Naaldenfobie.. Wie heeft het en hoe kom je er van af ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miss_kippie

Re: Naaldenfobie.. Wie heeft het en hoe kom je er van af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:03

ik heb er helemaal geen last van ik word zo vaak geprikt of ik krijg spuiten me vriend daar in tegen die word al gek als ik er 1 krijg.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:24

Chiqa schreef:
Ik heb het idee dat iets al snel een fobie wordt genoemd,
beetje bang en hoppa ze denken al dat ze een fobie hebben, ik vind prikken ook niet fijn hoor maar het is wel te handelen.
Bij een fobie zie ik voor mij, dagen van streek, nachten niet kunnen slapen, trillen zweten en zelfs flauwvallen, lichamelijke klachten.
Zijn er mensen die dat echt hebben, bestaat dat?

Als ik een paar dagen van te voren krijg te horen dat ik moet bloedprikken, dan slaap ik niet, begin ik te zweten en kan alleen maar denken aan het moment dat ze mij gaan prikken. Ook loop ik te shaken als een gek, hoofdpijn, misselijk en als ik in het ziekenhuis ben, dan is het helemaal niet meer te houden. En ja als ik die naald zie, begin ik al te huilen en in dat soort situaties maak ik mezelf helemaal gek en te druk etc, dusja er is vaak voorgekomen dat ik flauw val. Of ik word aggressief. Na het prikken heb ik dik 4dagen last van die plek en probeer hem ook zo min mogelijk te bewegen. Dusja ik kan het wél een fobie noemen ;) Dat jij dan zegt dat je je daar niks bij voor kan stellen, oke dat kan, maar er zijn mensen die het dus wel hebben, ondanks dat het ''maar'' een speldenkopje is ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:29

Ik vind ook dat iets snel een fobie genoemd wordt.
Of dat er snel wordt gezegt dat je naar een psych moet of hulp moet gaan zoeken :P

Natuurlijk zijn er mensen die hier echt een fobie voor hebben.
Ik ben er ook heel bang van, maar een fobie ... ik weet het niet.
Misschien wat overdreven.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:33

Cindy; Dat kan ja ;) Maar er zijn mensen met échte fobieén en daar ben ik er 1 van. Misschien vind jij het overdreven, maar voor mij is prikken een regelrechte hel ;)

Ik kan mezelf ook altijd zo kwaad maken over mensen die er zo makkelijk over praten. ''Gewoon doen, je voelt er niks van, even doorzetten, even op je tanden bijten, je voelt het maar even.'' Tja sorry, maar dat is dus bij mij niet van toepassing ;) Mensen die dat zeggen, weten niet hoe iemand met een naaldenfobie erover denkt. Dus makkelijk praten kan allemaal wel, maar of het zal helpen? Nee dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:34

Maar waar ben je dan precies bang voor? Gewoon het idee van een vreemd object in je lijf of voor de pijn? Of...?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:36

sharoontje schreef:
Cindy; Dat kan ja ;) Maar er zijn mensen met échte fobieén en daar ben ik er 1 van. Misschien vind jij het overdreven, maar voor mij is prikken een regelrechte hel ;)

Ik kan mezelf ook altijd zo kwaad maken over mensen die er zo makkelijk over praten. ''Gewoon doen, je voelt er niks van, even doorzetten, even op je tanden bijten, je voelt het maar even.'' Tja sorry, maar dat is dus bij mij niet van toepassing ;) Mensen die dat zeggen, weten niet hoe iemand met een naaldenfobie erover denkt. Dus makkelijk praten kan allemaal wel, maar of het zal helpen? Nee dus..

Ik bedoel niet dat ik het van jou overdreven vind...

''Natuurlijk zijn er mensen die een fobie hebben''

''Maar bij mij is dat niet het geval denk ik, ik vind het eng, maar een fobie zal het niet zijn, dat vind ik overdreven (zo erg is het bij mij niet)''

;)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:41

Babico; Echt geen idee, ik denk de naald zelf en hoe dat ding door mijn huid gaat, het idee dat er iets in mijn lichaam zit wat gemeen is, ik weet het echt niet en daarom word ik ook gek als ik moet prikken.
Cindy; Nee dat snap ik, bedoelde ook niet jou, maar mensen uit mijn omgeving enzo die praten zo makkelijk :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:44

Oh oke :)

ik snap je wel hoor, ik heb het ook maar dan in een lichtere vorm.
Al blijf ik nou al denken aan de baarmoederhalskanker spuit die ik eind december of januari moet gaan halen .
Bah, ik weet nog niet of ik het wel ga doen. Wel zonde van die andere 2 als ik het niet doe, die waren namelijk ook geen lolletje.

