[Centraal] Mexicaanse Griep.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:17

Sharani schreef:
Mijn zoontje van 3 heeft ook een oproep gehad. Ik ga niet, ik twijfel daar niet over. De toevoegingen aan het vaccin vind ik veel te gevaarlijk.
Maar ik moet erbij zeggen dat ik ook de "gewone" entingen niet laat geven omdat ik mijn oudste zoon heel ernstige bijwerkingen heeft gehad. En een buurjongentje heeft precies de zelfde bijwerkingen gehad en is zwaar gehandicapt geraakt, mijn zoon is wel hersteld. Ik weet dat het heel erg zeldzaam is dat je dit overkomt, maar als je het in je directe omgeving hebt meegemaakt ga je toch anders naar de vaccinaties kijken.

Ik laat mijn dochter van 4 ook niet inenten tegen de MG, hoor :n . De WHO heeft zelf aangegeven dat het vaccin voor jonge kinderen nog helemaal niet goed onderzocht is. Uit de brief van de GGD haal ik ook een aantal vaagheden, die mij niet gerust stellen. De Mexicaanse griep heerst bij ons op school al een tijdje en alle kinderen overleven het. Daarbij, 5 maanden later en mijn kind zou niet eens opgeroepen zijn, omdat ze dan 5 jaar is. Wordt ze ziek, bouwt ze anti-stoffen op, wat mij een gezondere zaak lijkt. Verder vind ik deze actie nogal laat, aangezien ze van de zomer al van alles riepen en nu pas gaan inenten. Voordat het gaat werken is het jaar zo ongeveer al voorbij. :+
Terwijl de MG al enorm rond waart..... Zal wel aan mij liggen, maar ik vind het een rare zaak.

Polio e.d. vind ik een ander verhaal, daar kun je geen anti-stoffen tegen maken. Alle 'gewone' inentingen krijgt ze dus wel. De tijd zal leren of ik de juiste beslissing heb genomen. ;)
Ik maak me er allemaal niet zo'n zorgen over, heel eerlijk gezegd.

Tivoli

Re: [Centraal] Mexicaanse Griep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:55

Ik heb vandaag een oproep gehad voor mijn dochtertje,en wij gaan hem wel halen.
Enerzijds is ze hartstikke gezond,en zou ze een griepje heus wel overleven.
Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als haar iets overkomt omdat ik die enting niet nodig vond.
Daarom gaan we wél,zeker nu de MG ook hier in het gezin steeds dichterbij komt.

Wat ik wél jammer vind is dat deze actie zo laat op touw is gezet,een beetje mosterd na de maaltijd ben ik bang.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:06

Ik heb misschien een hele rare vraag/gedachtengang over de inentingen.

Maar stel je valt niet in de risicogroep en je werkt in de zorg met mensen die wel in de risicogroep vallen.
Dan word je verzocht om de enting te halen, maar de mensen in de risicogroep zijn dan toch al geënt?
Die zijn dan sowieso toch al beschermd tegen de griep? Waarom moet je als verzorgende dan ook nog eens enten terwijl je gezond bent?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:14

MarrieLeen schreef:

Maar stel je valt niet in de risicogroep en je werkt in de zorg met mensen die wel in de risicogroep vallen.
Dan word je verzocht om de enting te halen, maar de mensen in de risicogroep zijn dan toch al geënt?
Die zijn dan sowieso toch al beschermd tegen de griep? Waarom moet je als verzorgende dan ook nog eens enten terwijl je gezond bent?

Ik vind het helemaal geen rare vraag. Overigens kun je nog steeds MG krijgen, he, als je ingeent wordt, alleen beweren ze dat het dan om een hele milde vorm zou gaan. Dus jij kunt het alsnog krijgen, ik denk dat dat de reden is??? Of het is toch de economie theorie, je mag gewoon niet ziek worden van de overheid. :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:15

Twiggy2008 schreef:
MarrieLeen schreef:

Ik vind het helemaal geen rare vraag. Overigens kun je nog steeds MG krijgen, he, als je ingeent wordt, alleen beweren ze dat het dan om een hele milde vorm zou gaan. Dus jij kunt het alsnog krijgen, ik denk dat dat de reden is??? Of het is toch de economie theorie, je mag gewoon niet ziek worden van de overheid. :+

Inderdaad en de complicaties zijn minder, maar alsnog groot genoeg voor een risico van je groep.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:21

Ik heb woensdag de griepprik gehaald.
Ik twijfelde eerst heel erg of ik hem wel moest nemen want ik zit niet in de risicogroep maar ik werk in een ziekenhuis als secretaresse dus heb er wel recht op.

