Stomme HA praktijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Stomme HA praktijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:16

Ik lees in die richtlijnen dat ze het urineonderzoek eventueel achterwege mogen laten, dat de meeste huisartsen dit niet doen is hun keuze en die vind ik meer dan begrijpelijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:16

Echwel schreef:
daantjuhhh schreef:
Iedereen zegt dat het niet mag.
Zonder Urine test.
Waarom staat er in de richtlijnen dan iets anders?

Definities
Volgens Van Dale is een richtlijn onder andere:

een aanwijzing van een te volgen gedrag of handelwijze'.

Kort gezegd is een richtlijn in de gezondheidszorg:

een aanbeveling voor het geven van de best mogelijke zorg aan een patiënt of cliënt.

Definities van het begrip "richtlijn" in de gezondheidszorg

De Gezondheidsraad1 publiceerde de volgende definitie:Richtlijnen zijn systematisch ontwikkelde aanbevelingen bedoeld om hulpverleners en patiënten te helpen bij het nemen van beslissingen over de gewenste zorg bij concrete gezondheidsproblemen. Het Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO2 gebruikt de volgende definitie:Evidence Based richtlijnen zijn wetenschappelijk onderbouwde, landelijk geldende, vakinhoudelijke aanbevelingen voor optimale zorg voor de patiënt. Ze zijn bedoeld om artsen en andere zorgverleners te ondersteunen bij de klinische besluitvorming. Ze bevatten ook patiëntenvoorkeuren, kostencomponenten en aspecten van implementatie.

definitie van een richtlijn:Een geheel van algemeen aanvaarde adviezen voor het medisch handelen in een bepaald onderdeel van de zorg. Richtlijnen beogen een leidraad te geven voor de dagelijkse praktijk en tegelijkertijd zo flexibel te zijn dat, afhankelijk van de patiënt en de situatie, van de richtlijn kan worden afgeweken om aan individuele behoeften tegemoet te komen.

Oke dit is een antwoord waarom zij zich daar niet aan hoeven te houden..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:16

Charaz schreef:
Ik lees in die richtlijnen dat ze het urineonderzoek eventueel achterwege mogen laten, dat de meeste huisartsen dit niet doen is hun keuze en die vind ik meer dan begrijpelijk.

Ik niet :+

Maar dat was al wel duidelijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:17

Citaat:
Ik denk het niet te weten.
Ik weet het.
Als je net 2 weken geleden je urine in hebt geleverd en je hebt precies echt exact de zelfde klachten.
Het is een blaasontsteking.
Zo moeilijk is dat niet te herkennen hoor.

Dat je binnen twee weken ná een behandeling opnieuw last krijgt is toch iets wat je met je huisarts moet bespreken. Dat lijkt me handiger én effectiver dan op je eigen leken-houtje te bepalen dat je eenzelfde medicijn moet hebben.
Gewoon een afspraak maken, plasje meenemen en overleggen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:17

Je weet zelf toch wel de definitie van een richtlijn voordat je ermee gaat gooien?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:18

Tja zou wat zijn als ze alles zouden meegeven, hou je lekker verslaafden en dealers in stand.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:21

x_Marr schreef:
Tja zou wat zijn als ze alles zouden meegeven, hou je lekker verslaafden en dealers in stand.

Wat zou een verslaafde met dit soort antibiotica moeten?

Het enigste wat je ervan krijgt is misselijkheid en jeuk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:22

Echwel schreef:
Je weet zelf toch wel de definitie van een richtlijn voordat je ermee gaat gooien?

Ja dat dacht ik.

Blijkt dus dat ik dat niet juist had.
Kan gebeuren.
Mijn excusses.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:26

Tip:
Maak een afspraak met je huisarts, uit je ongenoegen, dan hoor je vanzelf de redenen achter zijn handelen. Lijkt me zinvoller dan hier iedere keer dezelfde vragen te stellen aan niet-huisartsen en je kunt meteen bespreken hoe en wat igv herhaling. Beterschap

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:26

Nou, er is naar mijn weten nog nooit iemand verslaafd geraakt aan een ab-kuurtje, maar je kunt natuurlijk wel resistentie krijgen door een verkeerde kuur te krijgen, dus huisarts zal misschien wel iets anders willen verzinnen voor je, maar dan zal hij jou (en je plasje) toch even moeten zien!
Nog even voor diegene die dacht dat ab niet helpt binnen een dag: dit is wel zo, ze geven alleen voor een dag of 5 mee om het echt te laten verdwijnen, maar in principe werkt het al na een dag.
Verder heeft veel drinken geen enkele zin, hierdoor verdunt je urine, terwijl geconcentreerde urine meer zuren en zouten bevat die de bacterieen ook tegen gaan. Cranberrysap/capsules en gulderoedethee helpen ook vaak goed.