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:03

Ik heb ook verschrikkelijke naaldenfobie en ben een keer bij een prikangst-dokter geweest. Heb hier wel goede ervaringen mee.
http://www.prikangst.nl/
Als je meer wil weten, pb me maar.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:20

ooohh hier nog een.
ben al heel lang bang voor naalden. weet ook precies wanneer het begonnen is, vroeger ging ik altijd dapper naar de dokter, tot ik een keertje bloed moest laten afnemen. ik weet niet wat voor stagiare dat was, maar die zat te wrikken en te trekken. prikte twee keer door het vat heen en toen ze weer prikte en niks kreeg, ging ze met die naald heen en weer in mijn arm, totdat die vol begon te lopen. ik ben huilend die kamer uitgekomen. de angst was heel erg bij mij. ik weet nog dat de veearts vaccinaties kwam geven op de boerderij en ik me toen bij de schapen heb verstopt omdat ik bang was dat als ik niet oplette hij mij ook zou prikken.
toen ik mn beugel eindelijk uitmocht, niemand had me uitgelegd hoe dat ging, heb ik bijna de ortho geslagen toen die ineens een injectiespuit tevoorschijn haalde, bleek dat ik met lijmoplosser gevuld was, dan konde ze er beter bij.
en ik ben ook een keer letterlijk vast gepind door moeder en dokter toen er hechtingen in mn voet moesten vanwege een snee. de verdovingsnaald was ik echt doodsbang voor.

ik weet ook echt niet waar ik bang voor ben. misschien is het een overdrijving van de pijn ofzo, wat raar is want ik heb een hele hoge pijndrempel en ben best hard voor mezelf. (loop al twee weken rond met een teen die na een keer hard stoten maar pijn blijft doen, vraag me stiekem af of ie gebroken is ofzo is me namelijk ook al een keer met een voetknokkel gebeurd :D )

het is inmiddels niet zo erg meer dat een veearts niet eens kan inenten, maar dit topic brengt mn hart al sneller aan het kloppen en ik krijg een benauwd gevoel.
ik heb ook eigenlijk geen intentie er hulp voor te zoeken, voorlopig heb ik er weining tot geen last van in het dagelijks leven, alleen is het wel lichtelijk overgeslagen naar angst voor de tandarts.... maar dat kan ook aan mn rare tandarts liggen. die verteld gezellig horrorverhalen :+

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:06

gewoon spuitje vind ik niet erg.

Maar laat me geen bloed trekken :P (heb ik nog nooit gedaan)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:14

Je bent niet de enige :(:)
Gelukkig heb ik geen fobie, maar ik ben wel doodsbang voor naalden. Afgelopen jaar moest ik een hep b vaccin (= 3x prikken + bloedprikken), een Mantouxprik en nog wat verdovingsprikken her en der. Van tevoren moest ik echt zitten, omdat ik anders zo om zou vallen van de stress. Ben zelfs een paar keer in de rij op de grond gaan zitten :+ Veel confrontatie helpt helaas niet bij mij. ;(

Wat bij mij helpt: ik zeg van tevoren dat ik panisch ben voor naalden, wil ze zeker niet zien. Wel moet diegene precies zeggen wat hij/zij doet, zodat ik niet ineens een naald in me heb en me lam schrik. Ook ga ik altijd liggen. En verder dan nog afleiden. Ik leg mijn onderbenen over elkaar en span en ontspan mijn kuiten dan. Tevens ga ik neuriën (vond mijn tandarts zo grappig) en de stoel fijnknijpen. Als er iemand bij me is, knijp ik de hand van diegene fijn :o

Alleen vond een tandarts van me (heb er 2) het de laatste keer leuk om ineens een naald boven m'n gezicht te hangen en de boel in 1x plat te spuiten. Manman, wat was dat erg. Uit paniek wist ik niet waar m'n tong heen moest, waardoor die steeds tegen de naald aan kwam. Waardoor ik weer dacht dat hij er zo in zou prikken ;( Dat was echt een drama. Gelukkig hoef ik pas over een half jaar opnieuw naar de tandarts.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:12

Ik zei v/d week tegen mn moeder; "Mocht ik geënt worden tegen de Mex. griep doen ze het maar in mijn mond." O:)

Ik ben inmiddels zó gewend aan de spuiten in mijn mond, dat ik daar niet meer om wakker lig. :+ Maar in mijn arm vind ik dus weinig aan. Geef me vaak wel over, maar toch heb ik het 10 keer liever in mijn mond. Hoewel een enting natuurlijk wel heel wat anders is dan een verdoving, ook qua spuiten. :+

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:54

Ik heb er ook heel erg last van, pas sinds ik ongeveer 10 jaar oud was.

In het eerste weekend van de herfstvakantie heb ik een scooterongeluk gehad, waarna ik in het ziekenhuis belandde en ze me wilden bloedprikken, ze waren bang voor dat mn nieren of milt gescheurd waren[vriendlief die reed was bovenop me gevallen en ik kon niet meer opstaan of bewegen van de pijn in mn rug]

Ze hebben het geprobeerd maar dat ik het er bij mij niet in komt hebben ze geweten. Ze pakten zo'n ding om het me te laten zien dat het maar een ''klein naaldje'' was, en ik hield het al niet meer. Uiteindelijk probeerden 2 verplegers mijn arm vast te houden, en een dokter me te prikken, maar zelfs dat is ze niet gelukt...

Zodra ik een naald zie [ook al is het op tv ofzo] word ik helemaal misselijk en draaierig, en als ze ermee in mn buurt komen word ik totaal overstuur. Ik heb er dan ook echt geen controle meer over, ik heb zelfs de dokter weggeschopt [zat op een rijkrukje dus is hopelijk niet al te hard aangekomen] maar als ze dan weg zijn met de naald en ik weer wat gekalmeerd ben dan schaam ik me altijd zo... Mijn moeder die wil al niet eens meer mee als ik bloedgeprikt moet worden, of een bloedarmoede testje [is niet eens een naald] bij de dokter, die schaamt zich vreselijk voor hoe ik dan reageer.

Het voelt zo stom, maar tegelijkertijd kan ik er gewoon echt niks aan doen, heel vervelend.