Eerst wilde ik het niet doen want ik wist niet want de gevolgen van de prik kunnen zijn. Ik was een beetje huiverig omdat ze niet weten wat de langetermijn gevolgen kunnen zijn.
Maar de prik is natuurlijk wel uitgebreid getest en ze spuiten je niet zomaar troep in.
Dus ik heb hem toch maar genomen, baad het niet dan schaad het niet. Heb ook niet zo'n zin om de griep te krijgen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:05

Maar wat ik niet begrijp is waarom je niet ingeënt mag als je minder dan 4 maanden zwanger bent, daarna wel. Maar een baby onder de 6 maanden mag weer niet ingeënt. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 02:03

Goed om te horen dat verzorgers en verplegers geent moeten worden, belachelijk dat mensen dit weigeren.
Geen woorden voor eigenlijk....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 02:28

Mijn dochtertje van 6 heeft afgelopen week de mexicaanse griep gehad. En mijn moeder is zwaar COPD patient dus bij ons was de discussie of wij ons ook zouden laten enten of niet. Ik had daar mijn twijfels bij, zeker met het oog op mijn kinderen vanwege het niet bekend zijn van de langere termijn gevolgen. Maar nu ik gezien heb hoe deze griep verloopt zou ik, als ik een astmatisch kindje had gehad, de enting wel laten doen. Het verloop gaat ontzettend snel. Zo is er niks aan de hand en zo hebben ze 40 graden koorts en heel de longetjes vol met slijm. Mijn dochtertje moest hoesten maar dat ging dus niet omdat ze vol zat met slijm, echt eng. Ik weet niet hoe dit afgelopen zou zijn wanneer zij bv astma had gehad. Nu is ze aan de beterende hand. De koorts is gezakt gelukkig maar nu komt al dat slijm via neus en mond er opeens uit. Nooit geweten dat er zoveel troep uit zo'n klein lijfje kon komen.

Mijn punt is: is je kind al astmatisch aangelegd, ga die prik dan halen. Dit gaat zo ongelofelijk snel in het begin en zeker voor een kindje onder de 4 jaar zou ik geen risico nemen. Ik stond in eerste instantie ook sceptisch tegenover die inenting maar een kindje onder de 4 jaar kan niet goed verwoorden wat ie voelt als ie om te beginnen al een astmatische aandoening heeft. Mijn kind is helemaal gezond en die had het al zo benauwd....Die koorts dat gaat wel over maar die longetjes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:58

Nou, ik ga 'm zo halen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:13

Sharani schreef:
Maar wat ik niet begrijp is waarom je niet ingeënt mag als je minder dan 4 maanden zwanger bent, daarna wel. Maar een baby onder de 6 maanden mag weer niet ingeënt. :?

Het is steeds een afweging:
- wat zijn de risico's van inenting?
- wat zijn de risico's als je het niet doet?

Zowel inenten als niet-inenten brengt risico's met zich mee. Je moet per stadium bekijken hoe de balans uitvalt.

In het vroegste stadium na de bevruchting hebben vreemde stoffen de meeste invloed omdat dat alles dan nog gevormd wordt. Tegelijkertijd is dat een moment dat het lichaam van de moeder de griep nog wel redelijk kan opvangen. Dan is het risico van de inenting dus groter dan dat van de griep -> dan kun je het beste niet inenten. (Hoe het zit als de moeder tot een risicogroep behoort weet ik niet.)