Ben benieuwd of je nog naar je huisarts gaat vandaag TS, anders kun je misschien iets met bovenstaande tot die tijd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:29

Wardie schreef:
Nou, er is naar mijn weten nog nooit iemand verslaafd geraakt aan een ab-kuurtje, maar je kunt natuurlijk wel resistentie krijgen door een verkeerde kuur te krijgen, dus huisarts zal misschien wel iets anders willen verzinnen voor je, maar dan zal hij jou (en je plasje) toch even moeten zien!
Nog even voor diegene die dacht dat ab niet helpt binnen een dag: dit is wel zo, ze geven alleen voor een dag of 5 mee om het echt te laten verdwijnen, maar in principe werkt het al na een dag.
Verder heeft veel drinken geen enkele zin, hierdoor verdunt je urine, terwijl geconcentreerde urine meer zuren en zouten bevat die de bacterieen ook tegen gaan. Cranberrysap/capsules en gulderoedethee helpen ook vaak goed.

Ben benieuwd of je nog naar je huisarts gaat vandaag TS, anders kun je misschien iets met bovenstaande tot die tijd.

Ja ik a zeker naar de huisarts.
Ik voel alweer drang en heb al een potje klaar gezet..
hahaha

Dus ik ga nu even naar de WC en dan zo door... ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:30

Ben ik het niet met je eens Wardie, zover ik weet MOET je wel veel drinken zodat de bacterien zich niet ophopen, cranberrysap en sinaasappelsap ivm vit. C.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:31

Oke, nou dan horen we het vast nog wel! Succes!
Charaz: je mag het best niet met me eens zijn, maar heb het tijdens urologie van een uroloog van het Erasmus MC geleerd, is wetenschappelijk onderbouwd. Vitamine C is namelijk ook een fabeltje, maar goed, denk dat TS verder niets aan deze discussie heeft..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:34

Is daar meer informatie over te vinden ergens?

Zowel op school als in de praktijk wordt mij nl. geleerd veel drinken + vit. C.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:36

Stuur je wel een PBtje goed?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:44

Ik vraag me zo maar is af hé... als jij echt zo ONT-ZET-TEND belangrijk en onmisbaar bent op je werk waardoor je niet even naar de h.a. kon vanmorgen, waarom kan je dan wel (zo veel) reageren in dit topic :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:45

Als je veel drinkt dan moet je meer naar de wc waardoor de bacteriën meer wegspoelen toch?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:46

Uthrick schreef:
Ik vraag me zo maar is af hé... als jij echt zo ONT-ZET-TEND belangrijk en onmisbaar bent op je werk waardoor je niet even naar de h.a. kon vanmorgen, waarom kan je dan wel (zo veel) reageren in dit topic :=

Om simpel antwoord te geven.

Ja. Nu ben ik vrij.
Morgenvroeg zijn er maar 2 collega's op mijn vakgebied aanwezig.
En ben ik echt nodig.

Waarom ik vanmorgen niet geweest bent kun je ongeveer 10x lezen....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:47

x_Marr schreef:
Als je veel drinkt dan moet je meer naar de wc waardoor de bacteriën meer wegspoelen toch?

Dat heb ik ook altijd gedacht.
Ook Vit C...
Dat dacht ik ook, alleen blijkt dat dus niet zo te zijn?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:50

Hmm, vind t maar raar. Toen ik een beste blaasontsteking had, zat ik meer op de pot dan achter de pc. Kwamen maar kleine beetjes maar zodra ik van de wc afkwam moest ik alweer. Sloeg door in nierbekken ontsteking en eindigde in het ziekenhuis aan een A.B. Infuus...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:51

Uthrick schreef:
Hmm, vind t maar raar. Toen ik een beste blaasontsteking had, zat ik meer op de pot dan achter de pc. Kwamen maar kleine beetjes maar zodra ik van de wc afkwam moest ik alweer. Sloeg door in nierbekken ontsteking en eindigde in het ziekenhuis aan een A.B. Infuus...

Ik heb 'n laptop! :Y)

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:07

Oh dus je zit met je laptop op de wc? :')

Hoe wil je dat morgen hebben op je werk? Je bent onmisbaar maar aangezien jij telkens naar de wc moet..

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:13

Dat is niet fijn.
Ik had het toen ook en 3uur was ik bij de dokter en 5uur kon ik mijn medicijnen ophalen. Mooiste was ook nog dat de receptioniste mij wel even wou vertellen aan de telefoon wat ik had en dat ik maar een paracetamol moest slikken. Sja sorry ik vraag om een afspraak bij de dokter, geen advies van jou via de telefoon. Nou goed ik kon er terecht en ook nog optijd, want als ik een dag later was gekomen, had ik een nierbekken ontsteking gehad. Ben dus aardig uit mijn slof geschoten tegen de receptioniste, dat een bijna nierbekken ontsteking niet te verhelpen is met een paracetamol ;)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:14

Overigens hoeft het niet perse ochtendurine te zijn. Wordt aangeraden omdat daarin de concentratie viezigheid het grootst is en dus makkelijker om de ontsteking te vinden, maar als het bij jou echt zo duidelijk is hoeft dat geen probleem te zijn :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:21

Ik loop nu ook met een fixe blaasontsteking, en moest ook urine inleveren, maar k heb gewoon, toen ik moest plassen, ( was smiddags maar dat maakte niet uit) Bij de dokter zn potje opgehaald en ben naar de wc gegaan in de praktijk, zo konden ze gelijk testen en klaar :)