Palhaço schreef:net voor en net na je ongesteldheid, zou je het toch zonder condoom kunnen doen? (wél daarbij goed de pil slikken) en rond je ovulatie extra safe mét condoom...
haha die reactie van Pauline!![]()
Het hele idee van de pil is dat je niet ovuleert...
Tenminste, dat is één van de drie zaken die ervoor zorgen dat zwangerschap (voor 99,9%) voorkomen kan worden.
Ik vraag me overigens af of pilslikkers zich überhaubt weleens verdiept hebben in de werking van de pil?
Misschien wel handig of leuk om te weten...
Door een kleine toevoeging van hormonen ( meestal een combi van oestrogeen en progestageen) stoppen je eierstokken met het rijpen van eicellen (=ovuleren). Daarnaast wordt de groei van de het baarmoederweefsel, waar de vrucht zich innestelt, geremd en wordt een zogenaamde slijmprop bij de ingang van je baarmoeder dikker en stugger zodat zaadcellen niet zo makkelijk door kunnen dringen. Dat is in feite hoe de pil werkt.
Als je een pil goed en trouw inneemt is het een betrouwbaar anticonceptiemiddel, uitzonderingen daargelaten.
Ben je echter slordig/vergeetachtig, ben je ziek geweest (diarree/overgeven) of heb je antibiotica gebruikt dan is de pil een stuk minder veilig en kan je alsnog zwanger raken.
Een condoom is echt een barrièremiddel. Zeer effectief als je het goed gebruikt en het heeft ook zeker de praktische kanten die Arabesk opnoemt. Maar als het condoom scheurt of iets dergelijks is het dus wel zaak (als je geen pil slikt) om meteen actie te ondernemen. Een condoom biedt overigens ook geen 100% bescherming tegen SOA, want een condoom bedekt gewoon niet alles. Je verkleint de kans wel enorm natuurlijk.
Het is dus eigenlijk een afweging van risico's die je moet maken. Meest safe is pil + condoom natuurlijk. Maar ik kan me voorstellen dat mensen een condoom best wel sfeerbedervend vinden en wellicht ook lastig (op de één of andere manier rollen die dingen nooit heel soepel af ofzo
) ....en dat is ook iets waar je je bij de eerste keer eigenlijk niet druk om wilt maken. Dan wil je gewoon ontspannen kunnen zijn en geen extra stress erbij van zo'n latex geval. 

Ik heb ook jaren de pil geslikt en het zonder condoom gedaan, niks aan de hand.. Extra opletten bij ziek zijn (overgeven/diaree) en bij het slikken van antibiotica of vergeten van de pil.
Ik hoop niet dat ik ook een potentieel gevaar ben door hier te reageren.
Sorry gyneacoloog ik kom niet meer, al die zwangere dames in de wachtkamer, mij een te groot risico.