Na een tijdje verandert dat: de vrucht kan eventuele vreemde stoffen beter aan (de meeste organen zijn ontwikkeld en moeten alleen nog groeien), maar de gevolgen van griep voor de moeder kunnen veel groter zijn: de hoge koorts en ademhalingsproblemen kunnen voor een vroeggeboorte zorgen en dat is een ernstig risico. Dan is het risico van de griep dus groter en kun je beter wel inenten.

Na de geboorte zijn kinderen veel kwetsbaarder dan zolang ze nog niet geboren zijn. Bovendien ging het in bovenstaande gevallen om de moeders de wel of niet ingeent werden. Zo'n inenting bij de moeder komt wel deels bij het kind terecht, maar niet helemaal, en de afweerstoffen worden door de moeder gemaakt, dat hoeft niet door het kind gedaan te worden.
Maar als ze eenmaal geboren zijn moet het lichaam van de baby dat zelf doen. Zeker bij hele jonge baby's is een inenting dus behoorlijk ingrijpend, maar bovendien kun je het risico op griep iets verkleinen door de kans op besmetting te verminderen. Pasgeboren kinderen meestal in een veel beschermdere omgeving, en door die omgeving griepvrij te houden, kun je het risico op griep verkleinen.

Maar zodra kinderen wat ouder worden, valt dat haast niet meer te doen (en dat is ook niet goed.) Kinderen moeten spelen, andere kinderen leren kennen. Ze gaan naar een peuterspeelzaal, mee op stap (en dat moet ook! Die dingen zijn net zo goed van belang voor een goede ontwikkeling voor de kinderen.) Bovendien zijn ze lichamelijk al een stuk sterker om een inenting op te vangen, maar nog niet zo dat ze ook de hoge koorts + longproblemen van een ernstige griepaanval kunnen hebben.
Opnieuw een afweging dus.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:28

het verplichten van een enting bij bv zogpersoneel vind ik echt TE ver gaan, je bent baas over je eigen lichaam, en ik zou als ik niet in de risicogroep zat me niet laten enten, ongeacht wat een ander er van zegt, vind enz.

ik ben nu dan 35 weken zwanger en dus precies om het verhaal hierboven, wat prachtig is verwoord wel geent. ik zou nu qua lucht geen zware griep aankunnen, wat ik normaal wel prima aan zou kunnen, tevens ben ik de gehele zwangerschap al een paar keer verkouden geweest, en dus ook extra vatbaar ervoor heb ik ervaren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:30

Gelukkig mag iedereen vinden wat 'ie vindt en zijn we allemaal baas over eigen lichaam.
Moet er niet aan denken dat een ander mij verplicht dingen te doen, die ik helemaal niet wil hebben. ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:32

Het is al jaar en dag verplicht inenten tegen hepatitis om jezelf en patienten te beschermen. Waarom is mexicaanse griep inneens zo anders...

Baas over eigen lichaam goed, maar je weet voor je in de zorg stapt dat je medeverantwoordelijk bent voor de gezondheid van de patienten. Sterker nog dat leer je in les één bij de besmettingscyclus (reservoirs en overdracht) genoeg tijd om te stoppen moest je zo denken. Dus niet meer dan normaal als je een overlijden kunt voorkomen is het maar raar dat je het niet wilt doen. Idem met gewone griepspuit... Bespaard een hoop verdriet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:34

Hmmm, heb gisteren toch echt ergens gelezen dat je het virus nog steeds kan overbrengen op een ander, als je geent bent. ;)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:37

Indd wat Katiavl zegt, als je in de zorg werkt zijn er al een aantal entingen verplicht waarom is dit zo'n probleem. Gaat er bij mij niet in, ben vorige week geopereerd en sprak daar met een verpleegkundige zij had zich wel laten enten. ze vond dat haar plicht tegenover haar patienten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:51

Twiggy2008 schreef:
Hmmm, heb gisteren toch echt ergens gelezen dat je het virus nog steeds kan overbrengen op een ander, als je geent bent. ;)

Dat is ook zo, maar de kans is veel kleiner. En combineer dat met een goede hygiene (in een ideale ziekenhuiswereld :+ ). Dan is het de moeite waard.

