overvloede maar ik heb diagnose Asperger + ADHD, het kan dus heel goed samengaan, mochten ze bij jou Asperger constateren wil dat dus niet zeggen dat je diagnose ADD onjuist was, kan ook onvolledig geweest zijn :)

Over details he, ik zie altijd veel te veel, en ik zie de wereld ook in stukjes. Tegelijk zie ik een hoop details niet. Maar mijn vreemdste ervaring was toen ik een keer medicatie die héél goed aansloeg (in het begin) + natuurlijk middel waar ik ook op reageer samen genomen had en ze sloegen beide aan op dat moment. Ik ging naar mijn werk, kantoor schoonmaken, en ineens zag ik een kámer. Niet een bureau, een prullenbak met zak en schillen, een airco, muis, papiertje, hey wat ligt daar, oh daar een kruimel en daar één. Nee ik zag gewoon een ingerichte kantoorkamer. En dat was zó een rare ervaring.
Helaas heb ik datzelfde effect niet meer terug weten te krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 07:53

Jammer dat dat nooit meer terug is gekomen Alwiene :(:)

Ik heb laatst een boek gelezen over een jongen met Asperger. Hij kon niet liegen, had een hekel aan bepaalde kleuren, kon niet tegen aanrakingen, nam alles letterlijk, kon geen gezichtsuitdrukkingen inschatten... Is dat ook zo erg bij jou? Ik kon en kan me er zo moeilijk een echte voorstelling van maken...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:12

@Rock: heb je de titel van dat boek ook voor mij?
(het verhaaltje wat je zo omschrijft komt erg overeen met hoe ik me vaak voel)

@Alwiene: Oww jij hebt beide!
Ik geloof er absoluut in dat beide samen kunnen.
Maar momenteel ben ik zo in de war dat IMO niets meer zeker is.
(ik ben er bijv. altijd vanuit gegaan dat ik veel angsten heb, maar ik vraag me nu af of dit wel angst is)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:46

Rock schreef:
Ik heb laatst een boek gelezen over een jongen met Asperger. Hij kon niet liegen, had een hekel aan bepaalde kleuren, kon niet tegen aanrakingen, nam alles letterlijk, kon geen gezichtsuitdrukkingen inschatten...

Bedoel jij toevallig Born on a blue day (Op een blauwe dag geboren) van Daniel Tammet? Indrukwekkend boek vond ik dat.

Hallo trouwens. Ik lees mee (veel dingen klinken enorm herkenbaar), maar heb niet veel zinnigs te melden omdat ik niet officieel gediagnosticeerd ben. Loop daar al wel een hele tijd tegenaan te hikken, maar heb geen idee of het op mijn leeftijd nog zin heeft - lees: of het iets toevoegt. Ik heb tot op zekere hoogte met mezelf leren leven (en anderen met mij), al kost het soms best veel energie. ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:53

@Karin: Als je zelf "geloofd" dat je het hebt en daar ook naar leeft,(klinkt lekker cryptisch *D) heb je een diagnose ook niet nodig denk ik.

Voor mezelf ligt het krijgen van een diagnose ook wat anders...voor mijn omgeving is het noodzakelijk om een diagnose te hebben eigenlijk(denk aan school en later werk)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:58

Als je geen diagnose hebt, wordt het vaak als excuus gezien: 'ja, iedereen kan wel zeggen dat... en als ik zo'n test maak, dan scoor ik ook wel een stoornis.' ;)

In mijn geval is het mijn moeder - ruim 30 jaar ervaring in het basisonderwijs en daar heel wat voorbij zien komen, en 35 jaar ervaring met mij :P - die een paar jaar terug heel voorzichtig uitsprak wat ze al jaren dacht. Ze laat het (uiteraard) helemaal aan mij over of ik er wat mee wil doen. Aan de ene kant zou ik wel eens écht rust in mijn hoofd willen hebben (wat Jeddah beschrijft over die snelweg is zo ongelofelijk herkenbaar), aan de andere kant ben ik niet zo van de etiketjes, dan heb ik liever 'kenmerken' en die heeft zowat iedereen wel, niets bijzonders dus. ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:08

@Karin: daar heb je helemaal gelijk in!
Ik moet wel zeggen dat ik mijn ADD nog nooit als "excuus" gebruikt heb.
Maar misschien dat mensen in je omgeving wel als een excuus gaan zien(oww, dat kan jij niet omdat je huppeldepup hebt)

En idd,bijna iedereen heeft "kenmerken" van ADHD/Autisme.
Daarom snappen mensen vaak ook niet wat écht de problemen zijn.
Dan zeggen ze: maar ik heb ook wel veel autistische/adhd trekken hoor, en ik heb helemaal geen problemen.
Tja, in mijn ogen heb je het dan niet...