Voordeel van de mexicaanse grieps is dat ze wel terug meer op handhygiene letten. Om toch een positieve noot in te voegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 15:43

Twiggy2008 schreef:
Gelukkig mag iedereen vinden wat 'ie vindt en zijn we allemaal baas over eigen lichaam.
Moet er niet aan denken dat een ander mij verplicht dingen te doen, die ik helemaal niet wil hebben. ;)

Nou dat is dus even niet meer het geval als ik zo hoor in de media dat verzorgers en verplegers verplicht geent moeten worden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 15:58

katiavl schreef:
Het is al jaar en dag verplicht inenten tegen hepatitis om jezelf en patienten te beschermen. Waarom is mexicaanse griep inneens zo anders...

Baas over eigen lichaam goed, maar je weet voor je in de zorg stapt dat je medeverantwoordelijk bent voor de gezondheid van de patienten. Sterker nog dat leer je in les één bij de besmettingscyclus (reservoirs en overdracht) genoeg tijd om te stoppen moest je zo denken. Dus niet meer dan normaal als je een overlijden kunt voorkomen is het maar raar dat je het niet wilt doen. Idem met gewone griepspuit... Bespaard een hoop verdriet

Precies! De achterliggende gedachte bij verpleegkundigen en verzorgenden zou toch in eerste instantie het mee gezond maken van de patienten moeten zijn. Anders hadden ze een ander vak moeten kiezen....Ik moet er niet aan denken dat mijn ouders een groter risico lopen om die griep op te lopen omdat het ziekenhuispersoneel zich niet wil laten enten. De griep overleven ze niet meer hoor :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:05

En ben het weer volkomen met je eens Maikeltje :) En net wat Katia zegt, al jaren moet er preventief geent worden tegen hepatitis en nou ineens ponteneuries op de zang?
Had je een ander vak moeten kiezen :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:30

De entingen tegen hepatitis in de zorg zijn ook niet verplicht.
Het wordt wel ten zeerste geadviseerd en er zijn werkgevers die heel moeilijk doen als je weigert, maar je hebt als werknemer in de zorg toch echt nog steeds het recht te weigeren.

Los van dit punt ben ik wel voorstander van het vaccineren van mensen die veel centact hebben met mensen, zoals werknemers in de zorg.
Ik heb mij ook laten vaccineren, ik ben arts.

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:44

Ik heb de mexicaanse griep gehad. Hoelang ben ik nu ongeveer immuun voor deze griep? Kan ik nu bijvoorbeeld wel andere griepsoorten krijgen?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:12

Ik heb veel symptomen van de mexicaanse griep, dus vermoed dat ik m ook heb (gehad)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:19

ikheb ook de symptomen alleen geen griep dus het gaat nu wel al veel beter alleen nog heel erg en heel snel moe bij mij op sgool hebben heel veel mensen het. en wat zegt de directeur dan dikke lariekoek tegenwoordig als er iemand griep heeft is het mexicaanse griep maarja je ziet wel ik met 24 mensen in de klas van de week sprak ik iemand op msn :D zaten er maar 5!! meer in de klas allemaal ziek en dan nog geen maatregelen nemen snap je tog nie? of ben ik dan dom?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:20

Nickeltje schreef:
De entingen tegen hepatitis in de zorg zijn ook niet verplicht.
Het wordt wel ten zeerste geadviseerd en er zijn werkgevers die heel moeilijk doen als je weigert, maar je hebt als werknemer in de zorg toch echt nog steeds het recht te weigeren.

Los van dit punt ben ik wel voorstander van het vaccineren van mensen die veel centact hebben met mensen, zoals werknemers in de zorg.
Ik heb mij ook laten vaccineren, ik ben arts.

Aah, ik mocht geen stage doen in het ziekenhuis als ik niet gevaccineerd was. Want de personen die niet in orde waren hebben het echt niet mogen doen. Daarom dacht ik dus dat het verplicht was, ook omdat ze het woord hebben gebruikt (waarschijnlijk als bangmakerij dan).