Iedereen hoort problemen te hebben met zichzelf, maar het wordt pas erger als dat je leven ernstig beinvloed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:34

Het was The Curious Incident of the Dog in the Night-Time van Mark Haddon. Het is op zich een vrij licht boek met humor, maar daardoor ook juist toegankelijk voor mensen. :j

Karin, op de een of andere manier verbaast het me niet wat je hier schrijft... Ik denk dat een diagnose zeker kan helpen, ook op latere leeftijd, als het iets is waar je toch wel tegenaan loopt. Ik had bij mij op therapie iemand van 60 zitten hoor :j

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:55

Ik denk dat het bij een diagnose belangrijk is om te kijken naar de problemen waar iemand tegenaan loopt. Iemand kan flink adhd hebben, maar daar mee hebben leren leven en omgaan. Als dat het geval is, lijkt mij een diagnose tijdverspilling.
Vroeger heeft mijn omgeving ook al gedacht dat er bij mij meer aan de hand was dan 'gewoon druk', maar hier had ik toen totaal geen last van. Ik kon altijd goed meekomen en had zelf geen last van mijn drukheid en chaos.
Nu loop ik er wel tegenaan. Ik merk dat ik er in sociale contacten last van krijg, dat ik op school en werk me echt niet voldoende kan concentreren en dat ik gek word van mezelf. Daarom vind ik het nu tijd voor een test.

Als je dit meemaakt op je 60e, is het zeker niet te laat om je te laten testen, lijkt mij. Maar als je 60 bent en hebt leren leven met jezelf en je omgeving daarop hebt aangepast, lijkt het me niet nodig.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:51

Hey Karin, welkom!

Ik zou als ik jou was zeker voor een diagnose gaan :j En eventueel medicatie. Mijn leven is er, in positieve zin, echt door veranderd. Ook omdat ik nu weet dat de reden dat ik bepaalde dingen doe/zie/hoor enz de ADHD is. Ik wordt dus minder kwaad op mezelf :o
En ja, ik gebruik het nu wel als "excuus" :j ik heb bijvoorbeeld heel erg veel moeite met telefoneren. De aandacht er dan bij houden, zonder lichaamstaal en alles te kunnen zien van mijn gesprekspartner kost zo onwijs veel energie dat ik er boos en sjagereinig van worden kan. Nu kan ik gewoon zeggen tegen mensen dat ik om die reden geen lange/belangrijke telefoongesprekken houden kan. Eerder vermeed ik het, nam ik bij sommige mensen in mijn familie en vriendenkring niet eens op :o

@Alwiene, wat mooi onschreven van hoe je de kamer zag. Nu pas realiseer ik me dat ik inderdaad nooit een kamer zie of gezien heb. Alles in stukjes. En daarbij mis ik ook vaak de helft van de details.

Hoe is het met jullie gehoor eigenlijk? Ik kan geluiden zo moeilijk onderscheiden. Als ik een sirene hoor, of een blaffende hond, moet ik echt hard concentreren om te bepalen of dat nou heel dichtbij is, mijn eigen straat of tuin, of dat het ver weg is.
Ik hoor ook alles, en tegelijk mis ik daardoor veel dingen in een gesprek of op televisie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:56

Ohw pfffff inderdaad Jeddah!

Ik zat laatst met iemand te praten op school... aan een soort bar waar je aan twee kanten aan kon zitten. Zij zat tegenover mij, en naast mij en haar zaten aan weerszijden mensen die hun eigen gesprek aan het voeren waren.

Ik moest heeeeeeeeeeeel veel moeite doen om te horen wat zij zei... Was praktisch aan het liplezen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:01

Dat heb ik ook. Prikkels filteren kan heel moeilijk voor mij zijn. Telefoongesprekken voeren, autorijden, vergaderingen bijwonen, 'snel' even de weg vinden in een vreemde supermarkt... Allemaal zaken waarbij enorm veel op me af komt en dan ben ik soms even letterlijk de weg kwijt, soms tot grote ergernis van mijn gesprekspartners of iemand die toevallig bij me in de buurt is.

Aan de andere kant kan ik me ook wel weer concentreren op één ding, maar alleen als het me echt interesseert of als ik een strakke deadline moet halen (in mijn werk wel handig). 'Probleem' is dan dat ik daar dan zó op gefixeerd ben dat al het andere in mijn omgeving als 'stoorzender' werkt. Als mijn vriendje dan spontaan voorstelt om lekker uit eten te gaan omdat ik dan niet hoef te koken, dan kan ik vreselijk in de stress schieten, want zoiets kan ik er dan 'niet bij hebben'.
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-12-09 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:02

Nou Karin... klinkt alsof je er wel problemen mee hebt :(:)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:06

Tja, wat zijn problemen... Ik heb er mijn weg in zien te vinden, het is niet dat ik niet functioneer in het dagelijks leven.

Maar soms word ik wel er wel 'moe' van ja, dat in mijn hoofd dat hamstertje maar niet kan stoppen met rennen in zijn molentje.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:09

Ja, natuurlijk heb je je weg erin gevonden :j je hebt dan ook geen keuze he? Je weet niet beter en moet toch overleven. ;) Gelukkig ook maar dat dat zo werkt.

Je kan altijd voor een diagnose gaan en medicatie proberen, het is niet alsof je het dan eeuwig nemen moet. Het fijne van ritalin is dat het snel uitgewerkt is en je er gelijk weer mee stoppen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:10

Zo heb ik Ritalin, en ik slik het nauwelijks. Alleen met tentamens, lange autoritten of als ik hier veel mensen over de vloer krijg (dat kost me altijd heel veel energie).

Ben trouwens zo goed als klaar met m'n therapie :D Heb binnenkort geen psycholoog en psychiater meer :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:14

Hmm, dat kan dus ook, alleen medicatie op momenten dat je het 'nodig' vindt?

Ik heb in de loop der jaren wel gemerkt dat pilletjes je rust kunnen geven zonder dat je er suf van wordt, maar ik wil er niet afhankelijk van worden, om het maar zo te zeggen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:15

@Rock: watvoor therapie heb je gehad?

Ik twijfel of ik weer aan de ritalin wil.(al dan niet voor tijdelijk)
Ik heb het gebruikt, maar door de bijwerkingen en de "gewone" werking die het op mij had ben ik weer gestopt.
De gewone werking van ritalin was dat ik ging nadenken...
En ik had echt zoiets van, als gewone mensen zo denken heb ik liever ADD *D
Maar naar alle waarschijnlijkheid werd ik niet "gewoon" van ritalin maar "autistisch" om het zo maar te zeggen..

Ik ken trouwens ontzettend veel in jullie verhalen!

@karin: ja hoor! zeker met ritalin.(of alleen met ritalin)
Wist ik eerst ook niet totdat mijn nieuwe begeleidingsmensje dat vertelde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:18

Ja hoor, dat kan :j

Ik begon wel met 4x10mg, dat werd toen 4x15, toen 4x20... toen kreeg ik enorm last van rebounds, ging ik terug naar 3x10 en nu neem ik ze alleen nog maar in als ik ze nodig heb.

@ Siskeh; ik heb een tijd in deeltijdbehandeling gezeten, groepsgesprekken (doelenbespreking). Daar ben ik al vanaf september mee gestopt maar diegene kwam af en toe nog hier langs. Zij komt 13 januari voor het laatst, en mijn psychologe hoef ik ook niet meer heen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:20

@rock: ahh dat heb ik jaren geleden ook gehad.(ik heb eigenlijk zo veel behandelingen gehad...)
Alleen weinig aan gehad...maar misschien kwam dat ook omdat ik "diagnoseloos" rondliep en je dus ook geen flauw idee hebt waar je aan moet werken :+ (dat is dus het voordeel van een diagnose)

Maar ik ben wel weer aan het kijken watvoor behandelingen er mogelijk zijn, ook op "alternatief" gebied

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:23

Moet zeggen dat er bij ons in de doelenbespreking ook een aantal mensen nog niet helemaal goed gediagnostiseerd waren, maar er werd toch veel mee gedaan hoor. Ik weet eigenlijk niet wat mij uiteindelijk heeft getriggerd.

Het leren niet boos te zijn op mezelf en m'n tekortkomingen accepteren heeft wel heel erg geholpen :j